Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle 2011 - (2)
yangonchronicle 2011 - (2)

၄.၆.၂ဝ၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား အပိုင္း(၂)

  1. ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံ မည့္သူမ်ားအား တရားစီရင္ေရး စနစ္မေကာင္းေၾကာင္း သတိေပး

(၁ ရက္ Jume ၂၀၁၂ရက္စြဲပါေဆာင္းပါးအား Time Union မွ Laurate  Myanmar is Bad Bet ကို ဘာသာျပန္သည္။)

  1. ျမန္မာႏိုင္ငံ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ မေအာင္ျမင္ႏိုင္ေသာ လမ္းေၾကာင္း

(2 June 2012 ရက္စြဲပါ Asia Times Online မွ Bertil Lintner ေရးသားေသာ Failed Path to peace in Myanmar ကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

  1. ေဒၚေအာင္းဆန္းစုၾကည္၏ ဥေရာပခရီးကို ဆြစ္ဇာလန္ခရီးစဥ္ျဖင့္ စတင္မည္

(Swiss info.Ch မွ 3 Jun 2012 ရက္စြဲပါ “Suu Kyi to start Europe toure in Switzerland” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)

******************************

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံ မည့္သူမ်ားအား တရားစီရင္ေရး စနစ္မေကာင္းေၾကာင္း သတိေပး

(၁ ရက္ Jume ၂၀၁၂ရက္စြဲပါေဆာင္းပါးအား Time Union မွ Laurate  Myanmar is Bad Bet ကို ဘာသာျပန္သည္။)

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီလႈပ္ရွားမႈ ေခါင္းေဆာင္ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ေသာၾကာေန႔က ေကာ္ပိုေရးရွင္းႀကီးမ်ားမွ အမႈေဆာင္မ်ားရွိ ေသာ ပရိတ္သတ္သို႔ ေသခ်ာစြာၾကည့္ရႈၿပီး သူ႔တိုင္းျပည္၏ တရားစီရင္ေရးစနစ္ကို အေရးပါေသာ အကဲျဖတ္စကား ဆိုခဲ့သည္။

"ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈလုပ္မဲ့သူေတြ၊ သတိေပးလိုပါတယ္"ဟု သူက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ယခင္အမည္ Burma ကိုသံုးႏႈန္း၍ ေျပာၾကားခဲ့ပါ သည္။ "အေကာင္းဆံု ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈဥပေဒေတြ ရွိေနေစဦးေတာ့၊ ဒီဥပေဒေတြကို အေကာင္အထည္ေဖာ္မယ့္ သန္႔ရွင္းၿပီး လြတ္လပ္တဲ့ တရားရံုးေတြမ ရွိရင္ ဘယ္လိုမွ အသံုးမ၀င္ႏိုင္ပါဘူး။ ဒါ ကၽြန္မတို႔ရဲ႕ ျပႆနာပါပဲ။ အခုအထိေတာ့ ကၽြန္မတို႔ တရားစီရင္ေရးစနစ္မွာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးေတြ လံုး၀ မျမင္ရေသးပါဘူး"ဟု ဆိုပါသည္။

သူသည္ ေျပာလိုေသာ သတင္းစကားကုိ ၾကည့္ေကာင္းေအာင္ တန္ဆာမဆင္ဘဲ ဘြင္းဘြင္းေျပာခဲ့ပါသည္။

သူက အမႈေဆာင္မ်ား၊ ဘဏ္လုပ္ငန္းရွင္မ်ားသို႔ ေျပာၾကားရာ အမ်ားစုသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ စီးပြားေရးလုပ္ေနသူမ်ား၊ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံရန္ စီစဥ္ေန သူမ်ား ပါ၀င္ပါသည္။ ပညာေရးစနစ္မွာ ရႈပ္ေထြးၿပီး ၊ လူငယ္လူရြယ္မ်ား၏ အလုပ္လက္မဲ့ျပႆနာမ်ားမွာ ခ်ိန္ကိုက္ဗံုးတစ္လံုးသဖြယ္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ စစ္မွန္ေသာ ဒီမိုကေရစီလူ႔အဖြဲ႔အစည္းတစ္ခု မဟုတ္ေသးေၾကာင္း သူကေျပာခဲ့ပါသည္။

ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ စစ္တပ္အား ဆန္႔က်င္ျခင္း၊ ေခါင္းမာျခင္းႏွင့္ ယံုၾကည္ခ်က္ျပင္းထန္ျခင္းေၾကာင့္ လူသိမ်ားပါသည္။

သူသည္ အရပ္သားအစိုးရသစ္လက္ထက္တြင္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး ျဖစ္ေသာ္လည္း ကြန္ဖရင့္တြင္ေျပာၾကားေသာ သူ၏ မိန္႔ခြန္းတြင္ အေလ်ာ႔ေပးေျပာင္းလဲျခင္း မရွိေပ။

သို႔ေသာ္ ယခုကဲ့သို႔ ဆင္းရဲေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံက ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ေနေသာ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူမ်ားကို သတိေပး ေျပာၾကားျခင္းမွာ အစြန္းေရာက္လြန္းၿပီး လက္ခံႏိုင္ဖြယ္မရွိေၾကာင္း တက္ေရာက္လာသူအခ်ိဳ ႔က ထင္ျမင္ယူဆၾကသည္။

"သူဟာ အလြန္ကၽြံ မေကာင္းျမင္လြန္းတယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္ထင္ပါတယ္"ဟု ျမန္မာ အစိုးရအား အႀကံေပးေနေသာ နယူေယာက္ကိုလံဗီယာ တကၠသိုလ္မွ စီပြားေရးပညာပါေမာကၡ Joseph Stigliz က ေျပာပါသည္။

မေသခ်ာမႈမ်ား၊ အားနည္းေသာ တရားစီရင္ေရးစနစ္မ်ား ရွိေနေသာ္လည္း ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္ အျမတ္ရရန္ ေမွ်ာ္လင့္ႏိုင္ေၾကာင္း Stigliz က ေျပာပါသည္။

၎က ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ တရုတ္ကို ႏႈိင္းယွဥ္ေျပာခဲ့ပါသည္။ တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ အားနည္းေသာ္လည္း လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္သံုးဆယ္ အတြင္း တရုတ္ႏိုင္ငံသည္ အားလံုးသတိျပဳရသည့္ႏႈန္းျဖင့္ တိုးတက္ႀကီးထြားလာခဲ့ၿပီး၊ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူမ်ား အျမတ္ရခဲ့ၾကေၾကာင္း ၎ကေျပာ ပါသည္။

*****************************

ျမန္မာႏိုင္ငံ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ မေအာင္ျမင္ႏိုင္ေသာ လမ္းေၾကာင္း

(2 June 2012 ရက္စြဲပါ Asia Times Online မွ Bertil Lintner ေရးသားေသာ Failed Path to peace in Myanmar ကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ အစိုးရကို ဆန္႔က်င္ေသာ တိုင္ရင္းသားအုပ္စုမ်ားအၾကား ေဆြႏြးမႈမ်ားမွာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာၾကာေနေသာ ပဋိပကၡမ်ားအတြက္ ထာ၀ရအေျဖရရွိေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ျမင့္တက္လ်က္ ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ အခု အသစ္တစ္ဖန္ စတင္ခဲ့ေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ႏိုင္ငံေရး အေထာက္အပံ့လည္း ရရွိထားၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္း၌ အျပစ္အခတ္ရပ္ဆဲေရးမ်ား ျပန္လည္ပ်က္သြားတတ္သည့္သေဘာကလည္း တစ္ဖက္တြင္ ၿခိမ္း ေျခာက္လ်က္ ရွိသည္။

အထင္အရွားဆံုး ဥပမာမွာ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၿငိမ္းခ်မ္းေနၿပီးမွ ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္က တိုက္ပြဲမ်ား ျပန္လည္ျဖစ္ေပၚလာျခင္း ျဖစ္ သည္။ ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ (KIA) သည္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္တြင္ ဗဟိုအစိုးရႏွင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရး သေဘာတူခဲ့ၿပီး ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ၾကာေသာ ျပည္တြင္းစစ္ကို အဆံုးသတ္ခဲ့ဖူးသည္။ သို႔ေသာ္ KIA ကေတာင္းဆိုေသာ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး (Autonomy) ႏွင့္ အျခားေသာ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖထုတ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းမရွိေပ။

ထိုစဥ္က စစ္အစိုးရက KIA အား ႏိုင္ငံေရးအရ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား မျပဳလုပ္မီ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒသစ္ကို အတည္ျပဳၿပီး အစိုးရသစ္ကို တစ္ခု ေရြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္မည္ဟု ေျပာခဲ့ပါသည္။ ထိုအခါ KIA ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ အေျခခံဥပေဒေရးဆြဲမည့္ အမ်ိဳးသားညီလာခံတြင္ ပါ၀င္ခဲ့ၾကသည္။ အေျခခံဥပေဒ အတည္ျပဳၿပီး ၂၀၁၀ ႏို၀င္ဘာတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပၿပီးျဖစ္ေသာ္လည္း ကတိအတိုင္း ႏိုင္ငံေရးအရ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားကို အေကာင္အ ထည္ မေဖာ္ႏိုင္ခဲ့ေပ။ ထို႔အျပင္ KIA သည္ လက္နက္စြန္႔၍ နယ္ျခားေစာင့္တပ္အသြင္ေျပာင္းရန္ ဖိအားေပးျခင္းခံခဲ့ရပါသည္။ ထို႔အတြက္ ၁၉၉၄ ခုႏွစ္က အပစ္အခတ္ရပ္စဲစဥ္ကထက္ သတ္မွတ္ခဲ့ေသာ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ားထက္ အနည္းငယ္မွ်သာ ပိုေပးၿပီး ဆြဲေဆာင္ခဲ့ပါသည္။ ၁၉၉၄ခုႏွစ္က အ ပစ္အခတ္ရပ္စဲမႈအၿပီးတြင္ ကခ်င္ျပည္နယ္ရွိ မ်ားျပားလွေသာ သစ္ေတာမ်ားႏွင့္ သံယံဇာတမ်ားကို တရုတ္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ျ ပည္တြင္းလုပ္ ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ အခ်ိဳ႕ေသာ KIA အရာရွိမ်ားသည္ ဘာကိုမွ် အေလးမထားပဲ အျမတ္ထုတ္ခဲ့ၾကသည္။ ကတိပ်က္ျပားမႈေၾကာင့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးသ ေဘာတူညီခ်က္ ပ်က္ျပယ္ခဲ့ၿပီး ၿပီးခဲ့သည့္ႏွစ္ ဇြန္လတြင္ တိုက္ပြဲမ်ား ျပန္လည္ျဖစ္ပြားခဲ့ပါသည္။ ယခု တစ္ႏွစ္ၾကာေသာအခါ တိုက္ပြဲမ်ား ဆက္လက္ ျဖစ္ပြားေနခဲ့ၿပီး၊ ေထာင္ေပါင္းမ်ားစြာေသာ အရပ္သားမ်ားသည္ တရုတ္နယ္စပ္သို႔လည္းေကာင္း၊ ကခ်င္ျပည္နယ္၏ အဓိကၿမိဳ႔ရြာမ်ားသို႔ ထြက္ေျပး တိမ္း ေရွာင္ၾကရပါသည္။ ယခု တိုက္ပြဲမ်ားေၾကာင့္ လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္ေသာ သတင္းမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ထြက္ေပၚလာခဲ့ၿပီး ႏိုင္ငံေရးအရ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ ဦးသိန္းစိန္၏ ႏိုင္ငံေရးအရ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားအေပၚ ေမးခြန္းထုတ္မႈမ်ား ေပၚလာခဲ့ရပါသည္။

SSA, KNU အပါအ၀င္ တို္င္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အုပ္စုမ်ားႏွင့္ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားတြင္ အားနည္းေသာ အခ်ိန္မေရြး ပ်က္ျပယ္သြားႏိုင္သည့္ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလည္း ပါ၀င္သည္။ သို႔ေသာ္ မၾကာေသးမီက အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၏ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားမွာ ကခ်င္၏ မေအာင္ျမင္ႏိုင္ ေသာ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးပံုစံႏွင့္တူေသာ တိုးတက္မႈမရွိႏိုင္သည့္ ပံုစံအတိုင္းသာ ျဖစ္ေနပါသည္။

က်ိဳင္းတံုတြင္ ေမလ ၁၉-၂၀ တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ SSA ႏွင့္ အစိုးရကိုယ္စားလွယ္မ်ား ေတြ႔ဆံုမႈတြင္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ (၁၂)ခ်က္ပါေသာ သေဘာတူညီခ်က္ကို လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည္။ တိုက္ပြဲမ်ားေၾကာင့္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ျဖစ္ခဲ့ေသာ လူမ်ားအတြက္ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးႏွင့္ ေနရာခ်ထားေရး ကဲ့သုိ႔ေသာ လူသားခ်င္းစာနာေထာက္ထားေသာ ကိစၥရပ္မ်ားမွလြဲ၍ အျခားကိစၥရပ္မ်ားမွာ လက္ရွိဥပေဒမ်ားကိုသာ ညႊန္းဆိုထားပါသည္။ ကုိယ္ပိုင္အုပ္ ခ်ဳပ္ေရးမွာမူ ေဆြးေႏြးရာတြင္ မပါ၀င္ေပ။

အစိုးရႏွင့္ ေဆြးေႏြးရာတြင္ မူလရည္မွန္းခ်က္မွာ SSA ကို၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို လက္ခံရန္ႏွင့္ အစိုးရလက္ေအာက္သို႔ ၀င္လာေရးကို တရားဥပေဒအတြင္း ျပန္လည္၀င္ေရာက္ျခင္းဟုအမည္တပ္ကာ ထားျခင္းပင္ျဖစ္သည္။

ကရင္သူပုန္မ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးရာတြင္လည္း ထိုနည္းလမ္းအတိုင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ားႏွင့္ လဲလွယ္ ရန္ အဆိုျပဳခဲ့ၿပီး အေျခခံဥပေဒျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ကတိေပးထားမႈမ်ား မရွိပါ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတြင္ ဖက္ ဒရယ္စနစ္ကို အသိအမွတ္ျပဳထားျခင္း မရွိေပ။ စစ္တပ္မွခံယူထားေသာ ၎ႏွင့္ ၎၏ ထိပ္ပိုင္ပုဂၢိဳလ္မ်ားပါ၀င္ေသာ ျပည္ေထာင္စုႏိုင္ငံကို ထိပါးေစမည့္ အေလ်ာ့အတင္းမ်ား ပါ၀င္ေသာ ေဆြးေႏြးမႈကို ေနရာမေပးခဲ့ပါ။

အေျခခံဥပေဒကို ေသးစားျပင္ဆင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေကာင္း ျပဳလုပ္ေပးႏိုင္ပါသည္။ NLD ဧၿပီ (၁) ေရြးေကာက္ပြဲ၀င္ႏိုင္ရန္ ပိတ္ပင္ထားျခင္းအား ဖယ္ရွားေပးျခင္းကဲ့သို႔ေသာ အေသးအဖြဲျပင္ဆင္မႈမ်ိဳးကို ျမင္ေတြ႔ခဲ့ ရဖူးၿပီ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ အေျခခံဥပေဒ၏ အဓိကေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား၏ ၇၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေက်ာ္က သေဘာမတူပဲ ျပင္ဆင္၍ မရႏိုင္ ေပ။ ထို႔ေနာက္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔ ဆႏၵခံယူပြဲ က်င္းပေပးရမည္ဟု ဆိုပါသည္။ ဤမွ် ရႈပ္ေထြးေသာ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားေၾကာင့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား ေဒသမ်ား ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ကဲ့သို႔ေသာ အဓိက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ရန္ မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ အထူးသျဖင့္ လႊတ္ေတာ္မွ ၂၅ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေနရာေပးရျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

သေဘာတူညီမႈရရွိရန္ ခက္ခဲေသာျခားနားမႈမ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ တိုင္ရင္းသားအေရးကို မည္သို႔ အေျဖရွာမည္ဆိုသည့္အေပၚ အျမင္ခ်င္းဆန္႔က်င္ေနေသာ အေျခခံအခ်က္ႏွစ္ခု ရွိပါသည္။ အစိုးရအတြက္မွာ တုိင္းရင္းသားျပႆနာမ်ား၏ အေျဖမွာ ဗဟိုအာဏာပိုင္မ်ား ခ်မွတ္ထားေသာ သတ္မွတ္ခ်က္ေအာက္တြင္ တျဖည္းျဖည္းခ်ဥ္းကပ္ၿပီး တိုင္းရင္းသားမ်ား လက္ႏွက္ခ်လာေရး ျဖစ္ပါသည္။ တိုင္းရင္းသားသူပုန္မ်ားအတြက္မူ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္ စုႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ ပိုမိုအုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္တို႔အတြက္ တျဖည္းျဖည္းေဆြးေႏြးျခင္းလုပ္ငန္းစဥ္မ်ားမွ တဆင့္သြားလိုၾကပါသည္။

အခ်ိဳ႕တိုင္းရင္သားမ်ားက ၎တို႔၏ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အတြက္ ႏိုင္ငံတကာၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းေရး လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား လုပ္ ေဆာင္ေသာအဖြဲ႔မ်ားကို အားထားလ်က္ရွိပါသည္။ တစ္ဖက္တြင္လည္း ဦးသိန္းစိန္၏ အစိုးရသည္ အဆိုပါႏိုင္ငံျခားမွ ေစ့စပ္ေပးမည့္သူမ်ားကို တိုင္းရင္း သားမ်ားလက္ႏွက္ခ်ၿပီး အေျခခံဥပေဒ၏ သတ္မွတ္ခ်က္မ်ားကို လက္ခံရန္ နားခ်ေပးေစလိုသည္။

ေနာ္ေ၀အစိုးရက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္အတြက ္ေဒၚလာ ၅သန္း ေပးအပ္ရန္ ဆံုးျဖတ္္ၿပီးျဖစ္သည့္အျပင္ အျခားအလွဴရွင္မ်ား ကိုလည္း အကူအညီမ်ားေပးၾကရန္ တိုက္တြန္းခဲ့သည္။ အခ်ိဳ႕ေသာ ႏိုင္ငံတကာ NGO မ်ားကလည္း ၾကား၀င္ေစ့စပ္ေပးသူအျဖစ္ ေဆာင္ရြက္လို ေၾကာင္း ကမ္းလွမ္ခဲ့ၾကသည္။ ေ၀ဖန္သံုးသပ္သူမ်ားက ႏိုင္ငံတကာဖိအားေပးမႈမ်ားသည္ အစိုးရကို လက္ခံယံုၾကည္ရန္ ခက္ခဲမည့္ အေျခခံဥပေဒျပင္ ဆင္ေရးအတြက္ ဖိအားမေပးဘဲ တိုင္းရင္းသားသူပုန္မ်ားကိုသာ လက္ရွိႏိုင္ငံေရးအခင္းအက်င္းတြင္ မိမိတို႔ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အကူအညီမ်ားႏွင့္ လဲလွယ္ ေရးကိုသာ သေဘာတူလုပ္ေဆာင္ရန္ ဖိအားေပးသင့္သည္ဟု ျငင္းခ်က္ထုတ္ပါသည္။

ယခု ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ား လုပ္ေဆာင္ေနမႈတြင္ ႏိုင္ငံျခားမွ မ်ားျပားေသာေငြမ်ား ေထာက္ပံ့ေနမႈကို ရရွိထားေသာ္လည္း ေအာင္ ျမင္မႈရရန္ မလြယ္ကူေပ။ လက္ႏွက္ကိုင္မဟုတ္ေသာ ရွမ္းဒီမိုကရက္တစ္ယူနီယံမွ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး စိုင္း၀မ္စိုင္းက မၾကာေသးမီက ထုတ္ျပန္ ေသာ ေၾကညာခ်က္တြင္ ထာ၀ရၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖထြက္ေရးတြင္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒတြင္ အပိုဒ္အနည္းငယ္ခန္႔သာ ဟိုမွာဒီမွာ ျပင္ဆင္ရံုမဟုတ္ပဲ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ႀကီး ေျပာင္လဲရန္လိုအပ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။

ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ တိုက္ပြဲမ်ားေရာ၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနခ်ိန္တြင္ ျမန္မာစစ္တပ္အတြင္းရွိ လူမ်ား၏အဆိုအရ ျမန္မာအစိုးရ သည္ KIA ကို ကခ်င္ျပည္သူမ်ား၏ ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္ လက္ခံရန္ ျငင္းဆိုလ်က္ရွိသည္ဟု သိရသည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္အတြင္း ေရြခ်ယ္တင္ေျမွာက္ ထားေသာ ျပည္နယ္အစိုးရႏွင့္ ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္ရွိၿပီး ၎တို႔ကသာ ကခ်င္ျပည္နယ္၏ စစ္မွန္ေသာကိုယ္စားလွယ္မ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆိုၾကသည္။

အဆိုပါရႈေထာင့္မွၾကည့္လွ်င္ KIA သည္ အစိုးရစနစ္အတြင္း ၀င္ရမည္ျဖစ္ၿပီး စစ္တပ္ကို ဖ်က္ပစ္ရမည့္သေဘာ ျဖစ္ေနပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ယခင္အစိုးရႏွင့္ ကခ်င္တို႔အၾကား ေဆြးေႏြးမႈမ်ားမွ အေျဖမထြက္သည္မွာ အံ့ၾသစရာေတာ့ မဟုတ္ေပ။

အစိုးရ၏ ေခါင္းမာေသာရပ္တည္ခ်က္မ်ားမွ သက္ေရာက္မႈအက်ိဳးဆက္မ်ားရွိခဲ့ၿပီး အာဏာပိုင္မ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္မ်ား စတင္ သည္ႏွင့္ ဘာမွ်ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ထားသည့္ သေဘာမရွိေပ။ ကခ်င္ဘက္မွလာေသာ သတင္းမ်ားအရ ကခ်င္ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကားတြင္ ႏိုင္ငံေရးရပ္ တည္မႈထက္စာလွ်င္ စီးပြားေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ငယ္ရြယ္ေသာ မ်ိဳးဆက္သစ္မ်ား ေပၚေပါက္လာေရးကို ဦးတည္ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။

ေခါင္းေဆာင္သစ္မ်ားတြင္ လူခ်စ္လူခင္အမ်ားဆံုးမွာ KIA ဒုဦးစီခ်ဳပ္ ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီး ဆြမ္လြတ္ဂြမ္ေဖာ္ ျဖစ္ပါသည္။ ၎သည္ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ မွ ရူပေဗဒဘြဲ႔ရတစ္ဦးျဖစ္ၿပီး ၁၉၈၇ တြင္ KIA  သို႔ ၀င္ေရာက္ခဲ့ပါသည္။

ကခ်င္လြတ္ေျမာက္ေရးတပ္မေတာ္ KIA ဟု အမည္ဆိုေသာ္လည္း KIA သည္ ျမန္မာအစိုးရထံမွ လြတ္လပ္ေရးေတာင္းေနျခင္းမဟုတ္ပဲ တိုင္း ရင္းသားရပိုင္ခြင့္မ်ားႏွင့္ ဖက္ဒရယ္စနစ္ကိုသာရရွိေရး တိုက္ပြဲ၀င္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ ကခ်င္ျပည္နယ္တြင္ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ကိုးကြယ္သူအမ်ားစုက လႊမ္းမိုးၿပီး အစိုးရက ဗုဒၶဘာသာအျဖစ္ သြတ္သြင္းရန္ ႀကိဳးစားမႈေၾကာင့္ ၁၉၆၂ တြင္ စတင္ တိုက္ပြဲ၀င္ခဲ့ပါသည္။ ခရစ္ယာန္ဘာသာ ကိုးကြယ္မႈသည္ ကခ်င္တို႔၏ဘ၀ႏွင့္ အသိုင္းအ၀ိုင္းတြင္ အေရးႀကီးေသာအခ်က္တစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။အစိုးရက ကခ်င္ျပည္နယ္၏ အနည္းငယ္ေသာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္ အနည္းစုကို ကိုယ္းစာျပဳေသာ လဂၽြန္းငန္ဆိုင္ (Lajawn Ngan Seng) အား ျပည္နယ္၀န္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ လႊဲအပ္ခဲ့ျခင္းကို ကခ်င္အမ်ားစုက ယဥ္ေက်း မႈႏွင့္ ခံစားမႈကို ဆန္႔ က်င္မႈျပဳခဲ့သည္ဟု ျမင္ၾကသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အျခားေသာအစိတ္အပိုင္းမ်ား ျမန္မာမဟုတ္ေသာသူမ်ား အမ်ားဆံုးေနထိုင္ရာေဒသမ်ားတြင္လည္း အဆိုပါျပႆနာ အတိုင္းပင္ ျဖစ္ေပၚလ်က္ ရွိေနပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အျခားတိုင္းရင္းသားအုပ္စုမ်ားသည္လည္း KIA ေတြ႔ၾကံဳရသကဲ့သို႔ ၁၉၉၄ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို ပယ္ဖ်က္ ၍ စစ္ပြဲမ်ားျပန္လည္လုပ္ေဆာင္သကဲ့သို႔ အေႏွးႏွင့္ အျမန္ဆိုသလို ႀကံဳေတြ႔လာရႏိုင္ပါသည္။ ရွမ္းေခါင္းေဆာင္ စိုင္း၀မ္စိုင္းက ျငင္းခ်က္ထုတ္သကဲ့သို႔ ျပႆနာ၏ ပင္မအေၾကာင္းျဖစ္ေသာ  အျငင္းပြားဖြယ္ ၂၀၀၈ အေျခခံဥပေဒကို ကိုင္တြယ္ျခင္းမျပဳသ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တိုင္းရင္းသားပဋိပကၡမ်ား  အခ်ိန္မ ေရြး ေျပလည္မႈရသြားႏိုင္သည္ဟု စိတ္ကူးရန္ ခဲယဥ္းေပလိမ့္မည္သာ ျဖစ္ေပသည္။

*****************************

ေဒၚေအာင္းဆန္းစုၾကည္၏ ဥေရာပခရီးကို ဆြစ္ဇာလန္ခရီးစဥ္ျဖင့္ စတင္မည္

(Swiss info.Ch မွ 3 Jun 2012 ရက္စြဲပါ “Suu Kyi to start Europe toure in Switzerland” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏုိဘယ္ဆုရွင္ ကမၻာေက်ာ္ ျမန္မာဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ၂၄ ႏွစ္အတြင္း သူမ၏ ပထမဆံုး ဥေရာပ ခရီးကို ဆြစ္ဇာလန္သို႔ ထြက္ခြါျခင္းျဖင့္ စတင္ဖြင့္လွစ္မည္ ျဖစ္သည္။

သူမသည္ ဂ်ီနီဗာတြင္ က်င္းပမည့္ ILO ညီလာခံသို႔ တက္ေရာက္မည္ျဖစ္ၿပီး ဆြစ္ဇာလန္ႏုိင္ငံ ဘန္းၿမိဳ႕ရွိ ဆြစ္ဇာလန္လႊတ္ေတာ္သို႔လည္း သြား ေရာက္လည္ပတ္မည္ ျဖစ္သည္။

ယခုႏွစ္အတြင္း ပိုမိုထင္ရွားေက်ာ္ၾကားလာေသာ ျမန္မာအတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္သည္ ဇြန္လ ၁၃-၁၅ ဆြစ္ဇာလန္ခရီးစဥ္တြင္ မ်ိဳးဆက္သစ္ လူငယ္မ်ားႏွင့္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမည္ျဖစ္ၿပီး ဆြစ္ဇာလန္ သမၼတ အီဗလင္း ဝစ္ဒမာဆလမ္း က တည္ခင္းမည့္ ဂုုဏ္ျပဳညစာစားပြဲကိုလည္း တက္ေရာက္ မည္ဟု ဆြစ္ဇာလန္ ႏုိင္ငံျခားေရးဌာနက ေသာၾကာေန႔တြင္ ထုတ္ျပန္ေၾကညာသည္။

ထို႔အျပင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္သည္ ဆြစ္ႏုိင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ဒစ္ဒီယာ ဘတ္ေဟာ္လတာႏွင့္လည္း ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမည္ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိ တြင္ တံခါးဖြင့္ေျပာင္းလဲမႈ စတင္ေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးအေနအထားကို ဦးစားေပးေဆြးေႏြးၾကလိမ့္မည္ဟု ဆြစ္ႏုိင္ငံျခားေရးဌာန ထုတ္ျပန္ ခ်က္တြင္ ေဖၚျပထားသည္။

ဆြစ္ပါလီမာန္ လႊတ္ေတာ္သို႔ သြားေရာက္လည္ပတ္ျခင္းကို ဇြန္လ ၁၅ ရက္တြင္ စီစဥ္ထားမည္ဟု သိရွိရသည္။

ေနာက္တစ္ရက္တြင္ ေနာ္ေဝးႏုိင္ငံသို႔ ထြက္ခြါမည္ျဖစ္ၿပီး၊ ထိုမွတဆင့္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ လန္ဒန္ႏွင့္ ဒဗ္ဗလင္ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ ဆက္လက္သြားေရာက္မည္ ဟု ဆိုသည္။

************************************************************


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment