yangonchronicle2011 Op-Ed |
၂၁.၅.၂၀၁၂
ေဆာင္းပါးက႑
- ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလိုအပ္ခ်က္
*****************************************
ေဆာင္းပါးက႑
ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလိုအပ္ခ်က္
ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံသည္ ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားၾကား ညီညြတ္မႈ၊ ႏုိင္ငံတကာအသုိင္းအဝုိင္းႏွင့္ဆက္ဆံေရး၊ အစိုးရ၏ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီယႏၱရား သြက္လက္ထိေရာက္မႈတုိ႔ ဟန္ခ်က္ညီညီရွိေနလွ်င္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈလမ္းေၾကာင္းမွန္ေပၚသို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီဟုဆို၍ရသည္။ ဤသံုးခ်က္ထဲမွ တစ္ခ်က္ခ်က္လစ္ဟာ ေနလွ်င္ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ ႀကီးစြာေသာအဟန္႔အတား ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။
ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရးအင္အားစုညီညြတ္မႈမရွိေသာ ႏုိင္ငံမ်ားသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ မည္သို႔မွ ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း မရွိ ပါ။ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲမ်ား၊ လူမ်ိဳးေရးအဓိက႐ုိဏ္မ်ားရွိေနသည့္ အာဖရိကႏုိင္ငံမ်ားသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုယခုထိတိုင္ အရွိန္ယူလုပ္ေဆာင္၍ မရႏုိင္ ေၾကာင္းကို ႏုိင္ငံတကာသတင္းမီဒီယာမ်ားတြင္ ေတြ႕ျမင္ေနရသည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဆဲႏုိင္ငံမ်ားမွမဟုတ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီးႏုိင္ငံမ်ားျဖစ္သည့္ ဥေရာပႏုိင္ငံ မ်ား ယခုႀကံဳေတြ႕ေနရသည့္ ယူ႐ုိေငြေၾကးအက်ပ္အတည္းမွာလည္း ယင္းႏုိင္ငံမ်ားရွိ ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ား ညီညြတ္မႈအားနည္းျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း ပထစအစိုးရလက္ထက္တုန္းက ေရာင္စံုသူပုန္ေသာင္းက်န္းမႈႏွင့္ ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားၾကား ညီညြတ္မႈမရွိ ျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးေသာ္လည္း လက္ေတြ႕ျဖစ္ထြန္းရန္ အလြန္တရာမခဲယဥ္းေသာ ျပည္ေတာ္သာစီမံကိန္းႀကီးမွာ အထေျမာက္ ေအာင္ျမင္ခဲ့ ျခင္းမရွိေခ်။
ယခု ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ ႏိုင္ငံေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေၾကာင့္ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ၾကာျမင့္ေနၿပီျဖစ္သည့္ ျပည္တြင္းႏုိင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားၾကား ညီညြတ္မႈကို ျပန္လည္ရရွိခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ယခင္ တပ္မေတာ္အစိုးရ၏ လံုၿခံဳမႈရယူထားေသာ အေျပာင္းအလဲျဖစ္သည္ဟု သံသယျဖင့္ ေျပာဆုိမႈမ်ားရွိေနေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရးအတြက္ က်ဥ္းေျမာင္းသည့္ လမ္းေၾကာင္းေလးတစ္ခုကို ဖြင့္ေပးႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ ယင္း လမ္းေၾကာင္းအတုိင္းသာ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ပါက တစ္ဦးကိုတစ္ဦးယံုၾကည္မႈရွိသည့္ အမ်ိဳးသားစည္းလံုးညီညြတ္မႈကို မလြန္ဧကန္ ရရွိမည္သာျဖစ္သည္။ သ မုိင္းတြင္ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သည့္ ျပည္ေတာ္သာသင္ခန္းစာကိုဆင္ျခင္ရင္း ညီညြတ္သည့္ ျပည္တြင္းအင္အားစုျဖင့္ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပန္းတိုင္ကုိ ေလွ်ာက္လွမ္းရမည္ ျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ ဆက္ဆံေရးသည္လည္း ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ ခ်န္ထား၍မရသည့္အေရးျဖစ္သည္။ ကိုရီးယားႏိုင္ငံ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈျဖစ္စဥ္ သမုိင္းကို ၾကည့္ပါက ၿပိဳင္ဘက္ ေျမာက္ကိုရီးယားႏုိင္ငံ၏ စစ္အင္အား ႀကီးမားမႈကိုေၾကာက္႐ြံ႕၍ ကိုရီးယားလူမ်ိဳးမ်ားသည္ မီးကုန္ယမ္းကုန္ အလုပ္ႀကိဳး စား၍ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ရာ ဆယ္စုႏွစ္ေလးစုစာအတြင္း ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုရယူႏုိင္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုရယူရာ၌လည္း စစ္ေရး၊ စီးပြားေရး အင္အားႀကီးႏုိင္ငံျဖစ္သည့္ အေမရိကန္ႏွင့္ပူးေပါင္း၍ အေမရိကန္ကာကြယ္ေရးထီးရိပ္ကိုခိုရင္း ေျမာက္ကိုရီးယား၏ ၿခိမ္းေျခာက္မႈကိုအန္တုကာ အေမ ရိကန္ဆီမွ နည္းပညာအလြဲအေျပာင္းသာမက စီမံခန္႔ခြဲမႈနည္းစနစ္မ်ားပါမက်န္ မိုးရြာတုန္းေရခံခဲ့သည့္အတြက္ အျခားဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ား အတုယူေလာက္ ေအာင္ ဖြံ႕ၿဖိဳးခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုင္ဝမ္မွာလည္း တ႐ုတ္၏တစ္ျပည္ေထာင္မူဝါဒကို ဆန္႔က်င္၍ အေမရိကန္ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးကို တစုိက္မတ္မတ္လုပ္ေဆာင္လာခဲ့ရာ ေတာင္ကိုရီးယားႏုိင္ငံနည္းတူ အာရွက်ားျဖစ္ခဲ့သည့္ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည္။
အစိုးရသစ္၏ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ အေနာက္အုပ္စုဝင္ႏုိင္ငံမ်ား၏ ဆက္ဆံေရးမွာ ႏွင္းခဲေပ်ာ္ခ်ိန္သို႔ ေရာက္ၿပီးသ ကာလ အာရွက်ားျဖစ္လာမည့္ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ေစ်းကြက္အတြင္း ၎တို႔၏စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္ႏုိင္ရန္ စီးပြားေရးႏွင့္ပတ္သက္သည့္ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားကို ဖယ္ရွားပစ္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံဒီမိုကေရစီအေရးအတြက္ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈလုပ္ေဆာင္ရာတြင္ အစြာဆံုးျဖစ္သည့္ အေမရိကန္ ႏုိင္ငံသည္ပင္ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈ႐ုပ္သိမ္းရန္ လႊတ္ေတာ္အတြင္း အာဏာရဒီမိုကရက္တစ္ပါတီမွ ဆီနိတ္တာဂ်င္ဝက္(ဘ္)ေရာ၊ အတုိက္အခံရီပါပလီကန္ ပါတီမွ ဆီနိတ္တာမက္(ခ)ကိမ္းပါ လႊတ္ေတာ္သို႔ ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။ ထုိသို႔ အိုဘားမားအစိုးရႏွင့္ လႊတ္ေတာ္သို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံကို အေရးယူပိတ္ဆုိ႔မႈ ႐ုပ္သိမ္း ေပးရန္အတြက္ အေမရိကန္ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းအပါအဝင္ တစ္ဦးခ်င္း ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ားက မဲဆြယ္မႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္လည္း ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုရလွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ႏုိင္ငံတကာမွ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ား မ်က္စိက်ေနသည့္အခ်ိန္တြင္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံမွ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံသူမ်ား၊ ကုမၸဏီႀကီးမ်ား သည္လည္း လက္မေႏွးလိုေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ေနာက္ဆံုးတစ္ခ်က္မွာ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီယႏၱရား၏ ထိေရာက္ထက္ျမက္မႈျဖစ္သည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အရယူသြားႏုိင္ခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံမ်ားကိုၾကည့္ပါ က ထိေရာက္ၿပီး စြမ္းေဆာင္ရည္ျပည့္ဝသည့္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို စနစ္တက်တည္ေဆာက္ယူခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံခ်ည္းျဖစ္သည္။ ဥပမာ တ႐ုတ္ႏွင့္ စင္ကာပူႏုိင္ငံတို႔ ကို ၾကည့္ပါ။ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံဆိုလွ်င္ တစ္ပါတီကြန္ျမဴနစ္စနစ္ျဖစ္ေသာ္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈတြင္ အရည္အခ်င္းျပည့္ဝသည့္ တက္ကႏုိကရက္မ်ားကို ေနရာယူ ေပး၍ တာဝန္ယူေစသည္။ စင္ကာပူသည္လည္း အေနာက္ႏုိင္ငံမ်ားက ဒီမိုကေရစီမ်က္ႏွာဖံုးစြပ္ထားသည့္ အာဏာပိုင္စနစ္ကိုက်င့္သံုးသည္ဟု ေျပာရ ေလာက္ေအာင္ အတုိက္အခံအတြက္ ေနရာအနည္းငယ္သာေပးထားေသာ္လည္း အုပ္ခ်ဳပ္မႈတြင္ေတာ့ အရည္အခ်င္းအဓိကပဓာနမူဝါဒျဖင့္ အေတာ္ဆံုးသူ မ်ားသာ ေရြးခ်ယ္ခန္႔အပ္ျခင္းျဖစ္သည္။ ယခု ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ေဆာင္မည္ဟု ဒုတိယ သမၼတ စိုင္းေမာက္ခမ္းမွ ျပည္သူအားလံုးကို တရားဝင္ထုတ္ေဖာ္ေျပာၾကားၿပီးျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွာ ယခင္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္လမ္း စဥ္ပါတီမွ ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ား စြဲက်န္ေနရစ္ခဲ့ၿပီး ဌာနဆုိင္ရာမ်ား၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမွာလည္း ႏုိင္ငံေရရွည္တိုးတက္ေရးအတြက္ ရည္ရြယ္ျခင္းမဟုတ္ဘဲ ေရတိုျပႆနာမ်ားေျပလည္ေရးသာ အဓိကထားလုပ္ေဆာင္ေနလ်က္ ရွိေနသည္။ အဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာသီအုိရီမ်ားအရ အဖြဲ႕အ စည္း၏ ေရတိုနည္းဗ်ဴဟာအေျပာင္းအလဲမ်ားကို ျပန္လည္ျပဳျပင္ျခင္း (reengineering) ဟု ေခၚတြင္ေစၿပီး အဖြဲ႕အစည္း၏ ေရတိုကာလအလုပ္ ၿပီးေျမာက္ ေရးအတြက္ ျဖစ္စဥ္စီမံခန္႔ခြဲမႈ (Process managements) မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ အဖြဲ႕အစည္း၏ ေရရွည္မဟာဗ်ဴဟာ ရည္မွန္းခ်က္ ျပည့္မီေရးအတြက္ အဖြဲ႕အစည္း၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဒီဇိုင္းကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျခင္း (restructuring) ျပဳလုပ္ရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လက္ရွိ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီယႏၱရား ႀကီးတစ္ခုလံုးမွာ ျပန္လည္ျပဳျပင္ျခင္းေရာ (reengineering) ေရာ၊ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ျပင္ဆင္ဖြဲ႕စည္းျခင္း (restructuring) လိုအပ္ပါသည္။ သို႔မွသာ လက္ရွိ အစိုးရေမွ်ာ္မွန္းထားသည့္ အမ်ိဳးသားစီမံကိန္းကို ဌာနအားလံုး အခ်ိတ္အဆက္ရွိရွိ ဟန္ခ်က္ညီညီျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
တင္ျပခဲ့ၿပီးေသာ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးလုိအပ္ခ်က္သံုးမ်ိဳးကို ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပန္းတိုင္ေရာက္သည္အထိ အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈကို အားမ ေလ်ာ့တမ္းေဆာင္ရြက္သြားပါက ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးသည္ အိမ္မက္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အဟုတ္ရွိတကယ္ရွိ အစစ္အမွန္သာျဖစ္ေၾကာင္း မ်က္ဝါးထင္ထင္ ျမင္ေတြ႕ရ မည္သာျဖစ္သည္။
.*****************************************
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.