Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၂၅.၈.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေသာတကၠသိုလ္

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ လြတ္လပ္ေသာတကၠသိုလ္

ဦးၾကည္ျမင့္(လသာ)

(ၾသဂုတ္ ၂၅ရက္ထုတ္ Street View New ဂ်ာနယ္ အတြဲ (၁) အမွတ္ (၃၃) မွ ထုတ္ယူတင္ျပခ်က္။)

ပထမအႀကိမ္ လႊတ္ေတာ္စတုတၳအစည္းအေဝးသို႔ ေရာက္လာၿပီ။ ေမးခြန္းေတြ အဆိုေတြသည္ အရည္အေသြးထက္ အေရအတြက္ဘက္ လွည့္ ေနသည္ဟု ထင္သည္။ မီဒီယာေပၚျပဴလာ ေၾကာ္ျငာေခတ္သည္ ဇီး႐ိုးကို ဟီး႐ိုးျဖစ္ေစေသာ ဟုတ္ဟုတ္မဟုတ္ဟုတ္ ေပၚပင္ဆိုလွ်င္ သူ႔ထက္ငါဦးေအာင္ လုပ္ၾကလာေစျပန္သည္။ မည္သို႔ပင္ဆိုေစ ဆိုင္ဆိုင္မဆိုင္ဆိုင္ ၿမိဳင္ေနဖို႔ေတာ့ လိုသည္ဟု အရပ္ထဲေျပာၾကသလို စံုလင္ကြဲျပားမ်ားျပားေလ ဒီမိုကေရစီညီ ေလ Plurality and diversity tends democracy ပဲ ဆိုရပါေတာ့မည္။ သည္ထဲမွ ေကာင္းတာေလးေတာ့ ေျပာခ်င္သည္။

အမ်ိဳးသားဂုဏ္ေဆာင္ေရး

ၿပီးခဲ့ေသာ တတိယအစည္းအေဝးတြင္ ႐ံႈးနိမ့္သြားသည့္ ကမာၻ႔အဆင့္မီ ျမန္မာ့ဂုဏ္ေဆာင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီးအဆိုကို တင္သြင္းခဲ့သူတစ္ဦး (ႏွစ္ဦးရွိသည္။ ျပင္ပမွ ၾသဇာႀကီး စီးပြားေရးအႀကံေပးႀကီးတစ္ေယာက္ဆိုလွ်င္ သံုးဦးဟုဆိုရမည္)က ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ပညာေရး ျမွင့္တင္ေရးေကာ္မတီ ၏ တကၠသိုလ္မ်ား ဥပေဒၾကမ္းကို ပုဒ္မအလိုက္ အပိုဒ္အလိုက္ ေဆြးေႏြးရန္ စတင္ခ်ိန္ေရာက္မွ ျပန္လည္႐ုတ္သိမ္းရန္ ကန္႔ကြက္ေၾကာင္း ထေျပာသည္။ (ထေျပာသည္ဟု ေျပာရျခင္းမွာ အဆိုတင္သြင္းျခင္း မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ေျပာရျခင္း ျဖစ္သည္။)

ဤတြင္ ဥကၠ႒က တတိယအစည္းအေဝးတြင္ ေဆြးေႏြးသူေနာက္တစ္ဦးႏွင့္ ယခု အပိုဒ္အလိုက္ ေဆြးေႏြးရာတြင္ အမ်ားဆံုး ပါဝင္ေထာက္ျပ ထားေသာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ကို ဝင္ေရာက္ေဆြးေႏြးေစသည္။ ထို႔ေနာက္ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးသေဘာထားကို ေမးျမန္းသည္။

ဝန္ႀကီးက သူ႔တို႔အေနျဖင့္ အလားတူဥပေဒၾကမ္းကို ေဆြးေႏြးေဆာင္ရြက္ေနေၾကာင္းႏွင့္ ေကာ္မတီ၏ ဥပေဒၾကမ္းေကာ္မတီ၏ ဥပေဒၾကမ္းကို ေနာက္ဆုတ္ထားရန္ သေဘာထားေပးသည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒က သေဘာတူသည္။ ပါဝင္ေဆြးေႏြးသူမ်ားႏွင့္ သက္ဆိုင္ရာဝန္ႀကီးတို႔ ေတြ႔ဆံု ေဆြးေႏြး လုပ္ကိုင္ၾကရန္ ဆက္လက္အႀကံျပဳသည္။

ျမန္မာ့ဂုဏ္ေဆာင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီးအခ်ိဳ႕ႏွင့္ တကၠသိုလ္ဥပေဒၾကမ္းသည္ ဆက္စပ္သည္။ ကမာၻ႕အဆင့္မီ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္က ဆို သည္။ အစိုးရစြက္ဖက္ လက္ေအာက္ခံထားရွိမႈမျပဳေသာ လြတ္လပ္စြာ စီမံအုပ္ခ်ဳပ္သည့္ တကၠသိုလ္ကိုဆိုလိုသည္။  ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ပညာေရး  ျမွင့္ တင္ေရးေကာ္မတီ၏ တကၠသိုလ္မ်ားဥပေဒသည္ အစိုးရလက္ေအာက္ခံ တကၠသိုလ္မ်ားပံုစံ ျဖစ္ေနသည္။

လမ္းစဥ္ပါတီေခတ္မွ တပ္မေတာ္အစိုးရဥပေဒႏွင့္ မျခားနား။ မွီျငမ္း၍ပင္ ထားေသးသည္။ လြတ္လပ္ေသာတကၠသိုလ္မ်ား ျဖစ္ေရးကိုသာ လို လားေၾကာင္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္၏ ေဆြးေႏြးခ်က္တြင္ ေတြ႔ရသည္။

ျပည္သူ႔လိုလားခ်က္

လႊတ္ေတာ္တြင္ အဆိုတင္ရာ၌ စနစ္တက် အဆင့္ဆင့္ ေျပာဆိုတတ္ရန္ သို႔မဟုတ္ မွတ္တမ္းတို ေရးသားၿပီး အဖြင့္အပိတ္ ေရပက္မဝင္ေအာင္ စီစဥ္တတ္ရန္ ခိုင္မာေသာ ေၾကာင္းအရာျဖစ္ရန္တို႔ လိုအပ္သည္။

ျမန္မာ့ဂုဏ္ေဆာင္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ႀကီးအဆိုသည္ ႀကိမ္စၾကာႏွင့္တို႔႐ံုျဖင့္ ေပၚလာရမည့္သေဘာ ရွိခဲ့သည္။ စင္စစ္ မည္သည့္ႏိုင္ငံရွိ တကၠ သိုလ္ႀကီးမွ ႏွစ္ေပါင္းၾကာရွည္စြာ အားထုတ္ႀကိဳးပမ္းမႈ မပါဝင္ဘဲ ကမာၻအဆင့္မီ ျဖစ္မလာၾကပါ။ မီဒီယာေၾကာ္ျငာေကာင္းျဖင့္ လူသိမ်ား႐ံု ဟုတ္ႏိုးႏိုး တကၠသိုလ္ေလာက္သာ တမင္လုပ္ႀကံ ဖန္တီးယူရန္ ရႏိုင္ပါသည္။

တကၠသိုလ္မ်ား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို လုပ္ေနေၾကာင္း သမၼတ၏ ႏို္င္ငံေရးအႀကံေပးဥကၠ႒ ေဒါက္တာဦးျမင့္က တစ္ဦးတည္းသေဘာ အိတ္ဖြင့္ ေပးစာကို တုန္႔ျပန္ေျဖရွင္းရာ၌ ထည့္သြင္းေဖာျ္ပထားေၾကာင္း ေတြ႔ရသည္။  ယင္းသည္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္သာမက ျမန္မာျပည္အႏွံ႔ အစိုးရႏွင့္ ပုဂၢလိက၊ သမဝါယမတကၠသိုလ္ေကာ္လိပ္၊ ျပည္ပမွ လာေရာက္ဖြင့္လွစ္မည္ သို႔မဟုတ္ ျပည္တြင္းႏွင့္ ဖက္စပ္ဖြင့္လွစ္မည့္ ျပည္ပတကၠသိုလ္မ်ားပါ အက်ံဳးဝင္မည္ ျဖစ္သည္။

ဤတြင္ အဓိကအားျဖင့္ ေျပာၾကားလိုက္သည္မွာ တကၠသိုလ္မ်ားကို အစိုးရလက္ေအာက္ခံ ဌာနအသီးသီးတြင္ ထားရွိၿပီး မၾကာခဏ ညႊန္ၾကား ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ စြက္ဖက္မႈမျပဳေရးကို ဆရာမ်ား၊ ေက်ာင္းသားမ်ားႏွင့္ ဆရာဆရာမမ်ား မိဘမ်ားက လိုလားသည္ဆိုေသာ အခ်က္ျဖစ္ပါသည္။

အေကာင္းမေသခ်ာ အဆိုးမေသခ်ာခဲ့

အစိုးရညႊန္ၾကာစြက္ဖက္ လက္ေအာက္ခံထားရွိေသာ တကၠသို္လ္မ်ားအနက္ ကမာၻေပၚတြင္ ဂုဏ္ေရာင္ေျပာင္ေသာ တကၠသိုလ္ဟူ၍ တစ္ခုမွ မေတြ႔ရပါ။ ပညာေရးေဘာဂေဗဒ educational economics အရ စီးပြားေရးအျဖစ္ မေအာင္ျမင္ဘဲ ခၽြတ္ၿခံဳက်သြားၿမဲျဖစ္သလို တိုင္းျပည္၏ လုပ္သား လိုအပ္ခ်က္ (ပညာေရးထုတ္ကုန္ လိုအပ္ခ်က္)ႏွင့္ ပညာတတ္ ေမြးထုတ္ႏိုင္မႈ (ပညာေရးထုတ္ကုန္ေရာင္းလိုအား) တို႔ကုိလည္း အေကာင္ဆံုးႏွင့္ အနီးစပ္ ဆံုး မျဖစ္ေစႏိုင္ပါ။ ဤသို႔ျဖင့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး၊ ႏိုင္ငံေရးမွအစ စက္ရံုအလုပ္႐ံု၊ ကုမၸဏီ၊႐ံုး၊ တရား႐ံုး၊ အသင္းအဖြဲ႔ စသည္တို႔တြင္ တကယ္ တတ္သိ နားလည္ တတ္ကၽြမ္းသည့္ လုပ္သားမရရွိႏိုင္သလို ႏိုင္ငံအတြင္း၌ အလုပ္လက္မဲ့ (unemployed) ဖံုးကြယ္အလုပ္လက္မဲ့ hidden employed ျပႆနာ မ်ား ႀကီးထြားေစၿမဲ ျဖစ္သည္။

လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲ လည္ပတ္ဖြင့္လွစ္ေသာ တကၠသိုလ္မ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၂၀ တကၠသိုလ္ဥပေဒမွစ၍ (ေက်ာင္းလခ၊ အေဆာင္ေစ်း ေစ်းႀကီးသည္ဟူ၍ ဆႏၵျပ သပိတ္ေမွာက္မႈ ျဖစ္ခဲ့ေသးသည္) ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီေခတ္တစ္ေလွ်ာက္ ေတြ႔ခဲ့ၾကေပသည္။ ယင္းသည္ ႏိုင္ငံေရးပါတီ အလိုက္ အေရာင္ကြဲေက်ာင္းသားသမဂၢမ်ား၊ ပင္နီႏွင့္ ပုဆိုးတိုတိုဝတ္ ႏိုင္ငံေရးေက်ာင္းသားမ်ား အေဆာင္အေယာင္သူရဲေကာင္းမ်ား၊ ဘိုလိုေတာ့ က်င့္ေအာ္ ေရတာႏိုင္ငံေရး႐ူးမ်ား၊ ဘိုဆန္ဆန္ ေလွေလွာ္အသင္းႏွင့္ ပါတီပြဲမ်ား၊ ကလပ္မ်ားတြင္က်ယ္လုပ္သူမ်ား၊ သစ္ပုတ္ပင္ႏွင့္ ဂ်တ္ဆင္တို႔တြင္ လြမ္း ေတးဆင္သူမ်ား၊ မႏၱေလးတကၠသိုလ္ ေရနီေျမာင္းကို စမ္းေခ်ာင္းလုပ္ေရးဖြဲ႔သူမ်ား စသည္စသည္ ေပ်ာ္စရာမ်ားစြာပံု၊ တမ္းတစရာမ်ားစြာ ရွိခဲ့ ျဖစ္ခဲ့သည္။

ေျပာရလွ်င္ ထိုေခတ္ကို ေကာင္းေကာင္မီသူ သိပ္မရွိပါ။ သို႔ေသာ္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေတြ႔ႀကံဳခဲ့ရေသာ ဆိုးရြားသည့္ တကၠသိုလ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ ညံ့ဖ်င္းလာသည့္ ပညာေရးကိုမူ ေကာင္ေကာင္း သိၾကသူမ်ားေနသည္။ ထိုအခါ ႏိုင္ငံတကာကို ေမွ်ာ္ၾကည့္မိသည္မွာ အျပစ္မဟုတ္ပါ။ ႏိုင္ငံတကာ တကၠ သိုလ္ပညာေရးတြင္ အစိုးရႏြယ္ဖက္ ညႊန္ၾကားမႈ တစ္စံုတစ္ရာမပါဘဲ လြတ္လပ္စြာ စီမံခန္႔ခြဲဖြင့္လွစ္ခဲ့ေသာ တကၠသိုလ္ပညာေရးကို ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျပန္ လည္ တမ္းတမိသည္မွာလည္း မထူးဆန္းလွပါ။

*****************************************


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place.
Logo for Google Drive

0 comments:

Post a Comment