Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၂၉.၈.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. အသစ္တက္လာေသာ ဝန္ႀကီးမ်ားအတြက္ အႀကံျပဳခ်က္

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

အသစ္တက္လာေသာ ဝန္ႀကီးမ်ားအတြက္ အႀကံျပဳခ်က္

ႏိုင္ေမာ္

ယခုကာလအေတာအတြင္း ဝန္ႀကီးမ်ား အေျပာင္းအလဲျဖစ္မည္ဆိုသည့္ သတင္းမ်ား ျပင္ပမွ ထြက္ေပၚလ်က္ရွိခဲ့သည္။ မီဒီယာအခ်ိဳ႕ကလည္း ထုတ္ေဖာ္တင္ျပမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ထိုသို႔ ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ရွိေသာသတင္းမွာ ၾသဂုတ္လ ၂၇ရက္ေန႔တြင္ အမွန္တကယ္ပင္ ျဖစ္လာခဲ့သည္။

အဆိုပါကိစၥႏွင့္ ပတ္သက္၍ စာေရးသူအေနျဖင့္ ဝန္ႀကီးမ်ားအေျပာင္းအလဲႏွင့္ ပတ္သက္၍ ဤေဆာင္းပါးတြင္ တင္ျပသြားပါမည္။

ဝန္ႀကီးမ်ား ေျပာင္းလဲသည့္ကိစၥမွာ အစိုးရအတြင္း ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈတစ္ခုဟု ဆိုရမည္ျဖစ္သည္။ လူမွန္ေနရာမွန္ ေရြ႕သည္ဟုဆိုလွ်င္လည္း ဆိုႏိုင္မည္သာ ျဖစ္သည္။ အခုလိုကိစၥ မေပၚေပါက္မီ သမၼတမိန္႔ခြန္းမ်ား၊ ေျပာစကားမ်ားတြင္လည္း အရိပ္အေယာင္မ်ား ေတြ႔ႏိုင္သည္။

သမၼတ၏ မိန္႔ခြန္းတစ္ခုတြင္ “ေနာက္ေၾကာင္းျပန္လိုသူမ်ားကို ခ်န္ထားခဲ့မည္”ဟူေသာ စကားမ်ိဳးကို ေတြ႔ရသည္။ ထို႔အတူ C N A သတင္းဌာန ႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးတြင္လည္း “အစိုးရအဖြဲ႔ထဲမွာလည္း ေရွး႐ိုးစြဲအျမင္ရွိတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးေတြ ရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။ ေရွ႕က တိုင္းျပည္ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေအာင္ လုပ္ျပ သြားရင္းနဲ႔ ဆန္႔က်င္တဲ့ သေဘာထားရွိတဲ့ သူေတြဟာလည္း ေနာက္က အလိုလိုလိုက္ပါလာမွာ ျဖစ္ပါတယ္” ဟု ေျဖၾကားခဲ့သည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ဤ အခ်က္မ်ားအရ သမၼတသည္ သူ႔၏ျမန္မာျပည္၏ အစဦးဆံုး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈလုပ္ငန္းစဥ္ကို လုပ္ေဆာင္ရာတြင္ ေျပာင္းလဲလိုမႈရွိသည္ကို ေတြ႔ရမည္ ျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္လည္း ယခု ဝန္ႀကီးေျပာင္းလဲမႈသည္ ဝန္ႀကီးဌာန ေျပာင္းလဲေနရာေပးျခင္းဟုဆိုက ပိုမွန္ေပမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ပညာရွင္မ်ား၊ သက္ဆိုင္ရာ က႑အလိုက္ ကၽြမ္းက်င္သူမ်ားလည္း ပါလာသည္ကို ေတြ႔ရသည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ အစိုးရအဖြဲ႔သည္ လူမွန္ေနရာမွန္ႏွင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို ယခင္ကထက္ ပိုမိုစြမ္းရည္ျပည့္ဝေအာင္ လုပ္ႏိုင္မည္ဟုေတာ့ ခန္႔မွန္းရသည္။

သို႔ရာတြင္ ယခုတာဝန္ယူမည့္ ဝန္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ေရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို မည္မွ်အထိ လုပ္ႏိုင္မည္ဆိုသည္မွာမူ ေစာင့္ၾကည့္ရဦးမည္သာ ျဖစ္သည္။

ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈခရီးေၾကာင္းတြင္ စနစ္သစ္ႏွင့္ လိုက္ေရာညီေထြ သဟဇာတျဖစ္ေအာင္ အရင္ဆံုး ႀကိဳးပမ္းရမည္သာ ျဖစ္သည္။ ေနရာ ေျပာင္းေရြ႕ ထမ္းေဆာင္ၾကမည့္ ဝန္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္လည္း မိမိတို႔ က်ရာေနရာတြင္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ေအာင္ ႏိုင္ငံေတ္ာအက်ိဳးကို ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုအပ္လွသည္။ ဝန္ႀကီးဟူသည္ ဌာနတစ္ခုတြင္ အခရာက်ေသာက႑မွ ပါဝင္သူျဖစ္ၿပီး အုပ္ခ်ဳပ္ေရးမ႑ိဳင္ကို ကိုယ္စားျပဳသူဟု ဆိုႏိုင္သည္။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ား (တစ္နည္းအားျဖင့္) အုပ္ခ်ဳပ္ေရးယႏၱရားတြင္  နာမည္ဆိုးမ်ားလည္း ရွိေနသည္။ ယင္းကား အျခားမဟုတ္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ ရွိေနျခင္းပင္တည္း။ ဝန္ထမ္းမ်ား လာဘ္စားျခင္သည္ အုပ္ခ်ဳပ္သူဝန္ႀကီးမ်ားတြင္ အထူး တာဝန္ရွိေနသည္ျဖစ္ရာ ႏိုင္ငံေတာ္၏ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူတိုက္ဖ်က္ေရးကို မည္သို႔ တာဝန္ယူေဆာင္ရြက္မည္ဆိုသည္မွာလည္း ျပည္သူမ်ားအတြက္ ေစာင့္ၾကည့္ရဦးမည့္ ကိစၥ ပင္ ျဖစ္ေပသည္။

ထို႔ျပင္ ေနာက္ထပ္ ဂ႐ုျပဴရမည့္အခ်က္မွာ အရည္အခ်င္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္း၌ လူမွန္ေနရာမွန္ မရွိခဲ့သည့္ အခ်ိန္ကာ လမ်ားရွိရာ ထိုသို႔ျဖစ္ျခင္းက အစိုးရအဖြဲ႔၏ စြမ္းရည္ကို နိမ့္က်ေစသည္။ ေခါင္းေဆာင္မည္မွ်ပင္ စိတ္ဓာတ္ရွိရွိသူႏွင့္အတူ လက္တြဲလုပ္မည့္သူမ်ားသည္ တစ္သားတည္းမျဖစ္ခဲ့လွ်င္ လိုအပ္ေသာအရည္အခ်င္း မရွိလွ်င္ မ်ားစြာ အဟန္႔အတားျဖစ္ေနမည္သာ ျဖစ္သည္။

ယခုဆိုလွ်င္ ဝန္ႀကီးအဖြဲ႔မ်ားတြင္ ပညာရွင္မ်ားလည္းပါဝင္လာၿပီျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အစိုးရအဖြဲ႔အတြက္ ပိုအားရွိလာၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ရာတြင္ ဝန္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ ေရွးလူမ်ားအတိုင္း ျပဳမူမည္ဆိုလွ်င္မူ မည္သို႔မွ် တိုးတက္ေျပာင္းလဲမႈရွိမည္မဟုတ္ရာ ဂုဏ္တြင္ယစ္မူျခင္းမရိွေစဘဲ မိမိတို႔ ကၽြမ္းက်င္ရာ ပိုင္ႏိုင္ရာျဖင့္ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို တစ္ေခတ္ဆန္းေအာင္ လုပ္ၾကဖို႔ လိုေပလိမ့္မည္။

ဝန္ႀကီးမ်ားဟူသည္ အစိုးရအဖြဲ႔၏ လက္တံမ်ားႏွင့္ တူေပရာ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရ မည္မွ်အထိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ခရီးေပါက္မည္ဆိုသည္ မွာလည္း ဝန္ႀကီးမ်ားအေပၚတြင္ မူတည္ေပမည္။ ဝန္ႀကီးသစ္မ်ားအေနျဖင့္လည္း မိမိတို႔ေရာက္ရာက႑တြင္ အေကာင္းဆံုး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ ျပဳဖို႔ လို မည္ျဖစ္သည္။ မိမိတုိ႔ႏွင့္အတူ အယူအဆသစ္မ်ားကို မိမိတို႔ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ရမည့္ ဝန္ႀကီးဌာနသို႔ သယ္ေဆာင္သြားၿပီး ဌာန၏ လိုအခ်က္မ်ားကို လက္ရွိအစိုးရ၏ မူဝါဒႏွင့္ညီေအာင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးတြင္ သမၼတႏွင့္အတူ လိုက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႔လည္း အထူးလိုအပ္လွသည္။

ေနရာေျပာင္းေရြ႕ထမ္းေဆာင္ရေသာ ဝန္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္လည္း ယခင္ေနရာေဟာင္းကို လြမ္းဆြတ္မေနဘဲ ေနရာသစ္တြင္ အေကာင္းဆံုးျဖစ္ ေအာင္၊ မိမိတို႔၏ မူလအားနည္းခ်က္မ်ား၊ အမူအက်င့္ေဟာင္းမ်ားကို ယေန႔မွစ၍ ျပဳျပင္ဖို႔လိုသည္။

ေက်ာင္းဆရာဘိန္း႐ွဴျခင္းသည္ မသင့္ေတာ္သကဲ့သို႔ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံသစ္တြင္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ မေလ်ာညီေသာ အမူအက်င့္မ်ား လက္ကိုင္ထား ျခင္းသည္ မသင့္ေလ်ာ္ပါ။ ထို႔အတူပင္ ဒီမိုကေရစီအုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ကုိယ္စားျပဳပါဝင္ေနပါလ်က္ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ မေလ်ာ္ညီေသာ စိတ္ေနစိတ္ထား ျပဳမူ ေဆာင္ရြက္မႈမ်ားကို လက္ကိုင္ထားလွ်င္မူ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ခရီးတြင္မည္မဟုတ္သလို ရာထူးမွ ဖယ္ရွားခံရဖို႔သာ ရွိေပလိမ့္မည္ျဖစ္သည္။

ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားသည္ ျပည္သူကို ဝန္ေဆာင္မႈေပးေနေသာ ဌာနမ်ားျဖစ္ေပသည္။ ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ ျပည္သူႏွင့္ အမ်ားဆံုး ဆက္ဆံရသည္။ လူမႈေရး၊ စီးပြားေရး၊ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးတစ္နည္းနည္းျဖင့္ ျပည္သူမ်ားသည္ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံၾကရသည္။ သို႔ရာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဆယ္စုႏွစ္ႏွစ္ခုနီးပါး ျဖစ္လာခဲ့သည္မွာ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားသည္ တစ္ခါဆက္ဆံ ဆယ္ခါလန္ပံုစံမ်ိဳး ျဖစ္ေနရသည္။ အစိုးရ႐ံုးမ်ားႏွင့္ ဆက္ဆံရလွ်င္ အရင္ ဆံုး ေငြသံ၊ ေၾကးသံ အရင္ဆံုးၾကရသည္။ ေငြမပါလွ်င္ မၿပီးသည့္သေဘာ ရွိခဲ့သည္။ အဆိုပါကိစၥရပ္မ်ားကို ေျဖရွင္းေရးကိစၥမွာလည္း သိမ္ေမြ႔ခက္ခဲလွ သည့္ ကိစၥမ်ားျဖစ္သည္။ ဝန္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ အဆိုပါကိစၥကို မည္ကဲ့သို႔ ေျဖရွင္းၾကမည္ဆိုသည္မွာလည္း ပေဟဠိသဖြယ္ ရွိေနေသးေပသည္။

ၿငိမ္းခ်မ္ေရးကိစၥတြင္ အစိုးရက အပစ္အခတ္ရပ္ဖို႔ ႀကဳိးပမ္းသည္။ သို႔ေသာ္ စစ္တပ္က အပစ္အခတ္မရပ္ေသး၊ ထိုသေဘာအတိုင္းပင္ ႏိုင္ငံ ေတာ္သမၼတက ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ လုပ္ေနၿပီ၊ ေအာက္ပိုင္းဌာနမ်ားကမူ ယခင္ကအေနအထားအတိုင္း တုန္႔တုန္႔မွ်မလုပ္ေသးလွ်င္ မည္သို႔ရွိမည္ နည္း၊ ျပည္သူအယံုအၾကည္မဲ့ဖို႔သာ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။ ဤအခ်က္ကလည္း ဝန္ႀကီးမ်ားအေနျဖင့္ ျပင္ဖို႔လိုမည့္အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။

ထို႔အတြက္ေၾကာင့္ မိမိတို႔အစိုးရအဖြဲ႔၏ မ်က္ႏွာႏွင့္ ျပည္သူ၏မ်က္ႏွာကို ေထာက္ထားငဲ့ညွာေသာအားျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈကို ဆက္လက္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုမည္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာျပည္၏ ဗ်ဴ႐ိုကေရစီယႏၱရားသည္ အားအင္ခ်ိနဲ႔ေနဆဲျဖစ္သည္။ အဆိုပါယႏၱရား အားေကာင္းၿပီး စြမ္းရည္ရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရန္မွာ ဝန္ႀကီးမ်ား၏ ဦးေဆာင္မႈအေပၚတြင္ မူတည္မည္ျဖစ္သည္။ လက္ရိွ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈသည္ အ႐ုဏ္ဦးပင္ ရွိေသးသည္ ျဖစ္ရာ ေရွ႕ေလွ်ာက္တြင္ ခရီးၾကမ္းမ်ားလည္း ရွိေနေသးသလို ေခ်ာက္ကမ္းပါးမ်ားကလည္း ရွိေနသည္။ ထိုသို႔ေသာ အေျခအေနတြင္ မည္သို႔မည္ပံု ျဖတ္သန္းမည္ဆိုသည့္ကိစၥ၊ ျပည္သူမ်ား၏ လူမႈစီးပြားဘဝအေထြေထြ စေသာ အေၾကာင္းအခ်က္မ်ားကလည္း ေမးခြန္းထုတ္စရာအေျခအေနတြင္ ရွိေန ေသးရာ မည္သို႔ေျဖရွင္းမည္ဆိုသည္ကို ဝိုင္းဝန္းစဥ္းစားဖို႔လည္း လိုေပလိမ့္မည္။

ဝန္ႀကီးမ်ားတြင္ မိမိတို႔တာဝန္ယူရမည့္ ဌာန၊ က႑အတြက္ ကိုယ္ပိုင္(Agenda) ရွိခ်င္မွ ရွိမည္ျဖစ္သည္။ ယခင္ကလို “လိုအပ္သည္မ်ား မွာၾကား႐ံု” ျဖင့္ေတာ့ အေၾကာင္းထူးမည္မဟုတ္ေသာေၾကာင့္ ဝန္ႀကီးဌာနအလိုက္ အခက္အခဲမ်ား၊ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းအေျဖရွာ ၿပီး မည္သို႔ျပဳျပင္ရမည္ကို အျမန္ဆံုး အေျဖထုတ္ၿပီး လက္ေတြ႔ေဖာ္ေဆာင္ဖို႔ အထူးလိုအပ္လာၿပီလည္း ျဖစ္သည္။

မည္သို႔ပဲျဖစ္ျဖစ္ ဝန္ႀကီးသစ္မ်ားေရာ ေနရာေျပာင္းခန္႔အပ္ခံရသည့္ ဝန္ႀကီးမ်ားပါ ေသခ်ာသည့္အခ်က္မွာ ဌာနသစ္ ေနရာသစ္ႏွင့္ အသားက် ဦးမည္မဟုတ္ရာ မည္သို႔ေျဖရွင္းမည္ဆိုသည့္ကိစၥမွာ သမၼတအလိုက်လုပ္႐ံုျဖင့္ မၿပီးေျမာက္ႏိုင္ဘဲ မိမိလက္ေအာက္ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ဝန္ထမ္းမ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းအေျဖရွာမွသာ ေတြ႔ႏိုင္မည္ျဖစ္ၿပီး ထိုသို႔မလုပ္ႏိုင္သ၍ ေရႊျပည္ေတာ္ေမွ်ာ္တိုင္းေဝးေနမည္သာ ျဖစ္ပါေၾကာင္း အႀကံျပဳလိုက္ရေပသည္။

*****************************************


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place.
Logo for Google Drive

0 comments:

Post a Comment