Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Mizzima News,5 - Dec - 2009

ႏိုင္ငံေရးစနစ္ႏွင့္ စီးပြားေရးစနစ္ကို ေရြးခ်ယ္ျခင္းသည္ အဆိုပါ ႏိုင္ငံ၏ တိုးတက္ျခင္း (သို႔) က်ဆံုးျခင္း တစ္ခုမဟုတ္ တစ္ခုကို ျဖစ္ေပၚေစႏိုင္ပါသည္။ ယခင္က လြဲမွားမႈမ်ားသည္ လမ္းမွား ေရာက္သြားေသာ ႏိုင္ငံကို ကာကြယ္ မေပးႏိုင္ခဲ့ေသာ္လည္း အေကာင္းကို ေမွ်ာ္လင့္ထားပါသည္။ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္း မ်ားစြာ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရး စီမံခန္႔ခြဲမႈ မွားယြင္းျခင္း၏ အက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္ ၂၀၁၀ ေနာက္ပိုင္းတြင္ တိုင္းျပည္အား ကိုယ့္ေျခေထာက္ေပၚ ကိုယ္ရပ္ႏိုင္ရန္ မွန္ကန္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို စိစစ္ ေရြးခ်ယ္ရန္ အေျခအေန ျဖစ္ေပၚလာပါသည္။

ပထမ ကမာၻစစ္ အလြန္ ကမာၻႀကီးတြင္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးစနစ္ ပံုစံ (၅) ခု ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။

(၁)     အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ လြတ္လပ္ေသာ ေစ်းကြက္ဆိုင္ရာ ပုဂၢလိက ထိန္းခ်ဳပ္ေသာ စီးပြားေရးစနစ္ (အေမရိကန္ ပံုစံ)

(၂)     အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ၏ စီမံခန္႔ခြဲမႈ ေအာက္တြင္ ေစ်းကြက္ကို ေဖၚေဆာင္သည့္ စနစ္ (ဥေရာပပံုစံ)

(၃)     ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ေစ်းကြက္ကို တိုက္႐ိုက္ က်င့္သံုးသည့္ စနစ္ (အာရွက်ားတို႔၏ ပံုစံ)

(၄)     အလယ္အလတ္ လမ္းစဥ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ တြဲထားေသာ စီမံကိန္း စီးပြားေရးစနစ္ (အိႏၵိယပံုစံ)

(၅)     ကြန္ျမဴနစ္ ဝါဒက လမ္းညႊန္ေသာ စီမံကိန္း စီးပြားေရးစနစ္ (ယခင္ ဆိုဗီယက္ ႐ုရွား ပံုစံ) စသည္တို႔ ျဖစ္ပါသည္။

          ၁၉၈၉ ဘာလင္ တံတိုင္း ၿပိဳက်မႈႏွင့္အတူ ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ားစြာသည္ တစ္ပါတီ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ က်င့္သံုးေနခိုက္ စီမံကိန္း စီးပြားေရးစနစ္ကို ေရြးခ်ယ္ရန္ သင့္ / မသင့္ကို ေကာင္းစြာ သေဘာေပါက္ သြားၾကပါသည္။ ၎အက်ဳိးဆက္ေၾကာင့္ပင္ ဆ႒မေျမာက္ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး အုပ္ခ်ဳပ္မႈပံုစံ အသစ္တစ္ခု ထပ္တိုးလာခဲ့ပါသည္။ တစ္ပါတီ ႏိုင္ငံေရးစနစ္ႏွင့္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။ တ႐ုတ္၊ လာအို၊ ဗီယက္နမ္ တို႔သည္ အထက္ပါ ဆ႒မပံုစံကို က်င့္သံုးေသာ ႏိုင္ငံမ်ား ျဖစ္ၿပီး ႐ုရွားကမူ စစ္ေအးတိုက္ပြဲ အၿပီးတြင္ ပံုစံ (၅) မွ ပံုစံ (၃) သို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့ကာ အိႏၵိယက ပံုစံ (၄) ကို စြန္႔လႊတ္ၿပီး ပံုစံ (၁) သို႔ ကူးေျပာင္းပါသည္။

          သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ကမာၻလံုး ဆိုင္ရာ စီးပြားပ်က္ကပ္ ျဖစ္ပြားလာေသာအခါ အေမရိကန္စနစ္ ပံုစံ (၁) မွာ ေရပန္းစားမႈ ေလ်ာ့က်သြားၿပီး ဥေရာပစနစ္ ပံုစံ (၂) ကို ပိုမို ႏွစ္သက္လာၾကပါသည္။ သို႔ျဖစ္၍ ဥေရာပစနစ္ ပံုစံ (၂) ႏွင့္ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး က်င့္သံုးေသာ တစ္ပါတီစနစ္ ပံုစံ (၆) ကို အႀကီးအက်ယ္ စိတ္ဝင္စားလ်က္ ရွိၾကပါသည္။

          သို႔ရာတြင္ သတၱမေျမာက္ပံုစံ တခုျဖစ္သည့္ (၂၁) ရာစု ေခတ္မွီႏိုင္ငံမ်ား၏ အျမင့္ဆံုး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ကို အဆံုးစြန္ သံုးသပ္ထားေသာ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးႏွင့္ ဆိုရွယ္ ဒီမိုကေရစီကို ေပါင္းစပ္ထားသည့္ စနစ္ ပံုစံ (၇) လည္း ထြက္ေပၚလာျပန္ပါသည္။

          ဆိုရွယ္ ဒီမိုကေရစီကို ဆိုရွယ္လစ္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ေရာေထြး၍ မစဥ္းစားသင့္ပါ။ ဆိုရွယ္ ဒီမိုကေရစီသည္ ပါတီစံုစနစ္ ျဖစ္ပါသည္။ အလယ္အလတ္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္လည္း မတူဘဲ လူအဖြဲ႕အစည္းအတြင္း လူမႈေရး မွ်တမႈကို ဦးစားေပးထားသည့္ ပံုစံအစား ပုဂၢလိက လြတ္လပ္ခြင့္ကို အေျခခံေသာ ပံုစံကို ပိုမို ရည္ညႊန္းသည့္ စနစ္ ျဖစ္ပါသည္။ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးႏွင့္ ဒီမိုကရက္တစ္ အစိုးရ၏ လူမႈအဖြဲ႕အစည္းဆိုင္ရာ လိုအပ္ခ်က္မ်ားကို ေပါင္းစည္း က်င့္သံုးမည့္ ပံုစံသစ္တစ္ခု ျဖစ္သည္။

          စကင္ဒီေနးဗီးယန္း ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ေနာက္ဆံုးစနစ္ ပံုစံ (၇) ကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ က်င့္သံုး၍ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေအာင္ျမင္မႈ ရႏိုင္သည္ကို နားလည္ လက္ခံခဲ့ၾကသည္။ ထို႔အျပင္ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံသည္လည္း ယခု ေနာက္ဆံုးစနစ္ကို က်င့္သံုးေသာ ႏိုင္ငံမ်ား စာရင္းတြင္ ပါဝင္လာႏိုင္သည္ဟု မွန္းဆမႈမ်ားလည္း ရွိေနပါသည္။

          ျမန္မာႏိုင္ငံ စီးပြားေရး ႏိုင္ငံေရး ဦးတည္ခ်က္၏ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ႏွင့္ ပတ္သက္၍ မည္သို႔ ရွိႏိုင္ပါသနည္း ဟု ေမးစရာ ရွိပါသည္။

          ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ၿဗိတိန္ထံမွ လြတ္လပ္ေရး ရသည့္အခ်ိန္မွ စ၍ ကာလ (၃) ခုကို ျဖတ္သန္းခဲ့ရသည္ဟု ဆိုႏိုင္ပါသည္။

(၁)     ၁၉၄၈ - ၁၉၆၂ ကာလ၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ ဦးႏု၏ လက္ေအာက္တြင္ ပံုစံ (၂) ကို စမ္းသပ္ က်င့္သံုးခဲ့သည္။

(၂)     ၁၉၆၂  - ၁၉၈၈ ကာလ၊ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ပါတီ၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ ေအာက္တြင္ ပံုစံ (၅) ကို ေရြးခ်ယ္ခဲ့သည္။

(၃)     ၁၉၈၈ ခုႏွစ္မွ ယခုအခ်ိန္ထိ ကာလ၊ တပ္မေတာ္ အစိုးရသည္ ႏိုင္ငံေရး အုပ္ခ်ဳပ္မႈ အာဏာကို လက္မလႊတ္ဘဲ စီးပြားေရး က်ဆင္းမႈကို ေျဖရွင္းရန္ နည္းလမ္းအျဖစ္ ပံုစံ (၆) ကို က်င့္သံုးခဲ့သည္။

          သို႔ေသာ္လည္း ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲ အလြန္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ပံုစံ (၃) ကို လက္ခံ က်င့္သံုးမည့္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ်ကို သိသာထင္ရွားစြာ ေတြ႕ျမင္ေနရပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ပံုစံ (၇) ႏွင့္ အနီးစပ္ဆံုး ဆင္တူသည့္ စနစ္တခုကို ေျပာင္းလဲမည့္ အေနအထားလည္း ရွိေနႏိုင္ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ေခတ္မီ စက္မႈႏိုင္ငံအျဖစ္ အမွန္တကယ္ တိုးတက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးရန္ အလ်င္အျမန္ သေဘာေပါက္ သြားႏိုင္သည္ဟုလည္း ယခုတိုင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ရွိပါေသးသည္။

          မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ ပံုစံ (၇) ျဖင့္ အနာဂါတ္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မ်ား ေအာင္ျမင္လိုပါက ၂၀၁၀ ခုႏွစ္တြင္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ား က်င္းပရမည္ ျဖစ္သည္။ အကယ္၍ လာမည့္ႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲမ်ားကိုသာ ပယ္ခ်ခဲ့ပါက ျမန္မာႏိုင္ငံေရး အေျခအေနသည္ လမ္းေၾကာင္းမွန္ရန္ ႀကိဳးစားေနျခင္းမွ လံုးဝ အလွမ္းကြာသြားမည္ ျဖစ္ၿပီး မူလ ဒံုရင္း အေျခအေနသို႔ ျပန္ေရာက္သြားပါလိမ့္မည္။ သို႔ျဖစ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး အလႊာအေနျဖင့္ ၂၀၁၀ ခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ၎တို႔၏ ပါဝင္ ပတ္သက္မႈႏွင့္ ရပ္တည္မႈ က႑ကို အေသအခ်ာ စဥ္းစားရပါလိမ့္မည္။ ၎တို႔ အေလးအနက္ထား၍ စဥ္းစား သံုးသပ္ရမည့္ အခ်က္မွာ ၎တို႔ ပါဝင္ လႈပ္ရွားျခင္း (သို႔) ဘာမွ မလႈပ္ရွားျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ "ျပန္လည္ ဦးတည္မႈ" ၏ အနာဂါတ္ ျဖစ္ႏိုင္ေခ် အခြင့္အလမ္းမ်ား အေပၚတြင္ မည္သို႔ အက်ဳိး သက္ေရာက္ႏိုင္ပါသနည္း ဟူေသာ အခ်က္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
 
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment