The Nation, 31st May 2010
ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ၁၈၇၄ ကို ခ်ဳိးေဖာက္မႈအျဖစ္ သံသယ အျဖစ္ လက္နက္မ်ား တင္ေဆာင္လာသည့္ ေျမာက္ကိုရီးယား သေဘၤာတစ္စင္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ယခင္လက ဆိုက္ကပ္ခဲ့ေၾကာင္း အတည္ျပဳခဲ့ၿပီးေနာက္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုက လ်င္ျမန္စြာ တုန္႔ျပန္လႈပ္ရွား ခဲ့သည္။ ရက္အနည္းငယ္ ၾကာၿပီးေနာက္ ဧၿပီလ တတိယပတ္ အတြင္းတြင္ အေမရိကန္ ႏိုင္ငံျခားေရး ဌာနက အာဆီယံၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားသို႔ အေရးေပၚ အေၾကာင္းၾကားလႊာ ေပးပို႔ခဲ့ရာတြင္ ေမ ၃ ရက္ မွ ၅ ရက္အထိ ဆီယက္တယ္ႏွင့္ ဝါရွင္တန္ဒီစီတြင္ က်င္းပရန္ စီစဥ္ထားေသာ အာဆီယံ - အေမရိကန္ စီးပြားေရး ဝန္ႀကီးမ်ား ေတြ႕ဆံုပြဲကို ျမန္မာ ကိုယ္စားလွယ္ အဆင့္အတန္း အားလံုး မပါဝင္ဘဲ ျပဳလုပ္ရန္ အႀကံျပဳခဲ့သည္။ ထိုသို႔ လြန္ကဲေသာ အျပဳအမူသည္ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို အံ့အားသင့္ေစခဲ့သည္။
အေမရိကန္၏ ရာဇသံသည္ ေျခာက္လံုး၊ လွန္႔လံုး မဟုတ္ေသာ္လည္း စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေၾကာင္း အမွန္တကယ္ ထုတ္ျပလိုက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ကိုရီးယား အေပၚ အေရးယူ ပိတ္ဆို႔ထားေသာ ကုလသမဂၢ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ျမန္မာႏိုင္ငံက ေလးစား လိုက္နာေၾကာင္း တစ္စံုတစ္ရာ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္း မရွိပါက ေၾကာက္မက္ဖြယ္ အက်ဳိးဆက္မ်ား ျဖစ္ေပၚလာလိမ့္မည္ ဟူေသာ ျပင္းထန္သည့္ သတိေပးမႈကို ျမန္မာႏွင့္ က်န္အာဆီယံ တစ္ဖြဲ႕လံုးထံ ယခုတစ္ေခါက္ ေပးပို႔ရန္ အေမရိကန္က ဆႏၵရွိေနသည္။ ႏိုင္ငံေရး ကိစၥမ်ားကို အသာထား၍ ယခု ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏ်ဴကလီယာ ရည္မွန္းခ်က္သည္ အနာဂတ္ အာဆီယံ - အေမရိကန္ ဆက္ဆံေရးကို ထိခုိက္ေစလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ - အာဆီယံ စီးပြားေရး ေကာင္စီမွ တဆင့္ အေမရိကန္ ကုန္သြယ္ေရး ကိုယ္စားလွယ္႐ံုး ႏွင့္ အာဆီယံ စီးပြားေရး ဝန္ႀကီးမ်ား အၾကား လအတန္ၾကာ အေသးစိတ္ ႀကိဳတင္ စီစဥ္ထားခဲ့ေသာ ၾသဇာႀကီးမားသည့္ စီးပြားေရး ေတြ႕ဆံုပြဲကို အေမရိကန္က အဆင့္ေလွ်ာ့ က်င္းပခဲ့ျခင္းသည္ ပထမဆံုး အႀကိမ္ ထံုးစံ မဟုတ္ေသာ ေဆာင္ရြက္မႈ တစ္ခု ျဖစ္ခဲ့သည္။
စကၤာပူမွ လြဲ၍ က်န္အာဆီယံ ႏိုင္ငံအားလံုး နီးပါးက ၎တို႔၏ ကုန္သြယ္ေရး (သို႔) စက္မႈဝန္ႀကီးမ်ား ေစလႊတ္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့ၾကခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ ေတာင္းဆိုသည့္ အတိုင္း ျမန္မာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား မပါဘဲ ေတြ႕ဆံုပြဲကို ဆက္လက္ စီစဥ္ျပဳလုပ္သင့္ေၾကာင္း သေဘာတူခဲ့ၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ လုိက္ေလ်ာ ညႇိႏႈိင္းမႈ အခ်ဳိ႕ ျပဳလုပ္အၿပီးတြင္ ဝါရွင္တန္ ဒီစီ ျမန္မာသံ႐ံုးမွ ယာယီသံ႐ံုး တာဝန္ခံ အဆင့္ကို လက္ခံ တက္ေရာက္ခြင့္ ေပးရန္ အေမရိကန္က အေလ်ာ့ေပး သေဘာတူခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္လည္း ရန္ကုန္မွ သံတမန္မ်ားကို တိုက္႐ိုက္ ေစလႊတ္လိုေသာ ျမန္မာ အစိုးရက ထိုအစီအစဥ္ကို လက္ခံျခင္း မျပဳရန္ ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ အာဆီယံ၏ သေဘာတူညီမႈ မရွိဘဲ "အေရွ႕ေတာင္အာရွ စီးပြားေရး အသိုင္းအဝုိင္း ေတြ႕ဆံုပြဲ" ဟု နာမည္သစ္ကို သံုးစြဲခဲ့ျခင္းမွာ ရယ္ရႊင္ဖြယ္ ေကာင္းလွသည္။ ၎မွာ ယခင္က သံုးခဲ့ဖူးေသာ အမည္တစ္ခု ျဖစ္ဖြယ္ ရွိသည္။
လတ္တေလာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဒုတိယ အႀကိမ္ သြားေရာက္ခဲ့ေသာ အေရွ႕အာရွႏွင့္ ပစိဖိတ္ဆိုင္ရာ အေမရိကန္ လက္ေထာက္ ႏိုင္ငံျခားေရး ဝန္ႀကီး Kurt Campbell က စစ္အစိုးရ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအား ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ အမွတ္ ၁၈၇၄ ကို အျပည့္အဝ လုိက္နာ က်င့္သံုးရန္ ဒဲ့ဒိုး ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ဤသည္မွာ ေျမာက္ကိုရီးယားႏွင့္ ျမန္မာအၾကား ဆက္ႏြယ္မႈ ႀကီးထြားလာျခင္းႏွင့္ ႏ်ဴကလီယာ ဆက္စပ္ နည္းပညာမ်ား လႊဲေျပာင္း ေပးပို႔ျခင္းတို႔ အေပၚ ဝါရွင္တန္၏ အျပင္းအထန္ စိုးရိမ္မႈကို ျပသခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့ေသာ ဇြန္လကလည္း ေျမာက္ကိုရီးယား ကုန္သေဘၤာ ကန္နမ္သည္ အေမရိကန္ ေရတပ္၏ ေနာက္ေယာင္ခံမႈေၾကာင့္ ျမန္မာသို႔ ဦးတည္ေနရာမွ ျပန္လွည့္သြားခဲ့သည္။
အဖ်က္စြမ္းအားႀကီး လက္နက္မ်ား တပ္ဆင္ရာတြင္ အသံုးျပဳမည့္ အဆင့္ျမင့္ ပလူတိုနီယံ ထုတ္လုပ္ႏိုင္မည့္ ႏ်ဴကလီယာ ဓာတ္ေပါင္းဖုိ တည္ေဆာက္ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ေျမာက္ကိုရီးယားက ကူညီ ေထာက္ပံ့ေနသည့္ အေထာက္အထားမ်ားကို ၂၀၀၀ ခုႏွစ္ကပင္ အေနာက္ႏိုင္ငံ ေထာက္လွမ္းေရး အဖြဲ႕မ်ားက စုေဆာင္း ရရွိခဲ့သည္။ ျမန္မာ စစ္တပ္မွ ထြက္ေျပး ခိုလႈံလာေသာ တပ္မေတာ္ အရာရွိ ႏွစ္ဦးထံမွ ရရွိေသာ သတင္းမ်ား၊ တယ္လီဖုန္း ၾကားျဖတ္ နားေထာင္မႈမ်ား၊ ထုိင္း - ျမန္မာ နယ္စပ္မွ ေပးပို႔ေသာ ေထာက္လွမ္းေရး သတင္းမ်ားကို အသံုးျပဳ တင္ျပထားသည့္ အစီရင္ခံစာမ်ားအား မႏွစ္က ထုတ္ျပန္ခဲ့ရာ သတင္းအခ်က္ အားလံုးက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏ်ဴကလီယာ ရည္မွန္းခ်က္ကို လက္ညႇိဳးၫႊန္ျပ ေနသည္။
ယင္းသို႔ အစီရင္ခံစာမ်ား ေနာက္ဆံုးအႀကိမ္ ထြက္လာေသာအခါ စစ္အစိုးရ၏ ႏ်ဴကလီယာ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ား အေပၚတြင္ စစ္ေရး ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားႏွင့္ မဟာဗ်ဴဟာ ပညာရွင္မ်ား အၾကား သံသယမ်ား ႀကီးထြားလာခဲ့သည္။ အမ်ားစုကမူ အေထာက္အထား ျပည့္စံုမႈ မရွိဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ကမူ ႏိုင္ငံတကာ အျမင္တြင္ စစ္အစိုးရ သိကၡာက်ေစရန္ ႀကိဳးစားမႈဟု ႐ႈျမင္ၾကသည္။ ေနာက္ဆက္တြဲ ေမးျမန္းစူးစမ္းမႈ အေနျဖင့္ အထူးသျဖင့္ လက္ရွိ လွ်ဳိ႕ဝွက္ ႏ်ဴကလီယာ အစီအစဥ္တြင္ တိုက္႐ိုက္ ပတ္သက္ခဲ့သူ ျမန္မာ့ တပ္မေတာ္ ဗိုလ္မွဴးေဟာင္း စိုင္းသိန္းဝင္းအား ေမးျမန္းခဲ့ရာ ျမန္မာ အစိုးရသည္ ႏ်ဴကလီယာ နည္းပညာကို စံုစမ္း ေလ့လာေနသည္ ဟူေသာ အခ်က္ ရွင္းလင္းစြာ ေပၚထြက္လာသည္။ IAEA တြင္ အလုပ္လုပ္ခဲ့ဖူးေသာ အရာရွိ တစ္ဦးထံမွ ကၽြမ္းက်င္သူ မွတ္ခ်က္ႏွင့္အတူ မ်ားျပားေသာ သတင္း အခ်က္အလက္သစ္မ်ား အေပၚ အေျခခံ တင္ျပသည့္ အထူး အစီရင္ခံစာကို ယခု တစ္ပတ္တြင္ ထုတ္ျပန္မည္ ျဖစ္သည္။
ယခုအတိုင္း ဆိုပါက ၁၉၉၅ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ႏ်ဴကလီယာ လက္နက္ ကင္းစင္ေရးဇံု SEANWFZ ႏွင့္ မျပန္႔ပြားေရး သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ကို လက္မွတ္ ေရးထိုးခဲ့ေသာ အာဆီယံႏွင့္ အဖြဲ႕ဝင္မ်ား၏ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျပည့္ဝရန္ အလွမ္းေဝးေနဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ေလာေလာဆယ္တြင္ အာဆီယံသည္ SEANWFZ ဆိုင္ရာ ပဋိဥာဥ္ စာတမ္းကို လက္မွတ္ထိုးရန္ အဓိက ႏ်ဴကလီယာ ပါဝါ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ား အားလံုးကို ခက္ခက္ခဲခဲ စည္း႐ံုးေနသည္။ ၎ပဋိဥာဥ္ကို လက္ခံရန္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံကလည္း ေႏွာင့္ေႏွး ၾကန္႔ၾကာေနသည္။
အဖြဲ႕ဝင္ ႏိုင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ ႏ်ဴကလီယာ စြမ္းအင္ႏွင့္ လံုၿခံဳမႈ အေပၚ တူညီေသာ ပံုစံ တစ္ခုျဖင့္ မည္ကဲ့သို႔ ဆက္လက္ လႈပ္ရွားၾကမည္ ဆိုသည္ကို အာဆီယံ အဖြဲ႕အတြင္း တခဲနက္ သေဘာတူညီမႈ မရရွိျခင္းေၾကာင့္ ယခုကိစၥမွာ ဆက္လက္ ႐ႈပ္ေထြးေနဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ႏ်ဴကလီယာ လက္နက္ မျပန္႔ပြားေရး သေဘာတူ စာခ်ဳပ္ အဖြဲ႕ဝင္ ႏိုင္ငံမ်ား၏ မၾကာေသးမီက က်င္းပခဲ့ေသာ ညီလာခံတြင္ သဘာပတိ အျဖစ္ ေဆာင္ရြက္ကာ ဦးေဆာင္က႑မွ ပါဝင္ေနသည့္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ၏ ႏ်ဴကလီယာ လက္နက္ မတပ္ဆင္ေရး မူဝါဒကို အာဆီယံက ေယဘုယ်အားျဖင့္ ေထာက္ခံထားသည္။
ထိုင္း၊ ဘ႐ူႏိုင္း၊ ျမန္မာႏွင့္ အင္ဒိုနီးရွားတို႔က ႏ်ဴကလီယာ စမ္းသပ္မႈ အျပည့္အဝ တားျမစ္ခ်က္ စာခ်ဳပ္ကို ယခုတိုင္ လက္မွတ္ မထိုးေသးျခင္းမွာလည္း မေျဖရွင္းႏိုင္ေသးသည့္ ျပႆနာ တစ္ခု ျဖစ္သည္။ အင္ဒိုနီးရွား၏ ကိစၥကို ၾကည့္လွ်င္ ၎ႏိုင္ငံသည္ စာခ်ဳပ္၏ ေနာက္ဆက္တြဲ ၂ စာရင္းတြင္ ပါဝင္ေနၿပီး သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကို ဆက္လက္ က်င့္သံုးရန္အတြက္ အဆိုပါ စာရင္းတြင္ ပါဝင္ေသာ ၄၄ ႏိုင္ငံစလံုးက လက္မွတ္ ေရးထိုးရမည္ ျဖစ္သည္။ လာမည့္ ေအာက္တိုဘာလတြင္ ဟႏြိဳင္း၌ ျပဳလုပ္မည့္ အာဆီယံ ထိပ္သီး ညီလာခံတြင္ အာဆီယံအဖြဲ႕ အတြင္း က်င့္သံုးႏိုင္မည့္ အမ်ားသေဘာတူ အေနအထား တစ္ရပ္ကို အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ေလ့လာ သံုးသပ္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ေတာင္တ႐ုတ္ပင္လယ္၊ ရာသီဥတု အေျပာင္းအလဲ၊ ႏ်ဴကလီယာ နည္းပညာ ဆက္စပ္ကိစၥမ်ား စသည့္ အကဲခတ္သည့္ ကိစၥမ်ား အေပၚတြင္ အာဆီယံ အေနျဖင့္ မည္သို႔ ကိုင္တြယ္မည္ ဆုိသည့္ ျပႆနာမွာလည္း က်န္ရွိေနေသးသည္။
လတ္တေလာ ဝါရွင္တန္ ဒီစီတြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ႏ်ဴကလီယာ ညီလာခံတြင္ ႏ်ဴကလီယာ စြမ္းအင္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အသံုးျပဳေရးႏွင့္ မျပန္႔ပြားေရး ဆိုင္ရာ သေဘာထားမ်ား တင္ျပၾကရန္ ဗီယက္နမ္၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ မေလးရွားႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံမွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားကို အေမရိကန္ သမၼတ ဘားရက္ အိုဘားမားက ဖိတ္ၾကားခဲ့သည္။ ၎တို႔က ႏ်ဴကလီယာ အၾကမ္းဖက္ ဝါဒကို တားဆီးရန္ ေဆာင္ရြက္မည့္ ညီလာခံ၏ အစီအစဥ္ကို ေထာက္ခံခဲ့ၾကသည္။ အဆိုပါ အာဆီယံ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားတြင္ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္ အတြက္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အသံုးျပဳမည့္ ႏ်ဴကလီယာ ဓာတ္အားေပး စက္႐ံုမ်ား တည္ေဆာက္ရန္ ေရရွည္ အစီအစဥ္မ်ား ရွိေနသည္။ ဗီယက္နမ္က ႏ်ဴဓာတ္အားေပး စက္႐ံု ႏွစ္႐ံု တည္ေဆာက္ရန္ ယခင္ကပင္ ဆံုးျဖတ္ထားခဲ့ၿပီး ထိုင္းႏိုင္ငံကလည္း လာမည့္ ၁၀ ႏွစ္ အတြင္း ႏ်ဴဓာတ္အားေပး စက္႐ံု တစ္႐ံု တည္ေဆာက္ရန္ စီစဥ္ေနသည္။ အင္ဒိုနီးရွားကလည္း ႏ်ဴကလီယာ စြမ္းအင္ကို ေလ့လာရန္ လႊတ္ေတာ္၏ ခိုင္မာေသာ အားေပး ေထာက္ခံမႈကို ရရွိထားသည္။ စကၤာပူ စီးပြားေရး မဟာဗ်ဴဟာ ေကာ္မတီကပင္လွ်င္ ၎တို႔ ကၽြန္းႏိုင္ငံ၏ စြမ္းအင္ ဖူလံုေရး အတြက္ ေရရွည္ ေျဖရွင္းနည္း အျဖစ္ ႏ်ဴကလီယာ စြမ္းအင္ကို စဥ္းစားသင့္ေၾကာင့္ အႀကံျပဳထားသည္။ အိုဘားမားသည္ ယခုလ ဒုတိယပတ္ အတြင္း အင္ဒိုနီးရွားသို႔ သြားေရာက္မည့္ အခ်ိန္တြင္ ယခုကိစၥကို အေသအခ်ာ ထပ္မံ ေဆြးေႏြးဦးမည္ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏ်ဴကလီယာ လုပ္ငန္းစဥ္ အေပၚ ထိုင္းလံုၿခံဳေရး ယႏၲရားက ဂ႐ုတစိုက္ မရွိျခင္းမွာ စိတ္ဝင္စားစရာ အေကာင္းဆံုး အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ယခင္ ႏွစ္ကုန္ပိုင္းက ကာကြယ္ေရး ေကာင္စီ၏ ထံုးစံ မဟုတ္ေသာ အစည္းအေဝး ႏွစ္ႀကိမ္ ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းမွလြဲလွ်င္ ၾသစေၾတးလ် ေထာက္လွမ္းေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးစြာ ဆက္ဆံ လုပ္ကိုင္ေနသည့္ ထုိင္းစစ္ဖက္ ေထာက္လွမ္းေရး အရာရွိ လက္တဆုပ္စာ အတြင္း၌သာ ယခုကိစၥကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾကသည္။ အျငင္းပြားဖြယ္ ႏ်ဴကလီယာ အစီအစဥ္ကို စတင္မည့္ ႏ်ဴကလီယာ စြမ္းရည္ အားလံုးကို ေဖာ္ျပျခင္း မျပဳသည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရည္မွန္းခ်က္ကို ထိုင္းအမ်ဳိးသား လံုၿခံဳေရး ေကာင္စီက ယခုတိုင္ မယံုၾကည္ေသးပါ။ စိုးရိမ္ ပူပန္ေသာ အရာရွိမ်ားကမူ ျပည္တြင္းေရး ျပႆနာမ်ားအား ဦးစားေပး ေျဖရွင္းေနရဆဲ အေျခအေနကို ေစာဒက တက္လ်က္ ရွိသည္။
--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.