Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle 2011 - (2)
yangonchronicle 2011 - (2)

၅.၁၀.၂ဝ၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား အပိုင္း(၂)

  1. ထိုင္း-ျမန္မာေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းလမ္းေၾကာင္းေပၚျပန္ေရာက္

(5 October 2012 ရက္စြဲပါ  The Nation မွ Thailand-Myanmar deep-sea port projects' back on track ' ကိုဘာသာျပန္သည္)

  1. ျမန္မာရုိဟင္ဂ်ာကိစၥဆိုင္ရာ အစည္းအေဝး ဒိုဟာတြင္က်င္းပ

(Gulf Times မွ 4 oct 2012 ရက္စြဲပါ “ Doha hosts meetings on Plight of Myanmar Muslims “ သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

***********************************************************

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

ထိုင္း-ျမန္မာေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းလမ္းေၾကာင္းေပၚျပန္ေရာက္

(5 October 2012 ရက္စြဲပါ  The Nation မွ Thailand-Myanmar deep-sea port projects' back on track ' ကိုဘာသာျပန္သည္)

ထိုင္းဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ Yingluck ႏွင့္ ျမန္မာသမၼတဦးသိန္းစိန္တို႔သည္ ၿပီးခဲ့သည့္အပတ္က နယူးေယာက္ ကုလသမဂၢ အေထြေထြညီလာခံ၏ အရန္ေတြ႔ဆံုမႈအျဖစ္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမႈမ်ားအရ ၾကန္႔ၾကာေနေသာ ထားဝယ္စီမံကိန္းသည္ မၾကာမီတိုးတက္မႈမ်ား ရွိလာေတာ့မည္ ေမွ်ာ္လင့္ရသည္။

ႏွစ္ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ႏွစ္ဦးသည္ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ စက္မႈဇုန္ေနရာမ်ားကို သြားေရာက္ၾကည့္႐ွဳရန္ စီစဥ္ထားသည္။ တခ်ိန္တည္းမွာပင္ အီတာလ်ံ-ထိုင္းသည္ ဆိပ္ကမ္းေဆာက္လုပ္ေရးွႏွင့္ ထိုင္းနယ္စပ္မွ လမ္းဆက္သြယ္မႈတို႔ႏွင့္ ပတ္သက္၍ စာခ်ဳပ္ကိုယခုလ လက္မွတ္ေရးထိုးႏိုင္လိမ့္မည္ ေမွ်ာ္လင့္ေနသည္။

“အစပိုင္းမွာေတာ့ ႏွစ္ႏိုင္ငံအစိုးရဟာ ဒီစီမံကိန္းမွာ ဘတ္ဂ်က္ထည့္ဝင္ၿပီး၊ ပုဂၢလိကေတြကို ဒီစီမံကိန္းမွာ သူတို႔ရဲ႕ ေထာက္ခံပံ့ပိုးမႈရွိေၾကာင္း အခ်က္ေပးမွာျဖစ္ပါတယ္။”ဟု ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္၏ အႀကံေပးဘုတ္အဖြဲ႔ အႀကီးအကဲႏွင့္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ အနာဂါတ္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈအတြက္ မဟာဗ်ဴဟာေကာ္မတီ ဒါရိုက္တာ Pansak Vinyarath ကေျပာၾကားခဲ့သည္။

၎ကမီဒီယာမ်ားသို႔ ယမန္ေန႔က ေျပာၾကားရာတြင္ အမ်ိဳးသားစီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးဘုတ္အဖြဲ႔သည္ ထိုင္းႏွင့္ ျမန္မာတို႔ရွိ စီးပြားေရးဇုန္မ်ားၾကား ခ်ိတ္ဆက္ဆက္သြယ္မႈ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးအတြက္ မာစတာပလန္( master plan) ကို မူၾကမ္းေရးဆြဲလ်က္ရွိသည္။

၎တြင္အဓိကအစီအစဥ္ေျခာက္ခု ပါဝင္သည္။ ၎တို႔မွာ ထားဝယ္စီးပြားေရးဇုန္ရွိ အေျခခံအေဆာက္အဦးဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ လူမႈေရးႏွင့္ လူ႔အဖြဲ႔အစည္းဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး၊ စည္းမ်ဥ္းဥပေဒမ်ား တိုးတက္မႈရွိေရးႏွင့္ ဘ႑ာေရးအရေထာက္ပံ့ကူညီေရး တို႔ျဖစ္သည္။

ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီးဌာနသည္ လုပ္ငန္းအၾကံေပးေပးအဖြဲ႔ထူေထာင္၍ ထိုင္း၊ ျမန္မာ ႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိကၾကားႏွင့္ အျခားရန္ပံုေငြအရင္းအျမစ္မ်ားအၾကား သင့္ေလ်ာ္ေသာ ေငြေၾကးႏွင့္ အစုရွယ္ယာဖြ႔ံၿဖိဳးမႈမ်ားကို စဥ္းစားေပးရန္ လုပ္ေဆာင္လ်က္ရွိသည္ဟု ၎က ေျပာသည္။ ထိုသို႔လုပ္ေဆာင္ရန္ ကတ္ဘိနက္မွ အတည္ျပဳခ်က္ရယူလွ်က္ရွိေၾကာင္း ၎ကျဖည့္စြက္ေျပာသည္။ ထို႔ေနာက္ ထိုင္းအစိုးရသည္ ညွိႏွိဳင္းေရးတာဝန္မ်ားကို ကိုင္တြယ္ရန္ တရားဝင္လုပ္ငန္းအုပ္စုတစ္ခု တည္ေထာင္မည္ ျဖစ္သည္။

ထို႔အတူ ယမန္ေန႔က ဘန္ေကာက္ရွိ Japan External Trade Organization (Jetro) မွ ဥကၠဌသည္ စက္မႈဝန္ႀကီး Pongasvas Svasti ႏွင့္ ထားဝယ္စီမံကိန္းအေၾကာင္း ေဆြးေႏြးခဲ့သည္။ ေတြ႔ဆံုအၿပီးတြင္ Pongasvas ကေျပာၾကားရာတြင္ Jetro သည္ ထားဝယ္ေရနက္စီမံကိန္းတြင္ ၎ပါဝင္မႈကို အတည္ျပဳေျပာၾကားခဲ့သည္ ဟု ဆိုသည္။ ၿပီးခဲ့သည့္ အပတ္က ေခါင္းေဆာင္ႏွစ္ဦး နယူးေယာက္တြင္ ေတြ႔ဆံုအၿပီး၌ ျမန္မာဒုတိယဝန္ႀကီးႏွင့္ ထုိင္းဒုတိယဝန္ႀကီး Kittiratt Na-Ranong တို႔ဥကၠဌ အျဖစ္ပါဝင္ေသာ ပူးတြဲေကာ္မတီကိုဖြဲ႔စည္းခဲ့ေၾကာင္း စက္မႈဝန္ႀကီးက Jetro သို႔သတင္းေပးခဲ့သည္။

“ရင္းႏွီးျမွပ္ႏံွမႈ အစီအစဥ္ကို ႏိုဝင္ဘာလမွာေၾကညာႏိုင္လိမ့္လို႔ ေမွ်ာ္လင့္ရပါတယ္။ ဒါမွသာ ဘယ္အပို္င္းမွာ ဘယ္ႏိုင္ငံ၊ ဘယ္ပုဂၢလိကနဲ႕ ႏိုင္ငံသံုးႏိုင္ငံပူးတြဲရင္းႏွီးျမွပ္ႏံွမႈေတြ ထည့္ဝင္ရမယ္ဆိုတာ သိႏိုင္မွာ ျဖစ္ပါတယ္”ဟု Pongsvas ကေျပာသည္။

ထိုင္းႏိုင္ငံ၏ အႀကီးဆံုးကန္ထရိုက္တာျဖစ္ေသာ Italian-Thai Development သည္ ထားဝယ္တြင္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ႏွင့္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းတည္ေဆာက္ရန္ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာေနေသာ စီမံကိန္းသည္ ေဒၚလာ ၈.၆ဘီလီယံ(၂၃၆) ထက္ပို၍ ကုန္က်ႏိုင္သည္ဟု ခန္႔မွန္းထားသည္။

အီတာလ်ံ-ထိုင္းဥကၠဌ Premchai Kamasuta ကေျပာၾကားရာတြင္ ကုမၸဏီအေနျဖင့္ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းတည္ေဆာက္ေရးကန္ထ႐ိုက္စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆိုႏိုင္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ေနသည္။

“ကုမၸဏီအေနနဲ႕ အစက ေရနက္ဆိပ္ကမ္းကို ၂၀၁၅မွာ ၿပီးမယ္လို႔ေရးဆြဲထားေပမယ့္ ၂၀၁၄ႏွစ္ဦးပို္င္းမွာ ၿပီးမယ္လို႔ ေျပာင္းလဲခန႔္မွန္းလိုပါတယ္”ဟု ၎ကေျပာသည္။

အဆိုပါကန္ထ႐ိုက္စာခ်ဳပ္တြင္ ထိုင္းနယ္စပ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ ကီလုိ ၁၆၀ ရွည္ေသာလမ္းလည္း ပါဝင္သည္။ ဆိပ္ကမ္းသည္ ေဒၚလာ(၃)ဘီလီယံ ကုန္က်မည္ျဖစ္ၿပီး၊ လမ္းသည္ ေဒၚလာ(၁) ဘီလီယံကုန္က်မည္ ျဖစ္သည္။ စီမံကိန္းတြင္ လွ်ပ္စစ္ပါဝါထုတ္စက္႐ံုတစ္ခု၊ ေရျဖန႔္ျဖဴးေရးလိုင္းတစ္ခု၊ ရထားႏွင့္ သတင္းအခ်က္အလက္နည္းပညာစနစ္တို႔ ပါဝင္သည္။

“အခုအခါမွာ စက္မႈဇုန္ေျမေနရာမွာ ပုဂၢလိက ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံသူ(၆၈)ေက်ာ္ေက်ာ္ကို ႀကိဳတင္စာရင္းေပးဖို႔ စိတ္ဝင္စားေနၾကပါၿပီ”ဟု ၎ကေျပာသည္။

ပတ္ဝန္းက်င္ သက္ေရာက္မႈဆိုင္ရာ အကဲျဖတ္ အစီရင္ခံစာမွာလည္း ၿပီးစီးေနၿပီျဖစ္ၿပီး ျမန္မာအစိုးရထံမွ ကန္႔ကြက္မ်ားလည္း မရွိေၾကာင္း ၎ကဆိုသည္။ အစပထမတြင္ ၈၀ရာခိုငႏႈန္း ေခ်းေငြႏွင့္ ၂၀ရာခိုင္ႏႈန္း ကုမၸဏီ ထည့္ဝင္မႈျဖင့္ လုပ္ေဆာင္ရန္ စီစဥ္ထားသည္။ အစပထမတြင္ အီတာလ်ံ-ထိုင္းက စီမံကိန္း  တြင္စတင္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏံွမည္ ျဖစ္သည္။ ထို႔ေနာက္ ထိုင္းအစိုးရႏွင့္ ဂ်ပန္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ကဲ့သို႔ေသာ ပါတနာမ်ားျဖင့္ ဖြဲ႔စည္းထားေသာ အဖြဲ႔သို႔ လုပ္ပိုင္ခြင့္ မ်ားႏွင့္ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားကို လႊဲေျပာင္းေပးသြားမည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ထားဝယ္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ကုမၸဏီသည္ အဆုိပါစီမံကိန္းတြင္ ထည့္ဝင္မႈ ၂၅%သာ ပါဝင္မႈရွိေၾကာင္း ၎ကေျပာၾကားခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ စက္မႈဝန္ႀကီး ဌာနမွ ျမန္မာ့အထည္အလိပ္လုပ္ငန္း ဦးေဆာင္ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ဦးေအာင္ေက်ာ္စိုးက ယမန္ေန႔က ျပဳလုပ္ေသာ ေဆြးေႏြးပြဲ တစ္ခုတြင္ အေမရိကန္က ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈႏွင့္ ေငြေၾကးဝန္ေဆာင္မႈ က႑တြင္ အေရးယူထားမႈမ်ားကို ႐ုတ္သိမ္းၿပီးေနာက္ အထည္္အလိပ္ က႑၌ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈႏွင့္ ပတ္ သက္၍ အလားအလာမ်ား ေတာက္ပလာေၾကာင္း ေျပာခဲ့သည္။

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ျမန္မာရုိဟင္ဂ်ာကိစၥဆိုင္ရာ အစည္းအေဝး ဒိုဟာတြင္က်င္းပ

( Gulf Times မွ 4 oct 2012 ရက္စြဲပါ “ Doha hosts meetings on Plight of Myanmar Muslims “ သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာရုိဟင္ဂ်ာကိစၥဆိုင္ရာ  လူသားျခင္းစာနာမႈ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား၏  ဒုတိယအႀကိမ္အစည္းအေဝးကို မေန႔ကဒိုဟာတြင္က်င္းပသည္။ ျပည္တြင္း ေဒသတြင္း ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းအေပါင္း ၃၀ေက်ာ္ တက္ေရာက္ေသာ ယင္းအစည္းအေဝးကို OICႏွင့္ Qatar Charityတို႔ ပူးေပါင္းက်င္းပျခင္းျဖစ္ၿပီး  ပထမအႀကိမ္ အစည္းအေဝးကို ကြာလာလမ္ပူတြင္ ၾသဂုတ္လက က်င္းပခဲ့သည္။

အစည္းအေဝး၌ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ လူသားျခင္း စာနာမႈ လုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မည့္ မဟာဗ်ဴဟာေျမာက္ အစီအစဥ္ ၊အဖြဲ႔အစည္းမ်ားၾကား ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈ အားေကာင္းေစမည့္ နည္းလမ္းမ်ား၊ ရခိုင္ျပည္နယ္ အေနအထား အစီရင္ခံစာမ်ား၊ လက္ေတြ႔ေဆာင္ရြက္ခ်က္မ်ားကို ေဆြးေႏြးခဲ့ၾက သည္။

Qatar Charity  စီအီးအို အယ္ကူဝါရီက ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ရုိဟင္ဂ်ာ မူစလင္မ်ား၏ ဒုကၡကို ကယ္ဆယ္ ေစာင့္ေရာက္ရာတြင္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားႀကား ညိႈႏႈိင္း ေဆာင္ရြက္မႈ အေရးႀကီးေၾကာင္း ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ရႈတ္ေထြးေသာ ဥပေဒမ်ားက မိမိတို႔ရခိုင္သို႔ မသြားႏုိင္ေအာင္ တားဆီးထားေသာေၾကာင့္ ျမန္မာ ႏုိင္ငံမွ UNHCR ရုံးႏွင့္ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ေနေၾကာင္း ၊ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ရွိ မိမိတို႔ ရုံးမွတဆင့္ ဘဂါၤလီ-ျမန္မာ နယ္စပ္ရွိ ရုိဟင္ဂ်ာ မြတ္စလင္မ်ားကို ကူညီ ေထာက္ပ့ံ သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းေျပာၾကား သြားခဲ့သည္။

OIC၏ လူသားခ်င္း စာနာမႈဆိုင္ရာ လက္ေထာက္ အတြင္းေရးမႈးခ်ဳပ္ သံအမတ္ႀကီး အက္တူမာ နန္ဘာကစ္ ကလည္း “ျမန္မာႏုိင္ငံမွ ရုိဟင္ဂ်ာ မူစလင္မ်ား၏ ကိစၥသည္ လူသားျခင္း စာနာမႈဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားထဲတြင္ အရႈပ္ေထြးဆုံး ကိစၥတစ္ခု ျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ ၿပီးခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ားအတြင္း မြတ္စလင္ အသုိင္းအဝုိင္း မ်ားအၾကား စုိးရိမ္ပူပန္စရာ ကိစၥတစ္ခု  ျဖစ္လာခဲ့ေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။

“လူ႔အခြင့္အေရး ဆိုးဆိုးဝါးဝါး ခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ား ရွိေနေသာ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္ ဇြန္လက ေသြးေျမက် အဓိကရုဏ္းမ်ား ျဖစ္ပြားၿပီးေနာက္ပိုင္း ယင္း ျပႆနာအေပၚ တစ္ကမာၻလုံးက ပိုမိုအာရုံစိုက္ လာခဲ့ၾကသည္ “ဟု ၄င္းကဆက္လက္ေျပာၾကားသြားသည္။

******************************************************************************************


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place.
Logo for Google Drive

Document yangonchronicle 2011- (1)
yangonchronicle 2011- (1)

 

၅.၁၀.၂၀၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

  1. ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အစြန္အဖ်ားတြင္ဂ်ပန္ကိုေနရာေပး

“The Week News မွ 3 Oct 2012 ရက္စြဲပါ” Burma gives Japan a place on edge of its Commercial Capital” သတင္းကိုဘာသာျပန္ဆိုသည္။

  1. ေဒသတြင္းေပါင္းကူးတံတားျဖစ္လာေအာင္ အေျခခံအေဆာက္အဦးစနစ္ တည္ေဆာက္ရန္ ျမန္မာအခက္ေတြ႔

(Corgonews Asiaမွ 4Oct 2012ရက္စြဲပါ “Myanmar face uphill task to build infrastructure for regional landbridge” သတင္းေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

  1. ဂ်ပန္တို႔ ထားဝယ္ဆိပ္ကမ္းကို စိတ္ဝင္စား

(4 October2012ရက္စြဲပါ Bangkok Post မွ “Japan interested in Dawei port” သတင္းကိုဘာသာျပန္ ဆိုသည္။)

  1. ျပည္တြင္းလုိအပ္ခ်က္ ျပည့္မွီေအာင္ ထိုင္းသုိ႕ဓါတ္ေငြ႕တင္ပုိ႕မႈေလ်ွာ႕ရန္ ၿမန္မာႀကိဳးစား

(Reuters News မွ 4 oct 2012 ရက္စြဲပါ “Myanmar Seeks to cut gas to Thailand To meet own needs” သတင္းကုိဘာသာျပန္ဆုိသည္)

*********************************

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္အစြန္အဖ်ားတြင္ ဂ်ပန္ကိုေနရာေပး

(“The Week News မွ 3 Oct 2012 ရက္စြဲပါ” Burma gives Japan a place on edge of its Commercial Capital” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ ျမန္မာႏိုင္ငံအား အထူးစီးပြားေရး ဇံုအတြက္ ကူညီေထာက္ပံ့မႈ၊ ရင္းႏွီးျမဳပ္ႏွံမႈ၊ ေၾကြးျမီေလွ်ာ့ေပါ့မႈ အျဖစ္ ေဒၚလာ၁၈ဘီလ်ံ ေပးလိုက္ သည္။ ဂ်ပန္တို႔သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အရွိန္ျမွင့္ ရင္းႏီွးျမဳပ္ႏွံေနျပီဟု ရိုက္တာသတင္းက ဆိုသည္။

အေထာက္အပံ့၊ ရင္းႏီွးျမဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ေၾကြးျမီေလွ်ာ္ပစ္မႈ အျဖစ္အနည္းဆံုး ေဒၚလာ၁၈ဘီလ်ံ ရရွိျခင္းအတြက္ အျပန္အလွန္ အေနျဖင့္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕ ေတာ္အနီး သီလ၀ါ ဆိပ္ကမ္း အထူးစီးပြားေရးဇံုႏွင့္ အိႏိၵယ သမုဒၵရာ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း တစ္ခုတို႔ကို ျမန္မာအစိုးရက ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအား အေကာင္အထည္ေဖၚ ခြင့္ေပးခဲ့သည္ဟု အစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိက သတင္းမ်ားက ဆိုသည္။

ထို႔အျပင္ ေတာင္ဘက္ကမ္းရိုးတန္း ထား၀ယ္မွေနာက္ထပ္ စီးပြားေရးဇံုႏွင့္  ေရနက္ဆိပ္ကမ္း တည္ေဆာက္ေရးအတြက္ ဂ်ပန္က ေဒၚလာ၃.၂ ဘီလ်ံ ထပ္ေပးဦးမည္ဟု ၾကားသိရသည္။

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ေဒသတြင္းေပါင္းကူးတံတားျဖစ္လာေအာင္ အေျခခံအေဆာက္အဦးစနစ္ တည္ေဆာက္ရန္ ျမန္မာအခက္ေတြ႔

(Corgonews Asiaမွ 4Oct 2012ရက္စြဲပါ “Myanmar face uphill task to build infrastructure for regional landbridge” သတင္းေဆာင္းပါးကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္။)

အာရွေဒသတြင္း ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္ေရး ဗဟိုခ်က္ႏွင့္ ၾကားေထာက္စခန္းအျဖစ္ ရပ္တည္သြားႏိုင္မည့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အလားအလာကို ကၽြမ္းက်င္ ပညာရွင္ ေပါင္းစံုက လက္ခံအတည္ျပဳ ထားၾကသည္။ ႏိုင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ လတ္တေလာ အႀကံျပခ်က္ တစ္ခုမွာ စီးပြားေရး စူပါပါဝါ ျဖစ္လာေနေသာ အိႏၵိယႏွင့္ တ႐ုတ္အၾကား ေပါင္းကူးတံတား ျဖစ္လာေရးျဖစ္သည္။

“စိန္ေခၚမႈေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးပါ၊ ကုန္စည္ပို႔ေဆာင္ေရး က႑မွာလည္း စိန္ေခၚမႈေတြ ရွိႏိုင္ပါတယ္”ဟု Counsultancy West Indochina ထူ ေထာင္ခဲ့သူ Luc de Waeghက ေျပာသည္။

တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယၾကား ဆင္းဒဝစ္ခ်္မုန္႔သဖြယ္ အလားအလာေကာင္းေသာ ျမန္မာႏို္င္ငံ၏ ပထဝီ အေနအထားသည္ ယင္းအလားအလာ ေကာင္း ကို ညႊန္ျပေနေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးမွာ အဆိုးဆိုးဝါးဝါးပင္ နိမ့္က်လ်က္ရွိသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေျမာက္ဘက္တြင္လည္း ေတာင္တန္းမ်ားခံေနျခင္း တ႐ုတ္စီးပြားေရး ဇုန္မ်ားႏွင့္ေဝဒလြန္းျခင္း တို႔အျပင္ လံုေလာက္ေသာ အခ်ိန္ႏွင့္ ေငြေၾကးမရွိဘဲ ေျဖရွင္းေနရေသာ ဟဒ္ဝဲ၊ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ႏွစ္မ်ိဳးလံုး၏ ျပႆနာမ်ားကိုလည္း သိျမင္နားလည္ႏိုင္ရန္ ခက္ခဲေနသည္။

အားႀကိဳးမာန္တက္ ႀကိဳးပမ္းမႈမ်ားကို စတင္ျပဳလုပ္ေနေသာ္လည္း တိုင္းျပည္၏ လက္ရွိအေျခခံ အေဆာက္အဦ စနစ္သည္ အေျခခံအဆင့္ ဆက္ သြယ္ေရးအတြက္ မလံုေလာက္ေသးပါ။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပင္လယ္ဆိပ္ကမ္း ၈ခုရွိၿပီး ယင္းတို႔မွာ အေနာက္ဘက္ ကမ္းေျခတြင္၄ခုႏွင့္ ေတာင္ဘက္ ကမ္း႐ိုးတန္းတြင္ ၄ခုတို႔ ျဖစ္သည္။ “ဆိပ္ ကမ္း၈ခု၏ စနစ္မ်ားမွာ သာမာန္မွ်သာ ျဖစ္၍ ဆိပ္ခံေဘာတံတား ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္္ၿပီး စက္ယႏၱရား သံုးစြဲမႈ ခ်ဳိ႕တဲ့အားနည္းသည္”ဟု လတ္တေလာ ADBအစီ ရင္ခံစာ “Myanmar Transition ,Opportunities and Challenges”တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ရန္ကုန္ႏွင့္ အျခားျပည္တြင္း ဆိပ္ကမ္းမ်ားအၾကား ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း ကီလိုမီတာ၅၀၀၀ခန္႔ျဖင့္ ဆက္သြယ္ထားၿပီး ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း ပို႔ ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္း၏ သေဘၤာ၂၄၀ခန္႔က စုစုေပါင္း တင္ေဆာင္ႏို္င္ေသာ ကုန္တန္ခ်ိန္မွာ တန္ခ်ိန္၇ေသာင္းဟု သိရွိရသည္။

အိႏၵိယ ႏိုင္ငံသည္ ယင္း၏ ကုန္းတြင္းပိတ္ ျပည္နယ္မ်ားကို ျပည္တြင္းေရေၾကာင္း မ်ားမွတဆင့္ ဆက္သြယ္ရန္ ဗဟိုအျဖစ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနာက္ ဘက္ ကမ္း႐ိုးတန္း ဆိပ္ကမ္း၄ခုထဲမွ စစ္ေတြေရနက္ဆိပ္ကမ္းကို အသံုးျပဳရန္ မၾကာမီက ခြင့္ျပဳခ်က္ ရရွိထားသည္။ `ဤကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ အလုပ္ျဖစ္ႏိုင္ ေသာ စနစ္ကို ေဆြးေႏြးေျပာဆိုၿပီး ျဖစ္ေသာ္လည္း ကုန္းတြင္းလမ္းပန္းဆက္ေၾကာင္း ဆိုးဝါးခ်ိဳ႕တဲ့မႈ ျပႆနာမွာ ႀကီးမားလ်က္ရွိသည္။

              ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ရထားလမ္းကီလိုမီတာ ၃၅၀၀ခန္႔ ရွိေသာ္လည္း အရြယ္ပမာဏ က်ယ္ဝန္းေသာ တိုင္းျပည္အတြက္ လံုေလာက္မႈ မရွိေသးပါ။ ျပဳ ျပင္ထိန္းသိမ္းမႈစရိတ္ နည္းလြန္းေသာေၾကာင့္ အေျခခံ အေဆာက္အသီး၏ အရည္အေသြး နိမ့္က်ေနသည္ဟု ADBအစီရင္ခံစာက ဆိုသည္။

ျမန္မာ့မီးရထားက ၂၀၁၁ခုႏွစ္အတြင္း  ပို႔ေဆာင္ေပးခဲ့ေသာ ကုန္တန္ခ်ိန္ သံုးသန္းသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၉၉၃ခုႏွစ္ ပို႔ေဆာင္ခဲ့ေသာ ပမာဏႏွင့္ တူ ညီေနျခင္းမွာ မယံုၾကည္ႏိုင္စရာ ပင္ျဖစ္သည္။

သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲမႈကို ကားလမ္းမ်ားတြင္ ေတြ႔ရသည္။ ကားလမ္းအရွည္စုစုေပါင္း ကီလိုမီတ တစ္သိန္းသံုးေသာင္း ခန္႔ရွိေသာ္လည္း ေျမဧရိ ယာ ႏွင့္ လမ္းအခ်ိဳ႕မွာ ေျမ၁၀၀၀စတုရန္း ကီလိုမီတာ မွ်သာရွိသည္။ ယင္းတို႔အနက္ ၂၀ရာခုိင္ႏႈန္းမွ်သာ ရာသီမေရြး သြားလာႏိုင္သည္။

ဤကိစၥအေပၚ ေလာင္းရိပ္မိုးေနေသာ ျပႆနာ ႀကီးတစ္ခုရွိသည္။ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ အေျခခံ အေဆာက္အဦၤစနစ္ ကုန္က် စရိတ္မွာ ေစ်းႀကီးလြန္း ေနျခင္းျဖစ္သည္။

ေငြေၾကးအဖြဲ႔အစည္းမ်ားက ဒဏ္ခတ္ထားဆဲ တိုင္းျပည္သည္ ပိုက္ဆံရွာရန္ အလြန္ခက္ခဲ ေပလိမ့္မည္။ မၿပီးႏိုင္ေသာ ျပႆနာ၏ အ႐ႈပ္ေထြး ဆံုး ကိစၥမွာ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ဆက္သြယ္မည့္ လမ္းေၾကာင္းျဖတ္သန္းရမည့္ နယ္ေျမပင္ျဖစ္သည္။ ေတာင္တန္းထူထပ္ လြန္းေသာေၾကာင့္ အေကာင္အထည္ ေဖာ္ ရန္ စရိတ္ႀကီးျခင္းမွာ ျပႆနာတစ္ရပ္ ျဖစ္ေနသည္။

ေနာက္ထပ္ျပႆနာႀကီး တစ္ခုမွာ ဘယ္သူ႔ႏိုင္ငံလဲ ဟူေသာ ကိစၥျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ဆင္းရဲမြဲေတမႈ ၊တိုင္းရင္းသား ပဋိပကၡႏွင့္ မူးယစ္ ေဆးဝါး ကုန္ကူးမႈတို႔ ေရာေထြးေနေသာ ျပည္တြင္းစစ္ပြဲမ်ား ျဖစ္ပြားေနေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ ထိုအေျခအေနေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ စီးပြားေရးအတြက္ ဘယ္ေလာက္မ်ားမ်ား တံခါးဖြင့္ ေပးႏိုင္မလဲဟူေသာ ေမးခြန္းထြက္ေပၚေနသည္။

ယင္းျပႆနာ၏ ထင္ရွားေသာ သာဓကမွာ အေနာက္ဖက္ ကမ္း႐ိုးတန္းမွ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္း ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံက ၎၏ကုန္းတြင္းပိတ္ ေဒသ ကို လမ္းဖြင့္ရန္အတြက္ အကုန္အက်ခံ တည္ေဆာက္ေနေသာ ကုလားတန္ျမစ္ ဘက္စံုဖြံ႔ၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းသည္ မၾကာေသးမီက ရခိုင္ျပည္နယ္၌ အဓိက ႐ုဏ္းမ်ား ျဖစ္ပြားစဥ္ ရပ္ဆိုင္းသြားခဲ့ရသည္။   ၾသစေၾတးလ် Macquire Universityမွ ထင္ရွားေသာ ျမန္မာ့ေရးရာကၽြမ္းက်င္သူ စီးပြားေရး ပညာရွင္ ေရွာင္ တန္နယ္က “ရခိုင္အဓိက႐ုဏ္း ျပႆနာဟာ ပညာရပ္ဆိုင္ရာ ကိစၥမဟုတ္ပါဘူး၊ အစိုးရအေနနဲ႔ ေသခ်ာကိုင္တြယ္ ႏိုင္ဖို႔လိုတယ္ ဆိုတာကို ထင္ထင္ရွားရွား ျပေနတဲ့ ကိစၥတစ္ခုသာ ျဖစ္ပါတယ္”ဟု မွတ္ခ်က္ေပးသည္။

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 ဂ်ပန္တို႔ ထားဝယ္ဆိပ္ကမ္းကို စိတ္ဝင္စား

(4 October2012ရက္စြဲပါ Bangkok Post မွ “Japan interested in Dawei port” သတင္းကိုဘာသာျပန္ ဆိုသည္။)

ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အတြက္ရင္ႏွီးျမွဳပ္ႏွံရာ၌ ျမန္မာ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံတို႔ ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ စိတ္အားထက္သန္ မႈကို စက္မႈဝန္ႀကီး Pongsvas Svastiက ၾကာသပေတးေန႔က ထပ္မံအတည္ျပဳ ေျပာၾကားခဲ့သည္။

Mr. Pongsvas ကေျပာၾကားရာတြင္ ထိုင္း၊ ျမန္မာတုိ႔ႏွင့္ အတူပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ ကတိကဝတ္ မ်ားအားအတည္ျပဳခဲ့သည္ဟု ဆိုသည္။ ထည့္ ဝင္ရမည့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ား အပါအဝင္ အေသးစိတ္ အစီအစဥ္မွာမူ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ ထိုင္း-ျမန္မာ လုပ္ငန္းေကာ္မတီ ပံုေပၚလာေသာအခါမွ ရွင္းရွင္းလင္း လင္း ျဖစ္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၎ကေျပာသည္။

တာဝန္ဝတၱရားမ်ား ခြဲေဝသတ္မွတ္ေရးႏွင့္ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႀကီးၾကပ္ႏိုင္ရန္ ႏွစ္ႏိုင္ငံအၾကား သေဘာတူထားေသာ MOUအရ ပူးတြဲ ေကာ္မတီကို ထူေထာင္မည္ျဖစ္သည္။

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ျပည္တြင္းလုိအပ္ခ်က္ ျပည့္မီေအာင္ ထိုင္းသုိ႕ဓါတ္ေငြ႕တင္ပုိ႕မႈေလ်ွာ႕ရန္ ၿမန္မာႀကိဳးစား

(Reuters News မွ 4 oct 2012 ရက္စြဲပါ “Myanmar Seeks to cut gas to Thailand To meet own needs” သတင္းကုိဘာသာျပန္ဆုိသည္)

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ျပည္တြင္းဓါတ္အား မလုံေလာက္မႈကုိ ကုိင္တြယ္ႏုိင္ရန္ႏွင့္ ႏုိင္ငံၿခား ရင္းႏွီးၿမွဳပ္ႏွံသူမ်ားကုိ အာမခံႏုိင္ရန္ နည္းလမ္းမ်ားကုိ စဥ္းစား ႀကံဆေနၿခင္းေႀကာင့္ အိမ္နီးခ်င္းထိုင္းႏုိင္ငံႏွင့္ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႕ တင္ပုိ႕မႈ သေဘာတူညီခ်က္မ်ားကုိ ၿပန္လည္ညိႈႏႈိင္းလုိသည္ဟု စြမ္းအင္၀န္ႀကီးဌာန အႀကီးတန္း တာ၀န္ရွိသူက ေၿပာႀကားသည္။

ကမ္းလြန္ဓါတ္ေငြ႔ သုိက္မ်ားမွ အဓိက ထြက္ရွိၿပီး ထုိင္းႏုိင္ငံသုိ႕ လက္ရွိေန႕စဥ္ တင္ပုိ႕ေနေသာ သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႕ ကုဗေပ သန္း၁၀၀၀ အနက္မွ ေန႔စဥ္ကုဗေပ သန္း၂၀၀ဆန္႕ကုိ ၿပန္ယူရန္ သေဘာတူညီမႈ ရႏုိင္မည္ဟု ျမန္မာအစုိးရက ေမ်ွာ္လင့္ေနေႀကာင္း ယင္းတာ၀န္ရွိသူက ေၿပာႀကားသည္။

“မူလကန္ထရုိက္ စာခ်ဳပ္အရဆုိရင္ ထြက္ရွိတဲ့ဓါတ္ေငြ႕ရဲ႕ ၂၀-၂၅ရာခိုင္ႏႈန္းကုိ ျပည္တြင္းသုံးအတြက္ေဒသေပါက္ေစ်းနဲ႕ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ၀ယ္ယူခြင့္ ရွိပါတယ္”ဟု အမည္မေဖာ္လုိေသာ တာ၀န္ရွိသူက ဆုိသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ မႏွစ္ကအာဏာ စြန္႔သြားေသာ တပ္မေတာ္ အစုိးရေဟာင္း လက္ထက္တြင္ ေရနံ၊ဓါတ္ေငြ႕ႏွင့္ ေရအားလ်ွပ္စစ္တုိ႔ကုိ အိမ္နီးခ်င္း တရုတ္ႏွင့္ ထုိင္းႏုိင္ငံသုိ႕ ေရာင္းခ်ရန္အတြက္ ျပည္ပစြမ္းအင္ ကုမၼဏီမ်ားႏွင့္ ကန္ထရုိက္ စာခ်ဳပ္မ်ား ဒါဇင္ႏွင့္ခ်ီ၍ လက္မွတ္ေရးထုိး ထားခဲ့သည္။

လူဦးေရ၏ ၇၅ရာခုိင္ႏႈန္းသည္ လ်ွပ္စစ္မီး ပုံမွန္မသုံးစြဲႏုိင္ေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ဓါတ္အားမလုံေလာက္မႈ ျပႆနာကုိ အေရးေပၚ ေၿဖရွင္းရန္ လုိအပ္ ေနျခင္းကုိ လက္ရွိအစုိးရသစ္က သိရွိနားလည္ ေနၿပီၿဖစ္သည္။ ဓါတ္ေငြ႕ေလာင္စာသုံး ဓါတ္အားေပး စက္ရုံသစ္မ်ား တည္ေဆာက္ၿခင္းသည္ ၀ယ္လုိအား ႀကီးထြားလာၿခင္းကုိ ျပည့္မွီႏုိင္မည့္ အျမန္ဆုံး နည္းလမ္းၿဖစ္သည္ဟု ကြ်မ္းက်င္သူမ်ားက ေၿပာႀကားႀကသည္။

        “အရင္တုန္းက လုိအပ္ခ်က္သိပ္မမ်ားလုိ႕ ကြ်န္ေတာ္တုိ႔ ၿပန္မယူခဲ့ပါဘူး ဒါေပမဲ့အခု စီးပြားေရးမူ၀ါဒေတြ ေျပာင္းလဲလုိက္လုိ႕ ဓါတ္အား လုိအပ္ခ်က္က ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ႀကီးထြားေနပါတယ္”ဟု အမည္မေဖာ္လိုေသာ တာ၀န္ရွိသူက ေၿပာႀကားသည္။

ႏုိင္ငံျခား ရင္းႏွီးၿမွပ္ႏွံမႈ ဥပေဒက