Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

International media (2)

Snapshot of the item below:
International media (2)

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား (၂)

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမည့္သူမ်ားအတြက္ တ႐ုတ္မွသင္ခန္းစာ

(27 Oct 2013 ရက္စြဲပါ The Diplomat မွ Peter Birgbauer ေရးသားေသာ China lessons for Myanmar Investors ကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ား အေစာပိုင္းတြင္ တ႐ုတ္က ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားအတြက္ တံခါးဖြင့္ေပးခဲ့ေသာအခါ ကမၻာတစ္ဝွမ္းရွိ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ကမၻာေပၚတြင္အႀကီးဆံုး ေစ်းကြက္ႀကီးအတြင္းသို႕ဝင္ေရာက္ရန္ အတြက္ ရင္ခုန္မႈမွာ ထိန္းမႏိုင္သိမ္းမရ ရွိခဲ့သည္။ လူဦးေရမွာ တစ္ဘီလီယံေက်ာ္ရွိသည့္အတြက္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္ စဥ္းစားႏိုင္သမွ်ေသာ က႑တိုင္းတြင္ မဆံုးႏိုင္ေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ား ေပးေနသည့္ပံုရွိပါသည္။ ကမၻာတစ္လႊားရွိ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ထိုေစ်း ကြက္သို႔ ဝင္ေရာက္ရန္ စဥ္းစားျခင္း၊ ေဆြးေႏြးျခင္းမ်ားမွာ သာမန္ထက္ပိုလွသည္။ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ရံုးခန္းေနရာမ်ား အလ်င္အျမန္ ရွာေဖြျခင္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ေနၾကပါသည္။ သို႔မွသာ တရုတ္ႏိုင္ငံတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား စတင္ ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါသည္။

ထိုသို႔စိတ္လႈပ္ရွားမႈမ်ားႏွင့္ လ်င္ျမန္စြာလုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ားတြင္ ကုမၸဏီအမ်ားစုအေနျဖင့္ ၎တို႔သည္ ေစ်းကြက္တြင္းသို႕ ဝင္ေရာက္မႈအတြက္ သင့္ေလ်ာ္ေစာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းဟုတ္မဟုတ္ ေသခ်ာစြာ စဥ္းစားျခင္း မရွိခဲ့ၾကေပ။

ယခုလည္း အာဏာရွင္စနစ္မွ တံခါးဖြင့္လာေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ထိုသို႔ေသာ ဟစ္စတီးရီးယားမ်ိဳး ျဖစ္ေပၚ လ်က္ရွိပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ကမၻာေပၚမွ ေနာက္ဆံုးထြက္ေပၚလာေသာ စီးပြားေရးမ်က္ႏွာစာတစ္ခုအျဖစ္ ရႈ႕ျမင္လ်က္ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ၎တို႔၏ ထုတ္ကုန္မ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို တစ္စာစာေအာ္၍ ဝင္ေရာက္လာၾကပါသည္။ စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ားႏွင့္ သရုပ္ခြဲသူမ်ားကလည္း တိုင္းျပည္၏အလားအလာကိုေျပာ၍ တိုက္တြန္းလ်က္ရွိၾကပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအႀကိမ္တြင္ လည္း ကုမၸဏီအမ်ားစုသည္ ျမန္မာေစ်းကြက္သို႕မဝင္ေရာက္မီ ၎တို႔၏ စီးပြားေရးႏွင့္ပတ္သက္၍ အေျခခံက်ေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို မေပးႏိုင္ခဲ့ၾကေပ။

၎မွာ အျမင္မက်ယ္မႈႏွင့္ ေငြေၾကးဆံုးရံႈးႏိုင္ရန္ လမ္းတစ္ခုပင္ျဖစ္ပါသည္။ အခ်ိဳ႕ကုမၸဏီမ်ားသည္ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ ေကာင္းစြာရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံလုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္အမ်ားစုမွာမူ နစ္နာ္မႈမ်ား ရွိႏုိင္ပါသည္။ တရုတ္ ႏိုင္ငံတြင္ ထိုအခ်က္မွန္ကန္ခဲ့ပါသည္။ တရုတ္က ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားမႈေျဖေလ်ာ့ေပးခဲ့ေသာအခါ က႑မ်ိဳးစံုမွ ကုမၸဏီမ်ားသည္ လ်င္ျမန္စြာတိုးတက္ေနေသာ ေစ်းကြက္သစ္တံသ္ ေျခကုတ္ရရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကပါသည္။ မူလအစတြင္ လုပ္သားေစ်းေပါမႈေၾကာင့္ ထုတ္လုပ္မႈက႑ ႏိုင္ငံျခားတိုက္ရိုက္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ (FDI) ကိုဆြဲေဆာင္ခဲ့ ပါသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အတြင္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လုပ္သားေစ်းေပါမႈကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အထည္ခ်ဳပ္က႑သည္ FDI ကိုအမ်ားဆံုးဆြဲေဆာင္ခဲ့ပါ သည္။ သို႔ေသာ္ တရုတ္ျပည္တြင္ အျခားက႑မ်ား အရွိန္အဟုန္ရလာရန္ အခ်ိန္အနည္း ငယ္ၾကာခဲ့ၿပီး၊ တ႐ုတ္ျပည္တြင္းေစ်းကြက္ရွိေနရန္ ေမွ်ာ္မွန္းေသာ ကုမၼဏီမ်ား၏ ျပန္ဆြဲေဆာင္ႏုိင္ရန္ အခ်ိန္ေစာင့္ခဲ့ ရပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ အရင္းအျမစ္မ်ားေနရာခ်ထားရန္ ဆံုးျဖတ္ရာ ကုမၼဏီမ်ားအေနျဖင့္ အခ်ိဳ႕အေျခခံက်ေသာ ေမးခြန္းတစ္ခ်ိဳ႕ကို ကုိယ့္ကိုကုိယ္ျပန္ေမးရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ အဘယ္သို႔ေသာ ေစ်းကြက္အခြင့္ အလမ္းမ်ားရွိပါသနည္း။ ထို႔အခြင့္အလမ္းမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ အဓိကထုတ္ကုန္ႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈတို႔ျဖင့္ ကိုက္ညီမႈ ရွိရဲ႕လား။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံျခင္းျဖင့္ မိမိတို႔၏ စီးပြားေရး ေမာ္ဒယ္ပံုစံကို အေထာက္အကူျပဳပါသလား။ မိမိတို႔မွာ တိုးတက္ႀကီးထြားေရး မဟာဗ်ဴဟာရွိသလား။ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ ယခုအခါ မိမိတို႔၏ ႀကီးပြားေရးမဟာဗ်ဴဟာလား။ ျမန္မာျပည္မွာ ဆက္ေနႏုိင္မယ့္ ပါဝါရွိသလား။ လ်င္ျမန္စြာ ထြက္ႏုိင္မယ့္ ထြက္ေပါက္ရွာထားသလား။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ စီးပြားေရးလုပ္ဖို႔လိုတဲ့ အဓိကအေၾကာင္းျပခ်က္ ကဘာလဲ။ ေရတိုကိုၾကည့္၍ အဆိုပါအေျခခံေသာ ေမးခြန္းမ်ားကို မွန္ကုန္စြာ ေျဖႏုိင္ပါ ေရရွည္တြင္ ႀကီးမားေသာအမွားမ်ားကို ေရွာင္ရွားႏိုင္မည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဤသို႔လုပ္ေဆာင္ရန္မွာ ရွင္းလင္းလြယ္ကူေသာ္လည္း အံ့ၾသဖြယ္အေရအတြက္ရွိသည့္ ကုမၼဏီမ်ားသည္ တ႐ုတ္ျပည္တြင္ လည္းေကာင္း၊ ယခု ျမန္မာျပည္ တြင္ လည္းေကာင္း ဤသို႔လုပ္ေဆာင္ခဲ့ျခင္းမရွိခဲ့ေပ။ ကုမၼဏီမ်ားစြာသည္ Beijing ႏွင့္ ရွန္ဟိုင္းတြင္ ၎တို႔၏ ႐ံုးမ်ားကို အေထာက္အကူျပဳမည့္ သတ္သတ္မွတ္မွတ္ အႀကံေပးသူမရွိခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ၁၂ - ၁၈ လအတြင္း ေစ်းကြက္မွ ျပန္လည္ထြက္ခြာသြားခဲ့ရပါသည္။ ကိုကာကိုလာႏွင့္ GE ကဲ့သို႕ေသာ ႏိုင္ငံတကာကုမၸဏီႀကီးမ်ား ကာလရွည္ၾကာ တည္ရွိေနႏိုင္သည့္ ပါဝါရွိၿပီး ၎တို႔၏ ေစ်းကြက္အတြက္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈျပဳလုပ္ရန္ ေရရွည္ခ်ဥ္းကပ္မႈ ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေသးစားႏွင့္အလတ္စား ကုမၸဏီမ်ာအတြက္မူ အကန္႔အသတ္မရွိေသာ ဘတ္ဂ်က္မရွိျခင္းေၾကာင့္ မွားယြင္းေသာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈေၾကာင့္ ဆံုးရံႈးမႈမ်ား ျဖစ္ရတက္ပါသည္။

ႀကီးမားေသာေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ျမွဳပ္ႏွံရမည့္ ကုန္က်စရိတ္မ်ား၊ မိမိႏွင့္ၿပိဳင္ဖက္မ်ားက ေစ်းကြက္သစ္တြင္ ရံုးခန္းမ်ား ဖြင့္လွစ္လာျခင္းေၾကာင့္ မိမိလည္း ရံုးခန္းလိုက္ဖြင့္ရမည္ဟု မဆိုလိုေပ။ တရုတ္ျပည္တံခါးဖြင့္ခဲ့စဥ္က ကုမၸဏီ အမ်ားစုသည္ ေစ်းကြက္တြင္းသို႔ သူ႔ထက္ငါဦးေအာင္ဝင္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ၎တို႔အတြက္ အက်ိဳးမ်ား လိမ့္မည္လား ဟူေသာဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ိဳးခ်မွတ္ႏိုင္ခဲ့ျခင္းမရွိေပ။ အမ်ားစုမွာ တရုတ္ေစ်းကြက္တြင္ ဦးစြာဝင္ ေရာက္သူျဖစ္ေရးသာ စိတ္ထဲတြင္ စဥ္းစားခဲ့ၾကသည္။ ေစ်းကြက္အဖြင့္တြင္ ပထမဆံုးဝင္ေရာက္သူမွာ ႀကီးမား ေသာႀကီးမားေသာ အျမတ္ အစြန္းအတြက္ အသာစီးရသည္ဆိုသည္မွာ ေကာင္းမြန္စြာလုပ္ငန္းလုပ္ေဆာင္ ႏိုင္မွသာ ျဖစ္ႏိုင္ပါမည္။ အကယ္၍ မွားယြင္းေသာ ဆက္ဆံေရးမ်ား ထူေထာင္မိပါက အသာစီးရႏိုင္သည့္ အခ်က္မွန္သမွ် လံုးဝဆံုးရံႈးသြားႏိုင္ၿပီး ေစ်းကြက္တြင္ ဆက္လက္ရွင္သန္ေရးကိုပါ ထိခိုက္ႏိုင္ပါသည္။

ထိုထက္ပိုေျပာရလွ်င္ တရုတ္ေစ်းကြက္သို႔ ဝင္ေရာက္ရာတြင္ ကုမၸဏီအမ်ားစုသည္ သဘာဝမက်ေသာ ေမွ်ာ္လင့္မႈမ်ား ထားရွိခဲ့ၾကျခင္း ပင္ျဖစ္ပါသည္။ အဆိုပါႀကီးမားေသာ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားသည္ အႀကီးတန္းအမႈ ေဆာင္မ်ားက ေစ်းကြက္ဝင္ေရာက္ေရး အစီစဥ္မ်ား အတြက္ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်မွတ္ရာတြင္ အမွန္တရားကို ဖံုးကြယ္ထား သလို ျဖစ္ရပါသည္။

ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ားႏွင့္မတူ ျမွဳပ္ႏွံထားၿပီးေသာ ေငြမ်ားက ဆက္လုပ္ရန္ သဓိ႒ာန္ခ်မႈကို ျမင့္တက္ေစၿပီး ၎ အခ်က္မွာ ေရရွည္တြင္ ကုမၸဏီမ်ားအေပၚ ကုန္က်စရိတ္ပိုမ်ားႏိုင္ပါသည္။ ျဖစ္လာႏိုင္သည့္ ဆံုးရံႈးမႈအမွား မ်ားကို ေရွာင္ရွားႏိုင္သည့္ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းမွာ တရုတ္ကဲ့သို႔ႀကီးမားေသာ ေစ်းကြက္ျဖစ္ေစ၊ ျမန္မာကဲ့သို႔ မထိေတြ႕ ရေသးေသာ ေစ်းကြက္ျဖစ္ေစ၊ ေစ်းကြက္သစ္၏ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို အငမ္းမရ ရယူလို သည့္ ေထာင္ေခ်ာက္မ်ိဳး ေရွာင္ရွားရန္ ျဖစ္ပါသည္။ ေစ်းကြက္အခြင့္အလမ္းမ်ားကို မွန္ကန္စြာ ထိေတြ႔ခ်ိတ္ ဆက္ရန္ႏွင့္ ဘက္လိုက္ျခင္းမရွိေသာ ရႈ႕ေဒါင့္မွ ၾကည့္ရႈဝင္ေရာက္ရန္ ျဖစ္သည္။ တရုတ္ျပည္တြင္ ျဖစ္ခဲ့သကဲ့ သို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ထြက္ေပၚလာေသာ ေစ်းကြက္တြင္လည္း မွန္ကန္ေသာ ခ်ဥ္းကပ္မႈကသာ ေအာင္ျမင္မည့္ သူမ်ားႏွင့္ ဆံုးရံႈးမည့္သူမ်ားကို ခြဲျခားေပးသြားမည္ ျဖစ္ပါသည္။

(Peter Birgbauer သည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္မွ International Center of Excellence တြင္လုပ္ကိုင္ေနေသာ Johns Hopkins တကၠသိုလ္ SAIS မွ အႀကီးတန္းအႀကံေပးျဖစ္ပါသည္။)



Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place. Logo for Google Drive

International Media (1)

Snapshot of the item below:
International Media (1)