By Alberto Turlon, 29th January 2010
အကယ္၍ ေကာလာဟလမ်ားသာ မွန္ကန္မည္ ဆိုပါက လာမည့္ ၁ဝ လခန္႔ အတြင္း ျမန္မာ ျပည္သူ လူထုသည္ အႏွစ္ ၂၀ အတြင္း ပထမဆံုး အႀကိမ္ အျဖစ္ မဲေပးခြင့္ ရ႐ွိၾကမည္ ျဖစ္သည္။
လႊတ္ေတာ္ အသစ္ႏွင့္ နိုင္ငံေရး အလႊာသစ္ တစ္ခုသည္ စစ္ဖက္ အစိုးရႏွင့္ အတူ ယွဥ္လ်က္ ေပၚထြက္ လာလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္္။ ကမာၻေပၚတြင္ ဒီမိုကေရစီ နည္းလမ္း မက်ေသာ အရာတစ္ခု ျဖစ္သည့္ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္ အေျခခံ ဥပေဒ အရ ေ႐ြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပေတာ့မည္။
ကိုယ့္ အနာဂတ္ ကိုယ္ဖန္တီးခြင့္မ်ားသည္ အမ်ိဳးသား လံုၿခံဳေရး အေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ အခ်ိန္မေ႐ြး ႐ုတ္သိမ္း တင္းၾကပ္ ခံရႏို္င္ၿပီး စစ္တပ္ကမူ လြပ္လပ္စြာ ကာကြယ္ႏိုင္သည့္ အခြင့္အေရးကို ရ႐ွိပါလိမ့္မည္။
ေ႐ြးေကာက္ပြဲ မတိုင္မီ ႏိုင္ငံေရး ဖြဲ႕စည္းပံု တိုးတက္ေစရန္ အတြက္ အမ်ားႏွင့္ ေဆြးေႏြးေသာ ဆက္ဆံမႈ အခန္းက႑ ႐ွိပါသလား ဟု ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ႐ွိေနပါသည္။ အဓိက ပေလယာ အမ်ားစုမွာ စစ္ဖက္ အစိုးရ၊ SPDC ႏွင့္ ႏွစ္ဦး ႏွစ္ဖက္ ဆက္ဆံ ေဆြးေႏြးရန္ ႀကိဳးစားေနၾကၿပီး လတ္တေလာ ကုလသမဂၢ၏ အခန္း က႑မွာ နိမ့္ပါးလ်က္ ႐ွိသည္။
ႏိုုင္ငံတကာ ေစ့စပ္ ဖ်န္ေျဖေရး ေဆာင္႐ြက္ေနေသာ ကုလသမဂၢ ကဲ့သို႔ ဘက္မလိုက္ အဖြဲ႕ႀကီးမ်ားက လက္႐ွိ အစိုးရ၊ SPDC ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ အတိုက္အခံမ်ား ႏွစ္ဖက္စလံုးက ၎တို႔၏ ကိုယ္ပိုင္ အစီအစဥ္မ်ား အတိုင္း ဆက္လက္ ေဆာင္႐ြက္ေနၾကပါသည္။ SPDC က နယ္ျခားေဒသ ႏွင့္ ျပႆနာဇံု မ်ားတြင္္ စစ္ေရးအရ တည္ၿငိမ္မႈ ႐ွိေစရန္ ႀကိဳးစားေနပါသည္။
သို႔ရာတြင္ အင္အား အသံုးျပဳ႐ုံႏွင့္ တည္ၿငိမ္မႈ မရ႐ွိႏိုင္ ဟူေသာ အခ်က္ကို အပစ္ရပ္ အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ တင္းမာမႈ ႀကီးထြားလာျခင္းက သက္ေသျပေနပါသည္။ NLD ႏွင့္ တကြ အျခား လြတ္လပ္ေသာ ပါတီ မ်ားသည္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲကို ဘဝတြင္ ပထမဆံုး အႀကိမ္ အျဖစ္ ေတြ႕ႀကံဳရမည့္ လူမ်ားစု၊ အထူးသျဖင့္ လူငယ္မ်ားႏွင့္ အဆက္အသြယ္ကို ထိန္းသိမ္းရန္၊ လူငယ္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရး ဘဝကို အားသစ္ ေလာင္းရန္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ႐ွာေဖြေနၾကပါသည္။
ဗဟို အလုပ္ အမႈေဆာင္ ေကာ္မတီကို တိုးခ်ဲ႕ ဖြဲ႕စည္းသည့္ NLD ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ အရပ္္ဖက္ အဖြဲ႕အစည္း ေအာက္ေျခအလႊာႏွင့္ ဆက္ဆံေရးကို စုစည္းရန္ အတြက္ ေျခလွမ္းသစ္ တစ္ခု ျဖစ္သည္။ လက္႐ွိ အစိုးရ၏ ႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္း လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကိုလည္း NGO အဖြဲ႕မ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းႏွင့္ ကုလသမဂၢတို႔က တညီတညြတ္တည္း ျပစ္တင္ ႐ႈတ္ခ်ခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါသည္။
လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး နိမ့္က်မႈ ျပႆနာသည္ နိုင္ငံတကာ အစီအစဥ္၏ အပိုင္းတစ္ခု အျဖစ္ အၿမဲတမ္း ႐ွိေနႏိုင္ၿပီး အဆိုပါ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ နိမ့္က်ျခင္းႏွင့္ နယ္စပ္ တည္ၿငိမ္ေရး ျပႆနာမ်ားကို SPDC အစိုးရ အေနျဖင့္ တစ္ဦးတည္း ေျဖ႐ွင္းႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။ SPDC အစိုးရႏွင့္ အရပ္ဖက္ ပါတီမ်ား အၾကား တရားမွ်တေသာ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပျခင္း ျဖင့္သာလွ်င္ ေရ႐ွည္ ေျပလည္မႈမ်ား ရ႐ွိႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
လက္႐ွိ ကာလမ်ား အတြင္း အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုက ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ ေတြ႕ဆံု ညိႇႏိႈင္းမႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနခဲ့ေသာ္လည္း လက္ေတြ႕ တိုးတက္မႈမ်ား ယခုတိုင္ မရ႐ွိေသးပါ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရး ဖိႏွိပ္ ခ်ဳပ္ခ်ယ္မႈမ်ား ႐ွိေနဆဲ ျဖစ္ၿပီး ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ကိုလည္း ထိန္းသိမ္းထားဆဲ ျဖစ္ပါသည္။
ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရး ေကာင္စီ အၿမဲတမ္း အဖြဲ႕ဝင္ ျဖစ္သည့္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာ အစိုးရ၏ အဓိက မဟာမိတ္ ႏိုင္ငံ ျဖစ္ပါသည္။ သို႔ပါေသာ္လည္း အပစ္ရပ္ အဖြဲ႕မ်ား အေပၚ ျပဳမူ ဆက္ဆံပံုမ်ား၊ အေနအထားမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ သေဘာထား ကြဲလြဲမႈမ်ား ကိုမူ ႏွစ္ႏိုင္ငံ စလံုးက ဖံုးကြယ္ထားႏိုင္ျခင္း မ႐ွိပါ။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ မူးယစ္ေဆးဝါး တရားမဝင္ ကုန္သြယ္မႈမ်ား၊ ယူနန္ ျပည္နယ္တြင္း HIV/ AIDS ျပန္႔ပြားမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ တ႐ုတ္အား စိုးရိမ္ ပူပန္ေသာက ေရာက္ေစသည့္ ႏိုင္ငံလည္း ျဖစ္ပါသည္။
အာဆီယံ အဖြဲ႕၏ ၾကားဝင္ မစြက္ဖက္ေရး မူဝါဒသည္လည္း အဆိုပါ အဖြဲ႕အစည္း၏ အားနည္း ခ်ိဳ႕ယြင္းခ်က္ တစ္ခုအျဖစ္ ေပၚထြက္လာေနပါသည္။ အဖြဲ႕ဝင္ ႏိုင္ငံမ်ား အၾကား အျပန္အလွန္ မွီခို ေဆာင္႐ြက္မႈ ႀကီးမားစြာ လိုအပ္သည့္ '' သန္စြမ္း၍ ၿပိဳင္ဆိုင္ႏိုင္စြမ္း ႐ွိေသာ စီးပြားေရး ဇံု ျဖစ္လာေစေရး'' ရည္မွန္းခ်က္ ျပည့္ဝလိုပါက အာဆီယံ အေနျဖင့္ ဥပေဒျပဳ လုပ္ငန္းစဥ္ အတြင္း အေျခခံ စံႏႈန္းမ်ား ခ်မွတ္ထားသင့္ပါသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးႏိုင္ေခ်ႏွင့္ ၾကြယ္ဝသည့္ သဘာဝ ရင္းျမစ္မ်ားေၾကာင့္ အာဆီယံ၏ အဓိက အဖြဲ႕ဝင္ တစ္ဦး ျဖစ္ေနေသာ္လည္း ႀကီးမားသည့္ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားကို ဆက္လက္ လုပ္ေဆာင္ေနပါက ႏိုင္ငံတကာ ဆက္ဆံေရး နယ္ပယ္တြင္ သိကၡာ ျပည့္ဝသည့္ ႏိုင္ငံ လံုးဝ (လံုးဝ) ျဖစ္လာမည္ မဟုတ္ပါ။ အကယ္၍ လက္႐ွိ အေနအထားမ်ား မေျပာင္းလဲခဲ့ပါက အာဆီယံ အားေကာင္း ေမာင္းသန္ ျဖစ္လာေရး လမ္းေၾကာင္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ျပင္းထန္သည့္ အတားအဆီး တစ္ခု ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။
တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ တ႐ုတ္၊ အိႏိၵယႏွင့္ ထိုင္း ကဲ့သို႔ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားကလည္း စစ္ဖက္ အစိုးရႏွင့္ အျပန္အလွန္ ဆက္ဆံရန္ လိုလားေနၾကၿပီး ေရနံႏွင့္ ဓါတ္ေငြ႕ ပိုက္လိုင္းမ်ား၊ ေရအားလွ်ပ္စစ္ စီမံကိန္းမ်ား၊ သဘာဝ ရင္းျမစ္ ႐ွာေဖြေရး အစီအစဥ္မ်ားကို အေကာင္အထည္ ေဖာ္ရန္ စီစဥ္ေနၾကပါသည္။
ျမန္မာ အစိုးရက တည္ၿငိမ္မႈႏွင့္ အဆက္မျပတ္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္မႈကို အာမခံႏိုင္ျခင္း မ႐ွိေသာ၊ အပစ္ရပ္ အဖြဲ႕မ်ား၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈ ေအာက္တြင္ ႐ွိေနေသာ ျပႆနာဇုန္ အတြင္း႐ွိ စီမံကိန္းမ်ားတြင္ ပမာဏ ႀကီးမားစြာ ရင္းႏွီး ျမဳပ္ႏွံရန္ မည္သို႔ ျဖစ္ႏိုင္မည္နည္းဟု ေမးစရာ တစ္ခု ႐ွိေနပါသည္။
ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ အျပန္အလွန္ ပူးေပါင္း ဂုတ္ ေသြးစုပ္မႈမ်ားသည္ ျပင္းထန္ေသာ ထိန္းခ်ဳပ္ ကန္႔သတ္မႈမ်ားကိုသာ ရလဒ္ ထြက္ေပၚေစမည္ ျဖစ္၍ ေရ႐ွည္ ခံႏိုင္မည့္ တည္ၿငိမ္ ေအးခ်မ္းမႈကို ေပးစြမ္းႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ပါ။
ကုလသမဂၢသည္ ယခုအခါ စိတ္ခ် ယံုၾကည္မႈ ပိုမိုလာမည့္ အခြင့္အေရးကို ရ႐ွိေနၿပီး၊ ပါတီမ်ား အၾကား ေစ့စပ္ျဖန္ေျဖေရး ကိရိယာ အျဖစ္ ၎၏ အခြင့္အာဏာကို အသံုးျပဳရန္ ရည္႐ြယ္ေနပါသည္။ အဓိက ႏိုင္ငံတကာ လႈပ္႐ွားသူမ်ားႏွင့္ ျပည္တြင္းပါတီမ်ား ပါဝင္ၿပီး ကုလသမဂၢက ဦးေဆာင္သည့္ စုေပါင္း အဖြဲ႕သည္ ႏိုင္ငံ တည္ၿငိမ္ေရး၊ လူ႔အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားႏွင့္ ျမန္မာ လူထု၏ ဆင္းရဲေသာ လူေနမႈ ဘဝ အေျခအေနမ်ားကို ေလ့လာ သိ႐ွိရန္ မျဖစ္မေန လိုအပ္ပါသည္။
ကုလသမဂၢသည္ ျပႆနာ စီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ား၊ လူ႔စြမ္းအား တည္ေဆာက္မႈမ်ား၊ အေျခအေန ကူးေျပာင္းမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႀကီးမားေသာ အေတြ႕အႀကံဳ ႐ွိၿပီး ျဖစ္သည္။ လူမ်ိဳးေရး တင္းမာမႈမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍လည္း ဒီမိုကေရစီ ကူးေျပာင္းေရးတြင္ ကူညီခဲ့ပါသည္။ ၎၏ အခန္းက႑သည္ က်ယ္ျပန္႔သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး တည္ေဆာက္မႈ လုပ္ငန္းစဥ္တြင္လည္း ပါဝင္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနပါသည္။
ၿပီးခဲ့ေသာ ဒီဇင္ဘာလ ကုလ အေထြေထြ ညီလာခံတြင္ အေထြေထြ အတြင္း ေရးမွဴးခ်ဳပ္ ၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာမ်ားကို ေထာက္ခံ အားေပးသည့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို အတည္ျပဳခဲ့ၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေရးႀကီး အေျခအေန ေပၚတြင္ စိုးရိမ္ပူပန္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့ပါသည္။
ဥပေဒ အရ မဟုတ္ေသးေသာ္ျငားလည္း ယခု ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ကုလသမဂၢ အဖြဲ႕ဝင္မ်ားစု အေနျဖင့္ အတည္ျပဳခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ အဓိက ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ေသာ တ႐ုတ္၊ အီးယူ၊ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု၊ မိတ္ေဆြႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ျမန္မာ အစိုးရ ကိုယ္၌ကလည္း အဆိုပါ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာကို ေထာက္ခံ အားေပးေၾကာင္း ထပ္မံေျပာဆိုခဲ့ၾကပါသည္။
ယခု လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာသည္ အခ်က္ ၅ ခ်က္ေပၚတြင္ အာရုံစိုက္ ထားရမည္ဟု အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္က အၾကံေပး တင္ျပပါသည္။ ေနျပည္ေတာ္ႏွင့္ ရန္ကုန္႐ွိ ကုလသမဂၢ ႏိုင္ငံေရးဆိုင္ရာ ဆက္ဆံေရး ႐ုံးမွ တဆင့္ သံတမန္ ညိႇႏိႈင္းေစ့စပ္မႈမ်ား ပံုမွန္ ျပဳလုပ္သြားေရး အဆင့္မွ စတင္ ေဆာင္႐ြက္ရမည္ဟု ဆိုပါသည္။ ထိ္ုမွ တဆင့္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ား အေပၚတင္းၾကပ္မႈမ်ား ေျဖေလွ်ာ့ေရးႏွင့္ လြတ္လပ္ေသာ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား၏ လႈပ္႐ွားမႈတြင္ ႐ွိေနေသာ အတားအဆီးမ်ားကို ဖယ္႐ွားေရး တို႔ကို ေဆာင္႐ြက္ ႏိုင္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။ လတ္တေလာ အေနျဖင့္ ေနာက္ထပ္ ဖမ္းဆီးမႈမ်ား ရပ္ဆိုင္းရန္ႏွင့္ ႏိုင္ငံတစ္ဝွမ္း ပါတီမ်ားကို စည္းေဝးခြင့္ ျပဳလုပ္ရန္ တို႔ျဖစ္ပါသည္။
ထို႔အျပင္ ျပည္သူလူထုကို ထိခိုက္ေစသည့္ ႀကီးမားေသာ ဆင္းရဲ မြဲေတမႈမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံ စီးပြားေရး နိမ့္က်ေနမႈကို ကိုင္တြယ္ ေျဖ႐ွင္းရာတြင္ ကုလသမဂၢက အဓိက က႑မွ ပါဝင္ ေဆာင္႐ြက္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြာေရး အေနအထားကို အကဲျဖတ္ရန္ အႀကိမ္ေပါင္းမ်ားစြာ ကမ္းလွမ္းခဲ့သည္ ဟုလည္း အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္က ထပ္မံ ေျပာၾကားပါသည္။
အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံဆိုင္ရာ ၎၏ အထူး အၾကံေပး အီဘရာဟင္ ဂမ္ဘာရီ၏ ေနရာတြင္ ဆက္ခံမည့္သူမ်ားကို ခန္႔အပ္ရျခင္း မ႐ွိေသးပါ။ ၎အား အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစမည့္ အေတြ႕အႀကံဳရင့္ သံတမန္ တစ္ဦး ျဖစ္ရန္ အလြန္ အေရးႀကီးပါသည္။
ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ ရင္းႏွီးစြာ ဆက္ဆံေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားထံမွလည္း မိမိတို႔ ေလ့လာ သင္ယူရလိမ့္မည္။ ၎တို႔သည္ အဆင့္ျမင့္ စစ္ဖက္ဆိုင္ရာမ်ားမွ တဆင့္ ျမန္မာ အစိုးရႏွင့္ မၾကာခဏ ဆက္ဆံ ေဆာင္႐ြက္ေနပါသည္။ စစ္ဖက္ဆိုင္ရာ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ႐ွိသူ ေစ့စပ္ ညႇိႏိႈင္းေရးမွဴးသည္ ျမန္မာအစိုးရ ထံမွ ေလးစားမႈႏွင့္ ယံုၾကည္မႈကို ရ႐ွိႏိုင္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံေရး အလႊာ ေပ်ာက္ကြယ္သြားသည္မွာ ၄၈ ႏွစ္ နီးပါး႐ွိၿပီ ျဖစ္၍ သံတမန္ ဝန္ထမ္း အဖြဲ႕အစည္းမွာ လည္း စစ္ဖက္ အရာ႐ွိ မ်ားႏွင့္သာ ဖြဲ႕စည္းထားပါသည္။
လာမည့္ လပိုင္းမ်ား အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ ကိစၥမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ပိုမို အခ်ိန္ေပး လုပ္ေဆာင္သြားရန္ ကုလသမဂၢက ေမွ်ာ္လင့္ထားပါသည္။ ယခုအခါ အေထြေထြ အတြင္းေရးမွဴးခ်ဳပ္ တင္ျပသည့္ အခ်က္ ၅ ခ်က္ ကို ဦးတည္၍ ေဆြးေႏြးပြဲမ်ား က်င္းပရန္ အခ်ိန္ က်ေရာက္လာၿပီ ျဖစ္သလို ပါဝင္ သက္ဆိုင္သည့္ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသား အဖြဲ႕အစည္း ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအား မဟာဗ်ဴဟာကို အေသးစိတ္ ႐ွင္းလင္းရမည့္ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။
စစ္ဖက္ အစိုးရႏွင့္ ေႏြးေထြးစြာ ေတြ႕ဆံု ညိႇႏိႈင္းျခင္း သည္သာလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် ႐ွိသည့္ ေ႐ြးခ်ယ္စရာ ျဖစ္ေၾကာင္း လက္ခံ ယံုၾကည္သူမ်ားေၾကာင့္ ရလဒ္ အသင့္အတင့္ ထြက္ေပၚခဲ့ၿပီးေနာက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ေျပာင္းလဲေရးအတြက္ ကုလသမဂ ေထာက္ခံ အားေပးေသာ ႀကိဳးစားမႈသည္ အေကာင္းဆံုး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ျဖစ္လာပါသည္။
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.