yangonchronicle2011 Op-Ed |
၂၄.၁.၂၀၁၂
ေဆာင္းပါးက႑
- ဘတ္ဂ်က္
***********************************
ေဆာင္းပါးက႑
ဘတ္ဂ်က္
မိုးျမင့္ၿငိမ္း
ျမန္မာလူ႔အဖြဲ႕အစည္းတြင္ ဘတ္ဂ်က္ဟုဆိုလိုက္လွ်င္ လူအမ်ားစုမွာ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ ကိစၥရပ္ဟု လက္တန္းေတြးျမင္ ၾကသည္က မ်ားပါသည္။ ဘတ္ဂ်က္ဆိုသည္မွာ ႏုိင္ငံေတာ္အဆင့္သတ္မွတ္ရသည့္ ကိစၥတြင္သာ ကန္႔သတ္ထားျခင္းမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ လူတစ္ဦးခ်င္းစီတြင္လည္း တစ္ကိုယ္ရည္ဘတ္ဂ်က္ ဆိုသည္မ်ိဳးလည္း ရွိသင့္ပါသည္။ လူအမ်ားစုမွာ တစ္ကိုယ္ရည္ဘတ္ဂ်က္ဆိုသည္ကို စကားလံုးႀကီးမားသည္ျဖစ္ေန၍ မသံုးႏႈန္း မေျပာဆိုၾကေသာ္လည္း ေန႔စဥ္ႏွင့္အမွ် ဘတ္ဂ်က္သေဘာတရားမ်ားကို အသံုးျပဳေနၾကသည္သာ ျဖစ္ပါသည္။ မိမိလုပ္အားကို ေရာင္းခ်ျခင္းျဖင့္ ရရွိေသာ ဝင္ေငြကို မည္သည့္က႑အတြက္ မည္မွ်သံုးမည္ (ဥပမာ- စားဝတ္ေနေရး၊ တစ္ကိုယ္သံုးပစၥည္း ဝယ္ယူမႈမ်ား၊ အျခား အသြားအလာ အသံုးစရိတ္မ်ား)၊ အသံုးစရိတ္၏ မည္သည့္ ပမာဏကိုေတာ့ စုေဆာင္းမည္ကို ထည့္သြင္းစဥ္းစားမိ ၾကမည္သာ ျဖစ္သည္။ ဝင္ေငြႏွင့္ ထြက္ေငြ မမွ်လွ်င္ေသာ ဘတ္ဂ်က္ ျပတ္ေတာက္မႈမ်ား ျဖစ္ေပၚၿပီး (အရပ္စကားျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ဘိုင္ျပတ္၊ ေရကုန္ ျခင္းမ်ားျဖစ္ေပၚၿပီး) ေခ်းေငြကိန္းဂဏန္းမ်ား အတက္ျပသြားမည္ ျဖစ္သည္။
ဘတ္ဂ်က္ေရးရာဆိုသည္မွာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္လည္း စီစီစစ္စစ္ႏွင့္ ထိေရာက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရမည့္ စီမံခန္႔ခြဲမႈ သေဘာတရား ျဖစ္သည္။ “နည္းနည္းႏွင့္ က်ဲက်ဲဝိုင္း”ဟူေသာ ျမန္မာစကားပံုအတိုင္းပင္ ျဖစ္သည္။ အထူးသျဖင့္ အျမတ္ယူေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားထက္ အျမတ္အတြက္ မဟုတ္ေသာ၊ ပရဟိတအဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ ဘတ္ဂ်က္စီမံခန္႔ခြဲမႈမွာ ပို၍သိမ္ေမြ႔စြာ ေဆာင္ရြက္ရမည့္ကိစၥရပ္ပင္ ျဖစ္သည္။ “ေဂါပကက ဝင္ေငြ၊ ထြက္ေငြ (အလွဴေငြႏွင့္ အသံုးစရိတ္)ကိုမစီမံတတ္ျခင္းေၾကာင့္ ဘုရားေပၚတြင္ေတာင္ အေၾကြးတင္သည္” ဟူေသာစကားလိုပင္ ဟိုဟာလုပ္လည္း မထိေရာက္၊ ဒီဟာလုပ္လည္းမပီျပင္၊ အလုပ္ျဖစ္ျခင္းထက္ အျဖစ္လုပ္တာေတြတာမ်ားၿပီး ေအာင္ျမင္မႈတန္းမဝင္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ိဳး ျဖစ္သြား တတ္ပါသည္။
ႏိုင္ငံအဆင့္မွာေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ေရးရာ ျဖစ္စဥ္မွာ ပိုမိုသိမ္ေမြ႕႐ႈပ္ေထြးသည့္ ကိစၥရပ္ပင္ျဖစ္သည္။ အစိုးရ အေကာင္အထည္ေဖာ္မည့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးမူဝါဒမ်ားႏွင့္အညီ ဝန္ႀကီးဌာနအသီးသီး၏ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားတြင္ မည္သည့္က႑ကိုေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ပိုေပးသင့္သည္၊ မည္သည့္ က႑ကိုေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ျဖတ္ေတာက္သင့္သည္ ဆိုသည့္အရာမ်ားကို ႏုိင္ငံေရးဆံုးျဖတ္ခ်က္ ေပးရပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ေတာ့ ဘတ္ဂ်က္ျဖစ္စဥ္ စနစ္တက် မျဖစ္ ထြန္းသည့္အျပင္ လႊတ္ေတာ္ကဲ့သို႔ေသာ ႏုိင္ငံေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းေတာင္ ကိုယ္ပုိင္ဘတ္ဂ်က္ မရွိဘဲအစိုးရဆီမွ လႊတ္ေတာ္စရိတ္ အတြက္ အသံုးျပဳေနရသည့္အျဖစ္ပင္။ ေဘာဂေဗဒကၽြမ္းက်င္သူလည္းျဖစ္ လႊတ္ေတာ္တြင္ ဘတ္ဂ်က္သံုးသပ္မႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ အဆိုတင္သြင္းမႈ ျပဳလုပ္ခဲ့ဖူးေသာ လႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးၾကည္ျမင့္က အင္တာဗ်ဴးတစ္ခုတြင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ တစ္ေန႔ကုန္က်စရိတ္မွာ က်ပ္သိန္း ၁၅၀ ခန္႔ ရွိသည္ဟုေျဖၾကားသြားခဲ့ဖူးပါသည္။
လာမည့္ တတိယအႀကိမ္လႊတ္ေတာ္တြင္ ပထမဦးဆံုးေဆြးေႏြးညႇိႏိႈင္းရမည့္ အေရးမွာ ယင္းဘတ္ဂ်က္ကိစၥပင္ ျဖစ္သည္။ ဝန္ႀကီးဌာန အသီးသီးရွိ ဦးစီဌာန၊ ဌာနခြဲမ်ားမွ တင္ျပလာသည့္ ဘတ္ဂ်က္အသံုးစရိတ္ တင္ျပခ်က္မ်ားႏွင့္ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ား၏ ေဒသႏၱရအုပ္ခ်ဳပ္ေရး အတြက္ ဘတ္ဂ်က္အသံုးစရိတ္မ်ားကို ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတထံ တင္ျပရမည္ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတမွ ဘ႑ေရးေကာ္မရွင္ကို ဘတ္ဂ်က္ေရးရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈကို အထူးတာဝန္ေပးအပ္ကာ ထိုမွတစ္ဆင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ သံုးသပ္အတည္ျပဳမႈကိုရယူၿပီး ထြက္ေပၚလာသည့္ ဘတ္ဂ်က္ ဥပေဒၾကမ္းကို သမၼတမွ လက္မွတ္ေရးထိုးအတည္ျပဳရမည္ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းအရ ရွင္းေသာ္လည္း ဘတ္ဂ်က္ခြဲေဝမႈ ပိုမိုေပးအပ္ရမည့္ ဦးစားေပးအရာမွာ ပညာေရးလား၊ က်န္းမာေရးလား၊ ကာကြယ္ေရးလားဆုိသည္ကိုေတာ့ တုိင္းျပည္၏ အရပ္ရပ္အခြန္ ရရွိမႈအေပၚ မူတည္ၿပီး မဟာဗ်ဴဟာက်က် လုပ္ေဆာင္ရမည္ ျဖစ္သည့္အတြက္ ေဘာဂေဗဒပညာရပ္ သေဘာမ်ား မ်ားစြာလုိအပ္ပါသည္။ ယင္းသို႔ ဘတ္ဂ်က္ စီမံခန္႔ခြဲေပးျခင္းျဖင့္ ဗ်ဴ႐ုိကေရစီ ယႏၱရားႀကီး မွန္မွန္ကန္ကန္ႏွင့္ လည္ပတ္သြားလိမ့္မည္ဟု တထစ္ခ် မွတ္ယူထား၍ မရႏုိေသးေခ်။ ထိုအတြက္ ဘတ္ဂ်က္ေရးရာ၏ ေနာက္ဆံုးအဆင့္အေနျဖင့္ ဘ႑ေရးႏွစ္ကုန္သည္ႏွင့္ ဝန္ႀကီးဌာန အသီးသီးမွ ခ်ေပးသည့္ ဘတ္ဂ်က္မ်ားကို ထိထိေရာက္ေရာက္ႏွင့္ ဥပေဒေဘာင္အတြင္း မွန္မွန္ကန္ကန္ သံုးစြဲခဲ့ျခင္းရွိ၊ မရွိကို အစိုးရစာရင္းစစ္ အဖြဲ႕မွ သံုးသပ္စီစစ္၍ ေတြ႕ရွိခ်က္ကို လႊတ္ေတာ္သို႔ တင္ျပရၿပီး ဆုေပး၊ ဒဏ္ေပးျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ရမည္ ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုရွိ အစိုးရစာရင္းစစ္အဖြဲ႕ (Government Accountability office) ပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။
ယခင္တပ္မေတာ္ အစိုးရလက္ထက္တြင္ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲမႈ မွတ္တမ္းကိုလူထုသို႔ တရားဝင္ထုတ္ျပန္မႈ မရွိသည့္အတြက္ အစိုးရမွ ႏုိင္ငံ၏ မည္သည့္က႑ကို အဓိကထား ဦးစားေပလုပ္ေဆာင္ေနသည္ကို မသိရွိခဲ့ေပ။ တနည္းဆိုရလွ်င္ ဘတ္ဂ်က္ေရးဆြဲရာ၌ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ (Transparency) မရွိ။ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အသံုးစရိတ္ကို ႏုိင္ငံ GDP ရာခုိင္ႏႈန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား အသံုးျပဳလွ်င္ေတာ့ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈႏွင့္ တိုးတက္မႈကို ရယူႏုိင္ဖို႔ ခက္ခဲဦးမည္ ျဖစ္သည္။ ပညာေရးႏွင့္ က်န္းမာေရးကိစၥရပ္မ်ားကို ဘတ္ဂ်က္အနည္းငယ္သာ ခ်မွတ္ေပးခဲ့ပါက ႏုိင္ငံ၏ လူသားအရင္းအျမစ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ တုန္႔ေႏွးေနဦးမည္ျဖစ္ၿပီး ျပည္သူ႔က်န္းမာေရးစနစ္လည္း ညံ့ဖ်င္းေနဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။ ယခုသတင္း မီဒီယာမ်ား၊ တတ္သိပညာရွင္မ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္ေရးရာ မူဝါဒသံုးသပ္မႈမ်ားကို ေတြ႕ျမင္လာရၿပီ ျဖစ္သည့္အတြက္ အစိုးရမွ ၂၀၁၂ ဘ႑ေရးႏွစ္ ျပည္ေထာင္စုဘတ္ဂ်က္ကို ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိရွိ၊ ထိေရာက္မႈရွိရွိ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္ရန္ အေထာက္အပံ့မ်ား ရရွိသြားႏုိင္ပါသည္။ စာေရးသူအေနျဖင့္ စတုတၳမ႑ိဳင္မွတစ္ဆင့္ အစိုးရဘတ္ဂ်က္ေရးရာ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ားကို မျပတ္ေထာက္ျပသြားမည္ျဖစ္ၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံလို ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံမ်ားရွိ အစိုးရမ်ား၏ ဘတ္ဂ်က္ျဖစ္စဥ္မ်ား၊ ထိေရာက္သည့္ စီမံ ခန္႔ခြဲမႈမ်ားကို အလ်င္းသင့္သလုိသံုးသပ္ တင္ျပသြားမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
*******************************************************************************
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.