ဥပေဒ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း မရွိမႈႏွင့္ စနစ္တက် အဂတိ လုိက္စားမႈမ်ား ဒြန္တြဲေနျခင္းေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူ႕အခြင့္အေရး ကိစၥရပ္မ်ား ပိတ္ပင္ခံေနရေၾကာင္း Asian Legal Resource Centre (ALRC) က ကုလသမဂၢကုိ ေျပာဆုိလုိက္သည္။
ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ား အေနျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ ကုိက္ညီမႈရွိ၊ မရွိ ေလ့လာ ဆန္းစစ္သည့္ စံခ်ိန္စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ အညီ ရီဗ်ဴးလုပ္ၿပီး ကုလသမဂၢ လူ႕အခြင့္အေရး ေကာင္စီသုိ႔ စာမ်က္ႏွာ ငါးမ်က္ႏွာပါ အစီရင္ခံစာ တစ္ရပ္ တင္သြင္းခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံ အေျခခံဥပေဒႏွင့္ အျခားေသာ ဥပေဒ ၁၉ မ်ိဳးကုိ ဖုိးကပ္စ္ လုပ္ထားသည့္ စာမ်က္ႏွာ ၃၀ ပါ ေနာက္ဆက္တြဲ အစီရင္ခံစာကုိလည္း ထည့္သြင္း ေဖာ္ျပသည္။
ALRC အဖြဲ႕၏ အဆုိအရ ကုလ လူ႕အခြင့္အေရး ေကာင္စီက ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားသည္ ႏုိင္ငံတကာ ဥပေဒ စံခ်ိန္စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ ကုိက္ညီေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္သူမ်ားအျဖစ္ ေမွ်ာ္မွန္း သတ္မွတ္ထားေသာ္လည္း ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဆန္႔က်င္ဘက္ သေဘာမ်ိဳးကုိ ေတြ႕ရွိရေၾကာင္း သိရသည္။ "ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လူ႕အခြင့္အေရးကုိ အကာအကြယ္ ေပးႏုိင္သည့္ ဥေပဒ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ား အားနည္းေနသည္" ဟု ALRC က ဆုိသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ လြတ္လပ္ၿပီး ဘက္လုိက္မႈ မရွိေသာ တရားစီရင္ေရး မ႑ိဳင္ မရွိသည့္ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံ ျဖစ္သည္ ဟု ေဟာင္ေကာင္ အေျခစုိက္ ALRC အဖြဲ႕က ေျပာၾကားသည္။
"ျမန္မာႏုိင္ငံ ရဲတပ္ဖြဲ႕သည္ စစ္တပ္အသြင္ ေဆာင္ေနသည္။ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကုိ စနစ္တက် ျပဳလုပ္လ်က္ ရွိသည္။ အမွားကုိ အမွန္ျဖစ္ေအာင္ ထိထိ ေရာက္ေရာက္ လုပ္ေဆာင္ေပးႏုိင္သည့္ နည္းလမ္းမ်ား ေလ်ာ့နည္းေနသည္" ဟု အစီရင္ခံစာကုိ နိဂုံးခ်ဳပ္ ေရးသားသည္။
ALRC ၏ ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ကိစၥအေပၚ တရားဝင္ အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံလာေအာင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ရာတြင္ အဓိက အဟန္႔အထားႀကီး ႏွစ္ရပ္ ရွိေနသည္ကုိ ေတြ႕ရေၾကာင္း အစီရင္ခံစာတြင္ ေဖာ္ျပသည္။
ယင္းအဟန္႔အတား ႏွစ္ရပ္မွာ-- နံပါတ္ (၁) ဥပေဒ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ားသည္ အာဏာပုိင္မ်ား၏ လုပ္ပုိင္ခြင့္ တစ္ရပ္အျဖစ္ တည္ရွိေနေသာေၾကာင့္ တရားစီရင္ေရး အခန္းက႑သည္ ဥပေဒ ျပ႒ာန္းေရးထက္ မူဝါဒ ခ်မွတ္ေရး အသြင္ ေဆာင္ေနျခင္း၊ နံပါတ္ (၂) အဂတိ လုိက္စားမႈမ်ား စနစ္တက် ျဖစ္ေပၚေနျခင္း စသည္တုိ႔ ျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဖြဲ႕စည္း အုပ္ခ်ဳပ္ပုံ အေျခခံ ဥပေဒသည္ အခြင့္အေရးမ်ား အားလုံးကုိ မသိက်ိဳးႏြံ ျပဳေစေသာ စာရြက္စာတမ္း တစ္ခုမွ်သာ ျဖစ္သည္ဟု ALRC က ဆုိသည္။
ကုလသမဂၢ လူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္း လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကုိ အတုိင္းအတာ တစ္ခုအထိ ထုတ္ေဖာ္ရန္ ပ်က္ကြက္ခဲ့ေၾကာင္း၊
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္း လူ႔အခြင့္အေရး အေျခအေနမ်ား တုိးတက္ ေကာင္းမြန္လာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မည့္ မဟာဗ်ဴဟာမ်ား ခ်မွတ္ႏုိင္မည့္ နည္းလမ္းမ်ားလည္း မရွိေၾကာင္း သုံးသပ္ ေဝဖန္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ သိသာ ထင္ရွားေသာ ႏုိင္ငံေရး ေျပာင္းလဲမႈမ်ား မရွိေသာ္လည္း လူ႕အခြင့္အေရး အေျခအေနမ်ား တုိးတက္ ေကာင္းမြန္လာေအာင္ ထူးထူးျခားျခား လုပ္ေဆာင္ေပးႏုိင္မႈလည္း လူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီတြင္ မရွိေၾကာင္း ALRC က သတိေပး ေျပာဆုိသည္။
လူ႔အခြင့္အေရး ေကာင္စီ အေနျဖင့္ အျခားေသာ ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ အနီးကပ္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ကာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္း လူ႔အခြင့္အေရး ျပႆနာမ်ား အဆုံးသတ္ႏုိင္သည္အထိ လုပ္ေဆာင္ရန္ လုိအပ္သည္ဟု အစီရင္ခံစာတြင္ တုိက္တြန္းထားသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ လူ႔အခြင့္အေရး ကိစၥမ်ားကို ကာလ ၾကာရွည္စြာ အေသးစိတ္ ေလ့လာမႈ၊ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ား၏ အကဲျဖတ္မႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး ျပႆနာ ရာေပါင္းမ်ားစြာကုိ ခြဲျခမ္း ေလ့လာမႈ အစရွိသည္တုိ႔ ျပဳလုပ္ၿပီးမွ အဆိုပါ အစီရင္ခံစာကုိ ထုတ္ေဖာ္ ေရးသားခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ALRC က ဆုိသည္။
ALRC ၏ Press Release ကုိ ဘာသာျပန္ဆုိသည္။
--Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.