Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle 2011- (1)
yangonchronicle 2011- (1)

 

၆.၈.၂၀၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

  1. ဘန္ေကာက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံဝင္ေပါက္ေနရာအတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္။

(6 August 2012 ရက္စြဲပါ Bangkok Post မွ Gateway Role Under Threat ကုိဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

  1. ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ေဟာမက္။

(VOA News မွ 4 August 2012 ရက္စြဲပါ “Hormets in Burma” ေခါင္းႀကီးပိုင္းကို ဘာသာျပန္သည္။)

  1. စာနာမႈ အကူအညီပိတ္ပင္မႈကို ျပန္စဥ္စားေပးရန္ MSF တိုက္တြန္း

(The Nation သတင္းမွ 5 August 2012ရက္စြဲပါ “MSF urges To Recosider Aid Ban” သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆို သည္။)

*****************************************

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

ဘန္ေကာက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံဝင္ေပါက္ေနရာအတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္

(6 August 2012 ရက္စြဲပါ Bangkok Post မွ Gateway Role Under Threat ကုိ ဘာသာျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားေၾကာင့္ စီးပြားေရးကိစၥေရာ အလည္အပတ္အတြက္ပါ ခရီးသည္မ်ား လာေရာက္ၾကရာ ႏိုင္ငံတကာေလ ေၾကာင္းလိုင္း အမ်ားအျပား ျမန္မာႏို္င္ငံသို႔ ပိုမိုဆင္းသက္လာၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ႏိုင္ငံတကာမွ ဝင္ေပါက္အျဖစ္ ကာလ ရွည္ၾကာရပ္တည္ေနမႈကို ဆံုး႐ံႈးရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။

အနည္းဆံုးႏိုင္ငံတကာေလေၾကာင္းလုိင္း ငါးရာခန္႔သည္ လာမည့္လအနည္းငယ္အတြင္း ရန္ကုန္သို႔ တိုက္႐ိုက္ဆင္းသက္ႏုိင္ရန္ စီစဥ္လ်က္ရွိ သည္။

Bangkok Airways ႏွင့္ Thai Air Asia အပါအဝင္ အခ်ိဳ႕ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားသည္ ဘန္ေကာက္မွ ျမန္မာႏုိ္င္ငံသို႔ ခရီးစဥ္မ်ားတိုးခ်ဲ႕ရန္ ရွိသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႏွစ္ေပါင္း(၆၀)ခန္႔ အထီးက်န္ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈႏွင့္ ခရီးသည္မ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာျခင္းအေပၚ တုန္႔ျပန္ခဲ့ ျခင္းျဖစ္သည္။

တိုက္႐ိုက္ပ်ံသန္းမႈ ပိုမိုလာေလေလ ဘန္ေကာက္သို႔ ဆက္သြယ္မႈေလ်ာ့နည္းလာေလေလ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာႀကီးႏွင့္ ဆက္သြယ္မႈတြင္ အကန္႔အသတ္ႏွင့္ ရွိေနဆဲျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ ႏိုင္ငံတြင္း ဝင္ေရာက္မႈအတြက္ ကန္႔သတ္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားျခင္းေၾကာင့္ ေလ ေၾကာင္း ေစ်းကြက္ေသးငယ္ရျခင္းကလည္း တစ္ေၾကာင္း ျဖစ္ေၾကာင္း ဘန္ေကာက္အေျခစိုက္ ေလေၾကာင္း လိုင္းလုပ္ငန္း အမႈေဆာင္မ်ားကေျပာသည္။ ဗီယက္နမ္ႏွင့္ အတုိင္းတာတစ္ခုအထိ ကေမၻာဒီးယားတြင္ဤသို႔ပင္ ျဖစ္ပ်က္ခဲ့သည္။ ယခုအခါ ၎တို႔၏ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားသို႔ ဘန္ေကာက္မွတဆင့္ သြားရျခင္း အစား ႏုိင္ငံတကာေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ား ပိုမိုဆင္းသက္လာၾကၿပီ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ကြာလာလမ္ပူအေျခစိုက္ အာရွ-ပစိဖိတ္ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ား အဖြဲ႕( AAPA) မွ ညႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ Andrew Herdman ကေျပာၾကား ရာတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ တုိက္႐ိုက္ပ်ံသန္းမႈမ်ားသည္ ထိုင္းႏိုင္ငံက ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဝင္ေရာက္ေသာ ဝင္ေပါက္ျဖစ္ေသာေနရာမွာ ေပ်ာက္မသြားႏုိင္ေသး ေၾကာင္းဆိုသည္။

“တျခားႏိုင္ငံေတြကေန ျမန္မာႏုိင္ငံကို တုိက္႐ိုက္ပ်ံသန္းမႈေတြ ပိုမိုလာတာနဲ႔အတူ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ဘန္ေကာက္ၾကား ပိုမိုပ်ံသန္းမႈမ်ား ရွိလာမွာ ျဖစ္တယ္” ဟု ၎ကေျပာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေလေၾကာင္းလိုင္းေစ်းကြက္သည္ တိုက္႐ိုက္ပ်ံသန္းျခင္းမ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို အေထာက္အကူျပဳႏုိင္ရန္ ဘန္ေကာက္မွတဆင့္ ႀကီးမားစြာ  တိုးတက္ႀကီးထြားလာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၎ကမွတ္သားမိသည္ဟု ဆိုသည္။ သို႔ေသာ္ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ခရီးရွည္ပ်ံသန္းမႈမ်ားမွာမူ ခရီးသည္ရရွိမႈ မဖြ႔ံၿဖိဳးေသးေသာေၾကာင့္ မျဖစ္ႏုိင္ေသးေၾကာင္းဆိုသည္။

ရန္ကုန္ေလဆိပ္သည္  အဓိကႏုိင္ငံတကာေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္၍ ဝန္ေဆာင္မႈမေပးမွီ အေျခခံအေဆာက္အဦးမ်ား အဆင့္ျမွင့္ တင္ရန္ လိုအပ္ေၾကာင္း ၎ကျဖည့္စြက္ေျပာသည္။

ရန္ကုန္ေလဆိပ္သည္ တစ္ႏွစ္လွ်င္ခရီးသည္ (၂.၇)သန္းကိုသာ ကိုင္တြယ္ႏုိင္ေၾကာင္း သတင္းထုတ္ျပန္မႈမ်ားအရ သိရွိရသည္ျဖစ္ရာ ျမန္မာႏုိင္ငံ ၿမိဳ႕ျပေလေၾကာင္းဌာနက ခန္႔မွန္းေသာယခုႏွစ္အတြက္ ခရီးသည္(၃)သန္း ေမွ်ာ္မွန္းမႈကို ကိုင္တြယ္ႏုိင္ရန္ လုိအပ္ေနေသးသည္။ ၂၀၁၅တြင္ ခရီးသည္ (၅.၄)သန္းကို ကိုင္တြယ္ႏုိင္ေရးအတြက္ ေလဆိပ္တိုးခ်ဲ႕ႏုိင္ရန္ ေဆြးေႏြးလ်က္ရွိသည္။

ရန္ကုန္သို႔တိုက္႐ိုက္ဆင္းသက္ရန္ စီစဥ္ေနေသာေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားတြင္ All Nippon Airways (ANA)၊ ကာတာေလေၾကာင္းလိုင္း၊ Korean Air၊ Eva Air ႏွင့္ ေဟာင္ေကာင္အေျခစိုက္ Dragon Air တို႔ပါဝင္သည္။

သီရိလကၤာေလေၾကာင္းလိုင္း၊ ဘဂၤလားေဒရွ္႕၏ ဘီမန္းေလေၾကာင္းလိုင္း၊ Hong Kong Express Airline ႏွင့္ Pakistan International Airline တို႔ကလည္း ရန္ကုန္ကို ၎တို႔၏ ကြန္ရက္တြင္ ထည့္သြင္းရန္စဥ္းစားေနေၾကာင္း သတင္းမ်ားရရွိသည္။

အဆိုပါေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားသည္ ၎တို႔၏ ၿမိဳ႕ေတာ္မ်ားႏွင့္ ရန္ကုန္သို႔တိုက္႐ိုက္ပ်ံသန္းၾကမည့္ျဖစ္ရာ ဥပမာအားျဖင့္  ANA သည္တိုက်ိဳမွ လည္းေကာင္း၊ Korean Airသည္ ဆိုးလ္မွလည္းေကာင္း၊ ကာတာသည္ ဒိုဟာမွလည္းေကာင္း တုိက္႐ိုက္ပ်ံသန္းမည္ျဖစ္သည္။

အမ်ားစုသည္ ကုိယ္ထည္က်ဥ္းေျမာင္းေသာ ဂ်က္ကို အသံုးျပဳမည္ျဖစ္ရာ Korean Air က B 737-800 မ်ားအားလည္းေကာင္း၊ ANA က ဘိုးအင္း 737-700ERS မ်ားအားလည္းေကာင္း အသံုးျပဳမည္ျဖစ္သည္။ ယခုႏွစ္တြင္ ပမာဏေသးငယ္မႈရွိသည္ကို ႐ႈျမင္ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

ANA သည္ တိုက်ိိဳႏွင့္ ရန္ကုန္ၾကားပ်ံသန္းမႈမ်ားကို စက္တင္ဘာလတြင္ ျပန္လည္စတင္မည္ျဖစ္ၿပီး တစ္ပတ္လွ်င္ သံုးႀကိမ္ပ်ံသန္းမည္ျဖစ္သည္။ ANA သည္ ရန္ကုန္ခရီးစဥ္အား(၁၂)ႏွစ္ၾကာ ရပ္နားထားခဲ့ရာ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔သြားေရာက္ေသာ ဂ်ပန္ခရီးသည္မ်ားသည္ ဘန္ေကာက္ႏွင့္ စကၤာပူမွတဆင့္ သြားၾကရသည္။

ကာတာေလေၾကာင္းလိုင္းသည္ ေအာက္တိုဘာလ(၃)ရက္ေန႔တြင္ ရန္ကုန္သို႔ စတင္ပ်ံသန္းမည္ျဖစ္ရာ တစ္ပတ္လွ်င္ သံုးႀကိမ္ပ်ံသန္းမည္ ျဖစ္ ေသာ္လည္း ေအာက္တိုဘာ(၂၈)မွစ၍ ေန႔စဥ္ပ်ံသန္းမည္ျဖစ္သည္။ ၎သည္ A-319 ႏွင့္ A- 320 ေလယာဥ္မ်ား အသံုးျပဳမည္ျဖစ္သည္။

စက္တင္ဘာ(၁၃)ရက္တြင္ Korean Air သည္ ဆိုးလ္-ရန္ကုန္ခရီးစဥ္အား တစ္ပတ္ေလးႀကိမ္ စတင္ပ်ံသန္းမည္ျဖစ္သည္။

Evaသည္လည္း (၁၁)ႏွစ္ၾကာရပ္နားထားၿပီးေနာက္ တိုင္ေပ-ရန္ကုန္ခရီးစဥ္အား တစ္ပတ္လွ်င္ သံုးႀကိမ္ျဖင့္ ေအာက္တိုဘာလ(၉)ရက္ေန႔တြင္ ျပန္လည္စတင္ရန္ ျပင္ဆင္မႈမ်ားျပဳလုပ္ေနသည္။

တခ်ိန္တည္းမွာပင္ Thai Air Asia (TAA)ကလည္း ဘန္ေကာက္- မႏၱေလး ခရီးစဥ္ကို ပ်ံသန္းရန္ စီစဥ္လ်က္ရွိသည္။Bangkok Airways ကလည္း Air Bagan ႏွင့္ ခရီးစဥ္ဖလွယ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္ကို ေဆြးေႏြးလ်က္ရွိၿပီး၊ ပုဂံႏွင့္မႏၱေလး ခရီးသည္မ်ား လႊဲေျပာင္းေပးႏုိင္ရန္ စီစဥ္ေနသည္။

လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ပ်ံသန္းလ်က္ရွိေသာ ႏုိင္ငံျခားေလေၾကာင္း(၁၂)ခုမွာ Air China, China Southern Airline, China Airlines, Air Asia(Thai AirAsia အပါအဝင္), Taiwan’s China Airlines, Silk Air, Malaysian Airlines, Bangkok Airways, Jetstar Asia ႏွင့္ Vietnam Airlines တို႔ျဖစ္သည္။

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                            

ျမန္မာႏိုင္ငံေရာက္ေဟာမက္

(VOA News မွ 4 August 2012 ရက္စြဲပါ “Hormets in Burma” ေခါင္းႀကီးပိုင္းကို ဘာသာျပန္သည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ေငြေၾကးႏွင့္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈတားျမစ္ခ်က္ (Sanction)မ်ား ေျဖေလ်ာ့ေပးမည့္ သမၼတအိုဘားမား၏ မၾကာေသးမီက ေၾကညာခ်က္ သည္ ရွည္လ်ားခက္ခဲ၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားေသာ လုပ္ငန္းစဥ္၏ အစသာျဖစ္သည္ဟု အေမရိကန္ ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီးဌာနမွ အႀကီးတန္းတာဝန္ရွိသူ ေရာဘတ္ ေဟာမတ္က အေမရိကန္-အာဆီယံစီးပြားေရး ေကာင္စီသို႔ ေျပာၾကားခဲ့သည္။ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ၊ စြမ္းအင္ႏွင့္ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရွိသူ ေရာ ဘတ္ေဟာမက္သည္ အဆင့္ျမင့္အေမရိကန္ စီးပြားေရးကိုယ္စားလွယ္အဖြဲ႕ကို  ဦးေဆာင္၍ ဇူလိုင္လ ၁၄-၁၅အတြင္း ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ သြားေရာက္ခဲ့ရာတြင္ ကုန္သြယ္ေရးဌာန အႀကီးတန္းတာဝန္ရွိသူ ဖရန္စၥကိုဆန္ခ်က္စ္ႏွင့္ အျခားအေမရိကန္ အႀကီးတန္းတာဝန္ရွိသူမ်ား လိုက္ပါသြားခဲ့ၾကသည္။

“အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ႕ မူဝါဒႏွင့္ေဆာင္ရြက္ခ်က္ေတြဟာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈနဲ႔ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး ႀကိဳးပမ္းမႈ ေတြကို အားေပးေထာက္ခံဖို႔ ရွင္းရွင္းလင္းရည္မွန္းထားၿပီး ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ဂ႐ုတစိုက္ေဆာင္ရြက္ေနပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕အတြင္းနဲ႔အျပင္က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး သမားေတြကို ခင္ဗ်ားတို႔လမ္းမွန္ေပၚေရာက္ေနၿပီလို႔ ေျပာတဲ့သေဘာပါပဲ ”ဟု ေဟာမက္ကဆိုသည္။

ႏွစ္ႏိုင္ငံအစိုးရမ်ား၊ပုဂၢလိက က႑မ်ား၊အရပ္ဖက္အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆက္လက္ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ အဓိကအခန္းက႑မွ ပါ ဝင္လ်က္ရွိသည္။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုသည္ျမန္မာႏိုင္ငံ အား တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ခိုင္မာေအာင္ျပဳလုပ္ရန္ ၊စြမ္းအင္က႑ႏွင့္ အစိုးရပိုင္ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႔လုပ္ငန္း (MOGE) ၏တင္ဒါေခၚယူမႈ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ တိုးတက္လာေၾကာင္းျပသရန္ ေတာင္းဆို ထားသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ၊အသိပညာဆိုင္ရာ မူပိုင္ခြင့္ ၊ႀကိဳတင္စီမံခ်က္စနစ္တက် ေရးဆြဲမႈစေသာ က႑မ်ားရွိ အျမင့္ဆံုး ႏိုင္ငံတကာ စံခ်ိန္စံ ညႊန္းမ်ားႏွင့္ ကိုက္ညီမည့္ ဥပေဒႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားအားျပ႒ာန္းျခင္းကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက ေမွ်ာ္လင့္ေနသည္။

ႏိုင္ငံျခားေရးဌာနမွ တာဝန္ရွိသူ ေဟာမက္က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံျခင္းကို ေထာက္ခံေသာ္ လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ခိုင္မာေသာ ဥပေဒ ကို မၿပီးစီးမီ ႏိုင္ငံတကာစီးပြားေရးႏွင့္ အရပ္ဖက္အသိုင္းအဝိုင္းထံမွ ထည့္ဝင္ေငြစီးဝင္လာမႈကို လက္ခံရာတြင္ အခ်ိန္ယူသင့္သည္ဟု သတိေပးေျပာၾကား သည္။ ထို႔ျပင္ အလုပ္သမားဥပေဒ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲ ျခင္းကို ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရန္ေတာင္းဆိုခဲ့ၿပီး အလုပ္သမား အခြင့္အေရးမ်ားက ႏိုင္ငံတြင္ လူလတ္ တန္းစားေပၚထြက္လာမႈကို အေထာက္အကူျပဳလိမ့္မည္ဟု ေျပာၾကားသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေမရိကန္ကုမၸဏီမ်ား ဝင္ေရာက္လုပ္ကိုင္မႈသည္ အေျပာင္းအလဲကို အားေပး ပံ့ပိုး ျခင္း၊ျပည္သူမ်ားကို အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစျခင္း၊ ပတ္ဝန္းက်င္ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ၊ လူ႔အခြင့္အေရး၊အလုပ္သမား အခြင့္အေရး၊ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ စံႏႈန္းမ်ားကိုတိုးတက္ေစျခင္း စသည္တို႔ကို ျဖစ္ေပၚေစ လိမ့္မည္ဟု အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက ေမွ်ာ္မွန္းထားသည္။

ျပည္တြင္းမွာပဲျဖစ္ေစ၊ ျပည္ပမွာပဲျဖစ္ေစ၊ အေမရိကန္ ကုမၸဏီေတြဟာ ေဒသခံနဲ႔ အရပ္ဖက္အသိုင္း အဝို္င္းေတြကို ထိေတြ႔ဆက္ဆံတယ္။ လူမႈပတ္ ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ တာဝန္ယူမႈ အေရးႀကီးတယ္ ဆိုတာကို အသိအမွတ္ျပဳတယ္။ ၿပီးေတာ့စီးပြားေရး အခြင့္အလမ္းေတြကိုလည္း ဖန္တီးေပးပါတယ္ဟု ေဟာမက္ ကဆိုသည္။

“ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ျပည္သူေတြဟာ အထီးက်န္ကာလကေန ႐ုန္းထြက္ေနၾကပါၿပီ။ သူတို႔ဒီလို လမ္းမွန္ေပၚေရာက္လာတယ္ဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကလည္း လက္တြဲေဖာ္ျဖစ္ခ်င္ပါတယ္” ဟု အေမရိကန္ႏိုင္ငံျခားေရးဌာန စီးပြားေရး၊ စြမ္းအင္ႏွင့္ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာ အႀကီးတန္းတာဝန္ရွိသူ ေရာဘတ္ ေဟာမက္က ေျပာၾကားသြားသည္။

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

စာနာမႈ အကူအညီပိတ္ပင္မႈကို ျပန္စဥ္စားေပးရန္ MSF တိုက္တြန္း

(The Nation သတင္းမွ 5 August 2012ရက္စြဲပါ “MSF urges To Recosider Aid Ban” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

႐ိုဟင္ဂ်ာဒုကၡသည္မ်ားအေပၚ ကယ္ဆယ္ေထာက္ပံ့မႈ ပိတ္ပင္ထားျခင္းကို ျပန္စဥ္းစားေပးရန္ နယ္စည္းမထား ဆရာဝန္မ်ားအဖြဲက ဒကၠားအာ ဏာပိုင္မ်ားကို စေနေန႔တြင္ တိုက္တြန္းလိုက္ၿပီး ယင္းဆံုးျဖတ္ခ်က္၏ လူသားခ်င္းစာနာမႈ  အက်ိဳးဆက္မ်ား ျပင္းထန္ဆုိးရြားလိမ့္မည္ဟု ေျပာဆိုလိုက္သည္။

နယ္စည္းမျခားဆရာဝန္မ်ားအဖြဲ႔ (MSF) ၊ Action Against Hunger ၊ Muslim Aid UK စေသာ ႏိုင္ငံတကာလူမႈရံပံုေငြအဖြဲ႔ သံုးဖြဲ႕ကို ႐ိုဟင္ဂ်ာ ဒုကၡသည္မ်ားအား ကူညီမႈရပ္ဆိုင္းရန္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏိုင္ငံက ယခုအပတ္အတြင္း အမိန္႔ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။

၎အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ေဆးဝါး၊ရိကၡာ၊ေသာက္ေရႏွင့္အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းသင္းတန္ေပး ကူညီမႈမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွ ႐ိုဟင္ဂ်ာမ်ားကို ေနာက္ထပ္ဝင္လာေအာင္ အားေပးရာေရာက္သည္ဟု ဒကၠားတာဝန္ရွိသူမ်ားက စြပ္စြဲသည္။

ထို႔အျပင္ ႐ိုဟင္ဂ်ာဒုကၡသည္မ်ား၏ ခက္ခဲေသာ အေျခအေနႏွင့္ပတ္သက္၍  ႏိုင္ငံတကာမီဒီယာမ်ားတြင္ သတင္းဆိုးမ်ား ျဖန္႔ခ်ီျခင္းျဖင့္ ဘဂၤလား ေဒ့ရွ္၏ ပံုရိပ္ကို ထိခိုက္ေစသည္ဟု ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္၏ လက္ေအာက္ခံဌာန အင္ဂ်ီအိုေရးရာဗ်ဴ႐ိုက MSF အဖြဲ႕က စြပ္စြဲထားသည္။

MSFအဖြဲ႔က“ကူညီမႈရပ္ဆိုင္းရန္ ညႊန္ၾကားခ်က္သည္ အ့့ံၾသတုန္လႈပ္ရာေကာင္းေၾကာင္း၊ ေကာ့ဘဇားခ႐ိုင္ရွိ ဒုကၡသည္ေပါင္း တစ္သိန္းခန္႔ အ တြက္ အသက္ကယ္က်န္းမာေရးကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္မႈ ခံစားခြင့္ဆံု႐ႈံးသြားမည့္ အႏၱရာယ္ရွိေၾကာင္း ” သတိေပးေျပာၾကားသည္။

“ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ လူနာေတြကို ပစ္ထားခဲ့ရမယ္ဆိုတာဟာ အေတြနဲ႔ေတာင္မျဖစ္ႏိုင္ပါဘူး၊လူ႔အသက္ေတြ ထိခိုက္ေစမယ့္ အက်ိဳးဆက္ေတြ ရွိေန ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈ လုပ္ငန္းေတြရပ္ဆိုင္ဖို႔ ညႊန္ၾကားခံရလို႔ အံ့ၾသတုန္လႈပ္မိပါတယ္။ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္အစိုးရက ျပန္စဥ္းစား ေပးလိမ့္မယ္လို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေမွ်ာ္လင့္႐ံုပဲရွိပါတယ္”ဟု ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ဆိုင္ရာ စီမံကိန္းမန္ေနဂ်ာ ခရစ္ေကာ့ရီးယားက ဆက္လက္ေျပာၾကားသည္။

MSF အဖြဲ႔သည္ ၁၉၉၂ခုႏွစ္မွစ၍ က်န္းမားေရးေစာင့္ေရွာက္မႈဌာန(ေဆး႐ံု) ဖြင့္လွစ္ခဲ့ၿပီး ႐ိုဟင္ဂ်ာႏွင့္ ေဒသခံ၅၀၀ခန္႔ကို လစဥ္လက္ခံကုသေပး လ်က္ရွိကာ လူနာထက္ဝက္နီးပါးမွာ ၅ႏွစ္ေအာက္ကေလးငယ္မ်ား ျဖစ္သည္ဟုသိရွိရသည္။

************************************************************


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place.
Logo for Google Drive

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၆.၈.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအဓိက

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအဓိက

မိုးျမင့္ၿငိမ္း

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းၿပီးသကာလ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆုိသည့္ကိစၥမွာ ႏုိင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ မိန္႔ခြန္းမ်ားတြင္ လည္းေကာင္း၊ သတင္းမီဒီယာမ်ားတြင္လည္းေကာင္း အက်ယ္တဝန္႔ ေရးသားေဆြးေႏြးလာခဲ့ၾကေလသည္။ လႊတ္ေတာ္အတြင္း အဓိကအတုိက္အခံပါတီ ျဖစ္ေသာ NLD ပါတီမဲဆြယ္ စည္း႐ုံးေရးကာလတေလွ်ာက္လံုး ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈရရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု ျပည္သူမ်ားအား ကတိေပးခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံလို တပ္မေတာ္အစိုးရမွ ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူေျပာင္းလာသည့္ ႏုိင္ငံတစ္ခုအဖို႔ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမွာ ေရွာင္လြဲမရလုပ္ကို လုပ္ေဆာင္ရမည့္အရာပင္ ျဖစ္သည္။

အျပည့္အဝစိုးမိုးဖို႔ ခက္ေနေသး

ယခုအခါတြင္ ႏုိင္ငံတကာ အင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားျဖစ္ေသာ World Bank and IMF တို႔မွ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးအတြက္ အကူ အညီမ်ား ေပးအပ္သြားမည္ဟုကမ္းလွမ္းလာေလသည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈဆုိသည္မွာလည္း ခုေရတြင္းတူး ခုေရၾကည္ေသာက္လို႔ရေအာင္ လြယ္ကူ သည့္ ကိစၥရပ္မ်ိဳးေတာ့ မဟုတ္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ဆိုဗီယက္ယူနီယံႀကီး အစိတ္စိတ္အမႊာမႊာျဖစ္ၿပီးကတည္းက အေရွ႕ဥေရာပႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ရွ႐ုားႏိုင္ငံတို႔တြင္ ထိုသို႔ ႏုိင္ငံတကာအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားက တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည့္ အေတြ႕အႀကံဳမ်ားလည္း ရွိသည္။ သို႔ေသာ္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးမႈကို အျပည့္အဝ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ေဆာင္ႏုိင္ျခင္း မရွိေသးေခ်။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမွာလည္း တစ္ခါတရံတြင္ တန္ဖိုးစံႏွင့္ အက်ိဳးစီးပြားမ်ား ၾကား ဝိေရာဓိအသြင္ေဆာင္သည့္ သေဘာမ်ိဳးလည္း ရွိေနပါေသးသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ အေမရိကန္ႏုိင္ငံသည္ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ အသံအက်ယ္ဆံုးထြက္သည့္ ႏုိင္ငံထဲတြင္ ပါဝင္ေလသည္။ သို႔ေသာ္ အၾကမ္းဖက္တိုက္ခုိက္သူမ်ား၊ သံသယရွိသူမ်ားကို ထည့္သြင္း အက်ဥ္းခ်ထားသည့္ ဂြမ္တီမာလာအက်ဥ္းစခန္းအတြင္း ႏွိပ္စက္ညွင္းပမ္းမႈမ်ားကိုေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရး႐ႈေထာင့္ထက္ အမ်ိဳးသားလံုၿခံဳေရး႐ႈေထာင့္ျဖင့္သာ လုပ္ကိုင္ ေဆာင္ ရြက္ၾကျခင္းျဖစ္သည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးဆုိျခင္းမွာ ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲမွ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံအျဖစ္သို႔ တည္ေဆာက္သည့္ ကာလတစ္ေလွ်ာက္ လုပ္ေဆာင္သြားရ မည္ျဖစ္ၿပီး ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ားတြင္ေတာင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ အျပည့္အဝ မရွိႏုိင္ေသးျခင္းႏွင့္ ေမးခြန္းထုတ္စရာမ်ား ရွိေနျခင္းတို႔ပင္ ျဖစ္သည္။

တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ တိုင္းတာသည့္ စံေပတံမ်ား

တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ တိုင္းတာသည့္ စံေပတံမ်ားရွိသည္။ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ျမင့္မားမႈရွိမွသာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ ေရခံေျမခံေကာင္းမ်ား ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔အျပင္ ဒီမုိကေရစီဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္အတြက္လည္း တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ မရွိမျဖစ္ လိုအပ္သည္။ လူ႔အဖြဲ႕ အစည္းတစ္ခု တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ ရွိ၊ မရွိကို ေအာက္ပါေပတံမ်ားျဖင့္ အဓိက တုိင္းတာၾကသည္။ ယင္းတို႔မွာ…

(၁) တရားဥပေဒေရွ႕ေမွာက္တြင္ လူတိုင္းတန္းတူရည္တူအခြင့္အေရးရရွိမႈ  (Equality before the law)

(၂) တည္ၿငိမ္ေရး (Law andorder)

(၃) လူ႔အခြင့္အေရး ျမႇင့္တင္ျခင္း (Human right promotion)

(၄) ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းႏုိင္ေသာ တရားေရးစြမ္းေဆာင္ရည္ (Predictable efficient justice) တို႔ ျဖစ္သည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုတြင္ တစ္ခ်ိန္ႏွင့္တစ္ခ်ိန္ တြင္ အထက္ေဖာ္ျပပါ စံေပတံတစ္ခုျခင္းဆီကို အားျပဳလုပ္ေဆာင္ရသည့္ အခါမ်ိဳးလည္း ရွိသည္္။ စစ္မက္ျဖစ္ပြားၿပီးႏုိင္ငံမ်ား၊ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ ဆင္ႏႊဲၿပီး အကဲဆတ္သည့္ အေနအထားသို႔ ေရာက္ရွိေနသည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြက္ေတာ့ တည္ၿငိမ္ေရးကို အေလးေပးေဆာင္ရြက္ရမည့္ အေျခ အေန ျဖစ္သည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ယခု အေရွ႕အလယ္ပိုင္းႏုိင္ငံမ်ားတြင္ law and order ရရွိေရးအတြက္ တစိုက္မတ္မတ္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိေနျခင္း သည္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ စံေပတံတစ္ခုတည္းကိုသာ တစ္ဖက္ေစာင္းနင္း ျမႇင့္မတင္မိဖို႔လည္း လိုအပ္သည္။ ကိုယ့္အရပ္ႏွင့္ ကိုယ့္ဇာတ္ (Local context) ကိုလည္း အေလးထား သံုးသပ္ဆင္ျခင္ရန္ လိုသည္။

ယုတိၱႏွစ္မ်ိဳး

တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး ျမန္မာႏုိင္ငံ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားၾကားတြင္ အျမင္မတူညီသည့္ ကိစၥရပ္မွာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈပင္ ျဖစ္သည္။ NLD ပါတီမွ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈကိစၥရပ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရွိေသးသည့္ အေျခအေနကို ေထာက္ျပသည္။ ႏုိင္ငံ တကာ ေကာ္ပိုေရးရွင္းမ်ားမွာလည္း ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ဝင္ရန္ အိမ္နီးခ်င္းထုိင္းႏုိင္ငံမွ အသင့္ ေစာင့္ေနၾကသည္။ စာေရးသူအျမင္၌ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရွိ တိုင္း ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ လာေရာက္လွ်င္ အလားကားပဲဟု သံုးသပ္ခ်က္မ်ိဳးေတာ့ မေပးခ်င္ပါ။ သို႔ေသာ္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမွာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္မႈႏွင့္ေတာ့ အမွန္တကယ္ စပ္ဆက္လ်က္ရွိေနပါသည္။ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈမရွိလွ်င္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဝင္လာသည့္အခါ အင္ဒိုနီးရွားမွာ ကဲ့သို႔ အစိုးရဝန္ထမ္းမ်ား၏ အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈ ျမႇင့္တက္လာႏုိင္သည့္အျပင္ FDI သာ ျမင့္တက္လာၿပီး တိုင္းျပည္စီးပြားေရး တိုးတက္လာျခင္းမရွိသည့္ အေနအထားမ်ိဳးကို ရင္ဆုိင္ရႏုိင္သည္။ သို႔ႏွင့္ ေမးစရာရွိလာသည့္ေမးခြန္းမွာ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ မရွိေတာ့ရင္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ လာေရာက္ရန္ မသင့္ေတာ့ဘူးလားဟူ၍ ျဖစ္သည္။ စာဖတ္သူမ်ား စဥ္းစားေစခ်င္သည္။ တရားဥပေဒျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး (Legal reform) ဆိုသည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အေရးတႀကီး လုပ္ေဆာင္ရမည့္အေရးသာ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈမ်ား ဝင္ေရာက္လာၿပီး ယင္းတို႔မွ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔အတြက္ လိုအပ္ သည့္ တရားဥပေဒျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို အႀကံေပး တိုက္တြန္းတင္ျပ လုပ္ေဆာင္သြားသည့္ အခင္းအက်င္းမ်ိဳးလည္း ဖန္တီး၍ ရႏုိင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းဗ်ဴဟာျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္လည္း ေကာင္းမြန္သြားလိမ့္မည္ဟု ယတိျပတ္ ေျပာ၍မရႏိုင္ပါ။

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးမွာ အေတာ္ႀကီး လိုလားစရာေကာင္းသလို ခက္ခက္ခဲခဲႏွင့္ ျပည္သူမ်ား၊ ဥပေဒဝန္ထမ္းမ်ာ)