Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Dr Alison Vicary and Dr Sean Turnell ေရးသည့္ Burma Economic Watch ကို ဘာသာျပန္ဆိုျခင္းျဖစ္သည္။

eaglecentre.blogspot.com မွ ကူးယူေဖာ္ျပသည္။ 6- 10- 2009

မၾကာေသးမီက ဝါရွင္တန္၊ ကင္ဘာရာႏွင္႔ ကမၻာ႔ေနရာမ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံေပၚ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈႏွင္႔ ပတ္သက္၍ အေခ်အတင္ ေဆြးေႏြးမႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ႔ၾကသည္။ ထင္ျမင္ယူဆခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ႔ေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ျဖစ္ခဲ႔သည္။ သို႔ေသာ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ပိတ္ဆို႔မႈကို ဆန္႔က်င္မႈမ်ား ပိုမိုမ်ားျပားလာခဲ႔သည္။ ဆန္႔က်င္မႈအမ်ားစုမွာ သေဘာထားမွန္ကန္ၿပီး တခ်ိဳ႕မွာ မိမိကိုယ္က်ိဳးအတြက္ ျဖစ္သည္။ ပိတ္ဆို႔မႈကို ဆန္႔က်င္မႈမ်ားသည္ သက္ေရာက္မႈမ်ားစြာကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ႔သည္။ ပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင္႔ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပိုမို၍ဆင္းရဲသြားျခင္းမွာ တိက်ေသာ ယူဆခ်က္တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။

တစ္ခ်ိန္က အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ အခ်မ္းသာဆံုးႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံျဖစ္ခဲ႔သည္႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ယခုအခါ အဆင္းရဲဆံုးႏိုင္ငံ ျဖစ္ေနေပၿပီ။ သို႔ေသာ္လည္း ဤျဖစ္ေပၚလာေသာ အႏၱရာယ္ကပ္ဆိုးသည္ ျမန္မာစစ္အစိုးရအေပၚ အေမရိကန္၊ ဥေရာပသမဂၢ၊ ကေနဒါ၊ ၾသစေၾတးလ်ႏွင္႔ အျခားေသာ ပါဝင္ပတ္သက္ေသာ ႏိုင္ငံမ်ား၏ ပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင္႔ မဟုတ္ပါ။ ၁၉၆၂ ခုႏွစ္ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံကို အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ႔ေသာ စစ္အစိုးရ၏ သက္တမ္းၾကာျမင္႔လာမႈႏွင္႔အတူ မွားယြင္းေသာ စီးပြားေရးစီမံခန္႔ခြဲမႈေၾကာင္႔သာ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာစစ္တပ္၏ အုပ္ခ်ဳပ္မႈယႏၱရားသည္ ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးႏွင္႔ သယံဇာတအရင္းအျမစ္မ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္လုယူခဲ႔သည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္ (၅) စုတိုင္ရွိခဲ႔ၿပီျဖစ္သည္။ တစ္ခ်ိန္တည္းမွာပင္ က်င္႔သံုးရမည္႔ ေဈးကြက္အေျခခံသေဘာတရားမ်ား (Basic Market Institution) ကို ပ်က္စီးေစျခင္း၊ တားဆီးျခင္းႏွင္႔ လစ္လ်ဴရႈျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ႔ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ နာမည္ႀကီးေကာ္ပိုေရးရွင္း အမ်ားစုကို စစ္တပ္မွ ပိုင္ဆိုင္သည္။ ျမန္မာသည္ ထင္ရွားေသာ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ျခစားမႈမ်ားကို ေဖာ္ျပသည္႔ အညႊန္းကိန္း (Transparency International’s Corruption Perception Index) တြင္ ကမၻာေပၚ၌ ဒုတိယအဆိုးဆံုးေသာ ႏိုင္ငံအျဖစ္ ရပ္တည္ေနပါသည္။ ျမန္မာစစ္အစိုးရသည္ အိမ္နီးခ်င္းႏွင္႔ ပတ္ဝန္းက်င္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ျဖစ္ေပၚေျပာင္းလဲမႈမ်ားကဲ႔သို႔ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈအတြက္ ပတ္ဝန္းက်င္ေကာင္းဖန္တီးေပးမည္ ဆိုျခင္းမွာ ျဖစ္ႏိုင္ဖြယ္မရွိေခ်။

ျမန္မာ၏ အိမ္နီးခ်င္းအမ်ားစုမွာ ထင္ရွားေသာ လြတ္လပ္သည္႔ ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံမ်ား မဟုတ္ပါ။ သို႔ေသာ္လည္း အဆိုပါႏိုင္ငံမ်ားတြင္ မိမိ၏ ရပ္တည္မႈ ခိုင္မာေရးႏွင္႔ တိုင္းျပည္အက်ိဳးစီးပြား ႏွစ္မ်ိဳးစလံုး၏ တိုးတက္မႈကို အသိအမွတ္ျပဳသည္႔ အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားက ဦးေဆာင္ေနပါသည္။ အဆိုပါ အစိုးရမ်ားသည္ ဖိႏွိပ္အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ား မဟုတ္သလို မိမိတို႔ကို အက်ိဳးျပဳေနေသာ စီးပြားေရးကို ပ်က္စီးေစသူမ်ားလည္း မဟုတ္ပါ။ ျမန္မာအစိုးရသည္ တိုင္းျပည္အက်ိဳးစီးပြားကို လုယူသူသက္သက္ျဖစ္ၿပီး အေျခအေနအရပ္ရပ္ကိုလည္း နားလည္ေအာင္ မႀကိဳးစားဘဲ ဖန္တီးမႈအရပ္ရပ္ကိုလည္း ဖ်က္ဆီးပစ္ေနပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးမႈ အနည္းငယ္သာ ဖိတ္ေခၚထားၿပီး သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ႏွင္႔ ေရနံထုတ္လုပ္မႈက႑ႏွင္႔ အျခားေသာ ဝင္ေငြရလြယ္သည္႔ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္သာ မ်ားစြာ ျမွဳပ္ႏွံထားသည္။ မၾကာေသးမီကာလအတြင္းက ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ေဒသအတြင္း ထင္ရွားေသာ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕တင္ပို႔ေရာင္းခ်သူအျဖစ္ ရပ္တည္ခဲ႔သည္။ သို႔ေသာ္ ဤမေမွ်ာ္လင္႔ဘဲ ရလာေသာ ဝင္ေငြမ်ားကို တိုင္းျပည္အတြက္ အနည္းငယ္သာ လုပ္ေဆာင္ေပးခဲ႔သည္။
အမွန္တကယ္ေတာ႔ သူတို႔၏ ဝမ္းနည္းစရာေကာင္းေသာ သမားရိုးက် ပံုစံမ်ိဳးျဖစ္သည္႔ “သယံဇာတမ်ားကို အလြဲသံုးစားျခင္း” (Resource Curse) ျဖင္႔ တိုင္းျပည္အေျခအေနကို ပို၍ဆိုးေစခဲ႔သည္။ ေငြေၾကးက်ပ္တည္းေနေသာ ျမန္မာစစ္အစုိးရသည္ ကမ္းလြန္သဘာဝဓာတ္ေငြ႕မွ ရရွိေသာ အခြန္ေငြမ်ားကို မိမိအက်ိဳးအတြက္သာ သံုးခဲ႔သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ဂုဏ္ေဆာင္သည္ဟု သူတို႔ယူဆေသာ စီမံကိန္းမ်ားတြင္သာ သံုးခဲ႔သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အစုိးရရံုးစိုက္ရာ ၿမိဳ႕သစ္ေနျပည္ေတာ္အတြက္ သံုးခဲ႔သည္။ ရုရွားမွာ ႏ်ဴကလီယာဓာတ္ေပါင္းဖို ဝယ္ယူျခင္းႏွင္႔ ေျမာက္ကိုရီးယားႏိုင္ငံမွ ေဖာ္ျပႏိုင္ျခင္းမရွိသည္႔ တန္ဖိုးရွိသည္႔ လက္နက္မ်ား ဝယ္ယူခဲ႔သည္။ ဤကိစၥအားလံုးအတြက္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာ ျဖစ္ေနသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံေပၚ အေရးယူပိတ္ဆို႔မႈမ်ားႏွင္႔ ပတ္သက္သည္႔ ျငင္းခံုမႈမ်ားသည္ အၿမဲတမ္းအေၾကာင္းအရာတစ္ခုအေပၚတြင္ အေျခခံေပသည္။ အဆိုပါ အေၾကာင္းအရာ (Idea) အရ စီးပြားေရးကို ဖြံ႕ၿဖိဳးလာေအာင္ ေထာက္ပံ႔အားေပးျခင္းျဖင္႔ အာဏာ၏ ဗဟိုခ်က္မ (Centre of Power) လာရာ သည္ စစ္အစိုးရတစ္ခုတည္းမကဘဲ အျခားအာဏာ ဗဟိုခ်က္မတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာႏိုင္သည္။ အဆိုပါ ျဖစ္ေပၚမႈအရ ဆရာျဖစ္လာေသာ စီးပြားေရးအတန္းအစား (Business Class) သည္ ေျပာင္းလဲမႈကို ေတာင္းဆိုေသာ အားတစ္ခုျဖစ္လာေပလိမ႔္မည္။ စီးပြားေရးေၾကာင္႔ ျဖစ္ေပၚလာေသာ အာဏာ၏ ဗဟိုခ်က္မသည္ စီးပြားေရးကို ထိန္းခ်ဳပ္ေနသူအေပၚတြင္သာ မူတည္သည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္မူ အျခားလူမဟုတ္ဘဲ စစ္အစိုးရကိုယ္တိုင္ ျဖစ္ေနေပသည္။
ထင္ရွားေသာ ျပည္ပပို႔ကုန္မ်ားျဖစ္သည္႔ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕၊ ဓာတ္ဆီ၊ ေက်ာက္မ်က္ရတနာ၊ သတၱဳ၊ ကၽြန္းသစ္ႏွင္႔ ေရထြက္ကုန္အားလံုးကို အစိုးရက ထိန္းခ်ဳပ္ထားသည္။ အစိုးရက အထက္ပါက႑မ်ားတြင္ ပုဂၢလိကမွ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ေသခ်ာစြာ ထိန္းခ်ဳပ္ထားၿပီး အဆိုပါက႑မွ လက္ရွိႏိုင္ငံေရးအေျခအေနကို စိန္ေခၚသူမ်ား ေပၚမလာေအာင္ ထိန္းခ်ဳပ္ထားပါသည္။

အေမရိကန္၊ ဥေရာပသမဂၢ၊ ကေနဒါႏွင္႔ ဩစၾတးလ်ႏိုင္ငံမ်ား၏ ေငြေၾကးဆိုင္ရာ ပိတ္ဆို႔မႈသည္ ျမန္မာအစိုးရႏွင္႔ ၎တို႔ၾကား ေငြေၾကးစနစ္ ဆက္ဆံမႈမရွိရန္ စစ္အစိုးရႏွင္႔ ပတ္သက္ ဆက္ႏြယ္သူ အမည္စာရင္းေပါက္ တစ္ဦးခ်င္းအေပၚ ျပဳလုပ္ခဲ႔ျခင္းျဖစ္ၿပီး အထူးရည္ရြယ္၍ ခ်မွတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။

သာမန္လူတစ္ေယာက္အေနျဖင္႔ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ေငြေၾကးစနစ္ ပတ္သက္ျခင္း သို႔မဟုတ္ လိုအပ္ျခင္း မရွိပါ။ ဤကိစၥမ်ိဳးသည္ စစ္ဗိုလ္ခ်ဳပ္မ်ားႏွင္႔ ၎တို႔ႏွင္႔ ဆက္စပ္လ်က္ရွိေသာသူမ်ားသာ ႏိုင္ငံတကာေငြေၾကးႏွင္႔ ပတ္သက္ေနသည္။ ဤအဖြဲ႕ဝင္မ်ားက အေနာက္ႏိုင္ငံေငြေၾကးစနစ္သို႔ ဝင္ေရာက္ႏိုင္ျခင္း မရွိေအာင္ တားဆီးျခင္းသည္ လံုးဝဥႆံု မွန္ကန္ပါသည္။ ယခင္မူလက ျပဳလုပ္ခဲ႔ေသာ ပိတ္ဆို႔မႈကို သေဘာတူညီမႈရွိသလို သေဘာမတူမႈလည္း ရွိေပမည္။ ယခုလက္ရွိပိတ္ဆို႔မႈတြင္ ဘဏ္တြင္ ရွိေသာ ေငြမ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ မွန္ကန္ေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာမွသာ သံုးစြဲခြင္႔ျပဳရန္အတြက္ ရည္မွန္းထားပါသည္။ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈ ရုတ္သိမ္းေပးျခင္းသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လက္ရွိေျပာင္းလဲမႈ တု႔ံေႏွးေနေသာ စစ္အစိုးရကို အားေပးရာ ေရာက္ၿပီး အေမရိကန္၊ ဩစေၾတးလ်ႏွင္႔ အျခားသေဘာတူႏိုင္ငံမ်ား၏ ျမန္မာႏိုင္ငံ အနာဂတ္တြင္ လႊမ္းမိုးမႈ ပါဝါကို ေလ်ာ႔နည္းေစပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အေျခအေနမ်ား ေျပာင္းလဲမႈသည္ ျပည္တြင္း အေနအထားမ်ားႏွင္႔ အဓိက ဆက္ႏြယ္လ်က္ရွိၿပီး ေျပာင္းလဲမႈ မက္လံုးမ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳမည္႔ ျပည္တြင္းအင္အားစုမ်ားေပၚ မူတည္ေနပါသည္။ ေလာေလာဆယ္တြင္ က်န္ကမၻာ႔ႏိုင္ငံမ်ားသည္ ေျပာင္းလဲမႈအတြက္ မက္လံုးမ်ားရရွိလာေအာင္ အေကာင္းဆံုးလုပ္ေဆာင္ေပးရမည္။
ျပည္တြင္း အင္အားစုမ်ား၏ နားလည္သေဘာေပါက္မႈကို ခြင္႔ျပဳရမည္ျဖစ္ၿပီး၊ သူတို႔၏ ၾကြယ္ဝမႈ၊ လြတ္လပ္မႈတို႔ကို အေျခခံၿပီၤး ထြက္ေပၚလာေသာ မူဝါဒမ်ား၊ အမူအက်င္႔မ်ား ျဖစ္ေပၚလာေစရန္ ဆုေပးသည္႔ စနစ္မ်ိဳးျဖင္႔ ဆြဲေဆာင္ၾကရလိမ္႔မည္။ သို႔ေသာ္ ယခုအခ်ိန္အထိ ျမန္မာျပည္တြင္းမွ ျပည္သူမ်ား ဘာမွ် မရၾကေသးပါ။
Dr Alison Vicary and Dr Sean Turnell ေရးသည့္ Burma Economic Watch ကို ဘာသာျပန္ဆိုျခင္းျဖစ္သည္။

0 comments:

Post a Comment