Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

International media (1)

Snapshot of the item below:
International media (1)

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား

ျမန္မာ့ဘာသာေရးအၾကမ္းဖက္မႈ သို႔မဟုတ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔၏ အမ်ိဳးေစာင့္ေရွာက္ေရး စိတ္ဓာတ္

(စင္ကာပူႏုိင္ငံ၊ နန္႔ယန္းတကၠသုိလ္၊ Rajaratnam School of International Studies ကထုတ္ျပန္သည့္ အြန္လုိင္းစာေစာင္မွ 20 Feb 2014 ရက္စြဲပါMyanmar's Religious Violence: A Buddhist 'Siege Mentality" at Work ကုိ ဘာသာျပန္ဆုိသည္)

ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ႐ုိဟင္ဂ်ာမြတ္စလင္မ်ားအေပၚ ဗုဒၶဘာသာျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအၾကမ္းဖက္တုိက္ခုိက္ရသည့္ အေၾကာင္း အရင္းမ်ားမွာ ခက္ခဲ႐ႈပ္ေထြးလြန္းလွသည္။ အဆုိပါ အေၾကာင္းအရင္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏုိင္ငံတကာ မီဒီယာမ်ား ေရးသားတင္ဆက္ၾကသည့္ ဇာတ္လမ္းမ်ားႏွင့္ ဆန္႔က်င္ကာ မတူကြဲျပားျခားနားသည့္ နားလည္သ ေဘာေပါက္မႈ ျဖစ္ေပၚလာေရးအတြက္ အလားအလာရွိေသာ အေျဖတစ္ခု ထုတ္ေဖာ္ရန္ လုိအပ္ပါသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံအေနာက္ဘက္ ရခုိင္ျပည္နယ္တြင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္က ဘာသာေရးအၾကမ္းဖက္မႈ ျဖစ္ပြားၿပီး ေနာက္ပုိင္း၌ အျခားေသာ ျပည္နယ္ေဒသမ်ားသုိ႔ ကူးစက္ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားသည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ႐ုိဟင္ဂ်ာမ်ား၏ ေဘးဒုကၡမ်ားႏွင့္ ပဋိပကၡ၏ အေၾကာင္းအရင္းမွန္မ်ားအေပၚ ေဝဖန္ဆန္းစစ္မႈမ်ားတစ္သီႀကီးထြက္ေပၚလာခဲ့ပါသည္။ ယင္းအေၾကာင္း အရင္းႏွင့္ သက္ဆုိင္ေသာ ေလ့လာဆန္းစစ္မႈအမ်ားစုမွာ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီမ်ားႏွင့္ "၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈ" ဟုအမည္ရ သည့္ အမ်ိဳးဘာသာ၊ သာသနာထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေသာဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားဦးစီးသည့္ အဖြဲ႕အစည္းတုိ႔၏ လုပ္ကုိင္ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကုိသာ အဓိက အေျခခံထားသည္ကုိ ေတြ႕ရပါသည္။

ေလ့လာဆန္းစစ္သူမ်ားက စစ္တပ္ထိန္းခ်ဳပ္မႈႏွင့္ ဆင္ဆာတည္းျဖတ္မႈ ေလ်ာ့နည္းလာျခင္း၊ တရားဥပေဒ စုိးမုိးမႈမရွိျခင္း၊ အစုိးရတြင္းမေက်မခ်မ္းျဖစ္ေနသည့္ အုပ္စုမ်ား၏ အကြက္ခ်စီစဥ္မႈမ်ား အစရွိသည္တုိ႔ေၾကာင့္ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ား ျဖစ္ပြားရသည္ဟု ယူဆၾကသည္။ အဆုိပါ ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ သမၼတဦးသိန္းစိန္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ယႏၱရားသည္ပင္ အေရးတယူျပဳေဆာင္ရြက္မႈမရွိဟု စြပ္စြဲခံရသလုိ ရည္ရြယ္ခ်က္ရွိရွိ ပါဝင္ပတ္သက္ေနသည္ဟုပင္ ေျပာဆုိေဝဖန္ခံရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ မြတ္ဆလင္မ်ားအေပၚ အၾကမ္းဖက္သည့္ အေျခအေနသုိ႔ ဆုိက္ေရာက္ေစ ခဲ့သည့္ လက္တေလာဖက္တာ (Factor) မ်ားစြာရွိေနစဥ္ အျခားအေရးႀကီးသည့္ အေရးကိစၥရပ္မ်ားကုိမူ သတိမျပဳမိဘဲ ျဖစ္ေနၾကသည္ကုိ ေတြ႕ရသည္။ အထူးသျဖင့္ ဗုဒၶဘာသာႏုိင္ငံေတာ္ သုိ႔မဟုတ္ ဗုဒၶဘာသာ သီးျခားလူ႔အဖြဲ႕အစည္း ထူေထာင္ေရး (Buddhist Millenarianism) ၊ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေရးဟူသည့္ ယုံၾကည္မႈမ်ားအေပၚ ႏွစ္ကာလၾကာရွည္စြာ အေျခတည္ထားသည့္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ား၏ စည္းတားလုိေသာ စိတ္ေန စိတ္ထားကိစၥပင္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား အၾကားတြင္ တြင္က်ယ္က်ယ္ျဖစ္ေနသည့္ ယုံၾကည္မႈတစ္ရပ္ရွိပါသည္။ ယင္းမွာ အနာဂတ္ ကာလတြင္ ဗုဒၶသာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္လိမ့္မည္ဟူေသာ ယုံၾကည္ခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံတကာက ေရးသားေဖာ္ျပ ၾကရာတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဗုဒၶဘာသာဝင္လူဦးေရကုိ ေထာက္ျပၿပီး အစၥလာမ္ဘာသာဝင္မ်ား ဝင္ေရာက္လာျခင္း ေၾကာင့္ျဖစ္ေပၚေနသည့္ စိုးရြံ႕ထိတ္လန္႔မႈမ်ားမွာ အဓိပၸာယ္မရွိေသာ အေတြးအေခၚမွ် သာျဖစ္သည္ဟု သုံးသပ္ၾကသည္။ သုိ႔ေသာ္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား၏ အျမင္မွာမူကမာၻ႔အျမင္ႏွင့္ လုံးလုံး လ်ားလ်ားပင္ ကြဲျပားဆန္႔က်င္ လ်က္ရွိသည္။ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားက ၎တုိ႔ ယုံၾကည္ကုိးကြယ္သည့္ ဘာသာတရားသည္ စနစ္တက်စည္း႐ုံးမႈ၊ ေထာက္ပံ့မႈ အားေကာင္းေသာ ဘာသာျခားတုိ႔၏ ဝုိင္းရံျခင္းခံလာ ရသည္ဟု ႐ႈျမင္ၾကသည္။ ယခုလုိ ဗုဒၶဘာသာ ႏုိင္ငံေတာ္သုိ႔မဟုတ္ သီးျခားလူ႔အဖြဲ႕အစည္းထူေထာင္ေရးကိစၥမွာ ပဋိကတ္က်မ္းေတာ္မ်ားတြင္ အခုိင္အမာ မေတြ႕ရေသာ္လည္း ဗုဒၶဘာသာသည္ ျမတ္ဗုဒၶပရိနိဗၺာန္စံၿပီးေနာက္ ႏွစ္ေပါင္းငါးေထာင္ အခ်ိန္ကာလအေရာက္တြင္ ကြယ္ေပ်ာက္လိမ့္မည္ဟူေသာ ေဟာကိန္းကုိမူ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားက အတုိင္းထက္အလြန္ လက္ခံယုံၾကည္လ်က္ ရွိသည္။

ၿဗိတိသွ်ကိုလုိနီနယ္ခ်ဲ႕တုိ႔ ဝင္ေရာက္လာေသာအခါ ဗုဒၶဘာသာအေပၚ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရ၏ ေက်ာေထာက္ ေနာက္ခံျပဳမႈမွာ ၿပိဳလဲသြားခဲ့ရၿပီး ကုိလုိနီအစုိးရက ခရစ္ယာန္သာသနာျပဳ မစ္ရွင္မ်ားအေပၚ နည္းဗ်ဴဟာက်က် ေထာက္ခံ အားေပးခဲ့သည္။ ၿဗိတိသွ်လက္ေအာက္ခံ အိႏၵိယမွ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား ဒလေဟာဝင္ေရာက္လာမႈက ဘာသာျခားမ်ားႏွင့္ လူမ်ိဳးျခားမ်ား တစ္စထက္တစ္စဝင္ေရာက္လာသည္ဟူေသာ သေဘာတရားမ်ားကုိ ျဖစ္ေပၚ ဖန္တီးေစခဲ့ၿပီး ၁၉၃၀ ျပည့္ႏွစ္ ဆရာစံဦးေဆာင္ေသာ အမ်ိဳးသားေရး ပုန္ကန္ထၾကြသည့္ ျဖစ္ရပ္မ်ားေပၚထြက္ သည္အထိပင္ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ပုိ၍ဆုိပါက အာရွေဒသေနရာအခ်ဳိ႕တြင္ ဗုဒၶဘာသာအယူဝါဒ ေမွးမွိန္းလာၿပီး အစၥလာမၼစ္အယူဝါဒ ၾသဇာလႊမ္းမုိးလာ မႈက “၇၈၆” အမွတ္တံဆိပ္အေပၚ မွားယြင္းစြာ အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူမႈႏွင့္ အတူတကြ ေပၚေပါက္ လာသည္။ (၇၈၆ သည္ မြတ္စလင္တုိ႔ ပုိင္ဆုိင္မႈဟူသည့္ အမွတ္သေကၤတ သုိ႔မဟုတ္ မြတ္ဆလင္တုိ႔၏ အုတ္ျမစ္ခ်မႈ အျဖစ္႐ႈျမင္ခံရသည္) ထုိ႔အတူ အစၥလာမ္ဟူသည္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ တုိ႔ရန္သူျဖစ္သည္၊ ၂၁ ရာစုသည္ ဗုဒၶဘာသာ မကြယ္ေပ်ာက္ေစေရးအတြက္ ျပတ္ျပတ္သားသား ဆုံးျဖတ္လုပ္ကုိင္ရမည့္ အေရးႀကီးေသာ အခ်ိန္ကာလ ျဖစ္သည္ဟူ သည့္ အေတြးအေခၚ၊ အယူအဆမ်ိဳးကုိ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့ပါသည္။

ဗုဒၶသာသနာထြန္းကားပါမွ လူ႔အဖြဲ႕အစည္း ေအးခ်မ္းသာယာမည္ဟူသည့္ ယုံၾကည္မႈသည္ ဘာသာျခားႏွင့္ လူမ်ိဳးျခားမ်ား ဝုိင္းရံခံေနရသည္ဟူသည့္ ျပင္းထန္ေသာ အေတြးအေခၚ အယူအဆမ်ိဳး ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာလူမ်ိဳး အမ်ားစု ေကာင္းစြာသိရွိ နားလည္ထားသည္မွာ ၎တုိ႔၏တုိင္းျပည္သည္ လူဦးေရအင္မတန္ မ်ားျပားလွသည့္ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္တုိ႔လုိႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ နယ္နမိတ္ခ်င္း ထိစပ္လ်က္ရွိသည္ဟူေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ ပုိ၍ဆုိပါက ၁၉၈၀ ျပည့္ႏွစ္ေႏွာင္းပုိင္းကာလမ်ား အတြင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ ယူနန္ျပည္နယ္ထဲမွ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးမ်ား ဝင္ေရာက္မႈကုိ လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရးဌာနက အေသအခ်ာ ၾကပ္မတ္စစ္ေဆးမႈ မျပဳလုပ္ခဲ့သည့္အခ်ိန္မွ စ၍  ျမန္မာျပည္ေျမာက္ပုိင္း ေဒသတြင္ တ႐ုတ္ဘက္မွ ေရႊ႕ေျပာင္းဝင္ေရာက္လာသူ တ႐ုတ္လူမ်ိဳး ၂ သန္းခန္႔ထိျဖစ္ လာၿပီး တင္းမာမႈမ်ားကုိ ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။ ႐ုိဟင္ဂ်ာတုိ႔၏ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္အီလစ္မ်ားက ႐ုိဟင္ဂ်ာမ်ား ႏုိင္ငံသားျဖစ္ခြင့္ ေတာင္းဆုိေန ေသာ္လည္း ၎တုိ႔၏ အေနအထားမွာ ယခုအခ်ိန္ထိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္း မရွိေပ။ ၁၉၇၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဆုိင္ရာ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္သံအမတ္ႀကီးက ရန္ကုန္အေျခစုိက္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံသံအမတ္ႀကီးကုိ "ရခုိင္ျပည္နယ္ထဲတြင္ နယ္စပ္ ျဖတ္ေက်ာ္ ဝင္ေရာက္လာသူ ဘဂၤါလီ ငါးသိန္းခန္႔ရွိေၾကာင္း၊ ၎တုိ႔ကုိ ျမန္မာမ်ားအေနျဖင့္ လက္သင့္မခံဘဲ ျငင္းပယ္ ပုိင္ခြင့္ရွိေၾကာင္း" ေျပာၾကားခဲ့ဖူးသည္။

ကုိလုိနီေခတ္ကာလတုန္းက အာရွေတာင္ပုိင္းေဒသ (အထူးသျဖင့္အိႏၵိယ) မွ ေရႊ႕ေျပာင္းလုပ္သားမ်ား ႏွင့္ အမႈထမ္း၊ အရာထမ္းမ်ား ဒလေဟာဝင္ေရာက္လာခဲ့ၾကရာ စီးပြားေရးတြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ အိႏၵိယလူမ်ိဳးမ်ား ႀကီးစုိးလာမႈ အေပၚ မေက်မနပ္ျဖစ္သည့္ စိတ္အခံမ်ားနဂုိကတည္းက ရွိထားၿပီးျဖစ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံဟူသည္ သဘာဝ သယံဇာတ ႏွင့္ အျခားေသာ အရင္းအျမစ္မ်ား ေပါၾကြယ္ဝသည့္ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံျဖစ္သည္ဟု အသိအမွတ္ျပဳ လက္ခံ ထားရာ လူဦးေရ အင္မတန္မ်ားျပားေသာ အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံႀကီးမ်ားသည္ လူဦးေရဟူေသာ ဖိအားျဖင့္ တုိင္းျပည္ကုိ ဝါးၿမိဳရန္ ႀကံစည္လ်က္ရွိသည္ ဟူေသာ စိတ္ခံစားခ်က္မ်ိဳးကုိ အေတာ္အတန္ ျဖစ္ေပၚေစသည္။

ရခုိင္ျပည္နယ္တစ္ခုတည္းကုိ ၾကည့္မည္ဆုိလွ်င္ပင္ ဗုဒၶဘာသာဝင္ရခုိင္လူမ်ိဳးမ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ပင္မလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ေသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးႏွင့္ အိမ္နီးခ်င္းဘဂၤလားေဒ့ရွ္တုိ႔က ႏုိင္ငံေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ သမုိင္းေၾကာင္း၊ စီးပြားေရး၊ လူဦးေရ ႏွင့္ဘာသာေရး အေၾကာင္းကိစၥမ်ားျဖင့္ ဝုိင္းရံလာလ်က္ရွိသည္ဟူေသာ ခံျပင္းသည့္ စိတ္သေဘာ ထားမ်ိဳးရွိ ၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကရာ မြတ္ဆလင္ေရာ၊ ရခုိင္လူမ်ိဳးမဟုတ္သူ အျခားတုိင္းရင္းသား ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားကုိပါ ရန္ၿငိွဳးသုိ မုန္းတီးမႈမ်ား ပုိမုိႀကီးထြားေစသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဘာသာေရးဆုိင္ရာ အၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအေပၚ သတင္းေပးပုိ႔ ေရးသားေဖာ္ျပမႈမ်ား ပုိမုိမ်ားျပား လာသည္ႏွင့္အမွ် ႏုိင္ငံတကာအသုိင္းအဝုိင္းႏွင့္ မီဒီယာတုိ႔သည္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔၏ ဆႏၵသေဘာထား အျမင္မ်ားကုိ လ်စ္လ်ဴ႐ႈၿပီး ၎တုိ႔ႏွင့္ ႐ုိဟင္ဂ်ာအေရးကိစၥမ်ားအေပၚသာ စိုးရိမ္တႀကီးျဖစ္ေနၾကသည္ဟူေသာ ခံစားခ်က္မ်ား ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္ မ်ားအၾကား ႀကီးထြားလာပါသည္။ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔ အမွန္တကယ္ စိုးရိမ္ပူပန္စရာ ေကာင္းေသာ အရာအျဖစ္႐ႈျမင္ခံစားမႈမ်ားအေပၚ ျပည္ပႏုိင္ငံမ်ားမွ ထင္ျမင္သုံးသပ္ခ်က္ေပးသူမ်ားက အေလးအနက္ စဥ္းစားဆင္ျခင္မႈမရွိဘဲ ပယ္ခ်ေနျခင္းက ႏုိင္ငံတကာမီဒီယာမ်ားအေပၚ ရြံမုန္းသည့္ စိတ္ခံစားခ်က္မ်ား ထပ္မံ ျဖစ္ထြန္း ေစသည္။ ထုိ႔အတူ ႐ုိဟင္ဂ်ာႏွင့္ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားအေၾကာင္း ႏုိင္ငံတကာမီဒီယာမ်ား၏ ေရးသား တင္ဆက္မႈမွန္သမွ်သည္ အလြန္အမင္း ပုံႀကီးခ်ဲ႕ကားထားေသာ ဝါဒျဖန္႔မႈမ်ားျဖစ္သည္ဟူသည့္ အထင္အျမင္မ်ား လည္း ပုိမုိျဖစ္ေပၚလာေစပါသည္။

အခ်ိဳ႕ေသာ ႏုိင္ငံတကာမီဒီယာမ်ားတြင္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာႏွင့္  အမ်ိဳးသားေရးကိစၥတုိ႔ကုိ "၉၆၉ လႈပ္ရွားမႈ" ႏွင့္အတူ ေရာေႏွာေပါင္းစပ္ၿပီး ႏွိပ္ကြပ္သည့္ပုံစံမ်ိဳးမ်ား ေရးသားေဖာ္ျပလာမႈေၾကာင့္ သေဘာထားေပ်ာ့ေျပာင္းၿပီး လူမ်ိဳးႀကီး ဝါဒကုိ လက္သင့္မခံေသာ ျမန္မာမ်ားအေနျဖင့္ ျပည္ပမွ ေဝဖန္မႈမ်ားဆန္႔က်င္တြန္းလွန္ရမည့္ အေျခအေန ဆုိက္ေရာက္သြားေစသည္။ ထုိ႔ျပင္ ႐ုိဟင္ဂ်ာျပႆနာအား မည္သုိ႔မည္ပုံေျဖရွင္းမည္ဟူေသာ အေရးကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အေျခတင္ေျပာဆုိ ေဆြးေႏြးမႈမ်ားကုိလည္း အဟန္႔အတား ျဖစ္သြားေစပါသည္။

ဤမွ်မကေသးပါ။ ယခင္စစ္အစိုးရအေပၚ ေဝဖန္ပုတ္ခတ္ေရးသားမႈမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ပင္ ဆက္လက္ရွိေနျပန္ရာ ႏုိင္ငံတကာဖိအားေပးမႈအေပၚ စစ္အစိုးရ၏ တြန္းလွန္ဖယ္ရွားလုိသည့္ သေဘာတရားမ်ား လည္း သာမန္ ျမန္မာလူမ်ိဳးမ်ားအၾကား ပ်ံ႕ႏွံ႔လ်က္ရွိသည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ႐ုိဟင္ဂ်ာအေရး ကိစၥႏွင့္ပတ္သက္၍ ျပည္ပမွလာေသာ ဖိအားမ်ားကုိ ေခါင္းငုံ႔နာခံရန္မလုိအပ္ဟူေသာ အယူအဆမ်ိဳးျဖစ္သည္။

အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီမ်ား၊ အစြန္းေရာက္ေသာ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားက မီးထုိးေပးလုိက္သည့္ ပုံႀကီးခ်ဲ႕ကားေျပာ ဆုိမႈႏွင့္ လူမ်ိဳးျခား၊ ဘာသာျခားတုိ႔အေပၚ သံသယလြန္ကဲမႈတုိ႔ေၾကာင့္ ယခုလုိသေႏၶတည္လာသည့္ အမ်ိဳး၊ဘာသာ၊ သာသနာ ကာကြယ္လုိေသာ စိတ္ေနသေဘာထားမ်ား (ဤသုိ႔ ကာကြယ္မႈမျပဳပါက လူမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ကြယ္ေပ်ာက္မည္ဟူေသာ စုိးရိမ္စိတ္မ်ား) ႏွင့္ပတ္သက္၍ ႐ႈေထာင့္ေပါင္းစုံမွ ေဝဖန္မႈမ်ားရွိေနေသာ္လည္း အေျခအေနသည္ ပုိမိုကြဲျပားျခားနားၿပီး ေလးနက္လွသည့္ နားလည္သေဘာေပါက္မႈရရွိရန္ လိုအပ္သည္မွာ ထင္ရွားပါသည္။ သမုိင္းေၾကာင္းဆိုင္ရာ ခံစားခ်က္သေဘာတရားမ်ား၊ သတင္းမီဒီယာမ်ား အေလးအနက္ထား ေရးသားမႈမရွိျခင္း၊ တက္ၾကြလႈပ္ရွားမႈပါသည့္ သတင္းေရးသားမႈမ်ား၊ အလြန္အမင္း ေကာလဟလထုတ္လႊင့္မႈမ်ား အပါအဝင္ အျခားေသာဖက္တာမ်ားကုိ ၾကည့္မည္ဆုိပါက အမ်ိဳး၊ဘာသာ၊သာသနာ ကာကြယ္လုိသည့္ စိတ္ေန သေဘာထားမ်ားကို ေကာင္းစြာနားလည္သေဘာေပါက္လာေစရန္ သုိ႔မဟုတ္ ေကာင္းစြာထုတ္ေဖာ္ေျဖရွင္းရန္ လိုအပ္သည္မွာ သံသယျဖစ္ဖြယ္မရွိေပ။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ ႐ုိဟင္ဂ်ာႏွင့္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားအေရးကိစၥအေပၚ ထင္ျမင္သုံးသပ္ခ်က္ေပးသူ အခ်ိဳ႕က ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ား၏ အမ်ိဳး၊ဘာသာ၊ သာသနာေစာင့္ေရွာက္ေရးဟူသည့္  သေဘာတရားမွာ လူမ်ိဳးျခား၊ ဘာသာျခား မ်ားအေပၚ သံသယလြန္ကဲေသာ စိတ္ေနစိတ္ထားတစ္ခုတည္းအေပၚ အလြန္အမင္း အေျခခံထား ျခင္းျဖစ္သည္ သုိ႔မဟုတ္ စစ္တပ္က ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရးတြင္ ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ေပးသူဟူသည့္ အခန္းက႑မွ ပါဝင္လုိေသာေၾကာင့္ ဖန္တီးျခင္းျဖစ္သည္ဟု ဆုိၾကပါသည္။ ဆုိရလွ်င္ ျမန္မာဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔၏ အမ်ိဳး၊ ဘာသာ၊ သာသနာ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ေရးဟူသည့္ သေဘာတရားအေပၚ ေပါ့ေပါ့တန္တန္သဘာထားကာ ႏွိမ့္ခ်မႈႏွင့္ ဘာသာေရး၊ လူမ်ိဳးေရးဆုိင္ရာ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားကုိ ရွင္းရွင္းလင္းလင္းႀကီးျဖစ္ေအာင္၊ ေတြ႕ျမင္ရေအာင္ ထုတ္ေဖာ္ေရးသား တင္ဆက္ျပသမႈ အစရွိသည္တုိ႔သည္ ေရာဂါ၏ အေၾကာင္းအရင္းဇစ္ျမစ္ကုိ မွားယြင္းစြာ စမ္းသပ္ရွာေဖြမိသကဲ့သုိ႔ ျဖစ္ေစၿပီး အလားအလာရွိသည့္ အေျဖထြက္ရန္ ပုိမုိအလွမ္းေဝးေစသည္ကုိ သတိခ်ပ္ သင့္ပါသည္။ ယခုလုိ ဆုိရျခင္းသည္ အမ်ိဳးသားေရးဝါဒီမ်ားအေနျဖင့္ အမ်ားျပည္သူမ်ားအေပၚ ဘာသာေရးႏွင့္ လူမ်ိဳးေရးတပ္လွန္႔မႈမ်ား ျပဳလုပ္ေနျခင္းကုိ တရားဝင္ျဖစ္ေအာင္ လုပ္ေပးရန္လုိအပ္သည္ဟု ဆုိလုိျခင္းမဟုတ္ေပ။

အေျခအေနအရပ္အရပ္ အေပၚ ပုိမုိေလးနက္ၿပီး ကြဲျပားျခားနားလွသည့္ သိျမင္နားလည္မႈမ်ိဳးႏွင့္ ခ်ဥ္းကပ္မႈ မ်ိဳးလုိအပ္သည္ဟုသာ ဆုိလုိရင္း ျဖစ္သည္။ အေၾကာင္းမွာ အဆုိပါအေရးကိစၥသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံျပင္ပတြင္ ၾကက္တူေရြးတစ္ေကာင္ စာဖတ္သကဲ့သုိ႔ အစြမ္းကုန္ ရွင္းလင္းေျပာဆုိ ေနၾကသည္ထက္ပင္ ပုိ၍႐ႈပ္ေထြးနက္နဲ ေသာေၾကာင့္ ျဖစ္ပါသည္။

ဤကိစၥတစ္ခုလုံးကုိ ခြဲဲျခမ္းစိတ္ျဖာမႈျပဳလုပ္ရာ၌ ဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈ၊ ဦးတည္ခ်က္မတူညီေသာ ေအာက္ေျခမီဒီ ယာမ်ား၊ ပထဝီႏုိင္ငံေရး ၿပိဳင္ဆုိင္မႈမ်ား၊ သမုိင္းေၾကာင္းကိစၥရပ္မ်ား၊ ျဖစ္ေပၚေနသည့္ အေျခအေနေပၚ ဝါဒျဖန္႔မႈမ်ား ျပဳလုပ္ကာ အက်ိဳးအျမတ္ရယူေနသည့္ ႏွစ္ဖက္ႏုိင္ငံေရးအီလစ္မ်ား အစရွိသကဲ့သုိ႔ အျခားအစိတ္အပိုင္းမ်ားကုိ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရန္လုိအပ္သည္။ ထုိ႔ျပင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေျပာင္းလဲေနေသာ အရပ္ဘက္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအခင္း အက်င္းႏွင့္ ျပင္ပဇာတ္ေကာင္မ်ား၏ လုပ္ကုိင္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကုိလည္း ထည့္သြင္းစဥ္းစားသင့္ ေပသည္။

မည္သုိ႔ပင္ဆုိေစကာမူ ျမန္မာအစိုးရအေနျဖင့္ လူမ်ိဳးေရးဘာသာေရး မုန္းတီးမႈျဖစ္ေအာင္ ေျပာဆုိ ေရးသားမႈ မ်ားကုိ တုိက္ဖ်က္ရာတြင္ ရဲဝံ့ျပတ္သားမႈရွိရန္လုိအပ္ၿပီး ဘာသာေရးႏွင့္ လူမ်ိဳးေရးဆုိင္ရာ ဆူပူအၾကမ္းဖက္မႈမ်ားတြင္ ရဲတပ္ဖြဲ႕ဝင္မ်ား ဘက္လုိက္မႈမရွိေၾကာင္း ထုတ္ေဖာ္ျပသရန္အေရးႀကီးသည္မွာ အထူးသတိေပးေျပာဆုိရန္ လုိမည္ မဟုတ္ဟု ထင္ပါသည္။ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရးေဆာင္ရြက္ေနသည့္ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားအတြက္ လုိအပ္ေသာ ေထာက္ကူ ပစၥည္းႏွင့္ သင္တန္းပုိ႔ခ်မႈမ်ား မရွိသေလာက္ျဖစ္ေနမႈအေပၚ အစိုးရကေျဖရွင္းေဆာင္ရြက္ေပးကာ လူမ်ိဳး၊ အသား အေရာင္၊ ႏုိင္ငံသားဟူသည့္ခြဲျခားမႈမပါအဝင္ဘဲ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္း ေနထုိင္သူမ်ားအားလုံး လုံၿခံဳမႈရွိေစရန္ လုပ္ကုိင္ရ မည္ျဖစ္ပါသည္။ ယခုလုိ ႐ႈပ္ေထြးနက္နဲလွသည့္ ျပႆနာမ်ိဳးကုိ ေျဖရွင္းမည္ဆုိပါက ယင္းျပႆနာတြင္ ပါဝင္သည့္ အစိတ္အပိုင္းမ်ားႏွင့္ သိမ္ေမြ႕လွသည့္ ကြဲျပားျခားနားခ်က္မ်ားအားလုံးကုိ ေကာင္းစြာသိရွိကာ ထည့္သြင္း စဥ္းစားရမည္ျဖစ္သည္။


 

International media (1)(13).jpg


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place. Logo for Google Drive

0 comments:

Post a Comment