Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၈.၁၀.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ ဗဟိုဘဏ္

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ ဗဟိုဘဏ္

မိုးျမင့္ၿငိမ္း

အမ်ိဳးသားအဆင့္ စီးပြားေရးတည္ၿငိမ္မႈကိုရယူႏုိင္ေသာ ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ဗဟိုဘဏ္သည္ လြတ္လပ္သည့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံ၏ စီးပြားေရးကိုစီမံခန္႔ခြဲၾကရသည္။ ဗဟိုဘဏ္ကိုလြတ္လြတ္လပ္လပ္ လုပ္ေဆာင္ခြင့္ေပးမွသာလွ်င္ စီးပြားဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ေဆာင္ၾကဥ္းႏုိင္႐ုံမွ်မက စီးပြားေရးအက်ပ္အတည္းမ်ား ႀကံဳလာေသာ္ အက်ပ္အတည္းမွ လြန္ျမန္ေအာင္ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ စီမံခန္႔ခြဲႏုိင္မွာျဖစ္သည္။ လြတ္လပ္သည့္ ဗဟုိဘဏ္မျဖစ္လွ်င္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး အခန္းက႑တစ္ရပ္အေနျဖင့္ အထူးအေရးပါေသာ ဘ႑ေရးရာအေျခအေနမ်ား ႐ႈပ္ေထြး သြားႏိုင္သည္။

ေစ်းကြက္စီးပြားေရးတြင္ အရင္းအႏွီးစုေဆာင္ထားႏုိင္မႈမွာ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အေရး အေလးထားေျပာၾကားရေသာ အေၾကာင္းအရာ ျဖစ္သည္။ အရင္းအႏွီးကို ပံုစံႏွစ္မ်ိဳးျဖင့္စုေဆာင္းၾကသည္။ ေျမ၊ တုိက္တာအေဆာက္အအံု၊ အစရွိသည့္ ႐ုပ္ဝတၳဳမ်ားအသြင္ျဖင့္ စုေဆာင္းၾကျခင္းမ်ိဳး ရွိသလုိ ေငြသား၊ ေငြတိုက္ စာခ်ဳပ္၊ ရွယ္ယာပံုစံမ်ားျဖင့္ စုေဆာင္ၾကျခင္းမ်ိဳးလည္း ရွိသည္။ အစိုးရအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံ၏ အရင္းအႏွီးစုေဆာင္းမႈ တက္လာေစရန္ ႏုိင္ငံသားမ်ား စုေဆာင္းလုိစိတ္ရွိေအာင္ မက္လံုးမ်ားျဖင့္ မူဝါဒခင္းရသည္။ ထိုသို႔ ေဆာင္ရြက္သည့္အခါမွာ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ (capital market)တနည္း စေတာ့ေစ်းကြက္ရွိမွ စနစ္တက်လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ထိုသို႔ စေတာ့ေစ်းကြက္မ်ားမေပၚမီ ႏုိင္ငံတြင္ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ား၊ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈဘဏ္မ်ားႏွင့္ အစိုးရဘဏ္မ်ားအား လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားႏွင့္ ကၽြမ္းက်င္သည့္ဘ႑ေရး ဝန္ထမ္းမ်ားျဖင့္ ခိုင္ခန္႔ေအာင္ တည္ေဆာက္ထားဖို႔ အစိုးရမွတိုက္တြန္းအားေပး ပူးတြဲေဆာင္ရြက္ရမည္။ ထိုသို႔ ပူးတြဲေဆာင္ရြက္သည့္အလုပ္ကို အဓိကလုပ္ေဆာင္သည့္ ဘ႑ေရး အဖြဲ႕အစည္းမွာ လြတ္လပ္ၿပီးအေတြ႔အၾကံဳႏွင့္ ပညာရည္ျမင့္မားသည့္ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားျဖင့္ အဓိကဖြဲ႕စည္းထားသည့္ ဗဟိုဘဏ္ပင္ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ကုန္လြန္ခဲ့သည့္ ရက္ပိုင္းအတြင္းက ႏုိင္ငံ၏အႀကီးဆံုးဘဏ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ကေမာၻဇဘဏ္တြင္ ျပည္သူမ်ားမိမိတို႔ အပ္ႏွံထားသည့္ေငြမ်ား တဖြဲဖြဲထုတ္ယူျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သြားခဲ့သည္။ ကေမာၻဇဘဏ္ႏွင့္ပတ္သက္သည့္ ေကာလဟာလမ်ားေၾကာင့္ ထိုသုိ႔ ျဖစ္ေပၚခဲ့ရေၾကာင္း လည္း တာဝန္ရွိသူမ်ားက ဆိုၾကသည္။ ႏုိင္ငံပိုင္မီဒီယာမ်ားမွလည္း ျပည္သူမ်ားအား ယင္းေကာလဟာလကို မယံုၾကရန္ႏွင့္ ဘ႑ေရးႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး အက်ပ္အတည္းမ်ားရွိလာလွ်င္ ဗဟိုဘဏ္မွျပည့္ျပည့္ဝဝတာဝန္ယူပါေၾကာင္း တရားဝင္ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။ ယင္းျဖစ္စဥ္ႏွင့္ ပတ္သက္၍ အေၾကာင္းအရာႏွစ္ရပ္ကို စာေရးသူ ဆင္ေျခသံုးသပ္မိသည္။ ပထမတစ္ခုမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အရွိန္အဟုန္တက္လာေတာ့မည့္ စီးပြားေရးျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးလိႈင္းတြင္ ဘ႑ေရး၏ အခန္းက႑ျဖစ္ၿပီးက်န္တစ္ခုမွာယင္းအေျပာင္းအလဲမ်ား၏ စိန္ေခၚမႈတို႔ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးတြင္ အေရးႀကီးဆံုးလည္းျဖစ္ အားအနည္းဆံုးလည္းျဖစ္ေသာအပိုင္းမွာ အရင္းအႏွီးစုေဆာင္းမႈျဖစ္သည္။ အရင္းအႏွီးကို စနစ္တက်စုေဆာင္းသည့္ ေစ်းကြက္ယႏၱရားဆိုလို႔ ဘဏ္မ်ားမွလြဲ၍ အရင္းအႏီွးေစ်းကြက္ဟူ၍ ပီပီျပင္ျပင္မရွိ။ Myanmar Securities Exchange Commission ဟူေသာ အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီႏွစ္ခုသာ စာရင္းတင္ထားသည့္ အလုပ္သိပ္မျဖစ္ေသာ အမည္ခံအရင္းအႏွီး ေစ်းကြက္ေလးေတာ့ ရွိသည္။ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ားမွာလည္း ေငြလႊဲသည့္လုပ္ငန္းမ်ိဳးကဲ့သို႔ အေျခအေနမျပတ္ ပံုမွန္လည္ပတ္ႏုိင္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ိဳးေလာက္ကလြဲလွ်င္ အေသးစား၊ အလတ္စားစီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို လိုအပ္သည့္ေငြေၾကး အရင္းအႏွီးကိုေခ်းဌားျခင္းမ်ိဳးကို မေသခ်ာသည့္စြန္႔စားမႈအျဖစ္ မလုပ္လိုၾကေခ်။ ေစ်းကြက္အေနအထားကိုၾကည့္ျပန္ေတာ့လည္း အေသးစား၊ အလတ္စားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား တိုးခ်ဲ႕ရေအာင္ ေစ်းကြက္က ေသးေန႐ုံသာမက အစိုးရ၏အခန္းက႑ကလည္း တနည္းပံ့ပိုးေပးမႈကလည္း ဘယ္မွ်မည္မည္ရရမရွိ။ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ကို ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ အကူအညီျဖင့္ မၾကာမီႏွစ္မ်ားအတြင္း တည္ေထာင္ႏိုင္ရန္အတြက္ အစိုးရမွ ပုဂၢလိကလုပ္ငန္းမ်ားအား အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္တြင္ ရွယ္ယာမ်ား ထုတ္ေရာင္းႏုိင္ရန္ အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီမ်ား တည္ေထာင္ၾကဖို႔ တုိက္တြန္းအားေပးလ်က္ရွိသည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီ အနည္းငယ္ရွိလာၿပီ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရး ရာသီဥတုႏွင့္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈအလားအလာမ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေနၾကသည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားက ယခုအခ်ိန္အခါတြင္ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီအသြင္မေျပာင္းၾကေသးေသာ္လည္း ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဝင္လာၿပီးသည့္ေနာက္ပိုင္းတြင္ စီမံခန္႔ခြဲမႈဆုိင္ရာ နည္းစနစ္မ်ားရယူရင္း အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီမ်ားအျဖစ္ တျဖည္းျဖည္းေျပာင္းလဲလာႏုိင္ေပမည္။

ထိုသို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္ မျဖစ္ေပၚလာခင္ ဘဏ္မ်ားကို စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းႏွင့္အညီ စနစ္တက်လည္ပတ္ အလုပ္လုပ္ႏုိင္ေအာင္ အေသအခ်ာတည္ေဆာက္ထားႏုိင္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ား၏ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ အထူးပင္အားနည္းသည္ဟု ဆိုရမည္။ ဘဏ္မ်ားမွာလည္း ဘဏ္ႏွင့္ေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္းဥပေဒပါ လုပ္ခြင့္ေပးထားသည္မ်ားကို ေဆာင္ရြက္ၾကေသာ္ျငားလည္း ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ စည္းဝါးမကိုက္ထားၾကသျဖင့္ အၿမဲတမ္းလိုလို ဗဟိုဘဏ္ႏွင့္ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ားအၾကား တင္းမာမႈေလးေတြ ရွိသည္။ ဗဟိုဘဏ္မွာလည္း ယခုအခ်ိန္ထိတိုင္ ဘ႑ေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီးဌာနေအာက္မွာပင္ ရွိေသးသည့္အတြက္ေၾကာင့္ မူဝါဒမ်ား လြတ္လြတ္လပ္လပ္ ခ်မွတ္ႏုိင္ျခင္းမရွိေသးေခ်။ ထုိ႔အတြက္ေၾကာင့္ ဗဟိုဘဏ္အား လြတ္လပ္သည့္အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုျဖစ္ေအာင္ ဦးစြာအေကာင္အထည္ေဖာ္ရေပမည္။ ထိုသို႔ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းႏွင့္အညီ လြတ္လြတ္လပ္လပ္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေအာင္လည္း ဗဟိုဘဏ္ဥပေဒရွိမွ ျဖစ္ေပမည္။ လက္ရွိပုဂၢလိကဘဏ္မ်ား အပါအဝင္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္း စတင္ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံေနၿပီျဖစ္ေသာ ….capital၊…..capital အစရွိသည့္ ပိုင္ဆုိင္မႈဆိုင္ရာစီမံခန္႔ခြဲမႈ(asset management firm) လုပ္ငန္းမ်ားက လႊတ္ေတာ္အတြင္း ဗဟိုဘဏ္ဥပေဒ အျမန္ဆံုးေရးဆြဲႏိုင္ေအာင္ lobby လုပ္သင့္သည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ကြန္ျမဴနစ္စနစ္မွ ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းခဲ့သည့္ ႐ုရွားႏုိင္ငံကဲ့သို႔ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို လုပ္ေဆာင္ရမည္သာ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ႐ုရွားလို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈအရင္လာၿပီးမွ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈကို ေနာက္ခ်န္ထားခဲ့သည့္အတြက္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး အေစာပိုင္းကာလမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံ၏အေျခအေနမွာ အေတာ္ပင္ကေမာက္ကမႏုိင္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရးပြင့္လင္း ျမင္သာမႈအရင္လာၿပီးမွ စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို လုပ္ေဆာင္ေနသည့္အတြက္ အထားအသိုမွန္ကန္မႈရွိသြားေလၿပီ။ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲႏွင့္ စီးပြားေရး အေျပာင္းအလဲ သိပ္မကြာေအာင္သာ စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲကို တြန္းတင္ရမည္ျဖစ္သည္။ ႐ုရွားတြင္ စီးပြားေရးျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို အရင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္အတြက္ ခ႐ုိနီအရွင္းရွင္စနစ္ အားေကာင္းလာၿပီး ႏုိင္ငံစီးပြားေရး အေတာ္က်ဆင္းခဲ့ရသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ႐ုရွားတြင္ အစိုးရ၏ မူဝါဒျဖင့္ အလုပ္သမားမ်ားအား ကုမၸဏီ၏ရွယ္ယာပိုင္ဆုိင္ခြင့္ ေပးေစျခင္းမ်ိဳးကို အမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို မၾကည့္ေသာ ခ႐ုိနီမ်ားကတဖက္လွည့္ျဖင့္ ျပန္လည္ဝယ္ယူေစျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရးပြင့္လင္းျမင္သာမႈ တစ္စံုတစ္ရာရွိႏွင့္ေနၿပီျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ေတာ့ စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲတြင္ ႀကံဳေတြ႕ရတတ္သည့္ ထိုသို႔အဟန္႔အတားမ်ိဳးကို ေက်ာ္လႊားသြားႏုိင္လိမ့္မည္ဟု စာေရးသူ ယံုၾကည္ပါသည္။

ေနာက္တစ္ခုမွာ စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ား၏ အခန္းက႑ပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပညာရွင္ရွားပါးမႈမွာ ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရးတြင္ ႀကီးစြာေသာ အဟန္႔အတားျဖစ္သည္ဟု စာေရးသူသံုးသပ္မိပါသည္။ အထူးသျဖင့္ ဘ႑စီးပြားေရးႏွင့္ပတ္သက္လွ်င္ ကၽြမ္းက်င္သူ(financial economist)အမွန္တကယ္ပင္ နည္းလြန္းပါသည္။ ထုိသို႔ေသာ အေနအထားမ်ိဳးႏွင့္ ဗဟိုဘဏ္ကုိ လြတ္လြတ္လပ္လပ္စီမံခန္႔ခြဲဖို႔ အခက္အခဲရွိပါသည္။ ႏုိင္ငံျခားတိုင္းျပည္မ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာအဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ေနၾကေသာ ျမန္မာစီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားအား မက္လံုးမ်ား ျပန္ေခၚႏိုင္မည္ေလာ၊ သို႔တည္းမဟုတ္ ျမန္မာႏုိင္ငံႏွင့္ ရင္းႏွီးကၽြမ္းဝင္ၿပီးျဖစ္ေသာ ဂ်ိဳးဇက္စတင္ဂလစ္လို စီးပြားေရးပညာရွင္မ်ားကို ဌားရမ္းမည္ေလာဟူသည္မွာ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရမွ မွန္မွန္ကန္ကန္ဆံုးျဖတ္ရမည့္ အရာပင္ျဖစ္ပါေၾကာင္း…..။

****************************************


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place.
Logo for Google Drive

0 comments:

Post a Comment