yangonchronicle2011 Op-Ed |
၂၁.၁၁.၂၀၁၁
ေဆာင္းပါးက႑
- ၂၀၁၀ ပြိဳင့္အလြန္ ဒီမိုကေရစီတိုက္ေဇးရွင္း
*****************************************************************************
ေဆာင္းပါးက႑
၂၀၁၀ ပြိဳင့္အလြန္ ဒီမိုကေရစီတိုက္ေဇးရွင္း
ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏုိင္ငံအရပ္သားတစ္ပိုင္းအစိုးရသည္ ယေန႔အခ်ိန္၌ ႏုိင္ငံတကာမ်က္ႏွာစာတြင္ ရင္ဆုိင္ႀကံဳေတြ႕ စိန္ေခၚေနသည့္ အရာမွာ တရားဝင္မႈ အက်ဥ္းအက်ပ္(Legitimacy Dilemma) ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ အေတြ႕အႀကံဳမ်ိဳးကို အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းသည့္ ႏုိင္ငံတိုင္းတြင္ေတြ႕ႀကံဳေနရၿမဲျဖစ္ပါသည္။ အာဏာရွင္စနစ္က်င့္သံုးေနေသာ ႏိုင္ငံတစ္ခုသည္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီေရြးေကာက္ပြဲကို က်င္းပေပးသည္ဆိုကတည္းကိုက ႏိုင္ငံေရးအရ တစ္စံုတစ္ရာေျဖေလွ်ာ့မႈျပဳလိုက္သည့္ သေဘာပင္ျဖစ္သည္။
ႏုိင္ငံတကာတြင္ တရားမဝင္ခဲ့
ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ေက်ာ္ အတိုက္အခံလုပ္လာသည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီမွာ ေရြးေကာက္ပြဲစည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို မူအရ သေဘာမတူ၍ တစ္နည္း လြတ္လပ္၍ တရားမွ်တသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲ ျဖစ္ႏုိင္မည္မထင္၍ ေရြးေကာက္ပြဲကို ဝင္္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ျခင္း မျပဳခဲ့ေပ။ အရည္အတြက္ နည္းပါးေသာ ဒီမိုကေရစီမိတ္ဖက္ပါတီမ်ားသာ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့သည္။ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အင္အား အႀကီးမားဆံုးႏွင့္ ယခင္ အာဏာရွင္စနစ္မွ ေမြးထုတ္ပံုသြင္းလိုက္သည့္ ျပည္ေထာင္စုၾကံ့ခိုင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီမွာ အင္အားအႀကီးမားဆံုးျဖစ္သည္။
ယင္းႏွင့္ အင္အားျခင္းယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္သည့္ ပါတီဟူ၍ ယခင္ ျမန္မာဆိုရွယ္လစ္လမ္းစဥ္ပါတီတစ္ျဖစ္လဲ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္ေရး ပါတီသာရွိပါသည္။ သို႔တိုင္ေအာင္ တိုင္းရင္းသားစည္းလံုးညီညြတ္ေရးပါတီမွာ ျပည္သူမ်ားအား ပါတီ၏ ရပ္တည္ခ်က္ကို ျပည့္ျပည့္ဝဝထုတ္ေဖာ္မဲဆြယ္ စည္း႐ုံးႏုိင္ခဲ့ျခင္းမရွိပါ။ ဤသို႔ေသာအရပ္ရပ္ အေျခအေနေအာက္တြင္ ျပည္ေထာင္စုႀကံ့ခုိင္ေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးပါတီသည္သာ ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္မ်ားတြင္ေရာ၊ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ပါ အမတ္ေနရာအမ်ားစု ရရွိခဲ့သည့္ ရလဒ္မ်ိဳး ေပၚထြက္လာရေလသည္။ ေရြးေကာက္ပြဲသည္လည္း တရားမွ်တမႈမရွိဟု ႏုိင္ငံတကာမ်က္ႏွာစာတြင္ ေဝဖန္ခံခဲ့ရပါသည္။ သို႔ႏွင့္ စနစ္တစ္ခုသို႔ အသြင္အျပင္အရေျပာင္းလဲသြားၿပီး ယင္းစနစ္မွ ေပၚထြန္းလာသည့္ အရပ္သားတစ္ပိုင္း အစိုးရမွာလည္း ယခင္အစိုးရ၏ အာဏာရွင္ဆန္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရေသာတရားမဝင္မႈႏွင့္ တရားမွ်တမႈမရွိသည့္ ေရြးေကာက္ပြဲေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚရေသာတရားမဝင္ ႏွစ္မ်ိဳးစလံုးကိုထမ္းရြက္ခဲ့ရသည္။
အေျပာင္းအလဲမ်ားသြက္လက္
လြန္ခဲ့ေသာတစ္ႏွစ္ခန္႔က ျပည္သူမ်ားမွာ ထိုသို႔ေသာ အေျခအေနမ်ိဳးကို ရင္ဆိုင္ႀကံဳေတြ႕လိုက္ရသျဖင့္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ေခတ္မီဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈဆိုေသာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မွာကုန္ဆံုးသြားသလိုပင္ျဖစ္ခဲ့ရသည္။ သို႔ေသာ္ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ၏ ႏုိင္ငံေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မ်ားမွာ ထင္မွတ္ထားသည္ထက္ ပိုျမန္ပိုသြက္သလိုရွိခဲ့ေလရာ ျပည္သူမ်ားမွာ အေျပာင္းအလဲမ်ားအေပၚ အိမ္မက္သဖြယ္လိုျဖစ္ေနရသည္။ အမွန္စင္စစ္ ဒီမုိကေရစီစနစ္ကို ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ မက်င့္သံုးခဲ့သည္မွာ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာျမင့္ခဲ့သည့္အတြက္ ေခါင္းေဆာင္ပိုင္းတြင္ေရာ၊ ျပည္သူမ်ားတြင္ေရာ ဒီမိုကေရစီ အေတြ႕အႀကံဳ (Democracy memory) မရွိခဲ့ပါ။ ထို႔ေၾကာင့္ လႊတ္ေတာ္အတြင္းအဆုိႏွင့္ အေမးလြဲေခ်ာ္၍ ေမးျခင္းမ်ိဳး၊ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံဥပေဒအရ လုပ္ပိုင္ခြင့္ေပးအပ္ထားသည့္အတိုင္း ျပည္နယ္ႏွင့္ တိုင္းေဒသႀကီးတြင္ ေမးရမည့္ေမးခြန္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္တြင္ ေမးျမန္းျခင္းမ်ိဳး၊ အဆုိပါ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ား၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ကုိ အရပ္ရပ္ေသာ ေဒသႏၱရအစိုးရမ်ား သေဘာေပါက္နားလည္မႈ မရုွိျခင္းမ်ိဳး (ဥပမာတိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္စည္ပင္သာယာေရးအခြန္ကိစၥ) ႀကံဳေတြ႕ေနရသည္။ သို႔ေသာ္ မည္သုိ႔ပင္ အမွားမ်ား၊ အလြဲမ်ားႏွင့္ ႀကံဳေတြ႕ ေနရသည္ျဖစ္ေစ လုပ္ရင္းႏွင့္သင္မည္ဆိုေသာ (Learning by doing) စိတ္အခံမ်ားျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ ကို အသက္ဝင္ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းေဆာင္ရြက္ရမည္သာ ျဖစ္ေပသည္။လႊတ္ေတာ္သို႔ လာေရာက္ေလ့လာၾကေသာ ႏုိင္ငံတကာမွ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ လႊတ္ေတာ္အမတ္မ်ားသည္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လႊတ္ေတာ္မွာ တကယ္အလုပ္လုပ္ေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္း ႏွင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီအရိပ္အေယာင္မ်ား သန္းလ်က္ရွိေနၿပီဟူေသာ ေကာက္ခ်က္ခ်မႈမ်ားသည္ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးအတြက္ အလားအလာေကာင္းမ်ား ရွိေနၿပီဟုသံုးသပ္၍ ရႏုိင္သည္။
ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတႀကီးဦးသိန္းစိန္မွလည္း အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အား ေနျပည္ေတာ္ တြင္ က်င္းပျပဳလုပ္သည့္ စီးပြားေရး ဖိုရမ္သို႔ တက္ေရာက္ပါရန္ တေလးတစား ဖိတ္ၾကားခဲ့သည့္အျပင္ ယင္းမွာသမၼတအိမ္ ေတာ္၌ ေတြ႕ဆံုစကားေျပာေစျခင္းျဖင့္ ျပည္သူမ်ား၏ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရအေပၚ ယံုၾကည္မႈမွာလည္းပို၍ တုိးလာေစခဲ့ ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ႏုိင္ငံတကာမွ စဥ္ဆက္မျပတ္ ေတာင္းဆိုေနသည့္ ႏုိင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား လႊတ္ေပးေရးကိုလည္း ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္းႏွင့္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာမွ သံသယကင္းစ ျပဳလာၿပီျဖစ္သည္။ တနည္းအားျဖင့္ ဆိုရလွ်င္မူ လက္ရွိအစိုးရမွာအထက္တြင္ ဆိုခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံတကာအသိုင္းအဝုိင္းတြင္ တရားမဝင္မႈကို တရားဝင္မႈရွိလာေအာင္ မွန္ကန္မႈရွိသည့္ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျမန္ျမန္ထက္ထက္ လုပ္ေဆာင္လာခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါသည္။
လက္ေတြ႕က်သည့္ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္
အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ ေခါင္းေဆာင္ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ လည္း သူမလြတ္ေျမာက္ခါစက ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး အခင္းအက်င္းသစ္ကို မသိေသးသည့္အားေလွ်ာ္စြာ မည္သည္မွ ေရေရရာရာ ဆံုးျဖတ္ႏုိင္ခဲ့ျခင္းမ်ိဳးမရွိခဲ့ပါ။ သို႔ေသာ္ လြတ္လပ္ေရး ဖခင္ႀကီးဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း၏ သမီးျဖစ္သည္ႏွင့္အညီ သူမ၏ ဖခင္အတိုင္းလက္ေတြ႕က်သည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ိဳးကို စနစ္တက် လုပ္ေဆာင္လာႏုိင္ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည့္အခါ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးအလားအလာေကာင္းမ်ား ႀကံဳေတြ႕ေနေတာ့မည္ဟု သံုးသပ္မိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ လက္ရွိအစိုးရမွ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ အေပၚထားရွိေသာေလးစားမႈမွာ သူမအဖို႔ တုိင္းျပည္ေကာင္းစားေရးအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ အခြင့္အေရးေကာင္း ျဖစ္သည္ဟု သေဘာထားမ်ိဳးရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကဲ့သို႔ ႏုိင္ငံတကာမွ ေလးစားယံုၾကည္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ိဳးကို လက္ရွိအစိုးရမွ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးဖို႔ရန္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ရမည့္ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ သေဘာထားရွိျခင္းမွာလည္း အစိုးရတစ္ရပ္၏ တရားဝင္မႈကို ျမင့္မားလာေစပါသည္။ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲမဝင္ခဲ့သည့္အတြက္ ဒီမုိကေရစီစနစ္သစ္၏ ပင္မေရစီးေၾကာင္း ႏုိင္ငံေရးတြင္ ပါဝင္ခဲ့ႏုိင္ျခင္းမရွိခဲ့ေပ။ သို႔ေသာ္ ျပည္သူမ်ား၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မကုန္ေသးသည့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအေနျဖင့္ လႊတ္ေတာ္ျပည္ပႏုိင္ငံေရးတြင္ ၾသဇာရွိေနဦးမည္သာျဖစ္သည္။ အမွန္စင္စစ္ ပင္မေရစီးေၾကာင္းႏုိင္ငံေရးျဖစ္ေသာ လႊတ္ေတာ္ႏုိင္ငံေရးတြင္ျဖစ္ေစ၊ လႊတ္ေတာ္ျပင္ပႏုိင္ငံေရးတြင္ျဖစ္ေစ အဓိက အေရးႀကီးသည္မွာကား တည္ဆဲဥပေဒေဘာင္အတြင္းရွိေနဖို႔ပင္ျဖစ္သည္။ အစိုးရႏွင့္ တပ္မွလည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ဦးေဆာင္မႈျဖင့္ တရားဝင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီတစ္ရပ္ ေပၚထြန္းလာေစခ်င္ေသာေၾကာင့္ ယခင္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမွတ္ပံုတင္ဥပေဒမ်ားကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ေပးခဲ့ပါသည္။ လက္ေတြ႕က်စြာပင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွလည္း တိုင္းႏွင့္ ျပည္နယ္အသီးသီးရွိ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ခြဲမ်ား၏ သေဘာဆႏၵကို ရယူၿပီးယင္းတို႔၏ သေဘာတူညီမႈမ်ားျဖင့္ ပါတီမွတ္ပံုတင္ရန္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္ ဆံုးျဖတ္ခဲ့သည္။
ယံုၾကည္စျပဳလာၾကၿပီ
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားအေပၚ ယံုၾကည္မႈရွိစျပဳလာၿပီျဖစ္ေသာ အေမရိကန္ႏွင့္ အီးယူအပါအဝင္ အာဆီယံေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားမွလည္း သံသမန္နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားအေပၚ အျပည့္အဝမဟုတ္ေစကာမူ အထုိက္အသင့္ အားရေက်နပ္မႈရွိေၾကာင္း ျပသလာခဲ့သည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ ၂၀၁၄ခုႏွစ္ အာဆီယံဥကၠ႒ေနရာကို ျမန္မာႏုိင္ငံအား ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံမ်ားက လုိလိုလားလားေပးအပ္ခဲ့ေလသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ၂၀၀၆ခုႏွစ္ ကတည္းက အာဆီယံဥကၠ႒ျဖစ္လာရန္ ရွိေသာ္လည္းအေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားမွ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားအတြက္ ဟန္႔တားကန္႔ကြတ္ျခင္းမ်ား ရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္မလာခဲ့ေပ။ ယခုအခါတြင္ေတာ့ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွာလည္း အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီအမည္ျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲလည္းဝင္ အာဆီယံဥကၠ႒လည္း ျဖစ္ဆိုျခင္းေၾကာင့္ သားေရႊအိုးထမ္းလာသည့္ ကိစၥရပ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံအာဆီယံဥကၠ႒ ျဖစ္ၿပီး နာရီပိုင္းအတြင္း၌ပင္ အေမရိကန္သမၼတအိုဘားမားမွ ၎၏ ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးဟီလာရီကလင္တန္ကို ဒီဇင္ဘာလတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံေစလႊတ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။ အာဆီယံဥကၠ႒တာဝန္မွာ ႀကီးေလးသည္ႏွင့္အညီ စိန္ေခၚမႈမ်ားလည္းရွိျခင္းေၾကာင့္ ႏုိင္ငံအတြင္း ႏုိင္ငံေရးအရညီညြတ္မႈရွိရန္ အထူးလိုအပ္လ်က္ရွိပါသည္။ ယခု ျဖစ္ထြန္းတိုးတက္လာသည့္ ႏုိင္ငံေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားသည္ ဘံုတူညီခ်က္ရွိေသာ (Common ground) ႏိုင္ငံေရးသေဘာတူအျမင္ ရွိလာႏုိင္သည့္လမ္းေၾကာင္းမ်ိဳး လမ္းျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရးရွိလာႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။
နိဂံုးခ်ဳပ္အေနျဖင့္ လက္ရွိႏုိင္ငံေရးအေျခအေနသည္ သူႏုိင္ ကိုယ္ႏုိင္အျခအေနမ်ိဳး(Win-Win Situation) တြင္ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ တစ္နည္းေျပာရလွ်င္ ႏုိင္ငံေရးသေဘာတူညီမႈမ်ား၏ ရလဒ္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအေျခအေနမ်ိဳးတြင္ အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားအတြက္ ေရရွည္ လုပ္ေဆာင္သင့္သည့္ အရာမ်ားကိုအစိုးရတြင္ေရာ၊ အာဏရပါတီႀကီးတြင္ေရာ၊ ဒီမိုကေရစီမဟာမိတ္ပါတီမ်ားႏွင့္ ေပၚထြန္းလာေတာ့မည္ျဖစ္သည့္ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီတြင္ေရာ၊ အရပ္ဖက္ ပညာရွင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ေရာ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကိုပံုေဖာ္မည့္ အဂၢမဟာဗ်ဴဟာ (Grand strategy) ေရးဆြဲထားရန္ လိုအပ္ေနၿပီျဖစ္ပါေၾကာင္း………….။
*****************************************************************************
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.