Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၁၀.၅.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. ပိုမိုေမွ်ာ္လင့္လာႏိုင္သည့္ အလံုးစံုၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ နည္းလမ္းနည္းလာသည့္ KIA

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

ပိုမိုေမွ်ာ္လင့္လာႏိုင္သည့္ အလံုးစံုၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ နည္းလမ္းနည္းလာသည့္ KIA

ေအာင္ေမာင္း

အစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အ႐ွိန္အဟုန္ျမႇင့္ေဆာင္႐ြက္လွ်က္႐ွိၿပီး KNU ကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံေရးအစဥ္အလာ ႀကီးမားသည့္ အစည္းအ႐ံုးႀကီးတစ္ခုႏွင့္ပင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈအတြက္ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ရ႐ွိေနခ်ိန္တြင္ KIA ႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူညီမႈ မရႏိုင္ေသးသည့္ကိစၥမွာ ေမးခြန္းတစ္ခုျဖစ္ေနသည္။ ဗမာအပါအဝင္  ပင္မတုိင္းရင္းသားအုပ္စုႀကီး ၈ ခု႐ွိၿပီး တိုင္းရင္း သားမ်ိဳးႏြယ္စုေပါင္း ၁၃၅မ်ိဳးေက်ာ္႐ွိသည့္ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံတစ္ခုတြင္ ယံုၾကည္ကိုးကြယ္ရာ ဘာသာႏွင့္ ဓေလ့ထံုးတမ္းမ်ား ကဲြျပားမႈ ေၾကာင့္ မ်ိဳးႏြယ္စုမ်ား၏ လိုအင္ဆႏၵႏွင့္ လိုလားခ်က္မ်ားက မတူညီေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခုလုပ္ေဆာင္ေနသည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္ မႈတြင္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားအား တစ္ဖဲြ႕ခ်င္းအလိုက္ ေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းခဲ့ရျခင္းလည္းျဖစ္သည္။ ထိုအထဲတြင္ KIA ႏွင့္ ျပႆနာ က ေျပလည္မႈမရေသးျခင္း ျဖစ္သည္။

Negotiating တြင္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္လံုးက မိမိတို႔၏ ယူဆခ်က္မ်ား၊ လိုလားခ်က္မ်ားကို ေလ်ာ့ေပးရသည့္ သေဘာ႐ွိပါသည္။ တစ္ ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ မိမိ၏လိုလားခ်က္ကို အတင္းစဲြကိုင္ထားျခင္းထက္ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္လံုးက လက္ခံႏိုင္မည့္ အေျခအေနတစ္ခုျဖစ္သည့္ တတိ ယလမ္းေၾကာင္းတစ္ခုကိုလည္း ေဖာ္ေဆာင္ေပးရန္ လိုအပ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရႏွင့္ အတိုက္အခံအၾကား ေ႐ြးေကာက္ပဲြကို တတိ ယလမ္းေၾကာင္းအျဖစ္ အသံုးျပဳ၍ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို စတင္ေျပာင္းလဲႏိုင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းခဲ့သည့္ သာဓကမွာ အႀကီးမားဆံုးေအာင္ျမင္မႈ အျဖစ္ ႐ႈျမင္ႏိုင္ၾကပါလိမ့္မည္။ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားႏွင့္လည္း ထိုနည္းတူစြာ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အေလ်ာ့ေပး၍ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြး ေႏြးခဲ့ရျခင္းလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ ဆိုရလွ်င္ ၂၀၀၈ဖဲြ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ တစ္ခုတည္းေသာ တပ္မေတာ္အျဖစ္သာထား၍ တိုင္း ရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕မ်ားကို လက္နက္ခ်ခိုင္းရန္ ႐ွိေသာ္လည္း လက္႐ွိအေျခအေနတြင္ ဆက္လက္ၿပီး လက္နက္ကိုင္ခြင့္ျပဳထား သည္။ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕မ်ားအေနျဖင့္လည္း လိုက္ေလ်ာရန္ ခက္ခဲသည့္ အေျခအေနအခ်ိဳ႕ကို အေလ်ာ့ေပးခဲ့ၾကသည္။ ဤနည္းျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ႐ုပ္လံုးေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။

တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားတြင္လည္း အမ်ိဳးသားေရးအတြက္ အမွန္တကယ္ လက္နက္စဲြကိုင္ေနရသူမ်ား ႐ွိသလို၊ ကိုယ္ က်ိဳးစီးပြားအတြက္ လက္နက္စဲြကိုင္ထားသူမ်ားလည္း ႐ွိသည္။ လက္နက္မ႐ွိေတာ့လွ်င္ မိမိတို႔ေဒသ၌ အာဏာမ႐ွိေတာ့ဟု လဲြမွားစြာ အထင္ေရာက္ေနသည့္ တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္မ်ား ႐ွိသလို ျပည္တြင္းစစ္ကို အလွ်င္အျမန္ရပ္စဲၿပီး ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမႇာက္ပဲြမ်ားမွ တဆင့္၊ စားပဲြဝိုင္းေပၚမွတဆင့္ တိုင္းရင္းသားအေရးကို လုပ္ေဆာင္လိုသည့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားလည္း ႐ွိပါသည္။ အဓိကမွာ  တိုင္းရင္းသား အေရး လူမ်ိဳးေရးအတြက္ ရသည့္နည္းျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းလိုစိတ္က အဓိကျဖစ္ၿပီး မျဖစ္သာ၍ လက္နက္ကိုင္စဲြေနရသည့္ အေျခအေနကို အလ်င္အျမန္ဆံုး ရပ္တန္႔ရန္ စိတ္ရင္းေစတနာ မွန္ကန္မႈပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အစိုးရအဖဲြ႕ထဲတြင္လည္း တိုင္းရင္းသားအေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ တင္းမာသူမ်ား၊ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား႐ွာသူမ်ား ႐ွိႏိုင္သလို ျပည္တြင္းစစ္ကို ပါဝင္တိုက္ခိုက္ခဲ့ရၿပီး အမွန္တကယ္ရပ္ဆိုင္းလိုသည့္ ပုဂၢိဳလ္မ်ား လည္း႐ွိပါသည္။ အဓိကမွာ ထိုကဲ့သို႔ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ပြင့္လင္းစြာ ေျပာဆို ေဆြးေႏြးႏိုင္ေရးပင္ျဖစ္သည္။

KIA အဖဲြ႕ကို တာဝန္ယူေဆြးေႏြးေနသည့္ ဦးေအာင္ေသာင္း ႏႈတ္ထြက္သြားၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ဦးေအာင္ေသာင္းအေနျဖင့္ သ ေဘာထားမမွန္ကန္ဘဲ အစိုးရသို႔ အခ်က္အလက္ ျပည့္စံုစြာတင္ျပမႈမ႐ွိေၾကာင္း KIA အဖဲြ႕မွ စြပ္စဲြေျပာဆိုခဲ့သည္။ သေဘာထားတင္းမာ သူဟု ထင္ေၾကးေပးခံရသူ ဦးေအာင္ေသာင္းအေနျဖင့္ လက္နက္ကိုင္တိုက္ခိုက္ေနရသည့္ အခ်ိန္ တစ္ဖက္ႏွင့္တစ္ဖက္ သံသယႀကီးစြာ ထား႐ွိေနသည့္ အခ်ိန္တြင္ သံသယမ်ား ေလ်ာ့ပါးေအာင္ မစြမ္းေဆာင္ႏိုင္သကဲ့သို႔ KIA ဘက္မွလည္း လိုအပ္သည္ထက္ ပို၍ စိုးရိမ္ခဲ့ဖြယ္ ႐ွိပါသည္။ ထို႔ျပင္ KIA ကိစၥ၌ တ႐ုတ္ျပည္၏ အက်ိဳးစီးပြားလည္း ပါေကာင္းပါႏိုင္ေပရာ ဤျပႆနာ၏ အတိမ္အနက္မွာ အျခားေသာ တိုင္း ရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖဲြ႕မ်ားထက္ ပို၍ ရႈပ္ေထြးဖြယ္႐ွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ တ႐ုတ္ျပည္၏ အက်ိဳးစီးပြားႏွင့္ မိမိအက်ိဳးစီးပြား ခ်ိတ္ ဆက္ေနေသာ အစိုးရအဖဲြ႕ဝင္မ်ား၊ စစ္တပ္အသိုင္းအဝိုင္းမ်ားလည္း ႐ွိေနေသးသည္။ ထို႔ျပင္ တစ္ဖက္တြင္လည္း KIA ၏ အက်ိဳးစီးပြား လည္း ႐ွိေနျပန္ေသးသည္။

ယခု ျပည္ေထာင္စု ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဗဟိုေကာ္မတီကို ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတကိုယ္တိုင္ ဦးေဆာင္ဖဲြ႕စည္းခဲ့ၿပီးျဖစ္သလို လုပ္ငန္းေကာ္မ တီတြင္လည္း စစ္တပ္အသိုင္းအဝိုင္းမွ မဟုတ္ေသာ အရပ္သားမ်ားျဖစ္ေသာ တိုင္းရင္းသား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားလည္း ပါဝင္လာ ခဲ့ပါသည္။ ယခုတစ္ႀကိမ္တြင္မူ အစိုးရဘက္က တစ္ထစ္ေလ်ာ့၍ ပိုမို ေပ်ာ့ေျပာင္းသည့္နည္းလမ္းျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္ခဲ့ျခင္းဟု ဆိုရမည္လည္း ျဖစ္ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ရာတြင္ ေအာင္ျမင္မႈမရ႐ွိခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ား ႏႈတ္ထြက္သြားၾကသလို ေအာင္ျမင္မႈရ႐ွိခဲ့ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားလည္း ပါဝင္လာေတာ့မည္ျဖစ္၍ ယခင္ကထက္ပို၍ ရလဒ္ေကာင္းမ်ား ရ႐ွိရန္ ေမွ်ာ္လင့္လာႏိုင္ပါသည္။ ယခင္အစိုးရလက္ထက္ က ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ားသည္ မူဝါဒ ပံုေသမ႐ွိျခင္း၊ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားကို ဥပေဒအထက္တြင္႐ွိေသာ အခြင့္အ ေရးအခ်ိဳ႕ေပးခဲ့ျခင္း၊ ျပည္သူလူထုကို ကိုယ္စားမျပဳခဲ့ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲႏိုင္ခဲ့ေစကာမူ အမွန္တကယ္ ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္ ေသာ အေျခအေန တည္ေဆာက္ရန္အတြက္ လက္နက္ျဖဳတ္သိမ္းရန္ ႀကိဳးပမ္းရာမွ ယခုအစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ အခက္အခဲမ်ား ေပၚ ေပါက္ခဲ့ရျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ယခုအစိုးရသစ္လက္ထက္၌ ျပဳလုပ္ေနေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးမ်ားသည္ အျဖစ္မဟုတ္ဘဲ စနစ္က် သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈမ်ား ျဖစ္သည္ကိုေတာ့ အသိအမွတ္ျပဳႏိုင္ပါသည္။ အဓိကမွာ ဖံြ႕ၿဖိဳးေရး႐ႈေထာင့္မွေန၍ ျပည္သူကို အ ေျခခံ၍ စဥ္းစားသည့္ပံုစံမ်ိဳးေၾကာင့္ ယခုကဲ့သို႔  စစ္မွန္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ သ႐ုပ္မွန္ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈပံုစံ ႐ုပ္လံုးေပၚ လာျခင္းျဖစ္သည္။  သမၼတကိုယ္တိုင္ဦးေဆာင္၍ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္မႈကို ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ တိုင္းရင္းသာမ်ား၏ အမ်ိဳးသားေရး၊ တန္းတူရည္တူ႐ွိမႈႏွင့္ ဖံြ႕ၿဖိ္ဳးတိုးတက္ေရးကို အေျခခံသည့္ ႐ႈေထာင့္မွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈမွာ ေအာင္ျမင္ဖြယ္ရာ မ်ား စြာ႐ွိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးတည္ေဆာက္ရန္အတြက္ ကမာၻ႕အသိုင္းအဝိုင္းက ကူညီပံ့ပိုးလိုမႈ ျမင့္တက္ေနခ်ိန္ျဖစ္ရာ တ႐ုတ္ ျပည္၏ အက်ိဳးစီးပြားကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားခဲ့ရေသာ အေျခအေနမ်ားလည္း မလိုအပ္ေတာ့သည့္အခ်ိန္တြင္ အကယ္၍မ်ား ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္မႈ မေအာင္မျမင္ျဖစ္ခဲ့ပါက KIA အတြက္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာမ႐ွိေတာ့သည့္ အေနအထားတစ္ခုသို႔ မလဲြမေသြေရာက္႐ွိ ႏိုင္သည့္ ကိစၥမွာလည္း ………………

*****************************************

 

 


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment