Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၂၃.၁.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. စိတ္အခံမ်ား ေျပာင္းဖို႔လိုၿပီ

************************************

ေဆာင္းပါးက႑

စိတ္အခံမ်ား ေျပာင္းဖို႔လိုၿပီ

မိုးျမင့္ၿငိမ္း

စာေရးသူ၏ တိုက္ခန္းေအာက္ထပ္တြင္ အဖြားအိုတစ္ဦးမွာ ေန႔စဥ္ သတၱဝါအေပါင္းတို႔ကို ေမတၱာပို႔သ ဆုေတာင္းသည့္ အသံကို နံနက္တိုင္း စာေရးသူၾကားရမိပါသည္။ စားေရးသူႏွင့္ ေလွကားအတက္အဆင္းတိုင္း ထိုအဖြားအိုမွ ႏႈတ္ဆက္ၿပံဳးျပသည့္အတြက္ သေဘာထားျပည့္ဝသည္ဟု စိတ္ထဲတြင္ မွတ္ယူခဲ့မိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ထုိအဖြားအိုႏွင့္ သူ၏အိမ္နီးခ်င္းေဘးခန္းမွာ ဆက္ဆံေရးမေျပလည္၍ မေခၚမေျပာၾကသည့္အျဖစ္ ဆိုက္ေရာက္ ေနျခင္းကို စာေရးသူ အံ့ၾသမိပါသည္။ ေန႔စဥ္ သတၱဝါအေပါင္း က်န္းမာ၊ခ်မ္းသာေစရန္ ေမတၱာပို႔သေနသည့္သူမွာ မိမိ၏ အိမ္နီးနားခ်င္းကိုေရာ ေမတၱာမထားႏုိင္ဘူးလားဟု စားေရသူ အႀကိမ္ႀကိမ္အခါခါ ဆင္ျခင္မိပါသည္။

ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ အျပန္႔က်ယ္စြာ ကူးစက္ျဖစ္ေပၚေနသည့္ စိတ္သေဘာထားတစ္ရပ္ ရွိပါသည္။ “ကၠႆာ မစၦရိယ”ဟူေသာ မနာလိုျခင္း၊ ဝန္တိုျခင္း စိတ္အခံပင္ျဖစ္ပါသည္။ ကၠသာမွာ “ကိုယ့္ထက္သာ မနာလို၊ အႀကံတူရန္သူ၊ အလုပ္တူျငဴစူ” ဟု ဆုိ႐ုိးရွိသည့္အတုိင္း ဤကၠႆာသည္ အလုပ္တူ၍ ကိုယ့္ထက္သာေနသူ၏ အေပၚမွာျဖစ္တတ္သည္။ မစၦရိယကား မလွဴခ်င္ မေပးခ်င္မႈမ်ိဳးမဟုတ္၊ သူတစ္ပါးတို႔အား မရေစခ်င္ေသာ သေဘာ တည္းဟု အရွင္ဇနကာဘိဝံသ၏ ကိုယ့္က်င့္အဘိဓမၼာတြင္ အက်ယ္တဝံ့ေဖာ္ျပထားသည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း ထိုစိတ္အခံ (mind-set)ကို အားျဖည့္ ေပးလိုက္သည့္ စနစ္ဆိုးတစ္ခုလည္း ရွိေသး၏။ ဆိုရွယ္လစ္စနစ္ကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ခဲ့သည့္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား ေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။ မဆလစိတ္မွာ မိမိႏွင့္အာဏာရွိသူ ခင္မင္ရင္းႏွီးလွ်င္ အျခားသူမ်ားကို မသိေစရန္ ဝွက္ထားတတ္သည့္ စိတ္အခံျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းရင္းမွာ အာဏာရွိသူႏွင့္ သိကၽြမ္းသည့္အတြက္ မိမိမွာ အခြင့္အေရးမ်ားရေနျခင္းကို မိမိအေပါင္းအသင္းမ်ားႏွင့္ ထိုအာဏာရွိသူကို ခင္မင္ခြင့္ ေပးလုိက္ျခင္းအားျဖင့္ မိမိ၏အခြင့္အလမ္းမ်ား ဆံုး႐ႈံးသြားမည့္အျဖစ္ကို မလုိလားျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္လည္း တစ္ဦးခ်င္း စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိမႈႏွင့္ အဖြဲ႕ႏွင့္ လုပ္တတ္သည့္ (team work)ကို အေလးမထားဘဲ ဝိုင္းလုပ္ဝုိင္းစားသေဘာျဖင့္ “မင္းလည္း စြမ္းသေလာက္မရ၊ ငါလည္း စြမ္းသေလာက္မရ၊ အလုပ္ျဖစ္ဖို႔ထက္ အျဖစ္လုပ္သည့္ စိတ္ဓာတ္မ်ား” လႊမ္းမိုးသြားခဲ့သည္။

ယင္း မဆလစိတ္ဓာတ္မွာ တစ္ဦးခ်င္းစြမ္းေဆာင္ရည္ကို နိမ့္ပါးလာေစၿပီး “မလုပ္၊ မ႐ႈပ္၊ မျပဳတ္”ဟူေသာ အယူအဆ အခံစိတ္ဓာတ္၏ မ်ိဳးေစ့ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထိုေၾကာင့္ စြမ္းေဆာင္ရည္နိမ့္ပါသည့္ အစိုးရယႏၱရားႀကီးျဖစ္လာ၍ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ တုန္႔ဆိုင္းကာ ကမာၻ႕အဆင္းရဲဆံုး ႏုိင္ငံစာရင္းတြင္ ဝင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ မဆလအစိုးရ အေကာင္အထည္ေဖာ္ခဲ့သည္မွာ ဆုိရွယ္လစ္စနစ္သာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ယင္းစနစ္ကို အေထာက္အကူျပဳမည့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားကို ေမြးထုတ္ခဲ့သည္ဟု ယူဆ၍ ရႏုိင္ပါသည္။ တစ္ခုဆိုးသည္မွာ ယင္း မဆလစိတ္ဓာတ္သည့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး အလွည့္အေျပာင္း တြင္လည္း ဆက္လက္လုိက္ပါျဖစ္ေပၚခဲ့သည္မွာ ယခုထိတုိင္ျဖစ္သည္။ ယင္း မဆလစိတ္ဓာတ္မွာ ဒီမိုကေရစီ အႏွစ္သာရျဖစ္ေသာ တစ္ဦးခ်င္း လြတ္လပ္ခြင့္(individual freedom)ႏွင့္ အရင္းရွင္စနစ္၏ အဓိက တြန္းအားျဖစ္ေသာ မက္လံုး(incentive) ကို အေျခမွ လိႈက္စားသလို ျဖစ္ေနရာ စနစ္သစ္ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံအဖို႔ အေတာ္ေလး အသိရွိရွိ၊ သတိရွိရွိ ကုစားရဦးမည္ မႏုႆမ်ိဳးဗီဇ တစ္မ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။

ဦးသိန္းစိန္အစိုးရမွ အားလံုးပါဝင္ႏုိင္ (all inclusive) သည့္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္ေအာင္ ႀကိဳးစားေနေသာ္လည္း ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈ စိတ္အခံႏွင့္ေတာ့ ႏိုင္ငံေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖို႔ အခ်ိန္ယူႀကိဳးစားရ ဦးပါမည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈမွာ အျဖဴ၊ အမဲ ႏုိင္ငံေရးသာ ႏုိင္ငံေရးစိတ္ဓာတ္ အျပည့္ရွိသည္ဟု ခံယူထားသည့္အတြက္ေၾကာင့္ အစြန္းႏွစ္ဖက္ႏုိင္ငံေရး(Polarized politic) မွာ ႏုိင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားၾကားတြင္ ျမဳပ္ဝင္ေနသည့္ စိတ္အခံလိုျဖစ္ခဲ့သည္။ ညႇိႏိႈင္းအေျဖရွာသည့္ ႏုိင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈကို ကူးေျပာင္းေနသည့္ လကၡဏာအခ်ိဳ႕ကို ေတြ႕ျမင္ေန ရေသာ္ျငားလည္း ရဲရဲေတာက္ ေတာ္လွန္ေရးစိတ္ဓာတ္ဟူေသာ စိတ္အခံျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ေနသည့္ ေလႀကီးမိုးႀကီးႏုိင္ငံေရး (Rhetoric Politic) ကို ေတြ႕ျမင္ေနရပါေသး သည္။ ႏုိင္ငံေရးရင့္က်င့္မႈရွိၿပီး ဒီမိုကေရစီခိုင္မာအားေကာင္းသည့္ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္သည့္ ႏုိင္ငံမ်ားကို ၾကည့္ပါ။ ႏိုင္ငံေရး အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ား၊ စီးပြားေရး အင္စတီက်ဴးရွင္မ်ား ခုိင္မာအားေကာင္းေအာင္ တည္ေဆာက္ထားသည္ကို ျမင္ေတြ႕ရမည္ျဖစ္သည္။ အစြန္းႏွစ္ဖက္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ေလႀကီးမိုးႀကီး ႏုိင္ငံေရးသည္သာ ႏုိင္ငံေရးဟုယူဆထားလွ်င္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အနာဂတ္အတြက္ေတာ့ ရင္ေလးစရာေတြ ျဖစ္ေတာ့မည္။

ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ လူႀကီးသူမမ်ားက ယင္းတို႔ ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည့္ အေတြ႕အႀကံဳအရ လူငယ္မ်ားအား ႏိုင္ငံေရးမွာ မစားေကာင္းသည့္ အသီးလို သြင္သင္ဆံုးမခဲ့ၾကပါသည္။ “အရပ္ထဲတြင္ ႏုိင္ငံေရးအေၾကာင္းကို မေျပာၾကနဲ႔၊ ဆိုက္ကားသမားကလည္း ေထာက္လွမ္းေရးျဖစ္ႏုိင္တယ္” ဟူေသာ အေၾကာက္တရားမ်ားကို ဆိုဆံုးမခဲ့ၾကသည္။ ဤသည္မွာလည္း ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ခပ္ကင္းကင္းေနလုိသည့္ (Apolitical trend) ေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ျပည္သူအမ်ားစုမွာ ကိုးကြယ္စရာ ေခါင္းေဆာင္ရွိလာလွ်င္ေတာ့ ေတာ္လွန္ေျပာင္းလဲလိုသည့္ (radical trend) စိတ္သေဘာထားမ်ားလည္း ရွိသည္။ ထုိ အတြက္ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးမွာ အျပတ္ျပတ္ႏွင့္ ႏွာေခါင္းေသြးထြက္ေနရၿပီး ရင့္က်င့္မႈမရွိေသာ သူငယ္နာမစင္သည့္အျဖစ္ကို ဆုိက္ေနရသည္။ ယခုအခါတြင္ေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္ေပၚတိုးတက္မႈမ်ားကိုၾကည့္လွ်င္ ယင္းကို ခ်ိဳးေဖာက္ႏုိင္ဖို႔လွမ္းစေပၚၿပီဟု သံုးသပ္လို႔ရႏုိင္ပါသည္။ တနည္း ဆုိရလွ်င္ ဆန္႔က်င္ဘက္အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ဖယ္ထုတ္ေသာ၊ ရန္/ငါ စည္းျခား ႏုိင္ငံေရးမွ ရင့္က်က္မႈရွိသည့္ ညႇိႏိႈင္းအေျဖရွာသည့္ ႏုိင္ငံေရးအျဖစ္သို႔ ေပၚေပါက္ႏုိင္ဖို႔ အခြင့္အလမ္းေပၚလာၿပီ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အျမစ္တြယ္ေနၿပီး ယခုေခတ္ႏွင့္ မဆီေလွ်ာ္ေတာ့သည့္ မႏုႆယဥ္ေက်းမႈ စိတ္အခံမ်ားကို စာေရးသူ တင္ျပလိုက္သည္မွာ မဆိုစေလာက္သာ ရွိပါလိမ့္မည္။ ေနာက္ထပ္ ထပ္ျဖည့္ထပ္ေလ့လာစရာမ်ားလည္း က်န္ရွိႏုိင္ပါေသးသည္။ ဤစိတ္သေဘာထားမ်ားမွာလည္း လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းတြင္း လြမ္းမိုးေနသည့္ အသိပညာစက္ဝန္းေၾကာင့္သာလွ်င္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း ျဖစ္တည္ေနလ်က္ရွိေသာ ညံဖ်င္းသည့္ စိတ္အခံမ်ား၊ အျမင္က်ဥ္းေျမာင္းမႈမ်ားကို တစိုက္မတ္မတ္ေလ့လာ ေဖာ္ထုတ္ရမည္သာမက၊ လက္ေတြ႕ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္းျဖင့္သာ အသိပညာ မိုးကုတ္ စက္ဝန္းကို ခ်ဲ႕ထြင္ရမည္သာျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္းရွိ အသိပညာ စြမ္းအင္အိမ္ (Intellectual power house) ကို ႀကီးသထက္ ႀကီးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ၾကရင္း အသိျမင့္ေသာ သတိစြမ္းအားေကာင္းေသာ ျပည္သူမ်ားျဖင့္ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ပန္းတိုင္ကို ခ်ီတက္ဖို႔ျဖစ္ပါသ)