Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၁၇.၁.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. အေျပာင္းအလဲႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဓိပၸာယ္ ေအာ္တာေနးတစ္

****************************

ေဆာင္းပါးက႑

အေျပာင္းအလဲႏွင့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအဓိပၸာယ္ ေအာ္တာေနးတစ္

စိုးျမင့္သိန္း

(ဇန္နဝါရီ ၁၈ ျမန္မာပို႔စ္ အတြဲ (၄) အမွတ္ (၃) မွ ထုတ္ယူေဖာ္ျပသည္)

၃၇လမ္း၊ ကုန္သည္လမ္း၊ ေရတမာပင္တန္း၊ စာေပဗိမာန္၊ ေလအန္ကုန္း၊ ပန္းဆုိးတန္း၊ အေမ့အိမ္ စာအုပ္ဆုိင္မ်ားအႏွံ႔ ကၽြန္ေတာ့္ကို လုိက္ရွာသတဲ့။ အယ္ဒီတာလည္းေမာေပါ့။ ဖိအားတြန္အားဆြဲအားညႇစ္ေတြနဲ႔ အယ္ဒီတာခင္ဗ်ာလည္း ပိန္ေပ်ာ့ေပ်ာ့သာ ရွိေတာ့သည္။

ကၽြန္ေတာ္က ဆိပ္ကမ္းသာလမ္း ဆင္သံုးေကာင္ဂ်ာနယ္ဆုိင္ကိုေရာက္ေနသည္။ ေတြ႕ေတြ႕ခ်င္း ေဆာင့္ႏွင့္ထြင္းသည္။ ေဟ့လူ မင္းနိပ္မင့္ ဒီမိုကေရစီေတြ ဘာေတြလုပ္မေနနဲ႔ေတာ့။ ခင္ဗ်ားပဲ ေရးေရးေနတာပဲ မဟုတ္လား။ ျမစ္တစ္ျမစ္ထဲ ႏွစ္ခါမဆင္းႏုိင္ဆိုတဲ့ ဂရိေခတ္ဒႆနအဆိုတစ္ခု။ မွန္တယ္ေနာ္။ ေရကစီးသြားၿပီ။ ခင္ဗ်ားက ဘာလို႔ရပ္ေနခ်င္တာလဲ။ အေျပာင္းအလဲကို ျမင္ေအာင္ၾကည့္ပါဗ်။ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို ဘယ္လုိျမင္သလဲ။ လက္ရွိ အေနအထားကို ေျပာတာေနာ္။ အတိတ္ေတြအတတ္ေတြ လုပ္မေနနဲ႔။ ဒီတစ္ခါ ခင္ဗ်ားကို ကၽြန္ေတာ္ဆရာလုပ္လိုက္မယ္ အယ္ဒီတာရဲ႕ ၾသဘာေပါ့ဗ်ာ။ ဟုတ္ေပါင္ၾသဇာေပါ့ဗ်ာ။ အင္ ခင္ဗ်ားလိုလူကို ၾသဘာလည္းသိပ္မေပးရဲဘူး။ ၾသဇာလည္း မသံုးခ်င္ပါဘူး ဟဲဟဲ။

William Arthur Wlard ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ရဲ႕ စကားရွိတယ္။ Change, like Sunshine, can be a friend or foe, a blessing of a curse, a down or a dusk. အေျပာင္းအလဲသည္ ေနေရာင္ပမာမိတ္ေဆြလည္း ျဖစ္ႏုိင္ၿပီး ရန္သူလည္း ျဖစ္သြားႏုိင္တာပဲ။ မဂၤလာလည္းျဖစ္ႏုိင္ၿပီး အမဂၤလာလည္းျဖစ္ႏုိင္တာပဲ။ မိုးေသာက္လည္း ျဖစ္ႏုိင္ၿပီး ဆည္းဆာလည္း ျဖစ္ႏုိင္တယ္။

အဒမ္စမစ္ရဲ႕ ကိုယ္ေပ်ာက္လက္ဒႆနကေန ဂၽြန္ေမးနတ္ကိန္းရဲ႕ အစိုးရဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္ေရး ေဘာဂေဗဒေပၚလစီကိုလည္း ေရြ႕သြားႏုိင္တယ္။ ပုဂၢလိကအရင္းရွင္စနစ္ကေန အစိုးရအရင္းရွင္စနစ္ကိုလည္း သြားႏုိင္တယ္။ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေလွ်ာ့ခ်ရာက ျပန္လည္ထိန္းခ်ဳပ္ေရးကိုလည္း ျပန္သြားႏုိင္တယ္။ ႐ုပ္ရွင္ဆင္ဆာ ေလွ်ာ့ေပါ့ေရးမွာေတာ့ ေလွ်ာ့ေပါ့ၿပီးမွ ျပန္ထိန္းခ်ဳပ္တာ မလုပ္ခ်င္ဘူးလို႔ သက္ဆုိင္ရာအႀကီးအကဲကေျပာတာ မဆိုးဘူးဗ်။

လစ္ဘရယ္ဝါဒထက္ တကယ့္လက္ေတြ႕ႏိုင္ငံေရးကို လုပ္သြားႏုိင္တယ္လို႔ ႏုိင္ငံေရးအကဲခတ္ (မီဒီယာ)ႏွင့္ ႏုိင္ငံေရးသုခမိန္ (သီဝရီ) ေတြက ဆုိတယ္ဗ်။

ဒီတစ္ခါ အယ္ဒီတာက ဆရာတယ္လုပ္ပါလား။

ခင္ဗ်ားက ကဗ်ာဆရာပီပီ အေကာင္းျမင္အနာဂတ္ဝါဒီ သက္သက္ပဲဗ်။

ကၽြန္ေတာ္ကအယ္ဒီတာဆုိေတာ့ အေကာင္းလည္းျမင္၊ အဆုိးလည္းျမင္တယ္ဗ်။

ထားပါေတာ့။ ထားပါေတာ့။ (ေရႊမန္းတင္ေမာင္ဇတ္ေလသံ)

ဂလုိဘယ္လုိက္ေဇးရွင္းလိႈင္းက ေနာက္လည္းျပန္သြားႏုိင္တယ္လို႔ ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒသမားေတြက ေျပာေနတာ။ ခင္ဗ်ားလည္း ၾကားမွာေပါ့။ တ႐ုတ္- အေမရိကန္ဆက္ဆံေရးသာ ကမာၻႀကီးကိုေမာင္းႏွင္မယ္ ဆိုေနပါလား။ အင္အားႀကီး ခ်ိန္ခြင္လွ်ာ ညႇိႏိႈင္းညီမွ်ေရးက “စီးပြားေရး၊ ႏုိင္ငံေရး၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရး” ကို ျပ႒ာန္းမယ္ ဒီလိုလား။ ကမာၻ႔ဘဏ္ အဖြဲ႕ႀကီးကလည္း ထြန္းသစ္စႏုိင္ငံေတြရဲ႕ ေစ်းကြက္ထဲကလူ ၅၃ သန္းေသာ (ကမာၻ႔ ျပည္သူ)ေတြဟာ အလြန္အကၽြံ ဆင္းရဲတြင္းထဲ က်သြားႏုိင္တယ္လို႔ ခန္႔မွန္းေဟာကန္းထုတ္ေနပါလားဗ်။ သတိထားရမယ္ေနာ္။ တ႐ုတ္ပံုစံ၊ အိႏၵိယပံုစံ၊ ဗီယက္နမ္ပံုစံ၊ အင္ဒိုနီးရွားပံုစံ၊ အင္း...အုိဘားမားကလည္း စန္းတက္ေနသဗ်။ လမ္းဘက္ကအကိုင္းကိုေတာ့ မခုတ္နဲ႔ဗ်။ နတ္ေနကိုင္း ခ်န္ထားေနာ္။

ဂလိုဘယ္စာရးဆရာေက်ာ္ဝင္းကိုယ္၌က ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ခရီးေနာက္ျပန္ေကြ႕မွာ ရယ္ဒီကယ္အမွားေက်ာ့မွာ “ဦးမေျပာင္းမလဲ” တို႔၊ “ကိုမေျပာင္းမလဲ” တို႔ တစ္ခန္းထလာမွာစိုးရိမ္ေနသဗ်။

ကၽြန္ေတာ္ကေတာ့ အနာဂတ္ဟာေတာက္ပတယ္ဆိုတဲ့ ေမာ္ရဲ႕ကဗ်ာလို ေတာက္ပတဲ့ဘက္ကိုပဲ ၾကည့္တယ္။ ဟားဗတ္တကၠသိုလ္ ပါေမာကၡ စတီဗင္ေဝါ့ ကေတာ့ အႏၱရာယ္ႀကီးတဲ့ အိုင္ဒီယာဆိုးသမားေတြဟာ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြား နက္နက္ ႐ႈိင္း႐ႈိင္းၾကည့္တက္တဲ့လူမ်ိဳးေတြလို႔ ေထာင္ျပသဗ်။

သူရဲေကာင္းမ်က္ႏွာဖံုးကာၿပီး ကိုယ့္ identity ကို ေရႊခ်လိုတဲ့ စတန္႔ဆရာတခ်ိဳ႕လည္း ရွိတယ္ေနာ္။ ယံုၾကည္ခ်က္ တစ္ခုကို ေနာက္ဆံုးထြက္သက္ထိ ဆုပ္ကိုင္သြားမယ္ဆိုတဲ့ လူေတြလည္း (သႀကၤန္အေျမာက္ေတြ) ရွိေနသးဗ်။ ဒီတစ္ခါ အယ္ဒီတာက စာေရးဆရာကို “ပို႔ခ်ခ်က္” ေပးေနရသလိုပါလား . . ဟား..ဟား။

ဒီလိုသေဘာမထားပါဘူးဗ်ာ။ The Foolish and the dead alone never change their opinion လို႔ James Russell Lowell ဂ်ိန္းရပ္ဆယ္လို ဝဲေျပာသဗ်။ ကိုယ့္အေတြးအေခၚ ကိုယ့္အျမင့္ ကိုယ့္ခံယူခ်က္ကို ဘယ္ေတာ့မွမေျပာင္းဘူးဆိုတာ “လူမိုက္နဲ႔လူေသ” ေတြေလာက္ပါပဲလို႔ အဓိပၸယ္ရသဗ်။ ကၽြန္ေတာ္ ရပ္မေန ခ်င္ပါဘူး။ အယ္ဒီတာ ရယ္။ ခရီးဆက္သြားပါ့မယ္။ ခင္ဗ်ားကလည္း လက္တြဲဗ်။ ရာသီဥတုက ေျပာင္းျပန္ေဇာက္ထိုး ပူလုိက္ေအးလုိက္ရယ္။ အယ္ဒီတာရယ္။

ဒီမိုကေရစီကိုသြားတဲ့အခါမွာေတာ့ လူအမ်ားႀကိဳက္ တရားဝင္လာေအာင္လုပ္ဖို႔ ျပႆနာရွိမယ္။ ဒီမိုကေရစီ တန္ဖိုးစံေတြ လူထုထဲပ်ံ႕ႏွံ႔ဖို႔ ျပႆနာ ရွိမယ္။ စနစ္ကို ျပန္ခုခံဆန္႔က်င္မယ့္ အင္အားစုေတြကို စည္း႐ုံးဖို႔ ျပႆနာရွိမယ္။ ႏိုင္ငံေရးဆိုတာ တုိက္ဖို႔ထက္၊ စည္း႐ုံးဖို႔က အဓိကဗ်။ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ ျဖန္႔ခြဲအာဏာ ပါဝါျပႆနာ ရွိမယ္။ ဒီမိုကေရစီတိုက္႐ုိက္သြားဖို႔ ျပႆနာရွိမယ္။ တရားစီရင္ေရးဘက္မွာ ျပႆနာရွိမယ္။ (ေခတ္ေဟာင္း စ႐ုိက္ေဟာင္း ကိစၥ)၊ စီးပြားေရးတည္ၿငိမ္ေအာင္လုပ္ဖို႔ ျပႆနာရွိမယ္။

ဒါေတြဟာဒီမိုကေရစီေရးရာ Debates ဒီဘိတ္အေျခအတင္ ေျပာရဆိုရရင္ ဆုိင္ရေျဖရွင္းရမယ့္ ကိစၥေတြပဲ။ ဒါေတြကို ေက်ာ္ႏုိင္ရင္ ဒီေတာင္ကို ေမာင္ေက်ာ္ႏုိင္ရင္ ျမက္ခင္းလဲ့လဲ့ ေျမညီညီ စိမ္းစိမ္းလန္းလန္း ပန္းေပါင္စံုပြင္တဲ့ဆီေရာက္ၿပီ။

ခင္ဗ်ားက ကဗ်ာဉာဥ္ မေပ်ာက္ေသးပဲကိုး။

ေကာင္းတဲ့ဉာဥ္ပါဗ်ာ။ အယ္ဒီတာရ။ ကဗ်ာကိုေတာ့ မထိပါးနဲ႔ဗ်။

ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကေရာဘယ္လုိလဲစာေရးဆရာ။

တိုင္းျပည္ႏွစ္ျပည္ ျမစ္ေရခြဲေဝမွ်တသံုးစြဲေရးဆင္မေျပလို႔ စစ္ခင္းမယ္လုပ္ေနတုန္း ဗုဒၶၾကြလာၿပီး မွ်တေရး၊ ညီမွ်ေရး ေမတၱာထားၾကေရး ေဟာျပလို႔ စစ္မတိုက္ၾကေတာ့တဲ့ ဗုဒၶဝင္လာနိပါတ္ေတာ္လာ ရာဇဝင္သမုိင္း ရွိသဗ်။

ကရင္တစ္က်ပ္၊ ဗမာတစ္က်ပ္ဆိုတဲ့ ေစာဘဦးႀကိးရဲ႕ ေၾကြးေၾကာ္သံရွိသဗ်။ မၾကာခင္ကကရင္ေတြကလည္း ဒီလိုတန္းတူဆက္ဆံခြင့္ရရင္ စစ္သံ မေပးေတာ့ဘူး ဆိုလာသဗ်။ (ႏုိင္ငံပိုင္သတင္းစာမ်ားရဲ႕ သတင္းေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအရ)

ကခ်င္ျပည္နယ္မွာလည္း တန္းတူညီမွ်ဆက္ဆံေရး ေပၚထြန္းလာရင္ (ႏုိင္ငံေရးအရ တန္းတူလာရင္) ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရမွာပဲဗ်။ ဆရာႀကီး သခင္ ကိုယ္ေတာ္မိႈင္းရဲ႕ ၁-၆-၅၈ နယုန္လျပည့္တနဂၤေႏြေန႔မိန္႔ခြန္း (ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ ကန္ေတာ္မင္ပန္းၿခံ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ဆႏၵျပလူထုအစည္းအေဝးပြဲ) မွာ “ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို သူမနာ