Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

(Xing Hua သတင္းဌာနမွ Myanmar-India take supportive measures in wake of increase of bilateral trade  သတင္း ေဆာင္းပါးကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ အိႏၵိယႏိုင္ငံတို႔သည္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ အၾကား အျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္ေရး တိုးတက္ လာၿပီးေနာက္ ကုန္သြယ္မႈ ေခ်ာေမြ႕ေအာင္ ဘဏ္လုပ္ငန္း လုပ္ေဆာင္ျခင္းကို ေစ့စပ္ ညႇိႏိႈင္းၾကရန္ သေဘာတူ ခဲ့ၾကသည္။

၂၀၀၉-၁၀ ဘ႑ာေရး ႏွစ္တြင္ အျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္ေရး တန္ဖိုး အေမရိကန္ ေဒၚလာ (၅) ဘီလ်ံေက်ာ္သို႔ လွ်င္ျမန္စြာ ေရာက္ရွိသြားျခင္းႏွင့္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရး တန္ဖိုး ေဒၚလာ (၁၄)သန္း ခန္႔ ရွိလာ ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ ႀကိဳးပမ္းမႈအျဖစ္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးကို ပံုမွန္ ကုန္သြယ္ေရး အျဖစ္ ေျပာင္းလဲရန္ အဆိုပါ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သေဘာတူခဲ့ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

အထက္ပါ ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ပံ့ပိုးရန္ အတြက္ အိႏၵိယ ဘဏ္မ်ားက ျမန္မာ အစိုးရပိုင္ ဘဏ္ (၃) ခုႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ကာ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရး ေခ်ာေမြ႕ေအာင္ ပူးတြဲ လုပ္ေဆာင္သြားရန္ ႀကိဳးစားလ်က္ ရွိသည္။

ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံျခားေငြ လဲလွယ္မႈကို လုပ္ေဆာင္ ေပးေနေသာ ႏိုင္ငံပိုင္ဘဏ္ (၃)ခုမွာ ျမန္မာ့ ႏိုင္ငံျခား ကုန္သြယ္မႈဘဏ္၊ ျမန္မာ့ စီးပြားေရးဘဏ္ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရးဘဏ္တို႔ ျဖစ္သည္။

ပံုမွန္ ကုန္သြယ္ေရး က႑တြင္ ျမန္မာ့ပဲမ်ိဳးစံုကို အဓိက ၀ယ္ယူသူ အျဖစ္ ရပ္တည္ ေနေသာ အိႏၵိယသည္ ျမန္မာ့ လယ္ယာထြက္ကုန္ တင္ပို႔မႈ (၇၀%) ကို ၀ယ္ယူ တင္သြင္းလ်က္ ရွိသည္။

ကုန္သြယ္ေရး ျမႇင့္တင္ရန္အတြက္ နယ္စပ္လမ္းမ်ား အဆင့္ျမႇင့္ျခင္းႏွင့္ ကုလားတန္ျမစ္ ေၾကာင္း တစ္ေလွ်ာက္ ေရေၾကာင္း ပို႔ေဆာင္မႈတို႔၏ အေရးပါမႈကို ႏွစ္ႏိုင္ငံစလံုးက အေလးထား ေျပာဆိုၾကသည္။

ျမန္မာႏွင့္ အိႏၵိယ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသည္ က႑အလိုက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ စတင္ေရးႏွင့္ အျပန္အလွန္ ကုန္သြယ္မႈ ျမႇင့္တင္ေရးအတြက္ မၾကာမွီက ေတြ႕ဆံုခဲ့ၾကၿပီး ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး အတြက္ က႑ (၁၀) ခုကို စီစဥ္ ျပင္ဆင္လ်က္ ရွိၾကသည္။

ႏွစ္ဦးႏွစ္ဖက္ အက်ိဳး ျဖစ္ထြန္းေစမည့္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈ အတြက္ ျပင္ဆင္ေနေသာ က႑မ်ားတြင္ လယ္ယာထြက္ကုန္ႏွင့္ သစ္ေတာ ထြက္ကုန္မ်ားက ဦးေဆာင္ေနၿပီး အိႏၵိယထံမွ ျမန္မာက တင္သြင္းရာတြင္ ေဆးႏွင့္ ေဆး၀ါး ပစၥည္းမ်ားက အမ်ားဆံုး ျဖစ္သည္။

ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သည္ႀကီးမ်ား စုစုေပါင္း (၁၇၀) တက္ေရာက္ခဲ့ၾကသည့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ မ်ား အစည္းအေ၀းတြင္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားႏွင့္ စက္မႈ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အသင္းခ်ဳပ္က "ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား၊ ကုန္သြယ္မႈမ်ားမွာ သိသိသာသာ ႀကီးထြား လာကာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးကို အက်ိဳး ျဖစ္ထြန္း ေစသည္" ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။

တရား၀င္ ကိန္းဂဏန္းမ်ား အရ ျမန္မာ-အိႏၵိယ အျပန္ အလွန္ ကုန္သြယ္ေရးသည္ ၂၀၀၉-၁၀ ဘ႑ာေရးႏွစ္တြင္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁.၁၉ ဘီလ်ံအထိ ေရာက္ရွိကာ ယခင္ ႏွစ္ထက္ (၂၆.၁%) ျမင့္တက္ လာခဲ့ၿပီး အိႏၵိယ ႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံ၏ စတုတၳ အႀကီးဆံုး ကုန္သြယ္ဖက္ အျဖစ္ ထိုင္း၊ တ႐ုတ္၊ စင္ကာပူ တို႔၏ ေနာက္တြင္ ရပ္တည္ေနသည္။

စုစုေပါင္း ကုန္သြယ္မႈ တန္ဖိုးတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အိႏၵိယႏိုင္ငံသို႔ ပို႔ကုန္ တန္ဖိုးမွာ ေဒၚလာ (၁) ဘီလ်ံခန္႔ ရွိကာ အိႏၵိယထံမွ ျပန္လည္ တင္သြင္းမႈမွာ ေဒၚလာ (၁၉၄) သန္း တန္ဖိုး ရွိသည္ဟု ဗဟို စာရင္းအင္း အဖြဲ႕က ဆိုသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံက အိႏၵိယႏိုင္ငံႏွင့္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးဂိတ္ (၂) ခုကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့ရာ ပထမဆံုး ၁၉၉၅ ဧၿပီလတြင္ တမူး ၀င္ေပါက္ႏွင့္ ဒုတိယ အေနျဖင့္ ၂၀၀၄ ဇန္န၀ါရီလတြင္ ရိဒ္ေခၚဒါ ၀င္ေပါက္ တို႔ကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အိႏၵိယ၏ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈမွာ ၂၀၁၀ ၾသဂုတ္လအထိ အေမရိကန္ ေဒၚလာ (၁၈၉) သန္း ရွိခဲ့ၿပီး ၂၀၀၇ စက္တင္ဘာလတြင္ ေရနံႏွင့္ ဓာတ္ေငြ႕ က႑သို႔ ေဒၚလာ (၁၃၇) သန္း စီး၀င္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု စာရင္းဇယားမ်ား အရ သိရွိရသည္။

ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္ေရးကို ျမႇင့္တင္ရန္ ရည္ရြယ္ကာ အိႏၵိယႏိုင္ငံက ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ဖက္ ရခိုင္ျပည္နယ္ စစ္ေတြၿမိဳ႕တြင္ ကုလားတန္ ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စံု သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး စီမံကိန္း၏ ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ေရလမ္းေၾကာင္း အေဆာက္အဦမ်ား တည္ေဆာက္ရန္ အုတ္ျမစ္ခ်ခဲ့သည္။

အဆိုပါ ကုလားတန္ ျမစ္ေၾကာင္း စီမံကိန္းကို ၂၀၁၃ တြင္ အၿပီးသတ္ရန္ ရည္မွန္းထားသည္။

ထို႔အျပင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ သေဘာတူညီမႈ ေအာက္တြင္ လမ္းစီမံကိန္း အခ်ိဳ႕ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရန္ အိႏၵိယႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံတို႔ ညႇိႏိႈ္င္းခဲ့ၾကသည့္ အဆိုပါ လမ္းစီမံကိန္းမ်ားတြင္ ပလက္၀မွ ျမစ္၀သို႔ လမ္းေဖာက္လုပ္ျခင္း၊ ကေလး-တမူးလမ္း၏ ကေလး၀-က်ီးကုန္း အပိုင္းကို ျပဳျပင္ျခင္းႏွင့္ ရိဒ္-တီးတိန္ လမ္းကို အဆင္ျမႇင့္ျခင္းတို႔ ပါ၀င္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈျဖင့္ အိႏၵိယ နယ္စပ္ လမ္းေဖာက္လုပ္ေရး အဖြဲ႕က တည္ေဆာက္ကာ ၂၀၀၁ ေဖေဖာ္၀ါရီလတြင္ ဖြင့္လွစ္ခဲ့ေသာ (၁၆၀) ကီလိုမီတာ အရွည္ ျမန္မာ-အိႏၵိယ ခ်စ္ၾကည္ေရး လမ္းမကိုလည္း အဆင့္ ျမႇင့္တင္ ဦးမည္ဟု ဆိုသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ အလယ္ပိုင္းမွ ကူးသန္း ေရာင္း၀ယ္ေရးႏွင့္ ယဥ္ေက်းမႈ အခ်က္အျခာ မႏၱေလး ၿမိဳ႕ေတာ္မွ အိႏၵိယ-ျမန္မာ နယ္စပ္သို႔ အေရးတႀကီး ခ်ိတ္ဆက္မႈ အျဖစ္ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ နယ္စပ္ လမ္းမႀကီးသည္ အာဆီယံ အျမန္ လမ္းမႀကီး၏ အစိတ္အပိုင္း တစ္ရပ္အျဖစ္ ပါ၀င္ေနၿပီး အိႏၵိယႏိုင္ငံ၊ အာဆီယံ အိမ္နီးျခင္း ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ကုန္သြယ္ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြက္ အေရးႀကီးေသာ က႑မွ ျဖည့္ဆည္း ေပးမည္ ျဖစ္သည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
 
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment