Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၇.၅.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. ႏုိင္ငံ၏ စြမ္းရည္အသာစီးရမႈ

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

ႏုိင္ငံ၏ စြမ္းရည္အသာစီးရမႈ

မိုးျမင့္ၿငိမ္း

ျပည္သူအမ်ားအားရေလာက္သည့္ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားအၿပီး ယင္းႏွင့္လုိက္ပါေျပာင္းလဲရမည့္ စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားမွာပင္ တစ္ ႏွစ္ေက်ာ္အတြင္းမ်ားစြာ ျဖစ္ထြန္းမႈမရွိေသးသည္ကို ေတြ႕ျမင္ရသည္။ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္ေနသည့္ stake holder မ်ား နည္း ပါးသည့္အားေလွ်ာ္စြာ ေတြ႕ဆံုညႇိႏိႈင္းျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း၊ ဥပေဒတစ္ရပ္ကို ျပင္ဆင္ျခင္းျဖင့္လည္းေကာင္း အားလံုးပါဝင္သည့္ ႏုိင္ငံေရးျဖစ္ထြန္း ေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ စီးပြားေရးတြင္ အားလံုးပါဝင္သည့္စီးပြားေရး ျဖစ္ထြန္းဖို႔ အေတာ္ပင္လုပ္ယူရမည္ဟု သံုးသပ္မိပါသည္။ ေယဘု ယ်အားျဖင့္လည္း စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားသည္ ႏုိင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲထက္ ပိုမိုခက္ခဲသည့္ သေဘာလည္းရွိပါသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရးစနစ္ကို ႏွစ္ေပါင္း ၂၀ ခန္႔ က်င့္သံုးခဲ့ၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ပီျပင္ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္သို႔  မေရာက္ရွိေသးပါဟု ဆို၍ရႏုိင္သည္။ တကယ္ ေစ်း ကြက္စီးပြားေရးမွာ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈေပၚတြင္ အေျခတည္သည္။ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္မႈရွိေအာင္ ႀကိဳးစားျခင္းျဖင့္ ရွင္သန္မႈလည္းရွိမည္ျဖစ္သလို ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈလည္း ျဖစ္ထြန္းလာမည္ ျဖစ္သည္။

အားလံုးပါဝင္သည့္ စီးပြားေရးအေျပာင္းအလဲမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာတြင္ ထိန္းခ်ဳပ္ရသည့္ ကိန္းရွင္မ်ား (variable) မ်ား အလြန္မ်ား ျပားသည့္သေဘာတြင္ ရွိသည္။ ႏုိင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္စြမ္းသည္ ထိုကိန္းရွင္မ်ားကိုထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္ျခင္းႏွင့္ ထိေရာက္မႈရွိေအာင္ အသံုးခ်ႏုိင္ျခင္း ေပၚတြင္ မ်ားစြာ မူတည္သည္။ ယခင္ရာစုတုန္းကေဘာဂေဗဒပညာရွင္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ႏိႈင္းရအသာစီးရမႈ (comparative advant -age) ျဖင့္သာ တုိင္းတာၾကေသာ္လည္း ယခုအခါတြင္ စြမ္းရည္အသာစီးရမႈ (competitive advantage) ပိုမို အေလးထားလာၾကသည္။ သဘာဝသံယံဇာ တႏွင့္ ကၽြမ္းက်င္လုပ္သား ျပတ္ေတာက္မႈကို အၿမဲျဖည့္တင္းေနရသည့္ စင္ကာပူႏုိင္ငံ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ဥပမာကို ၾကည့္ျခင္းအားျဖင့္ စြမ္းရည္အသာ စီးရမႈမွာ ၂၁ ရာစု ကမာၻ႔စီးပြားေရးက႑တြင္ ပိုမိုအေရးပါလာၿပီျဖစ္သည္။

ကမာၻ႕စီးပြားေရးဖိုရိမ္၏ ၂၀၁၀-၁၁ ခုႏွစ္ ႏုိင္ငံမ်ား၏ ယွဥ္ၿပိဳင္မႈစြမ္းရည္အသာစီးရမႈ စစ္တမ္းမ်ားျပဳလုပ္ေလရာ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားက ႏုိင္ငံတစ္ ခုစီအတြင္းယွဥ္ၿပိဳင္မႈ အသာစီးရေစသည့္ ေထာင့္တုိင္ ၁၂ ခု အားေကာင္းမႈ ရွိ၊ မရွိျဖင့္ တိုင္းတာ၍ အဆင့္သတ္မွတ္ၾကသည္။ အဆိုပါ ေထာင္တုိင္ ၁၂ ခု မွာ

(၁) စီးပြားေရးအဖြဲ႕အစည္း (Institution)

(၂) အေျခခံအေဆာက္အအံု (Infrastructure)

(၃) အမ်ိဳးသားအဆင့္ စီးပြားေရးပတ္ဝန္းက်င္ (Macroeconomic environment)

(၄) က်န္းမာေရးႏွင့္ အေျခခံပညာေရး (Health and Primary Education)

(၅) အဆင့္ျမင့္ပညာေရးႏွင့္ သင္တန္းေပးမႈ (Higher education and Training)

(၆) ကုန္စည္ေစ်းကြက္စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိမႈ (Goods market efficiency)

(၇) အလုပ္သမားေစ်းကြက္စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိမႈ (Labor market efficiency)

(၈) ဘ႑ေရးေစ်းကြက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Financial market development)

(၉) နည္းပညာကိုအသံုးျပဳႏုိင္မႈ (Technological readiness)

(၁၀) ေစ်းကြက္ အရြယ္အစား (Market Size)

(၁၁) စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ေခတ္မီမႈ (Business Sophistication)

(၁၂) တီတြင္ဆန္းသစ္မႈ (Innovation) တို႔ျဖစ္သည္။

ထိုေထာင့္တိုင္ ၁၂ ခုအားေကာင္းမႈ အနည္းအမ်ားေပၚမူတည္၍ ႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးကိုလည္း သံုးမ်ိဳးသံုးစား ခြဲျခားထားသည္။ စီးပြားေရး အဖြဲ႕အစည္း (Institution)၊ အေျခခံအေဆာက္အအံု (Infrastructure) ၊ အမ်ိဳးသားအဆင့္ စီးပြားေရးပတ္ဝန္းက်င္ (Macro economic environment)၊ က်န္းမာေရးႏွင့္ အေျခခံပညာေရး (Health and Primary Education) အစရွိသည့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး အနိမ္ဆံုး အေျခခံလိုအပ္ခ်က္မ်ားျဖင့္ ေမာင္း သည့္ စီးပြားေရးကို factor-driven economies ဟုသတ္မွတ္သည္။အဆင့္ျမင့္ပညာေရးႏွင့္ သင္တန္းေပးမႈ (Higher education and Training)၊ ကုန္ စည္ေစ်းကြက္စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိမႈ (Goods market efficiency)၊ အလုပ္သမားေစ်းကြက္စြမ္းေဆာင္ရည္ရွိမႈ (Labor market efficiency)၊ ဘ႑ေရး ေစ်းကြက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေရး (Financial market development)၊ နည္းပညာကိုအသံုးျပဳႏုိင္မႈ (Technological readiness)၊ ေစ်းကြက္အရြယ္အစား (Market Size) အစရွိသည့္ ေထာင့္တိုင္မ်ားကို ႏုိင္ငံ၏စီးပြားေရးကို ျမႇင့္တင္ေပးသည့္အရာမ်ား (efficiency enhancers) ျဖစ္သည္။ ယင္းအရာမ်ားျဖင့္ အဓိက ေမာင္းသည့္ စီးပြားေရးမ်ားကို efficiency driven economies ဟု သတ္မွတ္သည္။ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးမ်ားမွာေတာ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ ေခတ္မီမႈ (Business Sophistication) ၊ တီတြင္ဆန္းသစ္မႈ (Innovation)တို႔ကိုုအဓိကထားေသာ Innovation driven economies မ်ားျဖစ္သည္။ ျမန္မာ ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး၏ အေျခခံ လုိအပ္ခ်က္ေထာင့္တိုင္မ်ားျဖင့္ ေမာင္းေသာ factor-driven economy အေျခအေနမ်ိဳးသာျဖစ္သည္။

၂၀၁၅ ခုႏွစ္တြင္ အာဆီယံစီးပြားေရးအသိုက္အဝန္း ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာသည့္အခါတြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံအေနျဖင့္ factor-driven economy မွ efficiency driven economy သို႔ေရာက္ေအာင္ ျမႇင့္တင္ထားႏုိင္မွ အျခားေသာေဒသတြင္းႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ အျခားႏုိင္ငံမ်ားသည္ လည္း ဤအဆင့္မ်ိဳးေရာက္ေအာင္ အားယူႀကိဳးစားေနၾကသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ ဘ႑ေရးေစ်းကြက္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ တစ္ခုျဖစ္ေသာ စေတာ့ရွယ္ယာ အေရာင္းအဝယ္စင္တာမ်ားမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံမွလြဲလွ်င္ အျခားေသာအာဆီယံေဒသတြင္းႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ရွိေနၿပီျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံလို ဖြံ႕ၿဖိဳးဆဲႏုိင္ငံ တစ္ ႏုိင္ငံအဖို႔ အရင္းအႏီွးစုေဆာင္းမႈမွာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအတြက္ မ်ားစြာအေရးႀကီးသည္။ အရင္းအႏွီးစုေဆာင္းႏိုင္ဖို႔ရာမွာလည္း အရင္းအႏွီးေစ်းကြက္တ နည္း ဘ႑ေရးေစ်းကြက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးမွသာျဖစ္မည္။ ၂၀၁၅ အာဆီယံစီးပြားေရးအသိုက္အဝန္းတြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္လွ်င္ ယွဥ္ၿပိဳင္ မယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္လွ်င္ ႐ႈံးမည္သာ ျဖစ္သည္။ သီအိုရီအရထိုသို႔ ေဒသတြင္းလြတ္လပ္သည့္ ေစ်းကြက္ကိုေဖာ္ေဆာင္သည့္အခါ စီးပြားေရးမဖြံ႕ၿဖိဳးဆံုးႏုိင္ငံက အက်ိဳးအျမတ္အမ်ားဆံုး ရတတ္ သည့္သေဘာမွာ ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ ေဆာက္ျဖစ္မွေက်ာင္းဒကာဆိုေသာ ျမန္မာစကာပံုအတိုင္း၂၀၁၅ မတိုင္ခင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲသည္မ်ားကိုအခ်ိန္ကုိက္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္မွ အက်ိဳးအျမတ္ရႏုိင္မည္ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးမွာ ႏုိင္ငံသားတိုင္းလိုလားေတာင့္တသည့္ အရာျဖစ္သည့္ သန္း ၆၀ အေရးအတြက္ ပါဝင္သည့္ stakeholders အားလံုး ဘံုအမ်ိဳးသားအက်ိဳးစီးပြားကို အားသြန္ခြန္စိုက္ လုပ္ေဆာင္ေစခ်င္ပါေၾကာင္း။

*****************************************

 


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment