yangonchronicle 2011- (1)
၁၉.၉.၂၀၁၂
ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား
- ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ sanctionမ်ားဆက္လက္ေျဖေလွ်ာ့ေပးရန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တိုက္တြန္း
(BBC Newsမွ 18Sept 2012ရက္စြဲပါ “Suu Kyi calls for further easing od Burma sanctions” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)
- ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ မလြယ္ကူလွေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္း
(13 September 2012 ရက္စြဲပါ Asia Times Online မွ Brain Mc Cartan ေရးသားေသာ No easy peace for Myanmar ကိုဘာသာျပန္ပါသည္)
************************************************************
ျမန္မာႏိုင္ငံအေပၚ sanctionမ်ားဆက္လက္ေျဖေလွ်ာ့ေပးရန္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တိုက္တြန္း
(BBC Newsမွ 18Sept 2012ရက္စြဲပါ “Suu Kyi calls for further easing od Burma sanctions” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)
ျမန္မာအစိုးရအေပၚ ခ်မွတ္ထားေသာ sanctionမ်ား ေနာက္ထပ္ ေျဖေလွ်ာ့ေပးျခင္းကို သူမအေနျဖင့္ ေထာက္ခံေၾကာင္း အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စု သို႔ အလည္အပတ္ ေရာက္ရွိေနသည့္ ျမန္မာအတိုက္အခံ ေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေျပာၾကားလိုက္သည္။ ႏို္င္ငံျခားေရးဝန္ႀကီး ဟီလာရီ က လင္တန္ႏွင့္ ေတြ႔ဆံုၿပီးေနာက္ သူမက ထိုကဲ့သို႔ မွတ္ခ်က္ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ မစၥစ္ကလင္တန္လာၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံ တြင္ တပ္မေတာ္က ေက်ာေထာက္ ေနာက္ခံ ေပးထားေသာ အစိုးရ၏ ေနာက္ျပန္ေလွ်ာႏိုင္မႈ (သို႔မဟုတ္) အဖ်ားရွဴးႏိုင္မႈကို သတိေပး ေျပာဆိုခဲ့သည္။
ျမန္မာအစိုးရသစ္က ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈစီးပြား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မ်ားကို တစ္သီတစ္တန္း စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ ၿပီးေနာက္တြင္ စတင္ျပဳလုပ္ခဲ့ၿပီး ေနာက္တြင္ အေနာက္အုပ္စုက ယခင္ခ်မွတ္ထားခဲ့ေသာ sanctionမ်ားသိသိသာသာ ေျဖေလွ်ာ့သြားခဲ့ၿပီ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာသမၼတ ဦးသိန္းစိန္သည္လည္း တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ ခရီးစဥ္အၿပီး လာမည့္အပတ္တြင္ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုသို႔ ေရာက္ရွိလာမည္ဟု သိရသည္။ ဝါရွင္တန္မွ US Institute of Peaceတြင္ စကားေျပာဆိုရာ၌ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ပထမဆုံး အတားအဆီးကို ျဖတ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီျဖစ္ ေၾကာင္း သို႔ေသာ္ေနာက္ထပ္ အတားအဆီးမ်ားစြာ က်န္ေနေသးေၾကာင္း အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုႏွင့္ ခ်စ္ၾကည္ရင္းႏွီးမႈ က႑အရ sanctionမ်ား ဆက္လက္ေျဖေလွ်ာ့ ေပးသင့္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။ “sanctionေတြ ေျဖေလွ်ာ့ေပးတာကို ကၽြန္မေထာက္ခံပါတယ္။ ဘာ့ေၾကာင့္လဲဆိုရင္ ကၽြန္မတို႔ ျပည္သူေတြဟာ သူတို႔တာဝန္ယူတာကို စတင္လုပ္ ႏိုင္ၾကၿပီလို႔ ကၽြန္မယူဆလို႔ပါပဲ။ ဒီမိုကေရစီ အေရြ႕ရဲ႕ အရွိန္ကို ဆက္ထိန္းထားဖို႔ အေမရိကန္ sanctionတစ္မ်ိဳးတည္းကိုပဲ မွီခိုေနရမယ္လို႔ ကၽြန္မမထင္ပါဘူး။ ဒီပန္းတိုင္ကို ေရာက္ေအာင္ ကၽြန္မတို႔ အလုပ္လုပ္ၾကရမွာပါ”ဟုေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က sanctionမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံကို စီးပြားေရး အရ ထိခိုက္ေစသည္ဟူေသာ အေထာက္အထား မရွိေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ ႀကီးက်ယ္ေသာ ႏိုင္ငံေရး အက်ိဳးသက္ေရာက္မႈကို ေပးခဲ့ေၾကာင္း ဆက္လက္ ေျပာ ၾကားသည္။
မစၥစ္ကလင္တန္ကလည္း တပ္မေတာ္ကို အားျပဳထားရေသာ အစိုးရအေနျဖင့္ ေနာက္ထပ္အေျပာင္းအလဲမ်ားကို မိတ္ဆက္ေပးခဲ့ျခင္း မရွိပါက ေနာက္ေၾကာင္းျပန္ ေလွ်ာက်ႏိုင္သည့္ အလားအလာရွိေၾကာင္း သတိေပး ေျပာၾကားသည္။ မစၥစ္ကလင္တန္က ဆက္လက္၍ “ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ က်န္ရွိေန ေသးသည့္ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ားကို လႊတ္ေပးျခင္း၊ ေျမာက္ကိုးရီးယားႏွင့္ စစ္ဖက္ အဆက္အသြယ္ ျဖတ္ျခင္း၊အပါအဝင္ လုပ္ေဆာင္စရာ မ်ားစြာက်န္ေနေသးေၾကာင္း၊ တိုင္းျပည္ကုိစည္းလံုးညီညြတ္ေစရန္ႏွင့္ အနာေဟာင္းမ်ားက်တ္ကာ အေျပာင္းအလဲမ်ား ေရွ႕ခရီးဆက္ႏိုင္ရန္အတြက္ အစိုးရႏွင့္အတိုက္အခံတို႔ အတူတကြ ဆက္လက္လုပ္ ေဆာင္သြားၾကဖို႔ လိုေၾကာင္း”ေျပာၾကားသည္။
ထို႔ျပင္အခြင့္အေရးရပါက တိုင္းျပည္ကို လမ္းမွားေပၚသို႔ ပို႔ရန္ေစာင့္ေနၾကသည့္ အုပ္စုမ်ား ရွိေနေသာေၾကာင့္ ေနာက္ျပန္ေလွ်ာမည့္ အႏၱရာယ္ကို သတိထား ကာကြယ္သြားရန္ အေရးႀကီးေၾကာင္း ဟီလာရီ ကလင္တန္က ေထာက္ျပေျပာၾကားသြားသည္။
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ မလြယ္ကူလွေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးလမ္း
(13 September 2012 ရက္စြဲပါ Asia Times Online မွ Brain Mc Cartan ေရးသားေသာ No easy peace for Myanmar ကိုဘာသာျပန္ပါသည္)
ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တိုက္ပြဲဝင္လာေသာ တုိင္းရင္းသားလက္နက္ကိုင္မ်ားၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရး ေဆြးေႏြးမႈကို ေထာက္ပံ့ကူညီရန္ ေနာ္ေဝးအစိုးရ၏ အစီအစဥ္သစ္သည္ ယခုအခါျပင္းထန္စြာ ေဝဖန္ျခင္းကို ခံေနရသည္။ အဆိုပါအစီအစဥ္ျဖစ္ေသာ ျမန္မာ့ၿငိမ္းခ်မ္းေရးေထာက္ပံ့ကူညီေရး အစီအစဥ္သစ္(Myanmar Peace Support Initiative-MPST)ကို ျပန္လည္သံုးသပ္ စစ္ေဆးရန္ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈ အသစ္မ်ားသည္ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ားကို ေျဖေလ်ာ့ေပးႏိုင္ေကာင္း ေပလိမ့္မည္။ ေျဖေလ်ာ့မႈ မေပးႏိုင္သည့္ အေျခအေနလည္း ျဖစ္ႏုိင္သည္။ ထိုနည္းတူစြာပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ တိုင္းရင္းသားေဒသ မ်ားတြင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ မၿငိမ္မသက္ ရွိေနမႈမ်ားသည္လည္း ထာဝရ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေအာင္ျမင္ေကာင္း ေအာင္ျမင္ႏို္င္သည္။ မေအာင္ျမင္သည့္ အေျခအေနလည္း ျဖစ္ႏိ္ုင္သည္။
အဆိုပါ ေနာ္ေဝးအစိုးရ၏ အစီအစဥ္သည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ဇန္နဝါရီလက သမၼတ ဦးသိန္းစိန္၏ တိုင္းရင္းသားမ်ား၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး အဖြဲ႔ေခါင္းေဆာင္ ထို စဥ္က ဦးေအာင္မင္း ေအာ္စလိုသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္စဥ္က စတင္ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။ MPSIသည္ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားၾကား ေဆြး ေႏြးရာတြင္ ရန္ပံုေငြ ေထာက္ပံ့ျခင္းမွတဆင့္ အဆင္ေျပေအာင္ ျမွင့္တင္ေပးရန္ ရည္ရြယ္သည္။ ေဒသခံ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ တိုင္ပင္ျခင္း၊ အကဲျဖတ္ျခင္း လိုအပ္ခ်က္မ်ား ႏွင့္ ပဋိပကၡျဖစ္ရာ ေဒသမ်ားတြင္ ဆက္ဆံေရး႐ံုးမ်ား ထားရွိျခင္းမ်ားအတြက္ ရန္ပံုေငြ ေထာက္ပံ့့ရန္ ရည္ရြယ္ခဲ့သည္။ MPSIသည္ အပစ္အ ခတ္ ရပ္စဲေရး သေဘာတူၿပီးသည့္ ေဒသမ်ားႏွင့္ အစိုးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ားၾကား ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္ မ်ား ထူေထာင္ၿပီးသည့္ ေဒသမ်ားရွိ ျပႆနာမ်ား ကိုင္တြယ္ေျဖရွင္းရန္ အဆိုျပဳခဲ့သည္။ မြန္ျပည္သစ္ပါတီ (NMSP)သည္ ယခင္ကတည္းက အစိုးရႏွင့္ အပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရး သေဘာတူခဲ့ၿပီး ျဖစ္သည္။ ယခုႏွစ္အေစာပိုင္းတြင္ MPSI အေနျဖင့္ ပဲခူးတိုင္းေက်ာက္ႀကီးၿမိဳ႕နယ္ အနီးတဝိုက္တြင္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ျဖစ္ရေသာ ရြာသားမ်ားကို အေရးေပၚ အကူအညီမ်ားေပးျခင္းျဖင့္ ေရွ႕ေျပးစီမံကိန္းကို စတင္ခဲ့သည္။ ထိုအခ်ိန္မွစ၍ MPSIသည္ ကရင္၊ မြန္၊ ရွမ္း၊ ရခိုင္ႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္မ်ားမွ တုိင္းရင္းသား အေျချပဳအဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ ညွိႏွိဳင္းမႈမ်ားျပဳလုပ္ခဲ့သည္။
MPSIသည္ အစိုးရႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ အစိုးရမဟုတ္ေသာ အုပ္စုမ်ားမွ လက္နက္ကိုင္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔မ်ားႏွင့္လည္းေကာင္း၊ NGOမ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း၊ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႏွင့္ လည္းေကာင္း အေရးေပၚ အကူအညီမ်ား ေပးျခင္းမွ အစျပဳ၍ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ရြာသားမ်ား၊ ေျမျမွပ္မိုင္း ရွင္းလင္းေရး၊ မ်ိဳးဆက္မ်ားအလုပ္အကိုင္ခန္႔ထားေရးမ်ားတြင္ စီမံကိန္းမ်ားခ်၍ အေထာက္အပံ့ျပဳေရး အတူလုပ္ကိုင္ရန္ရည္ရြယ္ခဲ့သည္။ ေနျပည္ေတာ္က MPSIႏွင့္ အလုပ္လုပ္ရန္ စိတ္အားထက္သန္ ခဲ့ျခင္းကို သံုးသပ္သူ အမ်ားစုက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ အလားအလာေကာင္းေသာ အေပါင္းလကၡဏာ ေဆာင္သည့္ လကၡဏာအျဖစ္ အဓိပၸါယ္ ေကာက္ယူခဲ့ၾကသည္။ MPSI အစီအစဥ္အတြက္ ပထမအစ ေဝဖန္မႈမွာ အဆိုပါ အစီအစဥ္အတြက္ ရန္ပံုေငြမွာ ျပည္တြင္းျပည္ပမွ ဒုကၡေရာက္ေနေသာ ျပည္သူမ်ားအ တြက္ အကူအညီေပးေရး အုပ္စုမ်ားကို ေပးေသာအလွဴေငြမွ ခြဲေပးျခင္းျဖစ္သည္ဆိုသည့္ သေဘာေပါက္မႈမွ စတင္ထြက္ေပၚ လာျခင္းျဖစ္သည္။ Osloသည္ အေစာပိုင္း ကတည္းက အခ်ိဳ႕အကူအညီေပးေရး အုပ္စုမ်ားအတြက္ ရန္ပံုေငြကို ျဖတ္ေတာက္ရန္ ဆံုးျဖတ္ထားၿပီးျဖစ္သည္။ ထိုကိစၥသည္ အခ်ိန္အေတာ္ အၾကာကပင္ စီစဥ္ထားၿပီးျဖစ္ကာ MPSIႏွင့္ ဆက္စပ္ပတ္သက္ျခင္း မရွိေၾကာင္း ေနာ္ေဝးအစိုးရ တာဝန္ရွိသူမ်ားက ေျပာသည္။
ေနာ္ေဝးသည္ MPSIအတြက္ အေမရိကန္ ေဒၚလာ(၅)သန္း အသံုးျပဳရန္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ ခ်ထားၿပီး ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ အျခားအလွဴရွင္မ်ား ကိုလည္း အကူအညီမ်ား ထပ္မံေပးရန္ ေတာင္းခံထားသည္။ အဆိုပါ ရန္ပံုေငြကို ရန္ကုန္အေျခစိုက္ အစိုးရ အသိအမွတ္ျပဳ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွ တဆင့္ေပး သြားမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏို္င္ငံဆိုင္ရာ ေနာ္ေဝးသံအမတ္ႀကီးက ေမလတြင္ ေျပာၾကားခဲ့ရာ၌ အကယ္၍ နယ္စပ္အေျခစိုက္ အကူအညီေပးေရး အုပ္စုမ်ား သည္ ရန္ကုန္တြင္ ႐ံုးခန္းဖြင့္လွစ္ ႏိုင္မည္ဆိုပါက ရန္ပံုေငြရရွိေရး စဥ္းစားေပး ႏိုင္သည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။ MPSI၏ အႀကီးအကဲ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ကုလသမဂၢ၏ လူသားခ်င္း စာနာမႈဆိုင္ရာ ညွိႏွိဳင္းေရးမွဴးေဟာင္း Charles Petricက ဇြန္လက ေျပာ ၾကားခဲ့ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပြင့္လင္းစြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္မည့္ အခြင့္အလမ္းသစ္မ်ားကို ပို၍ႏွစ္သက္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။ ျပင္ပသတင္းဌာနမ်ားသို႔ ေပါက္ၾကား သြားခဲ့ေသာ MPSI၏ဌာနတြင္း ကနဦး အစီရင္ခံစာတြင္ နယ္စပ္၌ လုပ္ကိုင္ေနေသာ အုပ္စုမ်ားအတြက္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားျခင္း မျပဳရန္ ေရးသား ထားသည္။ အဆိုပါ အခ်ိဳ႕ေသာ အုပ္စုမ်ားကို လက္ခံခ်င္ပံု မရေပ။ ၎တို႔လုပ္ေဆာင္ေနေသာ လူသားခ်င္း စာနာမႈဆိုင္ရာႏွင့္ အျခားလုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ား သည္ လက္ရွိလက္နက္ကိုင္ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ေနေသာ ေနရာတြင္ အက်ံဳးဝင္လ်က္ ရွိသည္ဟု ခံစားေနရသည္။ လက္ရွိအပစ္အခတ္ ရပ္စဲေရးႏွင့္ ညွိႏွိဳင္းမႈမ်ားမွာ မေအာင္ျမင္ႏို္င္သည့္ အလားအလာမ်ား အားေကာင္းလ်က္ ရွိေနေသးသည္ျဖစ္ရာ အဆိုပါ အခ်ိဳ႕အုပ္စုမ်ားသည္ ၎တို႔၏ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား အႏၱရာယ္ ရွိလာႏိုင္၍ ျပည္တြင္းသို ႔ေရြ႕ေျပာင္းရန္ စဥ္းစားလ်က္ ရွိေနသည္။ ထို႔ေၾကာင့္အမ်ားက အစုိးရ၏ ျပည္လည္ေပါင္းစည္းေရး ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ား ႐ိုးသား မႈရွိ၊ မရွိအေပၚတြင္ သံသယ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ယခုေဝဖန္မႈမ်ားသည္ ျပည္တြင္းတြင္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္ရသူမ်ားကို အကူအညီ ေပးရာတြင္ ပါဝင္ေနသူ တုိင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္အခ်ိဳ႕ကို အံ့အား သင့္ေစသည္။ ႏိုင္ငံတကာ ျပင္ပအဖြဲ႕အစည္းမ်ားထံမွ ေစာဒကတက္မႈမ်ား ထက္စာလွ်င္ ႏုိင္ငံျခားသား လွဳပ္ရွားသူမ်ား၊ အလွဴရွင္မ်ားႏွင့္ ေထာက္ပ့ံေရး အဖြဲ႕မ်ား၏ အကူအညီမ်ားႏွင့္ ရပ္တည္ေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား ဖြဲ႕စည္းထားသည့္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအေျချပဳ အဖြဲ႕အမ်ိဳးမ်ိဳးထံမွ တရားမွ်တမႈမရွိ ေၾကာင္း ေျပာဆိုသည့္ အသံမ်ား ထြက္ေပၚလာသည္။
Karen Environment and Social Action Network (KESAN)၊ Human Rights Education Institute of Burmaႏွင့္ Women's League of Burmaအစရွိေသာ အုပ္စုမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံမွ အခြင့္အေရးမ်ား အႏွိမ္ခံ ထားရေသာ လူမ်ားႏွင့္ စစ္အစိုးရလက္ထက္ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ခ်ိဳးေဖာက္ မႈမ်ား ေျပာေရးဆိုခြင့္ ရွိလာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေပး ႏုိင္ရန္ တည္ေထာင္ထားေသာ အုပ္စုမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ အမ်ားစုသည္ ယခုအရပ္သား အမည္ခံ အစိုးရ လက္ထက္တြင္လည္း အဆိုပါ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ ေနၾကသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၁၀ႏွစ္ ၁၅ႏွစ္အတြင္း ျမန္မာႏုိ္င္ငံ၏ ဆိုးဝါးေသာ အေျခအေနမ်ား ကမၻာတြင္ ေပၚျပဴလာ ျဖစ္ေနခ်ိန္တြင္ အဆိုပါအုပ္စုမ်ား ေကာင္းစြာ ရပ္တည္ လွဳပ္ရွားႏုိင္ခဲ့သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေငြေၾကး၊ လုပ္အားေပးမည့္ သူမ်ားႏွင့္ အၾကံဥာဏ္မ်ား လြယ္ကူစြာ အသင့္ရရွိ ႏုိင္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရမဟုတ္ေသာ လက္နက္ကိုင္အုပ္စုမ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးအဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ ဆက္သြယ္လုပ္ကိုင္ျခင္းျဖင့္ ျမန္မာႏို္င္ငံတြင္ ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ ပလက္ေဖာင္းကို ျဖစ္ေပၚေစသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ ၎တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္းမွ အေျခအေနမွန္မ်ားကို လြတ္လပ္စြာေဖာ္ထုတ္ႏုိင္ေသာ အခြင့္အေရးကိုလည္း ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းထားၿပီး၊ ႏိုင္ငံတကာတြင္ ေထာက္ခံမႈမ်ားရေရး လုပ္ငန္းကိုလည္း ထမ္းေဆာင္သည္။
အခ်ိဳ႕ေသာ အုပ္စုမ်ားသည္ ၎တို႔တည္ေဆာက္ထားၿပီးေသာ ပလက္ေဖာင္းကို အသံုးျပဳ၍ ေနာ္ေဝတို႔ ေထာက္ပံ့ထားေသာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္း စဥ္တြင္ ပိုမိုပါဝင္လာႏိုိင္ေရးကို လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိသည္။ ထိုသို႔လုပ္ေဆာင္ျခင္းေၾကာင့္ KNUႏွင့္ SSA(ေတာင္) ကဲ့သို႔ေသာ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႔အစည္း မ်ားသည္ ယခင္က ၎တို႔သည္ ရွိသည္ဟုပင္ ထည့္မတြက္ထားသည့္ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားႏွင့္ ညွိႏွိဳင္းရန္ တြန္းအားေပး သကဲ့သို႔ ရွိသည္။ တိုင္းရင္းသား ေခါင္းေဆာင္အမ်ားစုက ယံုၾကည္ေနသည္မွာ ၎တို႔လူမ်ိဳးမ်ားသည္ စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ဆန္႔က်င္ေရးတစ္ခုတည္းကိုသာ လုပ္ေဆာင္ေန ၾကၿပီး ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို မည္သို႔တျဖည္းျဖည္း တည္ေဆာက္ရမည္ဆိုသည့္ အျမင္ကို ေအာက္ေျခမွစ၍ မရွိၾကေပ။
အေျခခံလူတန္းစား ထၾကြျခင္း
အစိုးရကို ဆန္႔က်င္ခဲ့ၾကသည့္ ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ားသည္ ၎တို႔ကိုယ္၎တို႔ မိမိတို႔သည္သာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္ရ မည္ဟု ႐ႈျမင္ထားၾကၿပီး၊ မၾကာမီကအထိ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသခံ လူထုအဖြဲ႕အစည္း မ်ားထံမွ အၾကံဥာဏ္မ်ား ေတာင္းခံခဲ့ျခင္း မရွိေပ။ Asia Times online ႏွင့္ စကားေျပာခဲ့ေသာ တုိင္းရင္းသား အုပ္စုမ်ားမွ တာဝန္ရွိသူမ်ားက ေျပာၾကားရာတြင္ အဆိုပါ ႏုိင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အသံုးျပဳခဲ့ေသာ ရန္ပံုေငြမ်ားႏွင့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ေဒသခံ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားက မည္သုိ႔မွ် ေမးခြန္းထုတ္ခဲ့ျခင္း မရွိေၾကာင္း ေျပာခဲ့သည္။ ယခုMPSI အျဖစ္ အပ်က္တြင္လည္း အဆိုပါ ေဒသခံ လူထုအဖြဲ႔အစည္း မ်ားကပင္ လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ပိုမိုပါဝင္ခြင့္ရေရး တြန္းအားေပးခဲ့ၿပီး၊ ညွိဳႏွိဳင္းေရး စားပြဲတြင္ ပါဝင္ ႏိုင္ေရးအတြက္ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိေရးကို ေတာင္းဆိုခဲ့သည္။
အဆိုပါ အေျခခံ လူတန္းစားမ်ား၏ တြန္းအားေပးမႈသည္ အဖြဲ႔မ်ားၾကားတြင္ KNUႏွင့္ RCSS (Restoration Conuncil of Shan State) တို႔ကဲ့သို႔ေသာ အဖြဲ႔မ်ား အခတ္အခဲ ျဖစ္ေနေသာ အခ်ိန္တြင္ ထြက္ေပၚလာျခင္းျဖစ္သည္။ ထုိအုပ္စုမ်ားသည္ ၎တုိ႔၏ တိုင္းရင္းသားမ်ား အၾကားတြင္ ႏွစ္သက္မႈ မရွိသည့္ ျမန္မာအစိုးရႏွင့္ ႐ႈတ္ေထြးေသာ ညွိႏွိဳင္းမႈ သာမက လ်င္ျမန္စြာ တိုးတက္လာေနေသာ လူထုအဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ လွဳပ္ရွားမႈႏွင့္ပါ ေဆြးေႏြးရမည္ ျဖစ္သည္။ လူထုအဖြဲ႔အစည္းမ်ားမွာ ၎တို႔၏ ေတာ္လွန္ေရး မဟာဗ်ဴဟာ ေအာင္ျမင္ေရးအတြက္ နားလည္မႈျဖင့္ ေပၚေပါက္လာေအာင္ ကူညီ ထားေသာ အဖြဲ႔မ်ားျဖစ္သည္။
တိုင္းရင္းသားေခါင္းေဆာင္ အမ်ားစုသည္ ေနာ္ေဝးအစိုးရ၏ အစီအစဥ္ အေပၚတြင္လည္း အေၾကာင္းျပခ်က္ မတူညီ ၾကေသာ္လည္း သတိျဖင့္ ေစာင့္ၾကည့္လ်က္ရွိသည္။ ၎တို႔အဓိက စိုးရိမ္ပူပန္သည့္ အခ်က္မွာ ထိုအကူအညီမ်ားသည္ အစိုးရ၏ စီးပြားေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္မႈ တြန္းအားေပးျခင္းကို ပို၍ အဆင္ေျပေစရန္ အေထာက္အပံ့ျဖစ္ဖို႔ စိုးရိမ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးအရ ညိွႏိွဳင္းမႈမ်ား မၿပီးစီးေသးမီ လက္နက္ခ်ရမည္ကို ပူပန္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ညွိႏွိဳင္းမႈ အမ်ားစုမွာ ယခင္ႀကိဳးစားခဲ့ဖူးျခင္းမ်ားထက္ တိုးတက္မႈ ရွိေနေသာ္လည္း၊ သူပုန္ထရျခင္းမ်ား၏ ေနာက္ကြယ္မွ ႏို္င္ငံေရးအရ ကြဲျပားျခားနား ေနမႈမ်ားကိုမူ အနည္းငယ္မွ်သာ ကိုင္တြယ္ႏို္င္ပါေသးသည္။
အစိုးရပိုင္းမွမူ ကြဲျပားျခားနားေသာ အိုင္ဒီယာကို ကိုင္စြဲထားပံုရသည္။ သူပုန္ထမႈမ်ားသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈနိမ့္က်ရျခင္းက လွဳံ႕ေဆာ္ျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး၊ တုိင္းရင္းသား ေဒသမ်ားတြင္ စီးပြားေရး လုပ္ေဆာင္မႈမ်ား တိုးျမွင့္ေပးၿပီး၊ သာယာဝေျပာ လာပါက ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို သယ္ေဆာင္လာမည္ဟု ခံယူထားပံုရသည္။ သို႔ေသာ္ အစိုးရ၏ အဓိပၸါယ္ေကာက္ယူထားမႈမွာ တုိင္းရင္းသာအုပ္စုအမ်ားစုက ၎တို႔၏ ေတာ္လွန္ေရး ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ေရး အတြက္ ခံယူထားမႈမ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ဖက္ ျဖစ္ေနသည္။ တိုင္းရင္းသား ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စစ္ေရးအုပ္စုမ်ားသည္ တိုင္းရင္းသား ရပိုင္ခြင့္ ပိုမိုရရန္ႏွင့္ ကိုယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ အပါအဝင္ ဗဟိုအစိုးရ၏ ႏိုင္ငံေရးအရ တရားမွ်တမႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ ေပၚေပါက္လာရျခင္းျဖစ္သည္။
MPSI က ၎သည္အစိုးရ၏ ရပ္တည္ေနရာအတြက္ ေထာက္ခံေပးေနသည္ ဆိုသည္မွာ မဟုတ္ေၾကာင္း ေျပာဆိုခဲ့ၿပီး၊ အမ်ားျပည္သူသုိ႔ ထုတ္ျပန္ ေၾကညာခ်က္တြင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ညွိႏွိဳင္းမႈအစား စီးပြားေရး အကူအညီေပးျခင္းျဖင့္ အစားထိုးရန္ မသင့္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ MPSI၏ အစီအစဥ္ မူၾကမ္း တြင္ အကူအညီေပးျခင္းသည္ မိမိကိုယ္မိမိယံုၾကည္မႈရွိေရး စမ္းသပ္ရန္ႏွင့္ တည္ေဆာက္ရန္ မဟာဗ်ဴဟာလက္နက္တစ္ခု ျဖစ္ရန္သာ ရည္ရြယ္ၿပီး၊ ႏိုင္ငံေရးအရ အေျဖထုတ္မႈ လိုအပ္ခ်က္ ေနရာတြင္ အစားထိုးရန္ မဟုတ္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပခဲ့သည္။ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားစြာ ျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ စစ္ပြဲမ်ားႏွင့္ ယံုၾကည္မႈ ေပ်ာက္ဆံုးေနျခင္းမ်ားကို လအနည္းငယ္အတြင္း ကုစားရန္မျဖစ္ႏို္င္ေပ။ တိုင္းရင္းသား အုပ္စုမ်ားႏွင့္ အစိုးရသည္ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ ႏုိင္ငံေရးအရ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား မျပဳလုပ္မီ၊ တစ္ဦးအေပၚတစ္ဦး ယံုၾကည္မႈရွိေရးကို တျဖည္းျဖည္း တည္ေဆာက္ရန္ လုိအပ္သည္။ ထုိသုိ႔ေဆြးေႏြးမႈမ်ားသည္ ႏွစ္မ်ားစြာ ၾကာႏိုင္ေၾကာင္း အခ်ိဳ႕က ခန္႔မွန္းၾကၿပီး ထိုသို႔ေဆြးေႏြးသည္အထိ ျပည္တြင္းတြင္ အိုးမဲ့အိမ္မဲ့ ျဖစ္ရသူမ်ားအေပၚ ဂ႐ုစိုက္အကူအညီေပးေရးႏွင့္ တုိင္းရင္း သား အုပ္စုမ်ားၾကား အေျခခံစြမ္းေဆာင္ရည္မ်ား တည္ေဆာက္ေပးျခင္းမ်ားကို လုပ္ေဆာင္ေပးရန္ လုိအပ္သည္။
MPSIသည္ မၾကာမီက ေပါက္ၾကားသြားေသာ ၎၏အစီရင္ခံစာေၾကာင့္ ပ်က္ယြင္းခဲ့ရေသာ ၎၏ပံုရိပ္ကို ျပန္လည္ျပင္ဆင္ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။ ဩဂုတ္လ (၃၁)ရက္ေန႔က ၎သည္ ထိုင္းႏိုင္ငံေျမာက္ပုိင္း ခ်င္းမိုင္ၿမိဳ႕နယ္တြင္ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား ပိုမိုပါဝင္ေစရန္ ရည္ရြယ္ခ်က္မ်ားႏွင့္ ကတိ ကဝတ္မ်ားကို ရွင္းလင္းတင္ျပသည့္ ဒုတိယ အစည္းအေဝးကို ေခၚယူခဲ့သည္။ အဆိုပါ အစည္းအေဝးသို႔ လူထုအဖြဲ႔အစည္း အနည္းငယ္မွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသာ တက္ေရာက္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ လုပ္ငန္းစဥ္သည္ နဂိုကတည္းက မွားယြင္းေနသည္ဆိုသည္ကို အမ်ားက ယံုၾကည္ေနေၾကာင္း အခ်က္ ေပးသည့္ သေဘာျဖစ္သည္ဟု အေျခအေနကို သေဘာေပါက္သူမ်ား၏ အဆိုအရ သိရွိရသည္။ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႔အစည္းငါးခုမွ လက္မွတ္ေရးထိုး၍ ေနာ္ ေဝသံအမတ္ႀကီး Nordgaardထံသို႔ ေပးပို႔ေသာ အစည္းအေဝးႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဝဖန္ ထားရာတြင္ “ကြ်ႏ္ုပ္တို႔အေနျဖင့္ အဆိုပါ အစည္းအေဝးသည္ ေနာ္ေဝးႏိုင္ငံ၏ MPSIအတြက္ ေကာင္းမြန္ေသာ လုပ္ငန္းေဆာင္တာမ်ားကို သ႐ုပ္ေဖာ္ ရွင္းလင္းမျပႏုိင္ဟု ခံစားရသည္”ဟု ေဖာ္ျပထားသည္။ ၎တို႔က MPSI၏ ညွိႏွိဳင္းတိုင္ပင္မႈသည္ မွားယြင္းမႈမ်ားရွိၿပီး၊ လ်င္ျမန္စြာ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ကာ ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈ မရွိျခင္းေၾကာင့္ တုိင္းရင္းသား လူထုမ်ားႏွင့္ လူထုအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ဘယ္ေသာအခါမွ် လက္ခံႏို္င္ဖြယ္ မရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။
အစိုးရဖက္မွေရာ တုိင္းရင္းသား ႏုိင္ငံေရး အုပ္စုမ်ားဖက္မွ ပါဝင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးခ်င္းသည္ ႏိုင္ငံေရးေကဒါမ်ားအျဖစ္ ေလ့က်င့္ေပးထားျခင္း ထက္စာလွ်င္ လူ႔စြမ္းေဆာင္ရည္ တည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းအတြင္း ဦးေဆာင္စည္း႐ံုးမႈ ပညာရပ္မ်ားကို ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးထားမွသာ ေယဘူယ်အားျဖင့္ ပိုမိုနီးစပ္မည္ျဖစ္ၿပီး စစ္ျဖစ္ေနရာမွ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတြင္ ၎တို႔၏ လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းမ်ားအား အကူအညီ ေပးႏိုင္ရန္ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတြင္ ပိုမိုသင့္ေလ်ာ္မည္ျဖစ္သည္။ MPSI သည္ရန္ပံုေငြမ်ားကို အစိုးရႏွင့္ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ား တည္ေထာင္ထားသည့္ ဆက္ဆံေရး ႐ံုးသစ္မ်ားသို႔ စတင္ေပးေဝေနၿပီ ျဖစ္ရာ MPSI၏ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကို အကဲျဖတ္ရန္ ေစာလြန္းေနေသးသည္။ ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကသည္မွာ အဆိုပါ ဆက္ဆံ ေရး ႐ံုးသစ္မ်ားသည္ ေဒသခံမ်ား၏ မေက်နပ္မႈမ်ားကို ကိုင္တြယ္ရန္ႏွင့္ ေဒသခံ အသိုင္းအဝုိင္းမ်ားႏွင့္ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ အၾကံဥာဏ္ေတာင္းခံၿပီး အေရး ႀကီးေသာအခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏုိင္ေရးပင္ ျဖစ္သည္။ ေလာေလာဆယ္တြင္မူ တုိင္းရင္းသား ႏိုင္ငံေရး အဖြဲ႔အစည္းမ်ားသည္ သက္ဆုိင္ရာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို တြန္း၍ လုပ္ေဆာင္ေနၿပီး၊ အစိုးရကို သံသယ၏ အက်ိဳးခံစားခြင့္ကို ေပးထား သည္။ ယခုကဲ့သို႔ ယာယီေဆြးေႏြးမႈမ်ား ဆက္လက္လုပ္ေဆာင္ ေနသည့္နည္းတူ တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႔ အစည္းမ်ား၊ MPSIႏွင့္ ေဒသခံ လူထုအဖြဲ႔အစည္းမ်ား ၾကားတြင္ ညိွႏွိဳင္းသေဘာတူညီမႈ ရရွိေရး လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုအပ္ေနၿပီး၊ သို႔မွသာ အဓိပၸါယ္ရွိေသာ ၿငိမ္း ခ်မ္းေရးကို ရယူႏိုင္လိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။
******************************************************************************************