Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle 2011- (1)
Document yangonchronicle 2011- (1)

Snapshot of the item below:
yangonchronicle 2011- (1)

 

၁၄.၁၁.၂၀၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

  1. ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မိုးကုတ္စက္ဝိုင္းမွ မုန္တိုင္းဆင္မည့္မုန္တိုင္းမ်ား

(International Crisis Group ၏ Myanmar: Storm Clouds on the horizon ကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

  1. ျမန္မာႏိုင္ငံေျပာင္းလဲမႈအေပၚ အေကာင္းျမင္လြန္းျခင္းကိုေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အသိေပး

(The Daily Star မွ 14 Nov 2012 ရက္စဲြပါ “SuuKyi urges caution against over-optimis” သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

  1. ျမန္မာ့လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆဲြရန္ေနာ္ေဝကူညီမည္

(Bangkok Post မွ 12 Nov 2012 ရက္စဲြပါ “Norway helps Myanmar reform electricity Law” သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

***********************************************

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မိုးကုတ္စက္ဝိုင္းမွ မုန္တိုင္းဆင္မည့္မုန္တိုင္းမ်ား

(International Crisis Group ၏ Myanmar: Storm Clouds on the horizon ကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

အႏွစ္ခ်ဳပ္

(Executive summary)

ျမန္မာႏိုင္ငံမွေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ၎တို႔အေနျဖင့္အတိတ္က အာဏာရွင္စနစ္မ်ိဳးႏွင့္ ျပည္လည္မနီးစပ္ေတာ့ရန္ ႏိုင္ငံေရးအရအျမင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအရျပင္းျပေသာ ဆႏၵမ်ားရွိေၾကာင္း ဆက္လက္ျပသလ်က္ ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ ဒီမိုကေရစီသို႔သြားရာလမ္း၌ အခက္အခဲမ်ားကို ေတြ႔ရမည္ျဖစ္သည္။ သမၼတဦးသိန္းစိန္သည္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ေနာက္ျပန္မလွည့္ေတာ့ဟုေၾကညာခဲ့ၿပီး အတိုက္အခံႏွင့္လည္း ေရရွည္လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ျဖစ္ရန္ တည္ေဆာက္ ခဲ့သည္။ အဆိုပါလုပ္ငန္းစဥ္မွာ ၿပီးျပည့္စံုရန္ လိုအပ္ေနေသးေသာ္လည္း ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ားကို လႊတ္ေပးႏုိင္ခဲ့သည္။ အမည္မည္း စာရင္းမ်ား ပယ္ဖ်က္ေပးႏုိင္ခဲ့သည္။ လြတ္လပ္စြာစုေဝးႏုိင္ခြင့္ ဥပေဒကိုျပ႒ာန္းႏုိင္ခဲ့သည္။ မီဒီယာဆင္ဆာမ်ား ပယ္ဖ်က္ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ လူနည္းစု႐ိုဟင္ဂ်ာ မြတ္ဆလင္မ်ားအေပၚပစ္မွတ္ထားသည့္ ျပင္းထန္ေသာျဖစ္ရပ္မ်ားသည္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားအေပၚ တိမ္မည္း မိုးေနသည့္ ေနသဖြယ္ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ျပည္တြင္းလူမ်ိဳးစုမ်ားၾကားဆက္ဆံေရးတြင္ ေနာက္ထပ္ေပါက္ကြဲမႈမ်ား ျဖစ္ေစျခင္းသည္ အမ်ိဳးသား တည္ၿငိမ္ေရးကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏုိင္သည္။ လြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ပိုမိုေပးလာျခင္းေၾကာင့္ ေဒသအလိုက္ပဋိပကၡမ်ားကို ျပန္ေဖၚလာခြင့္ရခဲ့ၿပီး အျခားေနရာမ်ား တြင္ပါ လူမႈေရးအရတင္းမာမႈမ်ား ျမင့္တတ္လာသည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးရရွိရန္ ခက္ခဲေနဆဲျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ အေျခခံဥပေဒ အရလည္းေကာင္း၊ ၂၀၁၅ ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးတြင္လည္းေကာင္း အာဏာမည္သို႔ခြဲေဝသင့္သည္ဟူေသာ အျမင္ႏွင့္ပတ္သက္၍ ႏိုင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္မ်ား ၾကားတြင္ ဝိေရာဓိျဖစ္လ်က္ရွိသည္။ တင္းမာမႈမ်ားၿငိမ္သက္သြားေရးအတြက္ အမ်ားလက္ခံစံျပဳႏုိင္သည့္ ေခါင္းေဆာင္မႈ ယခုအခါ လိုအပ္လ်က္ရွိၿပီး၊ အကြဲအၿပဲမ်ားကို ထိပ္တိုက္မေတြ႔ဘဲ ေရွာင္ရွားႏိုင္ေရးအတြက္ ညိႇႏိႈင္းမႈအသစ္မ်ားျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္ေနသည္။

သမၼတသည္ ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ၎၏ကက္ဘိနက္ကို ျပည္လည္အေရြ႕အေျပာင္းမ်ားျပဳလုပ္ၿပီး ၎၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္အာဏာကို စုစည္း ခဲ့သည္။ ေခတ္ေနာက္ျပန္ဆြဲေသာ သို႔မဟုတ္ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ညံ့သည္ဟုယူဆရေသာ ဝန္ႀကီးမ်ားကိုဖယ္ထုတ္ခဲ့ၿပီး ဒုတိယဝန္ႀကီးအသစ္ အမ်ားအျပား ကို ခန္႔အပ္ခဲ့သည္။ ပညာရွင္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ပါဝင္လာခဲ့ၿပီး၊ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္  ပထမဆံုးအမ်ိဳးသမီးဝန္ႀကီး ေပၚထြက္လာခဲ့သည္။ သမၼတသည္ သူ၏ အယံုၾကည္ရဆံုးဝန္ႀကီးမ်ားကို သူ၏႐ံုးတြင္ စုစည္းထားၿပီး အစိုးရအဖြဲ႔အတြင္း ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔ေသာ နယ္ပယ္မ်ားတြင္ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိေသာ စူပါဝန္ႀကီး (super-ministers)အုပ္စုတစ္စုကို ဖန္တီးခဲ့သည္။ ထိုသို႔လုပ္ေဆာင္ရျခင္းမွာ ဥပေဒျပဳေရးႏွင့္ယွဥ္ရာတြင္ ၎၏ေနရာ ပိုမိုအားေကာင္းေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္လိုေသာဆႏၵက တစိတ္တပိုင္းပါဝင္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။

သမၼတခန္႔ေသာ အေျခခံဥပေဒခံု႐ံုး၏ အျငင္းပြားဖြယ္အာဏာႏွင့္ပတ္သက္၍ အျငင္းအခုန္ျဖစ္မႈသည္ စြဲခ်က္တင္ခံရၿပီး ခံု႐ံုးအဖြဲ႔ဝင္မ်ား ႏႈတ္ထြက္သြားရသည္အထိျဖစ္ခဲ့ရာ ဥပေဒျပဳေရး(လႊတ္ေတာ္)၏အာဏာကို မီးေမာင္းထိုးျပခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ အင္စတီက်ဴးရွင္းအသစ္မ်ားသည္ ၎တို႔၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာနယ္ပယ္ကို စမ္းသပ္သည့္အေလ်ာက္ ႏိုင္ငံေရးအရတည္ေဆာက္ျခင္း၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလတြင္ ႀကံဳေတြ႔ရႏုိင္သည့္ အႏၱရာယ္မ်ားကို မီးေမာင္းထိုးျပလိုက္ျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။

အသြင္ကူးေျပာင္းေရးသည္ ၎၏အျမန္ႏႈန္းေၾကာင့္ အံ့ၾသဖြယ္ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ ထို႔အျပင္ စစ္တပ္အပါအဝင္ ျပည္တြင္းတြင္ ႀကီးႀကီးမားမား မည္သည့္ဆန္႔က်င္မႈမွ်မရွိသည္မွာ အထင္အရွားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ႀကီးမားသည့္စိန္ေခၚမႈမ်ားကိုမူ အေသအခ်ာၾကံဳရမည္ျဖစ္သည္။ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ လက္ရွိျဖစ္ေပၚေနေသာ လူမ်ိဳးစုၾကားျပင္းထန္ေသာျဖစ္ရပ္သည္ အေရးႀကီးၿပီး၊ အေလးအနက္ထားရမည့္ စိုးရိမ္ဖြယ္အေျခအေနျဖစ္သည္။ အျခား ေနရာမ်ားတြင္ပါ ထိုိသို႔ေသာျဖစ္ရပ္မ်ိဳး အလားတူျဖစ္လာႏိုင္သည္။ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒ၊ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ဆိုင္ေသာ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒမ်ား ေပၚေပါက္လာၿပီး အမုန္းတရားေဟာင္းမ်ား ျပန္ေပၚလာႏိုင္သည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူညီမႈအတြက္ အခက္အခဲ ျဖစ္ေနရျခင္းသည္ တိုင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္အုပ္စုမ်ားႏွင့္ ေရရွည္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႀကိဳးပမ္းမႈတြင္ ႐ႈပ္ေထြးမႈမ်ားရွိေနရျခင္းကို ေဖာ္ျပေနသည္။ ထို႔အျပင္ ေျမယာသိမ္းယူမႈမ်ားႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာအာဏာပိုင္မ်ား၏ က်ဴးလြန္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ ေအာက္ေျခလူတန္းစားမ်ားတြင္ တင္းမာမႈမ်ား ျမင့္တက္လ်က္ ရွိသည္ကိုလည္း ေတြ႔ရသည္။ ႏိုင္ငံျခားအေထာက္အပ့ံျဖင့္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေသာ အေျခခံအေဆာက္အဦးႏွင့္ သတၱဳတြင္းစီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပတ္ဝန္းက်င္ဆုိင္ရာႏွင့္ လူမႈေရးႏွင့္ပတ္သက္ေသာ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားလည္း ျမင့္တက္လ်က္ရွိေနသည္။ ေပၚျပဴလာျဖစ္သည့္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ျမင့္တတ္လာျခင္း၊ ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းျခင္း မျပဳရေသးေသာ အေရးႀကီးသည့္အတိတ္က တရားမွ်တမႈမရွိျခင္းမ်ားႏွင့္ လြတ္လပ္စြာဖြဲ႔စည္းခြင့္ႏွင့္ ဆႏၵျပခြင့္ ရလာျခင္းမ်ားေၾကာင့္ ယခင္ႏွင့္မတူ ျခားနားေသာ ပို၍ထိပ္တုိက္ေတြ႔ႏိုင္ေသာ လူမႈေရးဆိုင္ရာလႈပ္ရွားမႈမ်ားထြက္ေပၚလာရန္ အလားအလာမ်ား ရွိေန သည္။ အဆိုပါကိစၥမ်ားသည္ အစိုးရႏွင့္ လံုျခံဳေရးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားအတြက္ စမ္းသပ္မႈႀကီးမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ ၎တို႔သည္ အာဏာရွင္အတိတ္က ျဖစ္ရပ္မ်ား ကို ျပန္လည္တူးဆြျခင္းမျပဳဘဲ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈကို ထိန္းသိမ္းႏုိင္ရန္ ႀကိဳးပမ္းလ်က္ရွိသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးေအာင္ျမင္ရန္ အဆံုးအျဖတ္ျပဳမည့္ အဓိကက်သည့္အခ်က္တစ္ခုမွာ မက္ခ႐ိုႏုိင္ငံေရးဆုိင္ရာ တည္ၿငိမ္မႈ (macro-political stability)ရွိေရးျဖစ္သည္။ ၂၀၁၅ ခုနွစ္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ပါတီ(NLD)ပါတီသည္ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲၿပီးကတည္းက ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ႏိုင္ငံတဝွမ္းတြင္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္မည္ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားသည္ လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တသည္ဆိုပါစို႔။ ၎တို႔သည္ အတိတ္ကခြင့္ျပဳခဲ့သည္မ်ားႏွင့္ျခားနားစြာ အာဏာ၏ဟန္ခ်က္ကို လံုးဝေျပာင္းပစ္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ NLD က တစ္ျပည္လံုးအႏိုင္ရရွိသြားမႈသည္ ပါတီအတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တိုင္းျပည္အတြက္ေသာ္လည္းေကာင္း၊ အေကာင္းဆံုးအက်ိဳးစီးပြားတစ္ခု မဟုတ္ ႏုိင္ေပ။ ထိုသို႔ျဖစ္ပ်က္ခဲ့ပါက ႏိုင္ငံေရးအီလစ္ေဟာင္း၊ တိုင္းရင္းသား ႏိုင္ငံေရးပါတီမ်ားႏွင့္ NLD မဟုတ္ေသာ ဒီမိုကရက္တစ္အင္အားစုမ်ားကို အားနည္း သြားေစမည့္ အႏၱရာယ္ၾကံဳေတြ႔ရႏုိင္သည္။ အကယ္၍ ၂၀၁၅ ခုႏွစ္အလြန္ လႊတ္ေတာ္မ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးအရ ကြဲျပားျခားနားမႈႏွင့္ တုိင္းရင္းသားမ်ား ကြဲျပားျခားနားေနမႈမ်ားကို စစ္မွန္စြာကိုယ္စားျပဳႏုိင္ျခင္းမရွိပါက တင္းမာမႈမ်ားတုိးပြားလာဖြယ္ရွိၿပီး၊ မတည္ၿငိမ္မႈကို ေလာင္စာျဖည့္ေပး သကဲ့သို႔ ရွိမည္ျဖစ္သည္။

NLD ၾကံဳေတြ႔ရမည့္အဓိကစိန္ေခၚမႈမွာ ေရြးေကာက္ပြဲေအာင္ႏုိ္င္ေရး မဟုတ္ပါ။ အားလံုးပါဝင္ႏိုင္ေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရးကို ျမႇင့္တင္ႏိုင္ေရး ျဖစ္သည္။ ထိုအရာ ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ ၎တြင္ ေရြးစရာနည္းလမ္းမ်ား ရွိသည္။ NLD အေနျဖင့္ လက္ရွိစနစ္အစား လႊတ္ေတာ္တြင္ ပိုမိုကိုယ္စားျပဳမႈကိုဖန္တီးေပးႏိုင္မည့္ အခ်ိဳးက်ကိုယ္စားျပဳေသာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္သည့္စနစ္ကိုေထာက္ခံႏုိင္သည္။ အျခားနည္းလမ္းအားျဖင့္လည္း ၎သည္ အျခားပါတီမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ တိုင္းရင္းသားပါတီမ်ားႏွင့္ မဟာမိတ္ျပဳၿပီး၊ အားလံုးသေဘာတူညီမႈျဖင့္ အခ်ိဳ႕ေနရာမ်ားတြင္ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမျဖစ္ေစရန္ ပါဝင္အေရြးမခံေရး ျဖစ္သည္။ ေနာက္ဆံုးနည္းလမ္းအေနျဖင့္ ၎သည္ ၂၀၁၅ အလြန္ သမၼတေနရာအတြက္ ၾကားျဖတ္၍ အမ်ိဳးသားညီညြတ္ေရးရရွိမည့္ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးေရြးခ်ယ္ေပးေရးစနစ္(interim ‘national unity’ candidate )ကိုေထာက္ခံႏုိင္သည္။ ထိုသို႔ လုပ္ေဆာင္ျခင္းျဖင့္ အစိုးရေဟာင္း(စစ္တပ္)ကို အာမခံခ်က္ရွိေစၿပီး၊ NLD လႊမ္းမိုးေသာ ႏုိင္ငံေရးစနစ္အတြက္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလကို ေျပေျပလည္လည္ ျဖစ္ေစမည္ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းလမ္းသည္ တစ္ခ်ိန္တြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတျဖစ္လာရန္ ခြင့္ျပဳႏုိင္မည့္ အေျခခံဥပေဒ ေျပာင္းလဲရန္လိုအပ္ခ်က္ကို ေထာက္ခံမႈျဖစ္ေစမည့္ အေရးပါသည့္နည္းတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ အေျခခံဥပေဒေျပာင္းလဲရန္မွာ ၂၀၁၅ မတိုင္မီတြင္ မျဖစ္ ႏုိင္ေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ စစ္တပ္မွျပင္ဆင္မႈကို ဗီတိုအာဏာသံုးခြင့္ရွိ၍ အတိုက္အခံျပဳႏိုင္ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ NLD အေနျဖင့္ အဆိုပါ နည္းလမ္းမ်ားကိုစဥ္းစားရာတြင္ စြန္႔လႊတ္မႈမ်ားျပဳလုပ္ရမည္ျဖစ္သည္။ ပါတီ၏ႏုိင္ငံေရးအရ စဥ္းစားမႈမ်ားထက္ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို ေရွ႕တန္း တင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအျဖစ္ ပဲ့ကိုင္ႏိုင္ေသာ အရည္အေသြးေၾကာင့္၊ အဆိုပါစိန္ေခၚမႈကို ေကာင္းစြာကိုင္တြယ္ႏိုင္မည္မွာ အေသအခ်ာ ျဖစ္သည္။

                                                                                                        ဂ်ာကာတာ/ဘရပ္ဆဲ

                                                                                                        ၁၂-ႏိုဝင္ဘာ-၂၀၁၂

                                        **********************************************

ျမန္မာႏိုင္ငံေျပာင္းလဲမႈအေပၚ အေကာင္းျမင္လြန္းျခင္းကိုေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အသိေပး

(The Daily Star မွ 14 Nov 2012 ရက္စဲြပါ “Suu Kyi urges caution against over-optimism” သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

နယူးေဒလီသို႕မေန႔က ပထမဆံုးအႀကိမ္ ျပန္လည္လာေရာက္လည္ပတ္ေသာ ျမန္မာအတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က သူမ၏ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ အလြန္အကၽြ႕ံအေကာင္းျမင္ျခင္းမျပဳရန္ အိႏိၵယႏိုင္ငံကို တိုက္တြန္းေျပာၾကားလိုက္ပါ သည္။

အိႏိၵယဆိုင္ရာသံအမတ္ႀကီးအျဖစ္ သူမ၏မိခင္ ေဒၚခင္ၾကည္တာဝန္ထမ္းေဆာင္ ေနထိုင္ခဲ့ဖူးေသာ နယူးေဒလီတြင္ ပညာသင္ၾကားခဲ့သူ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ယခင္ တပ္မေတာ္အစိုးရေဟာင္းႏွင့္ အိႏၵိယအစိုးရ ဆက္ဆံခဲ့ျခင္းကို စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိေၾကာင္း The Hindu ႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးတြင္ ေျပာၾကားသြားခဲ့သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အား အိႏိၵယႏိုင္ငံသို႔ ဖိတ္ေခၚျခင္းသည္ အိႏိၵယအစိုးရက သူမႏွင့္ဆက္ဆံေရး ျပန္လည္တည္ေဆာက္ရန္ ႀကိဳးပမ္းျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ နယူးေဒလီသည္ တခ်ိန္ကသူမအား အခိုင္အမာေထာက္ခံသူျဖစ္ခဲ့ေသာ္လည္း ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားအလယ္ပိုင္းတြင္ နည္းဗ်ဴဟာေျပာင္းလဲကာ တပ္မေတာ္အစိုးရႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံရန္ ႀကိဳးစားလာခဲ့ၾကသည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က အိႏိၵယႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိေျပာင္းလဲတိုးတက္မႈမ်ားႏွင့္ပတ္သက္၍ သတိလက္လြတ္ မျဖစ္သင့္ဟု ေျပာၾကားသည္။

“အလြန္အကၽြံ႕ အေကာင္းျမင္လြန္းတာဟာ အေထာက္အကူမျဖစ္ႏိုင္ဘူးလို႔ ကၽြန္မထင္ပါတယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ဘာမွားေနလဲဆုိတာကို လ်စ္လ်ဴရႈထားလို႔ပါပဲ”ဟု သူမက ေျပာၾကားသည္။

သူမ၏တရားဝင္အစီအစဥ္ကို ယေန႔စတင္လိုက္ၿပီျဖစ္ရာ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မန္မိုဟန္ဆင္းႏွင့္ ေတြ႕ဆံုမည္ျဖစ္ၿပီး ဆက္လက္၍ ဂ်ဝါဟာလာေနရူး အမွတ္တရေဟာေျပာမႈကို ပို႔ခ်မည္ျဖစ္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ သူမ၏ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံဘဲြ႕ရရွိခဲ့ေသာ Lady Shri Ram College သို႔ေသာၾကာေန႔တြင္ သြားေရာက္လည္ပတ္မည္ ျဖစ္သည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ၁၉၈၇ ခုႏွစ္တြင္ အိႏိၵယႏိုင္ငံသို႔ ေနာက္ဆံုးလာေရာက္ခဲ့ၿပီး ထိုစဥ္က HimaLayan ဘာသာရပ္ ေလ့လာေနေသာ သူမခင္ပြန္း မိုက္ကယ္အဲရစ္ႏွင့္ေတြ႕ဆံုရန္ ဆင္မလာၿမိဳ႕သို႔ေရာက္လာခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

                                                         **************************************

ျမန္မာ့လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆဲြရန္ေနာ္ေဝကူညီမည္

(Bangkok Post မွ 12 Nov 2012 ရက္စဲြပါ “Norway helps Myanmar reform electricity Law” သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၁၉၈၄ ခုႏွစ္လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားဥပေဒအား လက္ရွိႏိုင္ငံတကာစံႏႈန္းမ်ားႏွင့္အညီ ေခတ္မီေအာင္ ျပင္ဆင္ေရးဆဲြျခင္းကို ကူညီရန္ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံက ေဒၚလာ ၈၅၀,၀၀၀ ကတိျပဳလိုက္သည္ဟု အာရွဖြ႕ံၿဖိဳးေရးဘဏ္ ADB ကဆိုသည္။

၎ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈသည္ ေဈးကြက္ေရွးရႈေသာ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားဝန္ေဆာင္မႈစနစ္ ပိုမိုက်ယ္ျပန္႔လာေစေရးကို အေထာက္အကူျပဳမည့္ အေျခအေနမွန္မ်ားကို ဖန္တီးရန္ရည္ရြယ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

ႏိုဝင္ဘာ ၅ ရက္ေန႔က ျမန္မာႏိုင္ငံခရီးစဥ္တြင္ ေနာ္ေဝႏိုင္ငံျခားေရးရာဝန္ႀကီး အက္စပင္ဘတ္သ္အိုက္က“လူတိုင္းစြမ္းအင္ရရွိ သံုးစြဲႏိုင္ေရးဟာ ေနာ္ေဝရဲ႕ ဦးစားေပးရည္မွန္းခ်က္ ျဖစ္ပါတယ္။ ေခတ္မွီစြမ္းအင္မရရွိဘဲ ဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႕လံုးဝမျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး။

“ေခတ္မွီတဲ့ လွ်ပ္စစ္ဥပေဒေရးဆဲြေရး၊ အဆိုျပဳဥပေဒကိုအသံုးျပဳေရး၊ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားထိန္းခ်ဳပ္မႈ စည္းမ်ဥ္းေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ကနဦး စြမ္းအားစုေဖာ္ထုတ္ေရးစတဲ့ အခ်က္ေတြဟာ ျမန္မာ့ဓါတ္အားက႑ဖြ႕ံၿဖိဳးလာေစဖို႔အတြက္ မရွိမျဖစ္လိုအပ္ခ်က္ေတြပါ” ဟုေျပာၾကားခဲ့သည္။

ယင္းေထာက္ပ့ံေငြသည္ လက္ရွိဥပေဒကို ျပန္လည္သံုးသပ္ျခင္း၊ ႏိုင္ငံလိုအပ္ခ်က္ႏွင့္ကိုက္ညီမည့္ ဥပေဒသစ္ေရးဆဲြျခင္းတို႔ကို အေထာက္အကူျပဳ ပ့ံပိုးေပးလိမ့္မည္ဟု ADB ကဆိုပါသည္။

ယခုဥပေဒျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲမႈသည္ ေက်းလက္ဓါတ္အားေပးေရး အစီအစဥ္အပါအဝင္ ဓါတ္အားကြန္ယက္ ျပင္ပဓါတ္အားေပးလုပ္ငန္းကို အားေပးရန္အတြက္ လြတ္လပ္ေသာအေသးစား ဓါတ္အားထုတ္လုပ္ျဖန္႔ျဖဴးသူမ်ားကို ခြင့္ျပဳမည့္စည္းမ်ဥ္းမ်ား ေရးဆဲြျခင္းျဖင့္ ဓါတ္အားက႑တြင္ ပုဂၢလိကပါဝင္မႈကိုအားေပးရန္ ရည္မွန္းထားျခင္း ျဖစ္သည္။

၎လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားဥပေဒသစ္ကို ေရးဆဲြအေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အခ်ိန္ ၁၈ လခန္႔ၾကာျမင့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရၿပီး ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ဇြန္လတြင္ ၿပီးစီးရန္ ရည္မွန္းထားသည္ဟု ADB ကဆိုပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၎၏အေျခခံအေဆာက္အဦးစနစ္ တိုးတက္က်ယ္ျပန္႔မႈကို အေထာက္အကူျဖစ္ေစရန္အတြက္ ေဒသတြင္း ႏိုင္ငံတကာ စံညႊန္းမ်ား၊ ႏိုင္ငံ၏စီးပြားေရးဖြ႕ံၿဖိဳးမႈစသည္တို႔ႏွင့္ကိုက္ညီမည့္ တကယ့္အေျခအေနမွန္မ်ားကို ထင္ဟပ္ႏို္င္ရန္ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေရးဆဲြ ဖို႔ လိုအပ္ေနပါသည္။

လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံလူဦးေရ သန္း ၆၀ ၏ေလးပုံတစ္ပံုမွ်သာ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အား သံုးစြဲႏိုင္ျခင္းေၾကာင့္ စီမံကိန္းႀကီးမ်ားစြာကို ရည္မွန္းခ်က္ႀကီးႀကီး ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္လိုအပ္ေနသည္။ လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားထုတ္လုပ္မႈ တိုးတက္လာပါက ဆင္းရဲမဲြေတမႈကိုပါ ထိထိေရာက္ေရာက္ ေလွ်ာ့ခ် ေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ေခတ္ေနာက္က်ယိုယြင္းေနေသာ အမ်ိဳးသားဓါတ္အားကြန္ယက္ကို ေျပာင္းလဲျပင္ဆင္ေရးသည္ အခ်ိန္ယူခြန္အားစိုက္ထုတ္ ရမည့္ ျဖစ္စဥ္ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း ယင္းကိစၥသည္ ႏိုင္ငံစီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း၏ အလြန္႔အလြန္အေရးပါေသာ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။

                                                       ********************************************

 

                     


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place. Logo for Google Drive

0 comments:

Post a Comment