Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Copy of Newsletter Option 1
Copy of Newsletter Option 1

၂၅.၃.၂၀၁၁

ျပည္တြင္းသတင္းမ်ား

ေငြတုိက္စာခ်ဳပ္၀ယ္ယူရန္ ဘဏ္မ်ားကုိ အတင္းအက်ပ္ဖိအားေပး

ရန္ကုန္၊ မတ္ ၂၅။

ျမန္မာ့ႏိုင္ငံေတာ္ ဗဟိုဘဏ္မွထုတ္ေရာင္းထားေသာ ေငြတိုက္ စာခ်ဳပ္မ်ားကုိ ပုဂၢလိကဘဏ္မ်ားကို ဗဟုိဘဏ္က အတင္းက်ပ္ဖိအား ေပးေရာင္း ခ်ေၾကာင္း ရန္ကုန္အေျခစုိက္ ဘဏ္အသိုင္းအဝုိင္းထံမွ သိရသည္။

ေငြတုိက္စာခ်ဳပ္မ်ား (Bond) မ်ား၏ အတုိးႏႈန္းမွာ ၁၀.၅ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိၿပီး သာမန္အပ္ေငြအေပၚေပးရသည့္အတိုးမွာ ၁၂ ရာခိုင္ႏႈန္းရွိရာ ထုိေငြေခ်း စာခ်ဳပ္မ်ားကို အရံႈးခံဝယ္ယူရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ၎တုိ႔ကေျပာၾကားသည္။

ႏိုင္ငံအတြင္း ေငြေၾကးေဖာင္းပြမႈကို ထိန္းခ်ဳပ္ရန္ ႏိုင္ငံတကာရွိ ဗဟုိဘဏ္အေနျဖင့္ အတုိးႏႈန္းျမွင့္တင္ျခင္းနည္းလမ္းကို အမ်ားဆုံးအသုံးျပဳ ေလ့ရွိသည္။

“ဒီလိုနည္းနဲ႔ ဘဏ္ေတြက Lending Power (ေငြေခ်းႏိုင္စြမ္း) က်ေအာင္လုပ္ရပါတယ္”ဟု အၿငိမ္းစားေငြေၾကး ပညာရွင္တစ္ဦးက ေျပာၾကား သည္။

သို႔ေသာ္ လက္ရွိ ျပည္တြင္းရွိဘဏ္မ်ားတြင္ သတ္မွတ္ထားေသာအတိုးႏႈနး္မ်ားသည္ ျမင့္မားလြန္းေနသည့္အျပင္ ဘဏ္မ်ားထံမွ ေခ်းေငြကို အမ်ားဆံုးေခ်းယူေနၾကသူုမ်ားမွာ စစ္တပ္ ထိပ္တန္းေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ သားသမီးမ်ား ပုိင္ဆုိင္ေသာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွျဖစ္ေနသျဖင့္ ဘဏ္အတိုး ႏႈန္းျမွင့္တင္ျခင္းနည္းလမ္းကို အသုံးျပဳျခင္း မရွိေၾကာင္း စီးပြားေရး ပညာရွင္တစ္ဦးက ဆုိသည္။

၎အျပင္ ဘဏ္လုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ေနသူမ်ားမွာ တရားမဝင္ေငြေၾကးႏွင့္ တနည္းနည္းျဖင့္ ပတ္သက္ေနသည့္အတြက္ လက္ဝယ္ရွိ တရားမဝင္ ေငြမ်ားကို ခဝါခ်လိုျခင္းေၾကာင့္လည္း ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္မ်ားကို ဝယ္ယူျခင္းျဖစ္ႏိုင္ေၾကာင္း ယင္းအသိုင္းအဝိုင္းႏွင့္ နီးစပ္သူတစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

“ဘဏ္လုပ္ငန္းလုပ္ခြင့္ရေရးစတဲ့ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ခြင့္ရဖုိ႔လည္း ဒီလုိမ်ိဳး ဘြန္း (အစုိးရ ေငြေခ်းစာခ်ဳပ္) ဝယ္ေပးေလ့ရွိတယ္”ဟု ၎ကဆုိသည္။

ဗဟိုဘဏ္မွ ထုတ္ေရာင္းထားသည့္ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္အေရအတြက္ကို မသိရေသာ္လည္း ယင္းအတြက္ မတ္လ ၁၅ ရက္ေန႔တြင္ အတိုးေငြ က်ပ္ သိန္းေပါင္း ၁၂၀၀ ကို ထုတ္ေပးခဲ့ေၾကာင္း ျပည္တြင္း သတင္းဂ်ာနယ္တစ္ခုျဖစ္ေသာ ရန္ကုန္တုိင္းမ္တြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။

ဟန္ေဇာ္ (BHO News)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ထားဝယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္၌ ကူးစက္ေရာဂါထိန္းခ်ဳပ္မည္

မတ္၂၅။

              ထားဝယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ရွိ ပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ကူးစက္ေရာဂါ ျပန္႔ပြားမႈမရွိေစရန္ ေရာဂါစစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ သီးသန္႔ ထားရွိမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထားဝယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဥပေဒ၌ ျပ႒ာန္းထားသည္။

               ထားဝယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္၌ တင္သြင္းသည့္ပစၥည္းမ်ားႏွင့္ ျပည္ပသို႔တင္ပို႔သည့္ ပစၥည္းမ်ားကိုသာမက ဇုန္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုၾကား သယ္ယူ မည့္ပစၥည္းမ်ားကိုပင္ ကူးစက္ေရာဂါျပန္႔ပြားမႈ မရွိေစရန္ ကာကြယ္ေရးႏွင့္ သီးသန္႔ထားမည့္အစီအစဥ္မ်ားကို လုပ္ေဆာင္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

               ကူးစက္ေရာဂါကာကြယ္ေရးဌာနမ်ားမွလည္း ပို႔ကုန္၊ သြင္းကုန္မ်ားအျပင္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ သာမက ကူးစက္ေရာဂါ ရွိမရွိ စစ္ေဆးျခင္းႏွင့္ ကူးစက္ေရာဂါျပန္႔ပြားမႈ မရွိႏိုင္ေစရန္ သီးသန္႔ထားရွိျခင္းမ်ိဳးကုိ လုပ္ေဆာင္သြား ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ယင္းဥပေဒတြင္ေဖာ္ျပ ပါရွိေၾကာင္း သိရသည္။

               ထားဝယ္အထူးစီးပြားေရးဇုန္အတြင္း လုပ္ေဆာင္သြားမည့္ လုပ္ငန္းမ်ားျဖစ္သည့္ ျပည္တြင္းထုတ္လုပ္မႈ စီးပြားေရးဇုန္၊ ယင္း ျပည္တြင္းထုတ္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား ထုတ္လုပ္ရန္ ပစၥည္းကိရိယာ တင္သြင္းျခင္းတို႔အျပင္ တစ္ဆင့္ခံ ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို ကူးစက္ေရာဂါ ျပန္႔ပြားမႈ မရွိေစရန္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

               ထားဝယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္၌ ထားရွိမည့္ဇုန္မ်ားမွာ သတင္းအခ်က္အလက္ႏွင့္ နည္းပညာ ဆက္သြယ္ေရး ဇုန္မ်ား၊ ဆိပ္ကမ္းနယ္ေျမဇုန္မ်ား၊ ေထာက္ပံ႔ေရးႏွင့္ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးဇုန္၊ သိပၸံႏွင့္ နည္းပညာဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတတ္ေရးဇုန္၊ ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းဇုန္၊ တစ္ဆင့္ခံ ကုန္သြယ္မႈ ေဆာင္ရြက္ေရး ဇုန္မ်ားကို လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္သြားမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းေၾကာင့္ ေက်းရြာအမ်ားအျပား ေျပာင္းေရႊ႕ရမည္

မတ္၂၅။

             လက္ရွိ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ Italian Thai Public Co.,Ltd မွတာဝန္ယူေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ ထားဝယ္ေရနက္ ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္း ေဆာင္ရြက္ရာ အနီး႐ွိ ယင္းစီမံကိန္းႏွင့္ လြတ္ကင္းမႈမရွိသည့္ ေက်းရြာမ်ားရွိသည့္အတြက္ ရြာလံုးကြ်တ္ ေရႊ႕ေျပာင္းရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

               ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းႏွင့္ မလြတ္ကင္းသည့္ ရြာလံုးကြ်တ္ေျပာင္းေပးရမည့္ေက်းရြာမ်ားမွာ ခေမာက္ ေခ်ာင္းေက်းရြာ၊ ဝက္ေခ်ာင္း ေက်းရြာ၊ ဧကနိေက်းရြာ၊ ေဘဇြန္းေက်းရြာ ႏွင့္ ေရျဖဴအေနာက္ဘက္ျခမ္းစည့္ေက်းရြာမ်ားမွာ ရြာလံုးကြ်တ္ေရႊ႕ေျပာင္းေပးရမည့္ ေက်းရြာမ်ားပင္ျဖစ္သည္။

               ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္း စီမံကိန္းဧရိယာအတြင္း လံုးဝမလြတ္ကင္းသည့္ ေက်းရြာမ်ားရွိသကဲ႔သို႔ တစ္စိတ္တစ္ပိုင္း မလြတ္သည့္ ေက်းရြာမ်ား လည္းရွိေၾကာင္း၊ စက္မႈလုပ္ငန္း အေသးစားလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ပူးတြဲေနထိုင္၍ရႏိုင္သည့္ ေနရာမ်ိဳး၌ က်န္ရစ္ခဲ႔သည့္ ရြာမ်ားလည္းရွိေၾကာင္း ယင္းစီမံကိန္း ေဒသတြင္ေနထိုင္သူ တစ္ဦးကလည္းေျပာၾကားခဲ႔ပါသည္။

               ထားဝယ္ေရနက္စီမံကိန္းႏွင့္ မလြတ္ကင္းသည့္ေက်းရြာမ်ားမွာ ထားဝယ္ျမစ္အေနာက္ဘက္ျခမ္းရွိ ေက်းရြာမ်ားအပါအဝင္ ေက်းရြာ ၁၉ ရြာရွိ သည္ပာု သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း၊ စီမံကိန္းအတြက္ BOT စနစ္ျဖင့္ ႒ားရမ္းထားသည့္ ေျမဧက မွာ ၁၆၀၀၀၀ သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း သိရွိရသည္။

               ထို႔ျပင္ Italian Thai ကုမၸဏီမွ လမ္းေဖာက္သည့္လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ မလြတ္သည့္ ေျပာင္းေရႊ႕ေပးရမည့္ ႏွစ္ရွည္ ဥယ်ာဥ္ၿခံမ်ားမွ ေရာ္ဘာ၊ သီပာိုႏွင့္ ကြမ္းပင္မ်ားအတြက္ သတ္တမ္းအလိုက္ နစ္နားေၾကးမ်ားေပးသြားရန္ စီစဥ္ေဆာင္ရြက္ လွ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ကားလမ္းေဖာက္လုပ္မႈ၌ ပါဝင္သည့္ ကြမ္းၿခံ(၈) ဧက အားေလ်ာ္ေၾကး ၁၃ သိန္း စတင္ေပးသြားၿပီ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ႏွစ္ရွည္ပင္မ်ားတစ္ပင္ျခင္းသတ္တမ္းအလိုက္ ေလ်ာ္ေၾကးမ်ားေပးသြားမည္ပာု သိရေၾကာင္း ပန္းတင္အင္းၿခံ လုပ္ငန္းရွင္တစ္ဦးထံမွ သိရသည္။

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

ျပည္တြင္းပါတီ၊ ႏိုင္ငံေရးသတင္းမ်ား

ျမန္မာ႔ဒီမိုကေရစီအားစုမ်ားညီလာခံသို႔ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သဝဏ္လႊာေပးပို႔

ျမန္မာနုိင္ငံအတြက္ ေရွ႕ဆက္လက္ျပီး ခုိင္မာစြဲၿမဲစြာ တာန္ယူ ႀကိဳးစားေစလိုေၾကာင္း ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာမ်ား အား ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္က ေမတၱာရပ္ခံလိုက္ေၾကာင္း သိရသည္။

အင္ဒီယားနား၊ ေဖာ့ဝိန္းၿမိဳ႕တြင္ မတ္လ ၅ ရက္ေန႔မွ ၆ရက္ ေန႔အထိျပဳလုပ္က်င္းပေသာ ျမန္မာ႔ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ားညီလာခံသို႔ ေပးပို႔ ေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုႀကည္၏ ႏႈတ္ခြန္းဆက္စကားတြင္ အထက္ပါအတိုင္း ေျပာၾကားခဲ့ သည္။

“လူတိုင္းလူတိုင္း ျမန္မာ့အေရးကို လုပ္ေဆာင္ဖို ့ဆိုတာ ႀကီးေလးတဲ့တာဝန္ဆိုေပမယ့္ က်မကေတာ့ ခိုင္ၿမဲစြာ တာဝန္ယူ လုပ္ေဆာင္ေပးၾကဖို႔ကို ဘဲ ေမတၱာရပ္ခံခ်င္ပါတယ္။ အားလံုးကတာဝန္ယူလုပ္ေဆာင္တယ္ဆိုရာမွာ ကြဲျပားတဲ့ အျမင္မ်ားရွိေနတဲ့ေလာကကို လက္ခံၿပီးညီညြတ္ေရးကို မျဖစ္မေန တြန္းလုပ္ဖို ့လိုေနပါတယ္။ယခုအခ်ိန္မွာ  က်မတို႔ရဲ႕ ျမန္မာနုိင္ငံသည္ အေရးႀကီးေသာ လမ္းဆံုလမ္းခြသို႔ ေရာက္ေနၿပီျဖစ္ပါတယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ျမန္မာ ႏုိင္ငံဟာ ပြင့္လင္းမႈရွိလာၿပီ ဆိုတာကို ယံုၾကည္ေနသူမ်ားရွိေနသလို၊ ဒီျဖစ္ေပၚေနတဲ့ အေျခအေနဟာလည္း ပြင္းလင္းမႈနဲ ့ မွန္ကန္မႈမရွိသူမ်ားရဲ႕ လွည့္ ျဖားမႈေတြနဲ ့ စစ္မွန္တဲ့လုပ္ရပ္ေတြအေပၚ တားဆီးဖို႔ဘဲလို ့ ယံုၾကည္ေနသူမ်ားလည္း ရွိေနပါတယ္။ ဆိုေတာ့ က်မတို ့အားလံုးဟာ ဒီလိုအေနအထား ေတြ ကို တာဝန္သိသိသတိရွိရွိနဲ ့ အမွန္တရားကို ၾကည့္ရပါ့မယ္။ အမွန္တရားကို ျမင္ဖို႔ဆိုတာ ခုိင္မာတဲ့တာဝန္ယူမႈနဲ ့ ညီညြတ္မႈလိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေတြမွ မရွိဘူးဆိုရင္ က်မတို႔အားလံုးအတြက္ ေအာင္ျမင္ ျခင္းဆိုတာ ေ၀းသထက္ေ၀းသြားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။” ဟုေဒၚေအာင္ ဆန္းးစုၾကည္ကေျပာၾကားခဲ့သည္။

အဆိုပါပြဲသို႔ျပည္ပေရာက္ျမန္မာမ်ားအျပင္ ျမန္မာနိုင္ငံဒီမိုကေရစီႏွင့့္ လူ႔အခြင့္အေရးရရွိေရးတို႔အတြက္ စိတ္ဝင္စားစြာ ႀကိဳးစားအားထုတ္ ေနႀက ေသာ သူမ်ားလည္းတက္ေရာက္ခဲ့ၾကေၾကာင္း သိရသည္။

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

အေျခအေနေပၚမူတည္၍ ရခိုင္ပါတီေရြးေကာက္ပြဲဝင္မည္

မတ္ ၂၅။

               လႊတ္ေတာ္အတြင္း လစ္လပ္သြားသည့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားေနရာတြင္ အစားထိုးေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္ ရခိုင္ တိုးတတ္ေရး တိုင္းရင္းသားမ်ား ပါတီ (RNDP) မွ အေျခအေနအေပၚ မူတည္၍ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္ စဥ္းစားသြား မည္ ျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္။

               ယင္းကိစၥရပ္ႏွင့္ပတ္သတ္၍ ရခိုင္တိုးတတ္ေရးပါတီမွ ဦးမ်ိဳးဝင္းက ေရြးေကာက္ပြဲ၌ ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ရွိမွသာ ဝင္ၿပိဳင္၍ရမည္ပာု သိရ ေၾကာင္း၊ လက္ရွိပါတီအတြင္း၌လည္း ျပည္ေထာင္စုအဆင့္ မရွိေသးေၾကာင္း၊ ၿပိဳင္မည္၊ မၿပိဳင္မည္ ကိုမသိေသးေၾကာင္း၊ မိမိတို႔ပါတီမွ ျပည္နယ္အဆင့္ တြင္ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္မ်ားရွိၿပီျဖစ္ေၾကာင္း၊ ျပည္နယ္အဆင့္ဝန္ႀကီးမ်ားလည္း ၎တို႔၏ေနရာ၌ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ရန္ မလိုအပ္ပာုသိထားေၾကာင္း  ေျပာၾကားခဲ့ သည္။

               ထို႔ျပင္ ရခိုင္တိုးတတ္ေရးပါတီ၏ ေျပာေရးဆိုခြင့္ရွိသူ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးကလည္း လက္ရွိ၌ ပါတီအေနျဖင့္လည္း ေဆာင္ရြက္ဆဲ ႏိုင္ငံေရးတာဝန္မ်ား ျဖစ္သည့္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝးႏွင့္ အမ်ိဳးအစားလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးမ်ားတြင္ ေမးျမန္းလွ်က္ရွိသည့္ အဆိုမ်ား၊ ေမးခြန္းမ်ားကိုသာ အဓိကေစာင့္ၾကည့္ေနလွ်က္ရွိေၾကာင္း၊ သက္ဆိုင္ရာ လႊတ္ေတာ္အစည္းအေဝး ၿပီးဆံုးခ်ိန္မွသာ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲႏွင့္ပတ္သတ္၍ ဝင္မည္၊ မဝင္ မည္ကို ထုတ္ျပန္ေၾကညာမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ႔သည္။

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

သတင္းႏွင့္ ေဆာင္းပါးမ်ားမွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္မ်ား

စီးတီဘဏ္က လက္ခံတဲ့ အာရွခုႏွစ္ႏုိင္ငံက စင္ကာပူ၊ မေလးရွား၊ ထုိင္း၊ အင္ဒိုနီးရွား၊ ဖိလစ္ပိုင္၊ ျမန္မာနဲ႔ အႏိၵယတို႔ ျဖစ္တယ္။ စီးတီးဘဏ္က လက္ခံတဲ့ အထဲမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံပါဝင္လာတာေကာင္းတဲ့ အေနအထားျဖစ္တယ္လို႔ ဒီက ဘဏ္ လုပ္ငန္းရွင္တခ်ိဳ႕က ဆိုတယ္။

               ကေမာၻဇဘဏ္က ဒုတိယဥကၠ႒(၂) ဦးသန္းလြင္က "အခုတ႐ုတ္ဧည့္သည္ေတြက ႏိုင္ငံအႏွံ႔ကို ခရီးသြားလာႏုိင္ၿပီ ျဖစ္လို႔ တ႐ုတ္က ဘဏ္ေတြ စုၿပီး ခ်ိဳင္းနားယူနီယံကတ္ထုတ္တယ္၊ ႏုိင္ငံတိုင္းမွာ တ႐ုတ္ဘဏ္ခြဲေတြ မရွိေသးလို႔ ခိုင္မာတဲ့ စီးတီးဘဏ္နဲ႔ခ်ိတ္ဆက္တာျဖစ္တယ္၊ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ေလာေလာဆယ္ စီးတီးဘဏ္ခြဲမရွိေသးေပမဲ့ လက္ခံတာကို ၾကည့္ရင္ ေနာက္ပိုင္းမွာ ႐ုံးခြဲဖြင့္လာႏုိင္ေျခရွိလို႔ အလားအလာေကာင္းတယ္" လို႔ေျပာပါတယ္။

မတ္ ၂၅ ထုတ္ ေမာ္ဒန္ဂ်ာနယ္ အမွတ္(၂၅၂) မွာပါသည့္ "စီးတီးဘဏ္လက္ခံတဲ့ထဲမွာျမန္မာႏုိင္ငံလည္း ပါဝင္" သတင္းမွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ေငြပြဲစားေတြနဲ႔ ေငြေရာင္းမယ္ဆုိရင္ မ်က္စိရွင္ရွင္ထားဖို႔လိုတယ္၊ သတိထားေစာင့္ၾကည့္သင့္တယ္၊ လူေခၚၿပီး ေငြေရာင္းဖို႔ ေျပာတုန္းကေတာ့ ေငြေစ်းက တစ္မ်ိဳး၊ တကယ္ေတ့ဆုိင္ၿပီး  ေရာင္းမယ္ဆိုေတာ့ ေစ်းက ခ်က္ခ်င္းေျပာင္းသြားတယ္၊ ကၽြန္ ေတာ့္တုန္းက ေဒၚလာနဲ႔ ျမန္မာေငြလဲတယ္၊ စၿပီးေမးတုန္း ကေတာ့ တစ္ေဒၚလာကို ျမန္မာေငြ ၉၅၀ ေပးမယ္ေျပာတယ္၊ တကယ္လဲမယ္လုပ္ေတာ့ ၉၂၀ က်ပ္ျဖစ္သြားတယ္၊ လဲျဖစ္ေတာ့လည္း တစ္ေထာင္ တန္အုပ္ေတြၾကားထဲမွာ ႏွစ္ဆယ္ တန္ေတြ ညပ္ပါေနတယ္၊ ေငြတစ္ေခါက္ခ်ိဳးမွာ တစ္ခါပါတယ္၊ တစ္သိန္းအုပ္တစ္အုပ္မွာ အနည္းဆံုး ရွစ္ရြက္ေလာက္ ပါတယ္၊ ေငြပမာဏမ်ားရင္ ေသခ်ာစစ္ေဆးသင့္တယ္၊ ကၽြန္ေတာ္လည္း အမႈမဲ့အမွတ္မဲ့နဲ႔ ယံုၾကည္ေတာ့သူတုိ႔ ေရေပးလိုက္တဲ့အတုိင္း ယူခဲ့တာ၊ အိမ္ ေရာက္မွ ျပန္စစ္ေတာ့ တစ္သိန္းအုပ္တစ္အုပ္က ရွစ္ေသာင္းခြဲ၊ ကိုးေသာင္းေလာက္ ပဲပါတယ္၊ ေငြေရာင္းေတာ့လည္း အ႐ႈံးခံေရာင္းရတယ္၊ ေငြရ ေတာ့လည္း အတိအက်မရဘူး၊ ဒါေၾကာင့္မို႔လို ေငြေရာင္းမယ္ဆိုရင္ မ်က္ျခည္မျပတ္ေစာင့္ၾကည့္သင့္တယ္၊ ပိုက္ဆံကိုလည္း ျဖစ္ႏုိင္ရန္ တစ္ရြက္ခ်င္းကို ေသခ်ာေရတြက္သင့္တယ္၊ နားမလည္ရင္ အလိမ္ခံရႏုိင္ တယ္"

မတ္ ၂၅ထုတ္ The HOT NEWS အတြဲ(၁) အမွတ္(၃၄) မွာပါသည့္ "ႏုိင္ငံျခားေငြဝယ္ေရာင္းမ်ားကို သတိထား" သတင္းမွ ဆူးေလ ပန္းၿခံအနီး ပြဲစားတစ္ဦးထံတြင္ ေဒၚလာေရာင္းခဲ့သူ ကိုေအာင္မင္း၏ ေျပာၾကားခ်က္အေပၚ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"ေသေသခ်ာခ်ာ စကားေျပာၿပီး ရွင္းျပေပးဖို႔ လိုအပ္တယ္။ ဥပမာတစ္ပတ္ကို ကိုယ္ဘယ္ေလာက္ဖိုး ႏွစ္လံုးထိုးလုိက္တယ္။ ဘယ္ေလာက္ေပါက္တယ္။ ေနာက္တစ္ပတ္မွာ ဘယ္ေလာက္ဖိုးထိုးၿပီး ဘယ္ေလာက္ေပါက္တယ္ဆိုတာကို မွတ္ခိုင္းၿပီး ေျခာက္လျပည့္တဲ့အခါမွာ ရလိုက္တာနဲ႔ ကုန္သြားတာကို ျပန္ၿပီး တြက္ၾကည့္ခိုင္းတာမ်ိဳးေပါ့။

               အဓိက သူတို႔ရဲ႕အတြင္းပိုင္းစိတ္ကို လက္ခံႏုိင္ေအာင္ေျပာေပးရမွာမို႔ အျပစ္တင္ေဝဖန္တဲ့ သေဘာမ်ိဳးမဟုတ္ဘဲ သူတို႔လက္ခံႏုိင္ေအာင္ ဆြဲေခၚ ၿပီး အျပဳအမူေျပာင္းလဲေအာင္ လုပ္ေပးရမွာမ်ိဳး။

မတ္ ၂၅ထုတ္ ေမာ္ဒန္ဂ်ာနယ္ (၂၅၂) မွာပါသည့္ "ႏွစ္လံုးစြဲတာေရာဂါပါ" အင္တာဗ်ဴးမွ ေဒါက္တာ ေဒၚခင္ေအးဝင္း၏ ေျပာၾကားခ်က္ အေပၚ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

ေဆာင္းပါးက႑

ၿမိဳ႕တြင္းပို႔ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရး စနစ္က်ေစလို

               နံနက္ ၉ နာရီဆို လြယ္အိတ္တစ္လံုးျဖင့္ ႐ုံးသြားၿမဲျဖစ္ေသာ သက္ေအာင္သည္ ဒီကေန႔လည္း ႐ုံးသို႔ အမီသြား ႏုိင္ရန္ ကသုတ္က႐ုိက္ျဖင့္ ျပင္ဆင္လ်က္ရွိသည္။ မိမိေနထိုင္ရာ တာေမြၿမိဳ႕မွ ႐ုံးဖြင့္ထားေသာ ၿမိဳ႕ထဲသို႔ ဘက္စ္ကားျဖင့္ ေန႔စဥ္ ပံုမွန္႐ုံးတက္ေလ့ရွိသည္။ ဒီေန႔လည္း သက္ေအာင္ တစ္ေယာက္ မိမိ ေမွ်ာ္လင့္ထားေသာ ဘဝရည္မွန္းခ်က္မ်ား ျပည့္ဝရန္ ဘဝရထားႀကီးကိုတြဲခိုလွ်က္ လိုက္ပါရအံုးမည္။ ကားဂတ္ကို ေရာက္သည္ႏွင့္ မိမိလို ဘဝရထားႀကီးတြင္ ေနာက္ တမ္းမွ မေနလိုသူမ်ား ဝီရိယေကာင္းေကာင္းျဖင့္ ႀကိဳးပမ္းေနသည္ကို ျမင္မိေသာအခါ "မ်ားလိုက္တဲ့ လူအုပ္ႀကီးပါလား၊ ဒီေန႔လည္း မေန႔ကလို ကားၾကပ္အံုးမွာပဲ" ဟု မေက်မခ်မ္းသက္ ျပင္းခ်မိလိုက္ေလသည္။ အေၾကာင္းကား တစ္ျခား မဟုတ္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ဘတ္စ္ကားမွာ အဓိက သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ျဖစ္ၿပီး ၿမိဳ႕တြင္းေျပးဆြဲေနေသာ ဘတ္စ္ကားလုိင္း ေပါင္း ၄၀၀ ေက်ာ္ႏွင့္ ဘက္စ္ကားေပါင္း ၈၀၀၀ ေက်ာ္ရွိ႐ုံမွ်မက ေန႔စဥ္ခရီးသည္ သံုးသန္းေက်ာ္ကို သယ္ယူပို႔ေဆာင္ ေပးေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။

               ပညာတက္လုပ္သားျဖစ္သည့္အတြက္ လူလတ္တန္းစားစာရင္းတြင္ ပါဝင္ေသာ သက္ေအာင္ တစ္ေယာက္မွာ အစိုးရ၏ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈမ်ား လြဲေခ်ာ္မႈေၾကာင့္ ကိုယ္ပိုင္ကားဝယ္စီးဖို႔ရန္မွာ အိပ္မက္ပင္မက္လို႔မရေသးပါ။ ကိုယ္ရဲ႕ လစာမွာ ကိုယ့္ရဲ႕ တစ္ကိုယ္ရည္အတြက္ပင္ မလံုေလာက္။  ေငြ ေၾကးျပည့္စံုတဲ့သူမ်ားမွာ ကိုယ္ပိုင္ကားစီးႏုိင္တဲ့ အေျခအေနရွိပါသည္။ ကားတစ္စီးတန္ဖိုး၊ ျပင္စရိတ္နဲ႔ ဆီးဖိုးေတြနဲ႔ဆို ေတာ္႐ုံဝင္ေငြရွိတဲ့လူ မစီးႏုိင္ ပါဘူးဟု သက္ေအာင္ ေတြးေတြးေငးေငးျဖင့္ ကားအျဖဴေရာင္ဆလြန္းကားကေလးကို ၾကည့္ရင္းစဥ္းစားေနမိပါသည္။ ဤသို႔ႏွင့္ အလုပ္သို႔ သြားရာတြင္ အျမဲတမ္းစီးေနသည့္ အထူးယာဥ္တစ္စီးကို ျမင္ေတြ႕ေသာအခါ လိုက္ပါစီးနင္ရန္ဟန္ျပင္လိုက္ရေလေတာ့သည္။ ယခုေနာက္ပိုင္းတြင္ အထူး ယာဥ္လိုင္း မ်ားေပၚလာသည့္အတြက္ ဘတ္စ္ကားစီရသည္မွာ သက္သာေခ်ာင္ခ်ိသလိုျဖစ္သြားသည္ဟု ထင္ျမင္မိေသာ္လည္း လမ္းပမ္းဆက္သြယ္မႈစနစ္တြင္ လမ္း မ်ားတိုးခ်ဲ႕ရန္၊ ခံုးေက်ာ္တံတားမ်ား ေဆာက္လုပ္ရန္၊ လမ္းမ်ားေခ်ာေမြ႕ရန္၊ မီးပြိဳင့္စနစ္မ်ား ပိုမိုေကာင္းမြန္ရန္၊ လက္မွတ္စနစ္ႏွင့္ လမ္းေၾကာင္းစနစ္မ်ား စသည့္ ၿမိဳ႕ျပပို႔ေဆာင္ေရးအဆင့္ျမင့္ရန္ သာမက ၿမိဳ႕ပတ္ရထားသယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးကိုလည္း အဆင့္ျမင့္တင္ရန္ အထူးလုိအပ္ လွပါသည္။ ဤသို႔မွ မဟုတ္လွ်င္ ယဥ္တိုက္မႈမ်ား၊ လမ္းပိတ္ဆို႔မႈမ်ား ယခုထက္ပိုမိုျဖစ္ပြားလာေလမည္။ ယခုပင္လွ်င္ ၿမိဳ႕တြင္း၌ ယာဥ္တိုက္မႈမ်ား သတင္းမ်ား၌ မၾကာမၾကာ ၾကားေနရသည္။ မိမိမွာလည္း ယခင္ကထက္ ဘတ္စ္ကား စီးရသည္ကို သတိႀကီးႀကီးထားေနရသည္။

               မိမိမွာ ဘက္စ္ကားစီေနတုန္း အိမ္မွယူလာသည့္ Biweekly ELEVEN ဂ်ာနယ္ကို ဖတ္ၾကည့္ေလရာ "ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး အေန အထားအရ ၿမိဳ႕ပတ္ရထားသယ္ယူပို႔ ေဆာင္ေရးစနစ္ အဆင့္ျမင့္တင္ရန္ လိုအပ္လာ" ဟူေသာ သတင္းေဆာင္းပါးကို ေတြ႕ရသျဖင့္ စိတ္ထဲတြင္ ဟုတ္ပါ တကားဟု အႀကိမ္ႀကိမ္ေထာက္ခံမိေနေလသည္။ သတင္းမွပါသည့္ အေၾကာင္းအရာမွာကား ဤသို႔ျဖစ္သည္။ "ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ မူလေနထုိင္သူသူမ်ား၊ တိုးပြားလာမႈ၊ အျခားမွ ေရႊ႕ေျပာင္းအေျခခ်ေနထိုင္မႈမ်ားေၾကာင့္ တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ေနထိုင္သူ လူဦးေရတိုးတက္လ်က္ရွိရာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ျပ သယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္အားေဆာင္ရြက္သင့္ေၾကာင္းကို "ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ လူေတြတိုးလာတာနဲ႔ ဘတ္စ္ကား စနစ္မွာလည္း ပိုၿပီး မႏုိင္ဝန္ ထမ္းလာရဖို႔ ရွိပါတယ္။ အခုေတာင္ လမ္းေၾကာင္းေတြ ႐ႈပ္ေထြးတာ၊ ကားေတြထပ္ေနတာ၊ ေနာင္ေလးငါးႏွစ္ဆိုရင္ တိုးလာမယ့္လူဦးေရနဲ႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရဲ႕ လမ္းအသံုးျပဳမႈ အေန အထားနဲ႔ ၿမိဳ႕ျပသယ္ယူ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္မွာ အခက္အခဲ ျပႆနာမ်ားနဲ႔ ႀကံဳေတြ႕လာႏုိင္ပါတယ္" ဟု ျပည္သူ႔ေရးရာစီမံခန္႔ခြဲမႈမဟာဘြဲ႕အတြက္ ရန္ကုန္ ၿမိဳ႕၏ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရး စနစ္ကို ေလ့လာတင္ျပခဲ့သည့္ ျမန္မာ့ဆိပ္ကမ္းအာဏာပိုင္မွ အေထြေထြမန္ေနဂ်ာ ဦးေနမ်ိဳးဝင္းေအာင္က သံုးသပ္သည္။"

               ေနာက္တစ္ခုခက္သည္မွာ ရွိပါေသးသည္။ အေၾကြကိစၥျဖစ္သည္။ အထူးယဥ္လိုင္းမ်ား၌ အေၾကြျပႆနာ ရွင္းလင္းေသာ္လည္း သာမာန္ယာဥ္ လိုင္းမ်ားတြင္မူ ယခုအခ်ိန္ထိ အေၾကြျပန္မအမ္း ႏုိင္သည္မ်ိဳးျဖစ္သည္။ သက္ေအာင္မွာ ယခင္က ဘတ္စ္ကားစီးလွ်င္ မိမိေပးလိုက္သည့္ေငြကို စပယ္ယာ မွ ျပန္မအမ္းသည့္ ကိစၥမ်ိဳးအၿမဲႀကံဳေတြ႕ေနရပါသည္။ သို႔ေသာ္ အေၾကြရွားပါးေနသည္က တစ္ေၾကာင္း၊ ကိုယ့္လိုပင္ အမ်ားသူငါမ်ားက ႀကံဳေတြ႕ေနရ သည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ကသိကေအာက္ျဖစ္ ေသာ္လည္း နားလည္ခြင့္လႊတ္ေပးႏုိင္ခဲ့ပါသည္။

               လမ္း ၃၀ သို႔ေရာက္ေသာအခါ ဘတ္စ္ကားေပၚမွ ဆင္းအၿပီး ႐ုံးသို႔အသြား ေနာက္မွမိမိနာမည္ကို လွမ္းေခၚသည္ကို ၾကားလိုက္ရသည္။ သို႔ႏွင့္ လွမ္းၾကည့္လိုက္ေသာအခါ အလုပ္ထဲမွ အထက္လူႀကီးတစ္ေယာက္ကို ေတြ႕လိုက္ရသည္။ ထုိအခါ ၎က မိမိကို ဘက္စ္ကားေပၚတည္းကေတြ႕ေၾကာင္း၊ လွမ္းေခၚမည္ျပဳေသာ္လည္း ကားက အနည္းငယ္ ၾကပ္ေနသည့္အတြက္ မေခၚႏုိင္ဘဲ ယခု ဘက္စ္ကားေပၚမွ ဆင္းသည့္အခါမွ ေခၚျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာျပေလသည္။ သူသည္လည္း မိမိကဲ့သို႔ ရန္ကုန္တုိင္းေဒသႀကီး၏ ပို႔ေဆာင္ေရးစနစ္ကို ပိုမို ေကာင္းမြန္ေစခ်င္သည့္ စိတ္ေစတနာ ရွိသည့္အျပင္ အၾကားအျမင္ဗဟုတုတလည္း မ်ားသည္ျဖစ္ရာ သူဖတ္ဖူးေသာ ျမန္မာတုိင္းဂ်ာနယ္က သတင္းတပုဒ္ကုိ ျပန္လည္သံုးသပ္ ေျပာျပေလသည္။ ဇတ္လမ္းကဤလုိ.....

               "ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွာဆုိလွ်င္ စမတ္ကတ္စနစ္ျဖင့္ အသံုးျပဳေၾကာင္း သိရသည္။ ခရီးသည္သည္ သူ႔မွာ ပိုက္ဆံရွိ သေလာက္ ကတ္ထဲမွာ ထည့္ထားလို႔ ရသည္။ ကားေပၚတက္လွ်င္ ကတ္ျဖင့္ဆြဲျခစ္ၿပီး တက္သြားႏုိင္မည္။ ကတ္ထဲ၌ ပိုက္ဆံရွိသေလာက္ အသံုးျပဳႏုိင္မည္။ စပယ္ယာက ကတ္အသံုးျပဳလား၊ မျပဳလားဆိုတာကို ကတ္ကို စစ္ေဆးေပးမည္။ ပိုက္ဆံသံုးသည့္ စနစ္၊ အေၾကြမအမ္းႏုိင္သည့္ စနစ္မရွိေတာ့ဘဲ လြယ္ကူေအာင္ ျပဳလုပ္ၾကသည္။ ယင္းကို ဂ်ပန္ႏုိင္ငံမွာေတာ့ BRT(Bus Rapid Transit) ဟုေခၚသည္။ ယခုၿမိဳ႕ထဲရွိ မွတ္တိုင္တစ္ခုမွာ အနည္းဆံုး ယဥ္လိုင္း ၄၅ လိုင္းေလာက္ ရပ္သည္။ ထို႔အျပင္ မွတ္တိုင္တစ္ခုႏွင့္ တစ္ခုသည္လည္း နီးနီးေလးျဖစ္ေနသည္။ ကားမ်ားသည္ မွတ္တိုင္၌ တန္းစီးလ်က္ ရွိၿပီး လူေတြက လည္းအမ်ားႀကီးျဖစ္ေနသည္၊ BRT စနစ္က အဓိကလုိင္းေတြမွာ ေျပးေနတဲ့ကားမ်ားသည္ ပံုမွန္တစ္စီးႏွင့္ တစ္စီး ငါးမိနစ္စီ ပတ္ေနလိမ့္မည္၊ လူေတြလည္း ကားကို ေမွ်ာ္စရာ အေၾကာင္းမရွိေတာ့ေပ၊ အဓိကလုိင္းႀကီးမွာ တကၠစီမ်ား၊ ဘတ္စ္လိုင္းမ်ား၊ အိမ္စီးကားမ်ားပဲ ရွိေတာ့မည္၊ သို႔ေသာ္ ဒီမွာရွိသည့္ ကားမ်ားႏွင့္ ယာဥ္လိုင္း မ်ား ေမာ္ဒယ္ေအာက္ေနသည္။ ဒီစနစ္ကို ေျပာင္းလွ်င္ ကားမ်ားသည္ ေနာက္ဆံုးေပၚကားမ်ားပဲ သံုးရ မွာျဖစ္သည္။ ဒီစနစ္ကို ေျပာင္းဖို႔အတြက္ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံက ဘတ္စ္ကားလုိင္းမ်ားကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရပါမည္၊ ဘတ္စ္ ကားေမာင္း သူမ်ားကိုလည္း ပညာ ေပးဖို႔လိုပါမည္"

               ဤစနစ္ကိုကၽြန္ေတာ္အလြန္စိတ္ဝင္စားသြားသည္။ ယင္း BRT စနစ္ကို ဂ်ပန္ပညာရွင္မ်ား အႀကံဉာဏ္ေပးျခင္းလည္း ျဖစ္သည္။ အျမန္ဆံုး အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ရန္လည္း ဆုေတာင္းမိပါသည္။ မိမိမွာ ကိုယ္ပိုင္ကားဝယ္စီႏုိင္၍ ဘတ္စ္ကားမစီးဘဲ ေနလို႔ရႏုိင္ေစဦးေတာ့ ဤကဲ့သို႔ စနစ္မ်ိဳးကို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွာ က်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္ ႏိုင္မည္ဆိုပါက လြန္စြာစနစ္က်သြားၿပီး ယဥ္တိုက္မႈ ႏႈန္းလည္းနည္းသြားမည္ျဖစ္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္၏ ဂုဏ္က်က္သေရ လည္း ျမင့္မားလာပါလိမ့္မည္။

               

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment