yangonchronicle2011 Op-Ed |
၆.၃.၂၀၁၂
ေဆာင္းပါးက႑
- ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ေျပာင္းလဲခ်ိန္
**************************************
ေဆာင္းပါးက႑
ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ေျပာင္းလဲခ်ိန္
ကိုညီ (Geog)
(မတ္ ၆ ထုတ္ The Street View အတြဲ (၁) အမွတ္ (၉)မွ ထုတ္ယူေဖာ္ျပသည္)
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ၃၁-၃-၂၀၁၁ ရက္မွစ၍ ဒီမိုကေရစီႏုိင္ငံအျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ၿပီျဖစ္၏။ အစိုရအေျပာင္းအလဲ သို႔မဟုတ္ အစိုးရအေဟာင္းမွ အသစ္သို႔ အာဏာလႊဲေျပာင္းျခင္းမွာသာမန္အားျဖင့္ စနစ္တစ္ခုတည္းေသာႏုိင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီအစိုးရေဟာင္းမွ ဒီမိုကေရစီ အစိုးရသစ္သို႔ ေျပာင္းလဲျခင္း မ်ိဳး၊ တစ္ပါတီစနစ္ အစိုးရေဟာင္းမွ ၎ပါတီ၏ အစိုးရအသစ္သို႔ ေျပာင္းလဲျခင္းမ်ိဳးမ်ားကဲ့သို႔ လြယ္ကူသည့္ အေျပာင္းအလဲ မဟုတ္ပါ။ ယင္းသို႔ အသားက် စနစ္ႏုိင္ငံမွ အစိုးရအေဟာင္း အသစ္ေျပာင္းလဲျခင္းတြင္လည္း မူဝါဒဆိုင္ရာ အေျပာင္းအလဲ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျပဳလုပ္၍ေဆာင္ရြက္ၾကရသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျပာင္းအလဲမွာမူ အစိုးရအေျပာင္းအလဲမဟုတ္ဘဲ စနစ္အေျပာင္းအလဲျဖစ္ၿပီး အစိုးရေဟာင္း၏ မူဝါဒပိုင္းဆိုင္ရာ အေမြခံ၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အေမြခံမႈႏွင့္ ကိန္းဂဏန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရးဆိုင္ရာ အေမြခံမႈမ်ားကို ရာႏႈန္းျပည့္ မဟုတ္သည့္တိုင္ ရာခုိင္ႏႈန္း ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဆက္ခံၾကရသည္။ ယခုအခ်ိန္ အစိုးရသက္တမ္းတစ္ႏွစ္နီးပါး (အစိုးရသက္ တမ္း၏ ၂၀ ရာခုိင္ႏႈန္း ၆၀လတြင္ ၁၂လ)လႊတ္ေတာ္သစ္တမ္း၏ ၂၀ ရာခုိင္ႏႈန္း ကုန္ဆံုးခဲ့ၿပီး သို႔မဟုတ္ က်င့္သံုးခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ ေခတ္ေဟာင္းစနစ္ေဟာင္း ေကာင္းေမြ၊ဆိုးေမြမ်ားကို လက္ဆက္ကမ္းရာတြင္ ေကာင္းေမြမ်ား ျပန္လည္ ျပဳျပင္ရန္ လံုေလာက္သည့္ကာလတစ္ခုကို ျဖတ္ေက်ာ္ၿပီးသည္ဟု မဆိုႏုိင္ေသာ္လည္း အေတြ႕အႀကံဳေကာင္းမ်ား၊ ကၽြမ္းက်င္မႈမ်ား၊ ရင့္က်က္မႈမ်ား၊ ထိုက္သင့္သည့္ အတိုင္းအတာထိရရွိၿပီဟု ဆိုရမည္။
ႏုိင္ငံေရးစနစ္ေျပာင္းလဲခ်ိန္တြင္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈဆုိင္ရာနည္းစနစ္၊ ဥပေဒျပဳေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ ပြင့္လင္းမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ရသည္ကို ႏုိင္ငံ၏ ဘ႑ာေငြအရသံုးဆိုင္ရာ၊ စုေဆာင္းမႈဆုိင္ရာမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး အခင္းအက်င္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ၊ လူမႈေရးအသင္းအဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရးတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္၊ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ား၊ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား၏ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ခြင့္၊ သတင္း မီဒီယာမ်ား၏ ေဝဖန္ေထာက္ျပ အႀကံျပဳအျပစ္တင္ျခင္းမ်ားကို ခြင့္ျပဳရျခင္း၊ ႏုိင္ငံတကာ၏စိတ္ဝင္စားမႈႏွင့္အတူ ကူညီရန္၊ အားေပးရန္ႏွင့္ ေလ့လာရန္ ဟူေသာ အေၾကာင္းေျပာင္းခ်မ်ားျဖင့္ ဖံုးကြယ္ ထားေသာ တရားဝင္နီးပါစြက္ဖက္ႏုိင္စြမ္း ရွိလာသည္ကိုလည္း ေတြ႕ရသည္။
စနစ္ေျပာင္းလဲျခင္း
ႏုိင္ငံေရးစနစ္ေျပာင္းလဲျခင္းတြင္ အစိုးရအပိုင္း အထူးသျဖင့္ ဦးစီးဦးေဆာင္ပိုင္းတစ္ခုတည္း ေျပာင္းလဲျခင္းမွ်သာမဟုတ္ဘဲ ႏုိင္ငံႏွင့္ ႏုိင္ငံသား မ်ား၏ အေရးအရာမကို စီမံခန္႔ခြဲခြင့္ အခြင့္အေရးႏွင့္ လုပ္ကိုင္ခြင့္တာဝန္ ေပးအပ္ထားေသာ ဝန္ထမ္းမ်ား၏ စိတ္ဓာတ္၊ အမူအက်င့္၊ လူမႈေရး အဆင့္အ တန္း၊ ဂုဏ္သိကၡာႏွင့္ တန္ဖိုးမ်ားအတြက္ပါ ေျပာင္းလဲႏုိင္မွ စနစ္သစ္ကို ခ်ီတက္ႏုိင္ေပမည္။ အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစနစ္သို႔ ႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ေျပာင္းလဲခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ရွိရာ ခုႏွစ္ႏုိင္ငံသာလွ်င္ ေအာင္ျမင္စြာ ေျပာင္းလဲႏိုင္ခဲ့သည္။ ေအာင္ျမင္စြာ ေျပာင္းလဲႏုိင္ေရးအတြက္ အစိုးရ၏ ထိပ္ပိုင္းဆံုး ျဖတ္ခ်က္ခ်ႏုိင္သူ (Decision Makers) မ်ား၊ႏုိင္ငံေရးမူဝါဒႏွင့္ ျပည္သူ႔မူဝါဒဆိုင္ရာကို အဓိကပံုေဖာ္သည့္ ဥပေဒျပဳေရး (Legislative) တို႔၏ အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမႈ အမွန္တိုင္း ႐ႈျမင္သံုးသပ္ုိင္မႈ (Realistic)၊ လက္ေတြ႕က်မႈ (Pragmatism) မ်ားႏွင့္အတူ ေပၚလာသည့္ႏုိင္ငံေရးဆိုင္ရာ ေမွ်ာ္မွန္း ခ်က္ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး အဆံုးအျဖတ္မ်ားေၾကာင့္ ေပၚထြန္းလာမည့္ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ၊ လူမႈေရးလုပ္ငန္းမ်ား တိုးတက္မႈတို႔အတြက္ ထိေရာက္ ထက္ျမက္ ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ (Good Governance)၊ အဂတိတရားႏည္းပါးေသာ အစုိးရ(Clean Government) တို႔ျဖစ္ေပၚႏုိင္မႈရွိ၊ မရွိသည္ စနစ္ေျပာင္းႏုိင္ငံအတြက္ အဓိက စိန္ေခၚမႈမ်ား ျဖစ္ေပသည္။
ႏုိင္ငံေရးစနစ္ ေျပာင္းလဲရာတြင္လည္း ယခင္အစိုးရထံမွ လႊဲေျပာင္းမႈ ရရွိလာေသာ အစိုးရအသစ္ (အေမြခံအစိုးရ)ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ လႈပ္ရွားမႈ ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာသည့္ အလံုးစံုေျပာင္းလဲေသာ အစိုးရစနစ္ေဟာင္းမွ လူမ်ားႏွင့္ ဒီမိုကရက္တစ္ အင္အားစုမ်ား ပူးေပါင္းဖြဲ႕စည္းေသာ ညႊန္႔ေပါင္းအစိုးရ၊ ျပည္ပ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ဖိအားသို႔မဟုတ္ ပံ့ပိုးအားျဖင္ ေျပာင္းလဲေသာ အစိုးရအသစ္စသျဖင့္မ်ိဳးစံုေတြ႕တတ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ အစိုးရသစ္သည္ လူမေျပာင္း မူေျပာင္း၊ စနစ္ေျပာင္းဟူေသာ အခ်က္ႀကီးသံုးရပ္ေပၚတြင္ အေျခခံၿပီး ဒီမိုကရက္တစ္လူ႔ေဘာင္၊ ဒီမိုကေရစီ ေဖာ္ေဆာင္ရာတြင္ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ေဝဖန္မႈ၊ ေစာင့္ၾကည့္မႈ၊ ႀကိဳဆိုမႈ၊ ကန္႔ကြတ္မႈမ်ားကို ႀကံဳေတြ႕ခဲ့ရေသာ္လည္း ယခုကဲ့သို႔ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ အသြင္ကူးေျပာင္းႏုိင္သည္ကို ကမာၻေပၚတြင္ အထူးဆန္းဆံုး ေသာ သို႔မဟုတ္ အံ့ၾသဖြယ္အေကာင္းဆံုးေသာ ေျပာင္းလဲမႈဟုပင္ သတ္မွတ္ျခင္း ခံရသည္။
ပညာရပ္ဆုိင္ရာ ပညာရွင္မ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္မ်ား၊ စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ား၊ စီမံခန္႔ခြဲေရး ပညာရွင္မ်ား၏ အေတြ႕အႀကံဳႏွင့္ ႀကိဳတင္ ေတြးဆမႈအရၾကည့္လွ်င္ ေျပာင္းလဲမႈမွာ ျမန္ဆန္လြန္းသည္ သို႔မဟုတ္ အေပၚယံေျပာင္းလဲမႈသာလွ်င္ ျဖစ္သည္ဟုလည္းေကာင္း၊ အစိုးရေခါင္းေဆာင္ပိုင္း သာလွ်င္ ေျပာင္းလဲျခင္းျဖစ္ၿပီး အခ်ိဳ႕အခ်ိဳ႕ေသာက႑မ်ားသာလွ်င္ ေျပာင္းလဲျခင္းသည္ဟူေသာ ခန္႔မွန္းယူဆခ်က္မ်ားရွိ၏။ အမွန္၌မူ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ ေရရွည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေစေရးကို အေထာက္အကူျပဳေစမည့္ စီးပြားေရးအခင္းအက်င္း၊ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ အခင္းအက်င္းႏွင့္ လုပ္ထံုး လုပ္နည္းလုပ္ဟန္မ်ား၏ အရည္အေသြး၊ ျပည္သူမ်ား၏အသံႏွင့္ တာဝန္ခံမ်ား Rule of Law ေခၚ ဥပေဒစိုးမိုးမႈမ်ား ေျပာင္းလဲျခင္းအတြက္ အခ်ိန္ယူၿပီး ေဆာင္ရြက္ရမည္ဆုိသည္ကို နားလည္သေဘာေပါက္သူမ်ားလည္း ရွိသည္။ အခ်ိန္ယူရမည္ဆုိေသာ္လည္း ဦးစားေပး အစီအစဥ္မ်ားကို ေရြးခ်ယ္ရမည္ ျဖစ္ၿပီး ယင္းသို႔ ေရြးခ်ယ္ရာတြင္ ခ်က္ခ်င္းလုပ္ေဆာင္ရမည့္အခ်က္ (Urgent)ႏွင့္ အေရးႀကီးေသာအခ်က္ (Important) ကို ခြဲျခမ္းစိတ္ျဖာႏုိင္ရန္မွာ အလြန္ခက္ခဲ႐ႈပ္ေထြးသလုိ အလြန္လည္း လြယ္ကူႏုိင္ေပသည္။
မိုက္မဲျခင္းႏွင့္ မယွဥ္ေသာ တာဝန္ယူမႈသည္ သတၱိဟု ကမာၻေက်ာ္ပေလတိုမွ ဆိုခဲ့သည့္အတိုင္း ျမန္မာျပည္၏ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ ေျပာင္းခ်ိန္တြင္ အမွန္ကို အမွန္အတိုင္း၊ ျဖစ္သင့္သည္ကို ျဖစ္သင့္သည့္အတိုင္း၊ ေျပာရဲသည့္ သတၱိရွိေသာ ျမန္မာမ်ားကို ေတြ႕ျမင္ေပလိုသည္။ သတၱိရွိမႈကို အလြယ္ကူ ဆံုးေသာ တိုင္းတာမႈတစ္ခုအေနျဖင့္ ျပည္ေထာင္စု ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ သတၱိရွိစြာ၊ တည္ၾကည္စြာ၊ ေျဖာင့္မတ္စြာျဖင့္ အျခခံဥပေဒအတိုင္း ဆိုင္ရာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ လိုက္နာက်င့္သံုးမႈမ်ားကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပည္သူမ်ားမွတိုင္းတာေနပါမည္။
****************************************************************************
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.