Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၁၅.၁၂.၂ဝ၁၁

ေဆာင္းပါးက႑

  1. အသြင္းကူးေျပာင္းေရးအခ်ိဳးအေကြ႕

***************************************************************************************

ေဆာင္းပါးက႑

အသြင္းကူးေျပာင္းေရးအခ်ိဳးအေကြ႕

အာဏာပိုင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္သို႔ အသြင္းကူးေျပာင္းလ်က္ရွိေသာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အသြင္ကူး ေျပာင္းေရးျဖစ္စဥ္ အခ်ိဳးအေကြ႕မ်ားမွာ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းသည္ႏွင့္အမွ် ႀကိဳတင္ခန္႔မွန္းျခင္းငွာစြမ္းႏုိင္သည့္ ေနာက္ေၾကာင္းျပန္မလွည့္ႏုိင္ေသာ အေျပာင္းအလဲ မ်ားကို ျမင္ေတြ႕ေနရၿပီျဖစ္သည္။ ယခင္ အာဏာပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္တြင္ ျဖစ္တန္ရာေသာ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးအလားအလာမ်ားကို ႀကိဳတင္ ခန္႔မွန္း၍ မရႏုိင္ပါ။ ယခုအခါတြင္ေတာ့ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေဘာင္သြင္းထားသည့္ ဒီမိုကရက္တစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ (Institution alized democratic regime) ကို ပါတီစံု အေထြေထြ ေရြးေကာက္ပြဲႀကီးက်င္းပ၍ က်င့္သံုးအေကာင္အထည္ ေဖာ္ေနၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ လႊတ္ေတာ္တြင္းသို႔ ပါတီအသီးသီးမွ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ဝင္ေရာက္သြားၾကေသာ္လည္း ယင္းတုိ႔မွာ အနည္းစုသာလွ်င္ျဖစ္ပါသည္။ လႊတ္ေတာ္တြင္ အင္အားအႀကီးဆံုးပါတီမွာ ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီ ျဖစ္သည့္အတြက္ (one-party dominated system) ျဖစ္သည္ ဟူ၍ပင္ ဆို၍ရႏုိင္ပါသည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ ယခုလက္ရွိျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ လြတ္လပ္ေသာ ဒီမုိကေရစီစနစ္ (Liberal democracy) စနစ္မဟုတ္ဘဲ အကန္႔အသတ္မ်ားရွိေနေသာ ဒီမိုကေရစီစနစ္ (restricted democracy) ပင္ ျဖစ္သည္။ ယခင္ စစ္တပ္အစိုးရမွ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလူတန္းစားမွ လူ ပုဂၢိဳလ္မ်ားမွာ ယခု ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီဝင္မ်ား ျဖစ္ေနျခင္းႏွင့္ အစိုးရသစ္၏ အဆင့္ျမင့္ဆံုး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးရာထူးမ်ားကို ျပန္လည္ရယူထားျခင္းကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ မူေျပာင္းေသာ္လည္း လူေျပာင္းလဲျခင္းမရွိသည့္ အခင္းအက်င္းမ်ိဳး ပင္ျဖစ္သည္။ တနည္းဆိုရလွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး၏ အဖြင့္ က်ားကြက္ကို ဖြင့္လိုက္သည့္ ကစားသမားမွာယခင္ အာဏာပိုင္စနစ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးလူတန္းစား ျဖစ္ေနသည့္အတြက္ အကူးအေျပာင္းပံုသ႑န္မွာေအာက္မွ အထက္သို႔ တြန္းတိုက္ေျပာင္းလဲသည့္ လမ္းေၾကာင္းထက္ (bottom-up method) ထက္ အထက္မွ ေအာက္သို႔ အစီအစဥ္ခ်ေျပာင္းလဲသည့္ လမ္းေၾကာင္း (Top-down method) ျဖစ္ေနသည္။

အာဏာပို္င္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီစနစ္သို႔ ေအာင္ျမင္စြာအသြင္ကူးေျပာင္းႏုိင္ခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ဒီမုိကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးျဖစ္စဥ္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ပါကအမ်ိဳးသားအဆင့္ စီးပြားေရးတည္ၿငိမ္ေအာင္ ထိန္းထားႏုိင္ျခင္း၊ အတုိက္အခံ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုမ်ားကို ပင္မေရစီေၾကာင္း ႏုိင္ငံေရးတြင္ ပါဝင္ႏုိင္ေအာင္ ညႇိႏိႈင္းေဆာင္ရြက္ႏုိင္ျခင္း၊ လြတ္လပ္စြာ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ခြင့္၊ ေရးသားခြင့္စသည့္ ႏုိင္ငံသားလြတ္လပ္ခြင့္မ်ားကို တစ္ဆင့္ျခင္း ေျဖေလ်ာ့ေပးႏုိင္ျခင္း အစရွိ သည္တို႔ကို အခ်ိန္ကိုက္ အံဝင္ခြင္က်ျဖစ္ေအာင္ ေပးအပ္သြားႏုိင္ေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။ထိုအတြက္ေၾကာင့္ လူမႈေရးတင္းမာမႈမ်ား အစြန္း ေရာက္ေအာင္ ျဖစ္ ပြားမသြားေစဘဲ ဒီမုိကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကို ေအာင္ျမင္စြာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ႏုိင္ခဲ့သည္။

ေတာင္ကိုရီးယား၊ ခ်ီလီ၊ မကၠဆီကို၊ တိုင္ဝမ္အစရွိသည့္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးျဖစ္စဥ္မ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ တစ္ပါတီႀကီးစိုးသည့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ (မကၠဆီကိုႏွင့္ တိုင္ဝမ္)၊ တပ္မေတာ္အစိုးရ အုပ္ခ်ဳပ္သည့္ အာဏာပိုင္စနစ္ျဖင့္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ၿပီးမွ လြတ္လပ္ေသာ ဒီမုိကေရစီစနစ္ဆီသို႔ ေအာင္ေအာင္ျမင္ျမင္ ကူးေျပာင္းႏုိင္ခဲ့သည္။ တနည္း ဆိုရလွ်င္ ယင္းႏုိင္ငံမ်ားက်င့္သံုးခဲ့ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္မွာ အာဏာပိုင္စနစ္ဟု ဆုိ၍ရႏိုင္ေသာ္လည္း အာဏာခြဲေဝမႈႏွင့္ စီးပြားေရးရပိုင္ခြင့္မ်ားကို အုပ္ခ်ဳပ္သူ လူတန္းစားကသာ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ ျခယ္လွယ္ထားႏုိင္ျခင္း မရွိဘဲ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရးပိုမိုလြတ္လပ္သည့္ အေျခအေနသို႔ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈမ်ား ျဖည္းျဖည္း မွန္မွန္လုပ္ေဆာင္လာႏုိင္သည့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း ေဘာင္သြင္းထားေသာ အာဏာပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ (Institutionalized authoritarian regime) ျဖစ္ေန ေၾကာင္း ေတြ႕ရသည္။ တနည္း ဆိုရလွ်င္မူအာဏာပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္၏ အက်ိဳးေက်းဇူး(authoritarian advantage)႐ႈေထာင့္မွေန၍ ႏုိင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္မ်ားက ႏုိင္ငံေရးစိတ္ေစတနာ (Political will) ျဖင့္ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကို အခ်ိဳးအေကြ႕မ်ားစြာျဖင့္ ေအာင္ျမင္စြာအေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ သြားႏုိင္ေၾကာင္းေတြ႕ရသည္။

ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လက္ရွိအုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ကို အာဏာပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ဟု မည္သို႔မွ်ေခၚဆို၍ မရႏုိင္ေတာ့ေသာ္လည္း လြတ္ေတာ္တြင္ တစ္ပါတီ တည္းသာ ႀကီးစိုးေနျခင္းႏွင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးတြင္ ယခင္အာဏာပိုင္စနစ္မွ လူပုဂၢိဳလ္မ်ား ပါဝင္ေနျခင္းကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ လြတ္လပ္မႈမရွိသည့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ (illiberal democracy)ဟုေတာ့ သတ္မွတ္၍ ရႏုိင္ပါသည္။ သို႔ေသာ္ ယေန႔ ႏုိင္ငံေရးအခင္းအက်င္းမ်ားကို ၾကည့္လွ်င္ ထင္မွတ္ထားသည္ထက္ ပိုမိုျမန္ဆန္စြာ ႏိုင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္မ်ား၊ ႏုိင္ငံသားအခြင့္အေရးမ်ားကို ပိုမိုေပးအပ္လာသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရသည္။ ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား လြတ္ေပးျခင္း၊ မီဒီယာ လြတ္လပ္ ခြင့္မ်ား တစ္ဆင့္ျခင္းေျဖေလွ်ာ့ေပးျခင္း၊ ဆႏၵထုတ္ေဖာ္ခြင့္မ်ား ရွိလာျခင္း၊ သမဂၢမ်ားဖြဲ႕စည္းခြင့္ ရွိလာျခင္း၊ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖြဲ႕မ်ားႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး သေဘာတူစာခ်ဳပ္မ်ားခ်ဳပ္ဆိုလာႏုိင္ျခင္းႏွင့္ အဓိက ႏုိင္ငံေရးအတိုက္အခံပါတီျဖစ္ေသာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး သေဘာတူညီခ်က္မ်ား ရရွိေအာင္ ညႇိႏိႈင္းလာႏုိင္ျခင္းအစရွိသည္တို႔ကို တစ္ႏွစ္သားပင္ မျပည့္ေသးေသာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရမွ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ခဲ့သည္။ သို႔ႏွင့္ ေမးစရာ ရွိလာသည္မွာ ယင္းသို႔ေသာ ႏုိင္ငံေရး၊ လူမႈေရး အေျပာင္းအလဲမ်ားကို အေျပာင္းအလဲတိုင္းတြင္ ရွိစၿမဲျဖစ္ေသာ သေဘာထားတင္းမာသူမ်ားက ယခုအေျပာင္း အလဲကို လိုလိုလားလား ရွိခဲ့၍ေလာဟူ၍ပင္ ျဖစ္သည္။ အမွန္စင္စစ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးစနစ္ အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္သြားသည့္အတြက္ အာဏာေနရာခ် သတ္မွတ္မႈမ်ား (Power allocation) လည္း ျဖစ္ေပၚလာသည္ ျဖစ္ရာယခင္ တစ္စုတစ္စည္းတည္းျဖစ္ေနသည့္ အာဏာဗဟိုမွာ အသစ္ျဖစ္ထြန္းလာသည့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္အတြင္း အဖက္ဖက္သို႔ ပ်ံ႕ႏွံ႔သြားခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္ ယခုျဖစ္ေပၚခဲ့ေသာ အေျပာင္းအလဲမ်ားမွာ အေျပာင္းအလဲကိုလိုလားသူမ်ား (reformists) လည္းျဖစ္၊ လက္ရွိစနစ္၏ လုပ္ထံုးလုပ္နည္းမ်ားကို နားလည္သူမ်ားလည္းျဖစ္ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတဦးသိန္းစိန္၊ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ သူရဦးေရႊမန္းကဲ့သို႔ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားက ပဲ့ကိုင္ေဆာင္ရြက္သြားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ အေျပာင္းအလဲမ်ားကို ခုခံၿမဲျဖစ္ေသာ အုပ္ခ်ဳပ္မႈစနစ္သစ္အတြင္း ပ်ံ႕ႏွံ႕ သြားခဲ့သည့္ သေဘာထား တင္းမာေသာ အင္အားစုမ်ား၏ ကြန္ယက္ယႏၱရား (Network mechanism)ႀကီး ျပန္လည္တည္ေဆာက္၍ မရႏုိင္ေသးသည့္ အေျခအေနမ်ိဳးတြင္ သေဘာထား ေပ်ာ့ေျပာင္းသူမ်ားက လက္ဦးေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့သည္။

ထိုအေျပာင္းအလဲမ်ား၏ ဂယက္ေၾကာင့္ အဓိကအတိုက္အခံပါတီႀကီးတစ္ခုအား လႊတ္ေတာ္အတြင္းဝင္ႏုိင္သည့္ လမ္းေၾကာင္းမ်ား ပြင့္လင္းသြားၿပီ ျဖစ္သည္။ ထို႔အျပင္ ျဖစ္တန္ရာေသာ ႏုိင္ငံေရးအာဏာ ေနရာခြဲတမ္းခ်ေရးႏွင့္ စီးပြားေရး အရင္းအျမစ္မ်ားရပိုင္ခြင့္မ်ား (rent) ကုိခန္႔မွန္၍ ရႏုိင္ၿပီျဖစ္သည္။ အသြင္ကူးေျပာင္းမႈတိုင္းတြင္ အၿမဲတမ္းႏုိင္သူႏွင့္ အၿမဲတမ္း႐ႈံးနိမ့္သူ (Permanent winner or loser) ဟူ၍ မရွိႏုိင္ပါ။ အင္အားစုမ်ားၾကား ၿပိဳင္ဆုိင္ရာ မဟာ ဗ်ဴဟာေျမာက္ အခ်ိဳးအေကြ႕မ်ားကို စြမ္းေဆာင္ရည္အျပည့္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ေသာအင္အားစုမွာ ပိုရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ယခုအေျပာင္းအလဲ မ်ားသည္ ႏုိင္ငံ၏ တရားဝင္မႈကို တိုးျမင့္လာေစသည့္အတြက္ အေပါင္းလကၡဏာေဆာင္သည့္ အေျပာင္းအလဲမ်ား ျဖစ္သည္ဟု ဆို၍ရႏုိင္ပါသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအဝိုင္းမွ ေပးအပ္ထားေသာ ႏုိင္ငံ၏တရားဝင္မႈကို ဆက္လက္ ထိန္းသိမ္းထားႏုိင္ရန္ ယခုအေျပာင္းအလဲကို ေနာက္ေၾကာင္းျပန္မလွည္သည့္ အေျပာင္းအလဲ (undo change)  ျဖစ္ ေအာင္ ႏုိင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ားအား အထူးႀကိဳးစားရန္ တိုက္တြန္းလိုပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးမွာ အျခား ႏုိင္ငံမ်ားလို ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးႏွစ္ခုကိုသာ ေျပာင္းလဲရျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတြင္ ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီပြားေရးတြင္သာမက တုိင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ သင့္ျမတ္ေရးကိုသာ ထည့္သြင္းစဥ္းစား ေဆာင္ရြက္ရသည့္ အတြက္ ပိုမိုခက္ခဲသလိုပိုမိုအေမွ်ာ္အျမင္လည္းရွိရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း…။

***************************************************************************************

 

 

 

                                                                                                        

              


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment