Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle 2011- (1)
yangonchronicle 2011- (1)

၄.၃.၂ဝ၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား အပိုင္း(၂)

  1. ရန္ကုန္ နည္းပညာ ေႏြဦး

(The Economist မွ 3 March 2012 ရက္စြဲပါ Yangon digital spring ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

  1. ပိုမိုနီးကပ္လာေသာ ျမန္မာ့ အိမ္နီးခ်င္းမ်ား

(Bangkok Post မွ 28 Feb 2012 ရက္စြဲပါ Neighbours to the West get closer ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

***********************************************************************

ရန္ကုန္ နည္းပညာ ေႏြဦး

(The Economist မွ 3 March 2012 ရက္စြဲပါ Yangon digital spring ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ နည္းပညာ ဆီလီကြန္ေတာင္ၾကားကို လြန္ခဲ့ေသာ ၇ ႏွစ္က ဖြဲ႕စည္း ထူေထာင္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ပထမဦးဆံုး စုေဝးက်င္းပသည့္ Barcamp က နည္းပညာ ဂုရုေလးမ်ားကို အတူတကြ စုေဝးေပးခဲ့ေသာ ေနရာမွာ Sam Jose လည္း မဟုတ္။ Banglore လည္း မဟုတ္။ ကမၻာ့နည္းပညာ အနိမ့္က်ဆံုး တိုင္းျပည္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ေဖေဖာ္ဝါရီ ၁၁ ရက္က လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ ဘေလာ့ဂါမ်ား ငါးေထာင္ေက်ာ္ စုေဝးခဲ့ၾကသည္။

ထိုပြဲ၌ ေရပန္းစားေသာ ေဟာေျပာသူမွာ ႏိုင္ငံ၏ အတိုက္အခံေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပင္ ျဖစ္သည္။ လက္ရွိျမန္မာအစိုးရသည္ အေျပာင္းအလဲကို လက္သင့္ခံျခင္းျဖင့္ ကမၻာႀကီးကို ဆက္လက္ အံ့အားသင့္ေစလ်က္ ရွိသည္။ ဘက္စံုေထာင့္စံု ခ်ိဳ႕တဲ့ေနသည့္ အိုင္တီက႑ ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေအာင္ ျပဳလုပ္ရန္ သိသိသာသာ ဆႏၵရွိလာျခင္းကိုလည္း ျငင္း၍ မရႏိုင္ပါ။ ျမန္မာအစိုးရသည္ အင္တာနက္ အတားအဆီးမ်ားကို ေလွ်ာ့ခ်ေပးၿပီး Facebook ႏွင့္ Twitter ကဲ့သို႔ေသာ လူမႈကြန္ရက္ မီဒီယာမ်ားကို ခြင့္ျပဳထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ျမန္မာလူထုသည္ ႏိုင္ငံတကာသတင္းစာမ်ားကို ဖတ္ကာ Skype မွတစ္ဆင့္ ဆက္သြယ္ေနၾကၿပီ ျဖစ္သည္။ Barcamp ၏ စပြန္ဆာမ်ားထဲတြင္ အစိုးရဆက္သြယ္ေရး ဝန္ႀကီးဌာနလည္း အပါအဝင္ ျဖစ္လာသည္။

ယခုအခါ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ စီးပြားေရးႏွင့္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေရးက႑တြင္ အိုင္တီလုပ္ငန္း အေရးႀကီးေၾကာင္း နားလည္ သိရွိလာၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ေဆာင္ရြက္စရာ မ်ားစြာ က်န္ရွိေနေပသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ကြန္ပ်ဴတာပိုင္ဆိုင္သူမွာ အနည္းငယ္မွ်သာ ရွိသည့္အျပင္ ကမၻာ့ေနရာတကာတြင္ လူတကာ အလြယ္တကူ အသံုးျပဳႏိုင္ေသာ အင္တာနက္ကိုလည္း ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လက္တစ္ဆုပ္စာကသာ အသံုးျပဳႏိုင္ၾကေသးသည္။ အင္တာနက္ ခ်ိတ္ဆက္ခ စရိတ္ ေဒၚလာ ၈၅ဝ (က်ပ္ ၆ သိန္း)၊ လစဥ္ေၾကး ေဒၚလာ ၄ဝ မွ ၁၅ဝ (က်ပ္ ၃ ေသာင္းမွ တစ္သိန္းႏွစ္ေသာင္း) ခန္႔ ကုန္က်ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ႏိုင္ငံတကာ၌ အလကားနီးပါး ေရာင္းခ်ေနေသာ မိုဘိုင္းဖုန္း Sim ကတ္ကိုလည္း ေဒၚလာ ၇ဝဝ (က်ပ္ ငါးသိန္း) ျဖင့္ ေရာင္းခ်လ်က္ ရွိသည္။

လတ္တေလာတြင္ အိုင္တီက႑အတြက္ ေတာင္းဆိုမႈမ်ား လိုအပ္ခ်က္မ်ား ႀကီးထြားလ်က္ရွိသည္။ အာရွႏွင့္ အေနာက္ ကုမၸဏီမ်ားကလည္း လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္မ်ားအျဖစ္ လက္တြဲရန္ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကသည္။ ထို႔ျပင္ မိုဘိုင္းဖုန္း စရိတ္စကကို မည္သို႔ ေလွ်ာ့မည္နည္။အိႏိၵယႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္မွ အိုင္တီလုပ္ငန္းမ်ားကို ယွဥ္ၿပီဳင္ရန္ သတင္းအခ်က္အလက္ စင္တာမ်ား မည္သို႔ ထူေထာင္မည္နည္း စသည့္ အဆိုျပဳမႈမ်ားကို အစိုးရအေနျဖင့္ ေျပးေပါက္မရွိ ရင္ဆိုင္ေနရသည္။ Call Center ကို ထူေထာင္ထားေသာ္လည္း အြန္လိုင္းေစ်းဝယ္က႑မ်ားက အဆင္မေျပျဖစ္ၾကသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ အြန္လိုင္းမွ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္မႈ မ်ားကို ယခုႏွစ္အတြင္း စတင္ႏိုင္မည္ဟု အမ်ားစုက ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ ရွိသည္။

လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အားတက္စရာ အေျပာင္းအလဲ လကၡဏာမ်ား ေတြ႕ျမင္ေနရေသာ္လည္း ျမန္မာ့ ဆိုက္ဘာ နယ္ပယ္ ႏိုးထမႈမ်ား၊ Broadband အျမန္ႏႈန္းျဖင့္ တိုးတက္လာမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္သူ တစ္ဦးမွ် မရွိေသးပါ။

*********************************************************************

 ပိုမိုနီးကပ္လာေသာ ျမန္မာ့ အိမ္နီးခ်င္းမ်ား

(Bangkok Post မွ 28 Feb 2012 ရက္စြဲပါ Neighbours to the West get closer ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စတင္ေနဆဲ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ စီးပြားေရးအသြင္ကူးေျပာင္းမႈသည္ ေတာင္အာရွႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္ အာရွအၾကား စီးပြားေရး ဆက္ႏြယ္မႈမ်ား ခိုင္မာအားေကာင္းေအာင္ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္လိုၾကေသာ အိႏိၵယႏွင့္ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔အတြက္ မႀကံဳစဖူး အခြင့္အလမ္းကို ဖန္တီးလ်က္ ရွိသည္။ ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ ဇန္နဝါရီ ၂၆ ရက္တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ေန႔ အခမ္းအနားသို႔ ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ရင္းလက္ရွင္နာဝပ္ထရာအား အထူး ဧည့္သည္ေတာ္ အျဖစ္ အိႏၵိယအစိုးရက ဖိတ္ၾကားခဲ့ျခင္းမွာ တိုက္ဆိုင္မႈတစ္ခုကား မျဖစ္ႏိုင္ေပ။ ထို႔ထက္ ပိုထင္ရွားေသာ အခ်က္မွာ စီးပြားေရးႏွင့္ လံုၿခံဳေရးကိစၥမ်ား လာေရာက္ေဆြးေႏြးရင္း အိႏၵိယ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ မန္မိုဟန္ဆင္းကို ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ လာေရာက္ လည္ပတ္ရန္ ဖိတ္ၾကားခဲ့သည့္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ဦးဝဏၰေမာင္လြင္၏ ခရီးစဥ္ႏွင့္ ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္၏ နယူးေဒလီခရီးစဥ္တို႔ တိုက္ဆိုင္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။

စစ္ေအးတိုက္ပြဲအၿပီး ၁၉၉၁ ေနာက္ပိုင္း စီးပြားေရးအရ ျပန္လည္ ဆက္ဆံမႈ တိုးတက္ကာ အိႏၵိယ-ထိုင္း သံတမန္ ဆက္ဆံေရး ေႏြးေထြးလာၿပီးေနာက္ ယခု ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ရင္းလပ္ ဖန္တီးေနေသာ အခြင့္အလမ္း ျပတင္းေပါက္ကို အထူးဂရုစိုက္ရန္ လိုအပ္ၿပီး ေပါ့ေပါ့ဆဆ သေဘာထား၍ မရႏိုင္ပါ။  အိႏၵိယ၏ အေရွ႕ေမွ်ာ္ဝါဒႏွင့္ ထိုင္း၏ အေနာက္ၾကည့္ဝါဒမ်ားကို ၁၉၉၂ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၁၉၉၆ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ အသီးသီး ေရးဆြဲခဲ့ၾကေသာ္လည္း လတ္တေလာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ တံခါးဖြင့္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားက အိႏိၵယ-ထိုင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံ ဆက္ဆံမႈ ညႇိႏႈိင္းေဆာင္ရြက္မႈကို ပိုမို နီးကပ္လာေစရန္အတြက္ မေမွ်ာ္လင့္ခဲ့ဖူးေသာ အခြင့္အလမ္းကို ဖန္တီးေပးေနၿပီ ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏွင့္ ထိုင္း ႏွစ္ႏိုင္ငံစလံုးသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို အေရးယူသည့္ အေနာက္အုပ္စု၏ အေရးယူမႈအစီအစဥ္တြင္ ပါဝင္ရန္ အၿမဲတမ္း ျငင္းပယ္ခဲ့သည့္ အေလွ်ာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ ထားရွိခဲ့ေသာ ယခင္ မူဝါဒမ်ား မွားယြင္းျခင္းမရွိဟု သတ္မွတ္ ယူဆထားခဲ့ၾကသည္။ ယခုအခါ ျမန္မာအစိုးရက ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို တံခါးဖြင့္ေပးထားၿပီ ျဖစ္၍ အျငင္းပြားစရာမ်ား ရွင္းလင္းသြားၿပီ ျဖစ္သည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ၁ဝ ႏွစ္အတြင္း ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားက နယူးေဒလီသို႔ ၇ ႀကိမ္၊ အိႏၵိယဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ဘန္ေကာက္သို႔ ၃ ႀကိမ္ အျပန္အလွန္ လည္ပတ္ျခင္း အပါအဝင္ ႏွစ္ႏိုင္ငံ ဆက္ဆံေရး ေႏြးေထြး တိုးတက္လာသည့္ အေလွ်ာက္ ႏွစ္ႏိုင္ငံလံုးအတြက္ ျမန္မာ့ခြင္အသစ္မွာ မူလကပင္ ခိုင္မာေနခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရး ဆက္ဆံမႈမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးလာခဲ့ၿပီးေနာက္ ထိုင္းတို႔၏ အေနာက္ေမွ်ာ္ မူဝါဒသည္ အိႏိၵယႏွင့္ ထိေတြ႕ဆက္ဆံျခင္းကို ပိုမို ေစာင္းေပးလာခဲ့သည္။ အိႏိၵယႏိုင္ငံ၏ အလြန္ႀကီးမားေသာ လူလတ္တန္းစားအလႊာသည္ ထိုင္းကုန္စည္မ်ားအတြက္ အေရးႀကီးေသာ ေစ်းကြက္ဟု ရႈျမင္ခဲ့ၾကကာ အိႏိၵယေစ်းကြက္တြင္ စားသံုးသူသန္း ၁၃ဝဝ ခန္႔၏ အားေပးမႈကို ရရွိေနေၾကာင္း တရားဝင္ အစီရင္ခံစာမ်ားက ထပ္တလဲလဲ ေဖာ္ျပသည္။

၂ဝဝ၃ တြင္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားအနက္မွ ပထမဦးဆံုး အိႏိၵယႏွင့္ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္ေရး သေဘာတူညီခ်က္ ရရွိခဲ့ေသာ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ ကုန္စည္ ၈၂ မ်ိဳးကို အခြန္စည္းၾကပ္မႈ မရွိသေလာက္နီးပါးျဖင့္ ျမန္ဆန္စြာ တင္ပို႔ႏိုင္ခဲ့သည့္အေလ်ာက္ ခ်က္ျခင္း လက္ငင္းပင္ အက်ိဳးအျမတ္မ်ား ရရွိခဲ့သည္။ ထိုင္းဘတ္ေငြ တန္ဖိုး တက္မႈ ရွိလာေသာ္လည္း ႏွစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈတန္ဖိုးသည္ ၂ဝ၁၁ တြင္ ေဒၚလာ ၇ ဘီလ်ံမွ ၂ဝ၁၄ တြင္ ေဒၚလာ ၁၄ ဘီလ်ံသို႔ ထိုးတက္သြားမည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရသည္။ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္ အိႏိၵယႏွင့္ ကုန္သြယ္ရာ၌ ၂ဝဝဝ ခုႏွစ္မ်ား အေစာပိုင္းတြင္ ပ်မ္းမွ်ေဒၚလာသန္း ၂ဝဝ ခန္႔ လိုေငြ ျပခဲ့ေသာ္လည္း ယခုအခါ ပိုေငြေဒၚလာ ၁ ဘီလ်ံခန္႔ အသာစီးရေနၿပီ ျဖစ္သည္။

လံုၿခံဳေရးက႑တြင္လည္း အန္ဒမန္ပင္လယ္ျပင္ ေရျပင္ပိုင္နက္ မွ်ေဝ သံုးစြဲမႈ ရလဒ္အျဖစ္ ပံုမွန္ပူးတြဲ ကင္းလွည့္ျခင္း၊ ေလ့က်င့္ျခင္းႏွင့္ ၂ဝ၁၁ တြင္ ကာကြယ္ေရး ဒိုင္ယာေလာ့ခ္အသစ္ ေဆြးေႏြးျခင္း အပါအဝင္ ေရတပ္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈမ်ား တိုးတက္လာသည္။ နယူးေဒလီႏွင့္ ဘန္ေကာက္တို႔သည္ အေရွ႕အာရွ ဖိုရမ္၊ အာရွ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေဆြးေႏြးပြဲမ်ားတြင္ အိႏိၵယႏွင့္ ေဆြးေႏြးဘက္ျဖစ္ေနေသာ အာဆီယံ အဖြဲ႕မွ တစ္ဆင့္ ဆက္သြယ္ေဆာင္ရြက္လ်က္ ရွိသည္။ ထို႔ျပင္ က႑ေပါင္းစံု၊ နည္းပညာႏွင့္ စီးပြားေရးပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈ ဆိုင္ရာ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ လႈပ္ရွားမႈ အဖြဲ႕ႏွင့္ မဲေခါင္-ဂဂၤါ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး အဖြဲ႕မ်ားတြင္လည္း တည္ေထာင္သူမ်ားအျဖစ္ ႏွစ္ႏိုင္ငံစလံုး ပါဝင္ၾကသည္။ ထိုႏွစ္ဖြဲ႕တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံက အဖဲြ႕ဝင္အျဖစ္ ပါဝင္ေသာ္လည္း တရုတ္က ပါဝင္ျခင္းမရွိေပ။

လက္ရွိႏွစ္မ်ားတြင္ အာရွတိုက္၌ တရုတ္ဩဇာ ႀကီးမားလာျခင္းေၾကာင့္ အိႏိၵယႏွင့္ ထိုင္းတို႔သည္ ယင္းတို႔၏ အစဥ္အလာ၊ ပထဝီႏိုင္ငံေရး အေနအထားကို ျပန္လည္ ဟန္ခ်က္ ထိန္းညႇိေနၾကၿပီး နယူးေဒလီႏွင့္ ဘန္ေကာက္သည္ တစ္ဦးအေပၚ တစ္ဦး အျမင္သစ္မ်ားျဖင့္ ခ်ဥ္းကပ္လ်က္ ရွိသည္။ အိႏိၵယ အေနျဖင့္ အေရွ႕ႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ၊ ဖြံ႕ထြားေနေသာ တရုတ္၊ အေမရိကန္၏ ပစိဖိတ္ ဗဟိုခ်က္ႏွင့္ စြမ္းအင္ရင္းျမစ္အသစ္၊ စားသံုးသူ ေစ်းကြက္အသစ္၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အခြင့္အလမ္းအသစ္မ်ား ရရွိေရးတို႔ကို အထူးအာရံုက်လ်က္ ရွိသည္။ ရင္းလပ္သည္ အိႏိၵယ သမၼတႏိုင္ငံေန႔ကို ၂ဝ၁ဝ ေနာက္ပိုင္း သံုးႀကိမ္ဆက္တိုက္ တက္ေရာက္ခဲ့ေသာ အေရွ႕ေတာင္အာရွ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္သည္။

ထိုင္းအတြက္မူ အိႏိၵယသည္ မိတ္ေဆြ ဖြဲ႕ရမည့္ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံ အျဖစ္သာမက ထိုင္းကိုယ္ပိုင္ ယဥ္ေက်းမႈကို လႊမ္းမိုးထားေသာ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ ထိုင္းတို႔သည္ တရုတ္ႏွင့္ ကုန္သြယ္ေရး လိုေငြျပမႈ ႀကီးမားလာျခင္းကို တန္ရံုသင့္ရံုသာ စိုးရိမ္ေသာ္လည္း အေမရိကန္ႏွင့္ ပူးကပ္စြာ ရပ္တည္ခဲ့သည့္ သမိုင္း သင္ခန္းစာကို ေမ့ေလ်ာ့ျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ ေဒသတြင္း အျခားႏိုင္ငံမ်ားကိုပါ ရင္းႏွီးစြာဆက္ဆံရန္ ႀကိဳးစားလ်က္ ရွိသည္။ ယင္းသို႔ ေကာင္းမြန္လာေသာ ဆက္ဆံေရးက နယူးေဒလီႏွင့္ ဘန္ေကာက္အား အစိုးရေခါင္းေဆာင္ပိုင္းထိ "ျမန္မာႏိုင္ငံမွ အခြင့္အလမ္းသစ္" အတြက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈကို ျဖစ္ေပၚေစသည္။ အိႏိၵယ-ထိုင္း ပူးတြဲေၾကညာခ်က္တြင္ ပါဝင္ေသာ တတိယႏိုင္ငံတစ္ခု၌ စြမ္းအင္ ရင္းျမစ္ ပူးတြဲရွာေဖြေရး၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးႏွင့္ ေရေၾကာင္းက႑ ပူးတြဲအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေရး အစီအစဥ္၌ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ရုတ္တရက္ ဦးစားေပး အဆင့္သို႔ ေရာက္ရွိလာခဲ့သည္။

ေနာက္ထပ္ ကိစၥတစ္ခုမွာ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ စက္မႈစီးပြားေရးဇုန္ စီမံကိန္း ျဖစ္သည္။ ယင္းစီမံကိန္းသည္ ေတာင္အာရွႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွၾကား မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ စၾကၤန္လမ္းျဖစ္လာမည့္ အျပင္ ေတာေတာင္ ထူထပ္၍ မေအးခ်မ္းေသာ အေရွ႕ေျမာက္ အိႏိၵယ-ျမန္မာ နယ္စပ္ လမ္းေၾကာင္းအတြက္ ကုန္က်စရိတ္ သက္သာျခင္း၊ တိုက္ရိုက္ လမ္းေပါက္ျခင္း၊ ပိုမိုလံုၿခံဳစိတ္ခ်ရျခင္း၊ ေရေၾကာင္းလိုင္းက်ပ္ေသာ မလကၠာ ေရလက္ၾကားကို ေရွာင္လႊဲႏိုင္ျခင္း စေသာ အားသာခ်က္မ်ား ရွိေနသည္။

ထားဝယ္စီမံကိန္းကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ အီတာလ်ံ-ထိုင္း ကုမၸဏီကို ကန္ထရိုက္ေပးခဲ့ေသာ ျမန္မာအစိုးရ၏ ဆံုးျဖတ္ခ်က္သည္ အဆိုပါ စီမံကိန္းကို စိတ္ဝင္စားေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုၾကေသာ အိႏိၵယႏွင့္ တရုတ္ၾကားတြင္ ခက္ခဲစြာ ဆံုးျဖတ္ရေသာ အေနအထားကို လြတ္ေျမာက္သြားေစသည္။ ယင္းစီမံကိန္းအတြက္ အီတာလ်ံ-ထိုင္း ကုမၸဏီကို ရံပံုေငြ ပံ့ပိုးရန္ ဘန္ေကာက္အစိုးရက ကတိျပဳထားၿပီ ျဖစ္ေသာ္လည္း ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီး ထည့္ဝင္ေငြ မ်ားစြာ ရရွိရန္ လိုအပ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ရင္းလပ္၏ နယူးေဒလီ ခရီးစဥ္တြင္ အီတာလ်ံ-ထိုင္း တာဝန္ရွိသူမ်ားပါ လိုက္ပါလာၾကၿပီး အာရွ၏ အေရးပါေသာ အေရွ႕ အေနာက္ စၾကၤန္လမ္းအျဖစ္ တံခါးပြင့္သြားမည့္ ယင္းစီမံကိန္းတြင္ အိႏိၵယ ပူးေပါင္းပါဝင္ရန္ ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္က ကမ္းလွမ္းခဲ့သည္ဟု သိရသည္။

ထို႔ျပင္ အိႏိၵယႏွင့္ ထိုင္းတို႔၏ ရွိရင္းစြဲ ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမ်ားအတြက္ အျခားအခြင့္အလမ္းမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ အိႏိၵယတို႔၏ အေရွ႕ေမွ်ာ္ဝါဒတြင္ ယင္း၏ ကုန္းတြင္းပိတ္ အေရွ႕ေျမာက္ ၇ ျပည္နယ္ကို အေရွ႕ေတာင္အာရွ ထြက္ေပါက္ စီးပြားေရးပလက္ေဖာင္း အျဖစ္ အသြင္ေျပာင္းရန္ ႀကံစည္ထားသည္။ ထိုင္းကလည္း အိႏိၵယ အေရွ႕ေျမာက္ပိုင္း ေရအားလွ်ပ္စစ္က႑တြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို စိတ္ဝင္စားေၾကာင္း ေျပာၾကားထားၿပီး ထိုင္းကုန္စည္မ်ား ပိုမိုထိုးေဖာက္ႏိုင္ရန္ က်ယ္ျပန္႔ေသာ ကုန္သြယ္ေရးလြတ္လပ္ခြင့္မ်ား ရရွိေအာင္ အဆက္မျပတ္ စည္းရံုးလ်က္ ရွိသည္။

ေနာက္ဆံုးတြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ငါးဆယ္က ကုလသမဂၢက ပထမဆံုးစိတ္ကူးယဥ္ခဲ့ေသာ ေဒလီ-ဘန္ေကာက္ အာရွအျမန္လမ္းမႀကီး စီမံကိန္း အမွန္တကယ္ ျဖစ္လာရန္ အခြင့္အေရး ရွိလာၿပီ ျဖစ္သည္။ ႏွစ္ႏိုင္ငံ စလံုးသည္ ယင္းတို႔ နယ္စပ္ဂိတ္မ်ားႏွင့္ ျမန္မာအၾကား ဆက္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းမ်ားကို တိုးခ်ဲ႕ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေနၾကၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ျပတ္ေတာက္ေနေသာ လမ္းပိုင္းမ်ားကိုလည္း အၿပီးသတ္ရန္ ႀကိဳးစားေနၾကသည္။ ထို႔အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မ်ားစြာ ေခတ္ေနာက္က်ေနေသာ အေျခခံ အေဆာက္အဦးႏွင့္ လမ္းမ်ားကို အဆင့္ျမႇင့္ရန္ စိတ္ဝင္စားေၾကာင္း နယူးေဒလီႏွင့္ ဘန္ေကာက္က ထုတ္ေဖာ္ ေျပာဆိုထားသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ေနာက္ဆံုး တံခါးဖြင့္ ေျပာင္းလဲမႈသည္ ေတာင္အာရွႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွၾကား ဆက္သြယ္ေရးႏွင့္ စီးပြားေရး ေပါင္းစည္းမႈကို တြန္းတင္ေပးႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းျဖစ္ေၾကာင္း သံုးသပ္ တင္ျပလိုက္ရသည္။

************************************************************************

 

 

 


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

yangonchronicle 2011- (1)
yangonchronicle 2011- (1)

၄.၃.၂ဝ၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား အပိုင္း(၁)

  1. စီးပြားေရးတံခါး ဖြင့္ရန္ ျမန္မာ အသင့္

(The Economist မွ 3 March 2012 ရက္စြဲပါ Opening soon ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

  1. တရုတ္ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားေလထုစံႏႈန္းအသစ္မ်ားႏွင္႔ မကိုက္ညီဟုဆို

(BBC News မွ 2 March 2012 ရက္စြဲပါ China cities will not meet new air standards ကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)

  1. ျမန္မာ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား မ်က္ႏွာႀကီးရာဟင္းဖတ္ပါသည့္လုပ္ေဆာင္မႈမ်ိဳးကင္းရွင္းရန္လုိအပ္

(Reuters သတင္းဌာနမွ 1 March 2012 ရက္စြဲပါ Reforming Myanmar should avoid sweetheart deals – UN offical ကုိ ဘာသာ ျပန္ဆုိသည္)

*************************************************************

စီးပြားေရးတံခါး ဖြင့္ရန္ ျမန္မာ အသင့္

(The Economist မွ 3 March 2012 ရက္စြဲပါ Opening soon ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

"စြမ္းအားေတြ အျပည့္ရွိေနတဲ့ ေဒသတြင္းက လူဦးေရ သန္း ၆ဝ ရွိတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံဟာ စီးပြားေရးအတြက္ ရုတ္တရက္ တံခါးဖြင့္ေပးတယ္ ဆုိတဲ့ ျဖစ္ရပ္ဟာ ေန႔တိုင္း ျဖစ္ေနႏုိင္တဲ့ ကိစၥတစ္ခု မဟုတ္ပါဘူး" ဟု စင္ကာပူမွ အႀကံေပးပညာရွင္ Hans Vriens က ဆိုလိုက္သည္။ တစ္ခ်ိန္က အပယ္ခံႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ့ၿပီး ယခုအခါ စိတ္ပ်က္စရာမ်ား ေလ်ာ့ပါးလာေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အလားအလာမ်ား အေၾကာင္းကို ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

လြန္ခဲ့ေသာ ရာစုႏွစ္ တစ္ဝက္ေက်ာ္က ကၽြန္းသစ္မ်ား၊ သတၱဳမ်ား၊ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မ်ားႏွင့္္ အျခား သယံဇာတမ်ား ေပါႂကြယ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေဒသတြင္း ခ်မ္းသာေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ပါဝင္ခဲ့သည္။ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ဆိုရွယ္လစ္ႏိုင္ငံ ျဖစ္ခဲ့ျခင္း၊ ဖိႏွိပ္ျခင္းမ်ားႏွင့္ အေရးယူ ပိတ္ဆို႔မႈမ်ားသည္ အရာရာကို ပ်က္စီးျခင္း အျဖစ္သို႔ ေရာက္ေစခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ အမွန္တကယ္ ျပင္ပကမၻာႏွင့္ ျပန္လည္ ဆက္သြယ္ေနသည့္အသြင္ ရွိေနေပၿပီ။ စစ္တပ္သည္ ခ်ဳပ္ကိုင္ထားမႈမ်ားကို အတိုင္းအတာတစ္ခုထိ ေလွ်ာ့ေပးခဲ့ၿပီး အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ဆြဲေဆာင္လ်က္ရွိသည္။ စီးပြားေရးသည္ ယခင္က ေရႊထီးေဆာင္းခဲ့ေသာ ဘဝကို ျပန္ရေလဦးမည္လားဟု ေမးခြန္း ထြက္ေပၚလာသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားသည္ သံတမန္ေရးအရ ဆုလာဘ္ မ်ား ရေကာင္းရႏိုင္ေပသည္။ အေမရိကန္ႏွင့္ အီးယူတို႔သည္ ၁၉၉ဝ ခုႏွစ္မ်ားဆီက စစ္အစိုးရကို ဒဏ္ခတ္ေသာအားျဖင့္ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔အေရးယူမႈမ်ား ခ်မွတ္ခဲ့သည္။ ယခုမူ ယင္းအေရးယူမႈမ်ားကို ဖယ္ရွားေကာင္း ဖယ္ရွားႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီမ်ား၊ အထူးသျဖင့္ အေနာက္ႏိုင္ငံ ကုမၸဏီမ်ား ဝင္ေရာက္လာႏိုင္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕တိုင္းျပည္မ်ားသည္ လႈပ္ရွားေနၾကၿပီး ျဖစ္သည္။ အေမရိကန္သည္ IMF ႏွင့္ ကမၻာ့ဘဏ္မွ အဖြဲ႕မ်ားအား ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ေစလႊတ္၍ သဘာဝမက်ေသာ ေငြေၾကးစနစ္အား ေခတ္မီေအာင္ ျပဳျပင္ရန္ အကူအညီေပးေစသည္။ အီးယူက အစိုးရအဖြဲ႕ဝင္မ်ားအေပၚ ဗီဇာကန္႔သတ္ထားျခင္းမ်ားကို ပယ္ဖ်က္ေပးခဲ့ၿပီး လာမည့္ ဧၿပီလတြင္ ေနာက္ထပ္ ေျဖေလွ်ာ့မႈမ်ား ေၾကညာလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ရသည္။

အေနာက္ႏိုင္ငံ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မ်ားျပားေသာ လူဦးေရ၊ သယံဇာတ ႂကြယ္ဝမႈ၊ ေခတ္မီပစၥည္းႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားအတြက္ ေစ်းကြက္မ်ားအေပၚ မ်ားစြာ ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ ရွိသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ နာရီမ်ားသည္ ၁၉၆ဝ အေစာပိုင္းကာလမ်ားကတည္းက ရပ္သြားခဲ့ၿပီး ယခုအခါ တိုင္းသူျပည္သားမ်ားသည္ အရာရာကို တက္ႂကြလ်က္ ရွိသည္။ ယခင္က လူအနည္းငယ္ကသာ ကားပိုင္ဆိုင္ႏိုင္ၾကၿပီး စူပါမားကတ္ႀကီးမ်ားမွာလည္း ေျခာက္ကပ္လ်က္ ရွိသည္။

Mr.Vriens ကေျပာၾကားရာတြင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားသည္ ေငြေၾကးက႑အစ ဟိုတယ္မ်ားႏွင့္ စားေသာက္ကုန္ ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းအဆံုး ေနရာတကာတြင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ျမင္ေတြ႕ေနရသည္ဟု ဆိုသည္။ ျမန္မာအစိုးရသစ္သည္ အေနာက္ႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားကို လက္ကမ္းႀကိဳဆိုလ်က္ ရွိသည္။ အေရးယူမႈမ်ား ခ်မွတ္ထားေသာ ႏွစ္မ်ားက အဓိကႀကီးမားေသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏံွသူမ်ားမွာ တရုတ္ကုမၸဏီမ်ား ျဖစ္ၿပီး ယင္းတို႔သည္ ေရနံ၊ သစ္ႏွင့္ အျခားသယံဇာတမ်ား ထုတ္ယူရန္ စိတ္အားထက္သန္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းတို႔အနက္ အနည္းငယ္ကသာ ေဒသခံလုပ္သားမ်ား၊ ပတ္ဝန္းက်င္ဆိုင္ရာမ်ားအတြက္ လုပ္ေဆာင္ေပးျခင္း၊ လိုက္နာျခင္းမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ယခုအခါ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အျခား ေရြးခ်ယ္စရာမ်ား ရွိလာၿပီ ျဖစ္သည္။

တိုင္းျပည္ကို ႏိုင္ငံျခား ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္ ဆြဲေဆာင္မႈ ရွီေစရန္ အစိုးရသည္ ဥပေဒမ်ား၊ စီးပြားေရးစနစ္မ်ားကို တစ္ႏွစ္အတြင္း လွ်င္ျမန္စြာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ေျမယာဥပေဒသစ္၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဥပေဒသစ္ မူၾကမ္းမ်ား ေရးဆြဲလ်က္လည္း ရွိသည္။ အထူးစီးပြားေရးဇုန္မ်ား တည္ေထာင္၍ အဖက္ဖက္မွ အႀကံဉာဏ္မ်ားလည္း ေတာင္းခံေနသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို တရုတ္၊ အိႏၵိယႏွင့္ အေရွ႕ေတာင္အာရွၾကားတြင္ မဟာဗ်ဴဟာက်ေသာ ဆက္သြယ္မႈ ျဖစ္ရန္ ႀကိဳးစားလ်က္ရွိရာ ကမၻာေပၚတြင္ လ်င္ျမန္စြာ ႀကီးထြားေနေသာ ေစ်းကြက္ႀကီး ၃ ခုႏွင့္ အလြယ္တကူ ဆက္ဆံႏိုင္ရန္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ ရွိသည္။

သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ စီးပြားေရးလုပ္ကိုင္ရန္ ခက္ခဲေသာ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ပထမအခ်က္မွာ ေငြလဲလွယ္ႏႈန္းသည္ အမွားအယြင္းမ်ား ရွိေနသည္။ တရားဝင္ႏႈန္းမ်ာ တစ္ေဒၚလာလွ်င္ ၆ က်ပ္ ျဖစ္ေသာ္လည္း ပို၍ လက္ေတြ႕က်ေသာ ေမွာင္ခိုေစ်းႏႈန္းမွာ ၈ဝဝ က်ပ္ ျဖစ္သည္။ ပံုမွန္ ဘဏ္စနစ္လည္း မရွိပါ။ ယခု တံခါးအဖြင့္တြင္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈက ေနရာတကာတြင္ ရွိေနသည္ကို အစိုးရတာဝန္ရွိသူမ်ားက ဝန္ခံထားၾကသည္။ ေစာင့္ၾကည့္အဖြဲ႕တစ္ခုျဖစ္ေသာ Transparency International က အက်င့္ပ်က္ျခစားမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံ ၁၈၃ ႏိုင္ငံတြင္ နံပါတ္ ၁၈ဝ တြင္ ရွိေၾကာင္း သတ္မွတ္ထားသည္။ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈအတြက္ ဥပေဒစနစ္တစ္ခု အသက္ဝင္ရန္ အခ်ိန္မ်ားစြာ ၾကာလိမ့္ဦးမည္လည္း ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေရးယူမႈမ်ား ရွိေသာ္လည္း ကုမၸဏီအခ်ိဳ႕သည္ ေကာင္းစြာ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ျပင္သစ္ ေရနံကုမၸဏီျဖစ္ေသာ Total သ