Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

The Economist, 8th April 2010

ယခုကဲ့သို႔ ပိုးသား လမ္းမႀကီးမ်ား မေပၚေပါက္မီ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၆၀၀ ေက်ာ္ကတည္းက အာရွ၏ ကူးသန္း ေရာင္းဝယ္ေရးတြင္ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရး၌ ကုန္းပိုင္း မဟုတ္ဘဲ ကမ္း႐ိုးတန္း တေလွ်ာက္၊ ကၽြန္းခ်င္း ဆက္ကာ ပင္လယ္ကို အသံုးျပဳခဲ့ ၾကရသည္။ အစ ပထမတြင္ ေလကို အသံုးျပဳ ရြက္လႊင့္ခဲ့ၿပီး၊ ေနာက္ပိုင္း ဒီဇယ္ျဖင့္ ေမာင္းႏွင္ေသာ သေဘၤာမ်ားကို အသံုးျပဳ လာၾကသည္။ စစ္ၿပီးေခတ္ အာရွ၏ အံ့ဖြယ္ ပံုျပင္တြင္ ေရေၾကာင္း သြားလာေရးကို ထိပ္ဆံုးက ထည့္ေျပာရမည္ ျဖစ္သည္။ ပထမ ဦးဆံုး ဂ်ပန္၊ ထို႔ေနာက္ ေတာင္ကိုရီးယား၊ ေဟာင္ေကာင္၊ ထိုင္ဝမ္ ႏွင့္ စကၤာပူ၊ ေနာက္ဆံုး ေျမာက္ကိုရီးယားႏွင့္ ျမန္မာ မွလြဲ၍ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏွင့္ အေရွ႕အာရွ ႏိုင္ငံ အားလံုးသည္ ထုတ္ကုန္ တင္ပို႔မႈကို အေျခခံေသာ စီးပြားေရး ပံုစံကို က်င့္သံုးလာ ခဲ့ၾကသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၏ ႏိုးထလာမႈသည္ ပင္လယ္ ေရေၾကာင္း သြားလာေရး၏ အကူအညီ မပါလွ်င္ ဘာမွ် ျဖစ္လာလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ အာရွ၏ အံ့ဖြယ္ တိုးတက္မႈတြင္ သေဘၤာျဖင့္ ကုန္ေသတၱာ သယ္ယူမႈ က႑ မရွိလွ်င္ ယံုႏိုင္ဖြယ္ ရွိလိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။

အာရွတိုက္၏ လံုၿခံဳေရး အတြက္ စည္းမွာလည္း ေရမ်က္ႏွာျပင္သည္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ကာရံထားသည္။ ၁၉၄၁ မွ ၁၉၄၅ ထိ ပစိဖိတ္ စစ္ပြဲကတည္းက အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုသည္ ေရတပ္ အင္အားႏွင့္ ၾသစေၾတးလ်မွ ဂ်ပန္ထိ ကၽြန္းအနားသတ္ မဟာမိတ္မ်ား မွတဆင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တြန္းအား ေပးခဲ့သည္။ အေမရိကန္၏ လႊမ္းမိုးမႈကို စိန္ေခၚမည္ ဆိုလွ်င္ ပင္လယ္ျပင္မွာသာ ျဖစ္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ ႏွင့္ အိႏၵိယတို႔၏ စစ္ေရး ပါဝါ ႏိုးထလာမႈသည္ ၎တို႔၏ ေရတပ္မ်ား ႀကီးမားစြာ တိုးပြားလာမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။

သို႔ေသာ္ ဆစ္ဒနီရွိ Lowy Institute မွ Anthony Bubato ႏွင့္ Malcolm Cook တို႔က The American Interest တြင္ ျငင္းခ်က္ ထုတ္ရာ၌ အဆိုပါ ႐ႈေထာင့္မွ အျမင္မ်ားသည္ အသံုးဝင္မႈ အကန္႔အသတ္မ်ားကို ေက်ာ္လြန္၍ တိုးပြားလာေနသည္ဟု ဆုိသည္။ အာရွတိုက္ ကုန္းတြင္းပိုင္း နယ္ေျမ ပိုင္နက္ အတြက္ ကုန္က်စရိတ္မ်ားကို ျပန္လည္ ပံုေဖာ္ရန္ စတင္လိုေသာ ျပင္းျပသည့္ ဆႏၵအား မ်က္ႏွာဖံုး စြပ္၍ တံဆိပ္ကပ္ျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ဆယ္ ရာစု တစ္ခုလံုး နီးပါး အာရွတိုက္၏ ကုန္းေျမ အမ်ားဆံုး ပိုင္ဆိုင္ၾကေသာ အင္အားႀကီး သံုးႏိုင္ငံ ျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ ႏွင့္ ယခင္ ဆိုဗီယက္ ယူနီယံ တို႔သည္ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ဖလွယ္မႈ အနည္းအက်ဥ္းသာ ရွိၿပီ၊ တိုက္ႀကီးမ်ား ကုန္းတြင္းပိုင္း တနံတလ်ား တိုးတက္မႈမ်ားမွာ မေျပာပေလာက္ေပ။ သို႔ေသာ္ ယခု ေျပာင္းလဲသြားၿပီ ျဖစ္သည္။

အာရွတိုက္ ကုန္းတြင္းပုိင္းကို ျဖတ္၍ မ်ဥ္းေျဖာင့္ ဆြဲေသာ လမ္းမသစ္ႀကီးမ်ား၊ ရထားလမ္းမ်ား၊ ပိုက္လိုင္းမ်ား ထြက္ေပၚလာၿပီ ျဖစ္သည္။ ၿပီးခဲ့ေသာ ဒီဇင္ဘာလက ကာဇက္စတန္ ႏွင့္ ဥဇဘက္ ကစၥတန္ တို႔ကို ျဖတ္၍ Turkmenistan မွ တ႐ုတ္သို႔ ကီလိုမီတာ ၇၀၀၀ (မိုင္ ၄၄၀၀) ရွည္ေသာ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႔ ပိုက္လိုင္းကို ဖြင့္လွစ္ခဲ့သည္။ ႐ုရွားႏွင့္ တ႐ုတ္တို႔သည္ Russian Far East မွ တ႐ုတ္ အထိ ေဒၚလာ ၂၅ ဘီလီယံ တန္ဖိုးရွိ ေရနံ ပိုက္လိုင္း စီမံကိန္းကို လုပ္ေဆာင္ေနသည္။ အီရန္ - ပါကစၥတန္ ပိုက္လိုင္းကလည္း တည္ေဆာက္လ်က္ ရွိၿပီး တျဖည္းျဖည္း အိႏိၵယ သို႔မဟုတ္ တ႐ုတ္ အထိ တိုးခ်ဲ႕ သြားမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္လည္း ေတာင္ကိုရီးယား ႏွင့္ အိႏၵိယတို႔သည္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ အေနာက္ေတာင္ပိုင္းသို႔ သဘာဝ ဓာတ္ေငြ႕ ပို႔လႊတ္ေရး အတြက္ စီမံကိန္းႀကီးကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္လ်က္ ရွိသည္။

လမ္းမႀကီးမ်ား ကြန္ရက္မ်ားကိုလည္း တိုးခ်ဲ႕လ်က္ရွိရာ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ (အာဖကန္နစၥတန္တြင္ပါ တိုးခ်ဲ႕လ်က္ ရွိသည္) တို႔က ေခါင္းေဆာင္ၾကသည္။ ေျမလမ္းမ်ားသာ ရွိေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံကလည္း တ႐ုတ္၏ အေဝးေျပး လမ္းမႀကီး စီမံကိန္းတြင္ ဝင္ေရာက္လာသည္။ လမ္းမႀကီး အသစ္မ်ားသည္ မဲေခါင္ျမစ္ တေလွ်ာက္ရွိ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားကို တစ္စုတစ္စည္းတည္း ျဖစ္ေစသည္။ ဗဟိုအာရွတြင္လည္း လမ္းေဖာက္လုပ္မႈ စီမံကိန္းမ်ားကို ေတြ႕ရေလသည္။

ရထားလမ္းမ်ားကလည္း အျပင္းျပဆံုး ဆႏၵမ်ားကို ထင္ဟပ္သည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ဟိမဝႏၲာမွ တိဗက္ လာဆာၿမိဳ႕ အထိ ရထားလမ္းကို ေဖာက္လုပ္ၿပီး ျဖစ္ရာ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္ ကတည္းက လူငါးသန္းေက်ာ္ စီးနင္းခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ ယခု တ႐ုတ္သည္ ထိုရထားလမ္းကို နီေပါ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏွင့္ ဘူတန္ အထိ ဆက္လက္ ေဖာက္လုပ္ လိုသည္။ က်ည္ဆံ ရထား အေနျဖင့္ လက္ရွိ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံမွ  စတင္ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ားသည္ အရွည္ဆံုးႏွင့္ အျမန္ဆံုး ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ အစိုးရသည္ က်ည္ဆံ ရထား ကြန္ရက္ကို အာရွကို ျဖတ္ကာ ဥေရာပ အထိ ေဖာက္လုပ္ရန္ စီမံကိန္း ရွိသည္။ အဓိက လမ္းေၾကာင္း သံုးခုကို အဆိုျပဳထားရာ ႏိုင္ငံ ၂၄ ႏိုင္ငံ ဆက္သြယ္ရမည္ ျဖစ္ၿပီး ေတာင္ဖက္ စကၤာပူမွ အေနာက္ဖက္ ဂ်ာမနီ အထိ ျဖစ္သည္။ (တ႐ုတ္ ျပည္မႀကီးမွ ထိုင္ဝမ္ အထိ ဥမင္လိုဏ္ျဖင့္ စတင္မည္ ျဖစ္သည္။) ၂၀၂၅ ခုႏွစ္တြင္ ရွန္ဟဲမွ လန္ဒန္ အထိ ၂ ရက္ ခရီးသာ ၾကာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ တ႐ုတ္ ရထား ဝန္ႀကီးဌာနက ယံုၾကည္လ်က္ ရွိသည္။

အဆိုပါ ရည္မွန္းခ်က္ အတြက္ အတားအဆီးမွာ (ႏိုင္ငံေရးကိစၥ ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ျခင္း မရွိဘဲ) ႀကီးမားေသာ ေငြေၾကး လိုအပ္ခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ စီမံကိန္းမ်ားသည္ အာရွမွ လူမ်ား၏ ပံုရိပ္ကို အဓိပၸာယ္ ေဖာ္ေဆာင္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ကမာၻႀကီး တစ္ခုလံုးႏွင့္ အားေကာင္းေသာ ကုန္သြယ္ေရး အဆက္အသြယ္မ်ားသည္ ကမ္း႐ိုးတန္းေပၚတြင္သာ မီွခိုရမႈ ရွိေတာ့မည္ မဟုတ္ေပ။ အာရွတိုက္ကို ျဖတ္ေသာ ဆက္ႏြယ္မႈမ်ားသည္ အေရးပါလာၿပီ ျဖစ္သည္။ ေဒသတြင္း အခ်င္းခ်င္း ကုန္သြယ္ေရးသည္ ျပင္ပကမာၻႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရးသည္ ျပင္ပကမာၻႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရးထက္ ႏွစ္ဆခန႔္ တက္လာသည္။ လြန္ခဲ့ေသာ အႏွစ္ႏွစ္ဆယ္က ဘာမွ မဟုတ္ေသာ္လည္း တ႐ုတ္သည္ ယခုအခါ အိႏိၵယ၏ အႀကီးဆံုး ပါတနာ ျဖစ္လာေနသည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈသည္ ယခုႏွစ္တြင္ ပမာဏ အမ်ားဆံုး ေဒၚလာ ဘီလီယံ ၆၀ ရွိမည္ ျဖစ္သည္။ ဗဟို အာရွ၏ တ႐ုတ္ႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈသည္ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္က ေဒၚလာ သန္းေပါင္း ၁၆၀ သာ ရွိခဲ့ရာမွ ၂၀၀၆ ခုႏွစ္တြင္ ေဒၚလာ ၇ ဘီလီယံထိ တက္လာသည္။ တ႐ုတ္သည္ အေရွ႕ အလယ္ပိုင္း အတြက္ အႀကီးဆံုး ပို႔ကုန္ လုပ္ငန္းရွင္ ျဖစ္လာသည္။ တ႐ုတ္ အေရွ႕ပိုင္း Zhejiang နယ္မွ Yiwu ၿမိဳ႕သည္ ႀကီးမားေသာ လက္ကား ေစ်းႀကီးရွိရာ ထိုၿမိဳ႕မွ ဗလီတြင္ ရွစ္ခုိးေသာ ႀကီးမားေသာ ပမာဏရွိ မူဆလင္မ်ားကို ၾကည့္ျခင္းျဖင့္ အဆက္အဆံ ပမာဏကို သိႏိုင္သည္။ အာရွတိုက္ႀကီး၏ အေနာက္ဘက္ အစြန္းကို ၾကည့္လွ်င္ အာရွတိုက္၏ အဆံုးသည္ မည္သည့္ေနရာတြင္ ရွိသည္ ဆိုသည္ကို သိပင္ မသိႏိုင္ေအာင္ က်ယ္ျပန္႔ေနၿပီ ျဖစ္သည္။

ယခု အာရွတိုက္ႀကီး၏ အေတြးအျမင္သစ္မ်ားသည္ ေရေၾကာင္း သြားလာမႈကိုလည္း မထိခုိက္ေစပါ။ တစ္ခါတစ္ရံ ပိုမို အားေကာင္းေစရန္ ျပဳလုပ္ေပးသည္။ အိႏိၵယ ပညာရွင္ C.Raja Mohan က ေထာက္ျပရာတြင္ အာရွတိုက္ႀကီး ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈသည္ ေဝးလံေသာ ေနရာမွ လူဦးေရမ်ားကို ႏိုင္ငံတကာ ေစ်းကြက္ႏွင့္ ထိေတြ႕ေအာင္ အကူအညီ ေပးရာ၌ ကုန္းတြင္းပိတ္ ေဒသကို ပင္လယ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ရန္ လမ္းေၾကာင္း ေပးျခင္းမ်ား ပါဝင္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ တ႐ုတ္ျပည္ အေနာက္ ေတာင္ပိုင္းကို ဘဂၤလား ပင္လယ္ေအာ္သို႔ ဆက္သြယ္ေပးျခင္းမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ အေျခခံ အေဆာက္အအံုမ်ား တိုးတက္လာမႈသည္ ေရေၾကာင္း သြားလာမႈ လုပ္ငန္းကို တိုးတက္ေစသည္။ တ႐ုတ္သို႔ သယ္ယူေသာ ေရနံစိမ္းမ်ား၏ ငါးပံုေလးပံုသည္ မလကၠာ ေရလတ္ၾကားကို ျဖတ္၍ သယ္ယူေနရဆဲ ျဖစ္သည္။ အင္အား တိုးတက္လာမႈ ၾကားတြင္ သယံဇာတ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ားႏွင့္ ပင္လယ္ ေရပိုင္နက္ ကာကြယ္ေရး အတြက္ ေရေၾကာင္း မဟာဗ်ဴဟာ ပညာရွင္မ်ားကို (Naval Strategists) ႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ အလုပ္ေပးထားဆဲ ျဖစ္သည္။

ကုန္းေပၚတြင္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ားသည္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈကို ျဖစ္ေစသလား။ ပဋိပကၡကို ျဖစ္ေစသလား ဆိုသည္မွာ ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ားကလည္း ရွိေနျပန္ရာ ဗဟို အာရွမွ ဆိုးသြမ္းေသာ အစိုးရမ်ားႏွင့္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏိၵယတြင္ ရွိေနေသာ စိတ္ညစ္ညဴးဖြယ္ လူဦးေရမ်ားကလည္း ပါဝင္သည္။ ႀကီးမားသည့္ အိမ္နီးခ်င္းမ်ား၏ စည္း႐ံုး သိမ္းသြင္း ခုိင္းေစမႈကို ႏိုင္ငံငယ္ေလးမ်ားက မည္သို႔ တုံ႔ျပန္သနည္း ဆိုသည့္ အေပၚတြင္လည္း မူတည္ ေနျပန္သည္။ ဗဟို အာရွမွ လူအားလံုးက ၎တို႔၏ အစိုးရမ်ား တ႐ုတ္ႏွင့္ စြမ္းအင္ ကိစၥ ဆက္ဆံေနသည္ကို ႀကိဳက္လွသည္ေတာ့ မဟုတ္ေပ။ ေတာင္အာရွသား အမ်ားအျပားကလည္း အိႏၵိယ၏ ေဆာင့္ႂကြားႂကြား အမူအယာကို သေဘာ မက်လွေပ။ ယခု ႐ုရွားကလည္း အေနာက္ဖက္မွ သူမ်ားအေပၚ ၾသဇာ လႊမ္းမိုးႏိုင္ရန္ အလိုရွိေနျပန္သည္။

အာရွတိုက္ ကုန္းတြင္းပိုင္းတြင္ အာရွတိုက္၏ ေရေၾကာင္းတြင္ အေမရိကန္ ပါဝင္သကဲ့သို႔၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို အားျဖည့္ေပးမည့္ သူမရွိေပ။ မည္သည့္ အသစ္ ဖြဲ႕ေသာ အဖြဲ႕မ်ား၊ ဥပမာအားျဖင့္ တ႐ုတ္၊ ႐ုရွားႏွင့္ ဗဟို အာရွ ႏိုင္ငံမ်ား ပါဝင္ေသာ ရွန္ဟဲ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေရး အဖြဲ႕မ်ားတြင္မွ် အေမရိကန္ ပါဝင္လာျခင္း မရွိေပ။ အီရန္၏ ႏ်ဴကလီယာ အစီအစဥ္မ်ား အေပၚ အေမရိကန္၏ ဖိအားမ်ားကလည္း တ႐ုတ္ ႏွင့္ ႐ုရွား၏ စြမ္းအင္ စိတ္ဝင္စားမႈမ်ားေၾကာင့္ ထိေရာက္မႈ မရွိလွေပ။ အာဖဂန္နစၥတန္တြင္ အေမရိကန္တို႔ အေနႏွင့္ စစ္အင္အား ႀကီးမားစြာ ရွိေနေသာ္လည္း ျပန္လည္ ထြက္ခြာလိုၿပီ ျဖစ္သည္။ တဖန္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႐ိုင္းပ်ေသာ အစိုးရ အေပၚ အေမရိကန္က ၾသဇာ လႊမ္းမိုးႏိုင္ရန္ ကန္႔သတ္မႈမ်ား ဆက္ဆံမႈမ်ားျဖင့္ ႀကိဳးစားလာသည္။ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယ ႏိုင္ငံတို႔က စီးပြားေရး မူဝါဒ ေရွ႕တင္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံႏွင့္ ပိုမို ေကာင္းမြန္ေသာ အဆက္အသြယ္မ်ား ရွိလာေသာေၾကာင့္ အေမရိကန္က ဝင္ေရာက္ ႀကိဳးစားရျခင္း ျဖစ္သည္။ Messrs Bubalo ႏွင့္ Cook က ေျပာရာတြင္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ အာရွ ေရေၾကာင္း က႑တြင္ ပိုမို အေလးေပးမိပါက၊ အာရွ ကုန္းတြင္းပိုင္း က႑သစ္ ဖြင့္လွစ္လာၿပီး ႐ႈပ္ေထြးလာပါက၊ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ မ်က္မျမင္ကဲ့သို႔ ဘာကိုမွ် မတတ္ႏိုင္ေသာ အေျခအေန ဆိုက္ႏိုင္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
 
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment