Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၃.၉.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္သည့္ႏုိင္ငံေရး

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈႏွင့္ ကိုယ္တိုင္ပါဝင္သည့္ႏုိင္ငံေရး

မုိးျမင့္ၿငိမ္း

ၾသဂုတ္လ ၂၃ ရက္ေန႔က ကမာၻေက်ာ္ႏုိင္ငံေရးသိပၸံပညာရွင္၊ ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒပညာရွင္ ဖရန္စစ္ဖူးကူးယားမား ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ လာ ေရာက္၍ “ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ” ႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ေဟာေျပာေဆြးေႏြးခ်က္အေပၚ The Voice weekly မွ ဆရာေက်ာ္ဝင္းႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္ကို စာေရးသူဖတ္လိုက္ရသည္။ ယင္းအင္ တာဗ်ဴးတြင္ ဖူးကူးယားမား၏ lecture ႏွင့္ ယင္းအေပၚဆရာေက်ာ္ဝင္း၏ သံုးသပ္ခ်က္မ်ားမွာ စာေရးသူအတြက္ ဆက္လက္အေတြးပြားစရာမ်ားရွိျခင္းေၾကာင့္ ယခုေဆာင္းပါးကိုးကို ေရးသားလုိက္ျခင္း ျဖစ္သည္။ အဆုိပါအင္တာဗ်ဴးတြင္ ဆရာေက်ာ္ဝင္းက ဖူးကူးယား မား၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ သံုးသပ္ခ်က္တြင္ စီးပြားေရးတုိးတက္မႈ၊ လူမႈေရးႏုိးၾကားလႈပ္ရွားမႈ၊ အေတြးအျမင္မ်ား/ တရားနည္းလမ္းက်မႈ၊ ႏိုင္ငံေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၊ ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရး၊ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈ၊ ဒီမုိကေရစီ စသည့္ အစိတ္အပိုင္းႀကီး ၇ ပိုင္း ပါဝင္ေၾကာင္းေျပာသည္။

ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးကို ပီပီျပင္ျပင္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္လွ်င္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ရရွိသည္။ အက်ိဳး ဆက္အားျဖင့္ ပညာေရးျမင့္မားလာၿပီး လူမႈႏုိးၾကားမႈ အားေကာင္းလာသည္။ ယင္းလူမႈႏုိးၾကားမႈႏွင့္ အားေကာင္းသည့္ အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းတို႔ ေပါင္းမိသည့္အခါ ဒီမုိကေရစီ ထြန္းကားလာသည္။ ထို႔အျပင္ အေတြးအျမင္မ်ား/ တရားနည္းလမ္းက်မႈႏွင့္ တရားဥပေဒစိုးမိုးမႈတို႔မွာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္မႈႏွင့္ ဒီမိုကေရစီထြန္းကားမႈတို႔ေၾကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာရသည္။ ႏုိင္ငံတုိင္း ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး အားေကာင္းေအာင္ ေဆာင္ရြက္ႏုိင္လွ်င္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ရရွိၾကသည္။ ႏုိင္ငံအမ်ားစု၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားမွာ အဆိုပါ ႏုိင္ငံတည္ေဆာက္ေရးႏွင့္ ေစ်းကြက္စီးပြား ေရး စနစ္တက်တည္ေဆာက္မႈျဖင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အရယူလိုၾကေသာ္လည္း ယင္း၏ အက်ိဳးဆက္ျဖစ္ေသာ လူမႈႏုိးၾကားမႈကိုေတာ့ လိုလား ဟန္မရွိေခ်။ သို႔ႏွင့္ လူမႈႏုိးၾကားမႈေၾကာင့္ ျဖစ္ထြန္းလာေသာ အရပ္ဖက္လူအဖြဲ႕အစည္းမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို တည္ၿငိမ္ေရးအေၾကာင္းျပခ်က္ျဖင့္ ဟန္႔တား ထားတတ္ၾကသည္။ ယခင္ ေတာင္ကိုရီးယားႏုိင္ငံတြင္ ဂ်င္နရယ္ ပတ္ေခ်ာင္ဟီးႏွင့္ ခ်ီလီႏုိင္ငံ ဂ်င္နရယ္ ပီႏုိေခ်းလက္ထက္တုန္းက စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုး တက္မႈ တို႔ရရွိခဲ့သည့္တိုင္ အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ား အားေကာင္းလာျခင္းမရွိေအာင္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့ၾကသည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္လည္း ဒီမုိကေရစီ ထြန္းကားလာမႈ မရွိခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

ထို႔အတူ ယခုေခတ္ၿပိဳင္ကမာၻတြင္ တ႐ုတ္ႏွင့္ ဗီယက္နမ္တို႔၏ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းမ်ားတြင္လည္း ဒီမုိကေရစီထြန္းကားဖို႔ ေရခံေျမခံေကာင္းျဖစ္ ေသာ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို အရယူႏုိင္ခဲ့ၾကေသာ္လည္း ယခုအခ်ိန္ထိတိုင္ ဒီမိုကေရစီ က်င့္သံုးအေကာင္အထည္ေဖာ္မႈ မရွိေသးေခ်။ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးေခါင္းေဆာင္ တိန္ေရွာင္ဖိန္၏ ေခါင္းေဆာင္မႈျဖင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ စီးပြားေရးထိန္းခ်ဳပ္မႈမ်ားကို ေျဖေလ်ာ့ခဲ့ႏုိင္ျခင္းေၾကာင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ ကို ရရွိခဲ့သည့္အျပင္ ယင္းႏွင့္အတူ ပညာတတ္လူလတ္တန္းစား အားေကာင္းလာၿပီး ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ တီရင္မန္ ဒီမုိကေရစီအေရးေတာ္ပံု ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ သည္အထိ လူမႈႏုိးၾကားမႈအားေကာင္းခဲ့သည္။ တ႐ုတ္တပ္နီေတာ္၏ အၾကမ္းဖက္ဖ်က္ခြင္းမႈေၾကာင့္ ယင္းအေရးေတာ္ပံုႀကီးမွာ ေအာင္ျမင္မႈမရရွိခဲ့ေသာ္ လည္း စီးပြားေရးဆက္လက္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေနသည့္အတြက္ အေနာက္တိုင္း ေသာတုဇနမ်ားက ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒသေဘာအရ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ၏ အမွတ္တစ္ခု (critical point) တစ္ခုကို ေရာက္လွ်င္ ႏုိင္ငံေရးလြတ္လပ္ခြင့္ကို ေတာင္းဆိုလာႏုိင္သည့္အတြက္ ေနာက္တစ္ႀကိမ္ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္ေသးသည္ဟု သံုး သပ္ၾကသည္။ သို႔ေသာ္ တ႐ုတ္တြင္ ယခုအခ်ိန္ထိ တီရင္မန္ကဲ့သို႔ ဒီမုိကေရစီအေရးေတာ္ပံုႀကီး ေပၚေပါက္လာျခင္းမရွိသည့္အတြက္ အဆုိပါ ပညာရွင္ မ်ား၏ ခန္႔မွန္းခ်က္ လြဲေခ်ာ္ေနသည္ဟု ဆိုရမည္ပင္။ အေၾကာင္းရင္းကို ဆန္းစစ္ၾကည့္ေသာ္ အေရးေတာ္ပံုေနာက္ပိုင္း တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ အႀကီးအကဲမ်ားက ႏုိင္ငံ၏ အျမင့္ဆံုးအာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းျဖစ္ေသာ ေပၚလစ္ဗ်ဴ႐ုိတြင္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအား ထည့္သြင္းေစျခင္း နည္းလမ္းအားျဖင့္ လည္း ေကာင္း၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကို ရံဖန္ရံခါ တုိက္႐ုိက္ညႊန္ၾကားေစျခင္းနည္းလမ္းျဖင့္ လည္းေကာင္း ေဆာင္ရြက္ခဲ့ျခင္းႏွင့္ အရပ္ဖက္လူ႔အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ လြတ္လပ္သည့္ မီဒီယာ၏ ျဖစ္ထြန္းခြင့္ကို တင္းက်ပ္စြာ ပိတ္ပင္ထားျခင္းေၾကာင့္ ေနာက္ထပ္ ေပၚထြန္းလာႏုိင္သည့္ ႏုိင္ငံေရးေဘာဂေဗဒ အက်ပ္အတည္းကုိ ေျဖရွင္းႏုိင္ခဲ့သည္။ ထိုအတြက္ေၾကာင့္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံ၏ ေပၚလစ္ဗ်ဴ႐ုိကို ႏုိင္ငံတကာမီဒီယာမ်ားက တ႐ုတ္ သမၼတႏုိင္ငံ၏ ကုန္သည္ႀကီးမ်ားအသင္းဟုပင္ တံဆိပ္ကပ္ရသည္အထိ ျဖစ္သည္။

ဆရာေက်ာ္ဝင္းႏွင့္အင္တာဗ်ဴးတြင္ စာေရးသူအား ေနာက္ထပ္ အေတြးပြားေစသည့္ အေၾကာင္းအရာမွာ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ လူမႈႏိုးၾကားမႈအပိုင္း ျဖစ္သည္။ အင္တာဗ်ဴးတြင္ ဆရာက “ကၽြန္ေတာ္တို႔ အားေကာင္းခ်က္ဟာ “social mobilization” လုိ႔ ပါေမာကၡက မွတ္ခ်က္ျပဳေပမယ့္ ဒီမိုကရက္တစ္ အုိင္ဒီယာေတြ အေပၚစီးရလာၿပီး အာရပ္ႏုိင္ငံတခ်ိဳ႕လို ျဖစ္သြားႏုိင္စရာ ရွိမယ္ထင္တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တုိ႔အားနည္းခ်က္ကိုလည္း ပါေမာကၡက ေထာက္ျပ ပါတယ္။ “social capital” အားနည္းတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အစိုးရနဲ႔လူထုၾကားမွာေရာ၊ ဒီမုိကရက္တစ္ အင္အားစုေတြၾကားမွာေရာ Trust ေပ်ာက္ေနတာ။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ “ဂုိဏ္းဂဏဝါဒ” (Factionalism) က ႏုိင္ငံေရးဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကို ဒုကၡေပးႏုိင္တယ္” ဟု ေျဖၾကားသြားခဲ့သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ လြတ္လပ္ ေရး လႈပ္ရွားမႈစတင္ကတည္းက ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ အားေကာင္းခဲ့သည္ဟု ဆို၍ရႏိုင္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးအခ်ိဳးအေကြ႕တိုင္းတြင္ (၁၉၆၂၊ ၁၉၇၄၊ ၁၉၈၈) ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈ ျဖစ္ေပၚခဲ့သည္မွာ သမုိင္းတြင္ အထင္အရွားျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ားစုေသာ ေက်ာင္းသားလႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အစိုးရကို အၿပီးသတ္ေတာ္လွန္သည့္ ရယ္ဒီကယ္သေဘာတရားမ်ားသာ လႊမ္းမိုးခဲ့သည္။ ကမာၻေပၚရွိ ဒီမိုကေရစီက်င့္သံုးသည့္ႏုိင္ငံမ်ားတြင္ ယခင္က ကိုယ္စားျပဳဒီမုိကေရစီ (representative democracy) ကိုသာ အားထားခဲ့ၾကေသာ္လည္း လက္ေတြ႕ အလုပ္သိပ္မျဖစ္သျဖင့္ ယခုအခါတြင္ လူမႈလႈပ္ရွား မႈမ်ားျဖင့္ (social movement) ကုိယ္တိုင္ပါဝင္သည့္ ဒီမုိကေရစီ (participating democracy) စနစ္ကို ထိေရာက္မႈရွိသည့္လမ္းေၾကာင္းအျဖစ္ ေရြးခ်ယ္ လာၾကသည္။ သို႔ေသာ္ ယင္းလႈပ္ရွားမႈမ်ားမွာ အာရပ္ႏုိင္ငံမ်ား၏ လူမႈလႈပ္ရွားမႈလို ရယ္ဒီကယ္သေဘာမလႊမ္းမိုးဘဲ ဒီမုိကရက္တစ္ ေဘာင္အတြင္းမွာ ပင္ ဒီမိုကေရစီလက္ေတြ႕အလုပ္ျဖစ္ေအာင္ ေဆာင္ရြက္လာၾကသည္ကုိ ေတြ႕လာရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္လည္း ထိုသို႔ ပညာႏွင့္ယွဥ္သည့္ ႏုိင္ငံေရးကို ေဆာင္ရြက္ႏုိင္ခဲ့လွ်င္ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း ေပ်ာက္ေနသည့္ယံုၾကည္မႈကို တည္ေဆာက္ၿပီးသားျဖစ္သလုိ ဒီမုိကေရစီဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးလည္း ျဖစ္ ထြန္းလာမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း….။

 *****************************************


Google Drive: create, share, and keep all your stuff in one place.
Logo for Google Drive

0 comments:

Post a Comment