Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

By Htet Aung, the Irrawaddy, 25th January 2010

          အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏုိင္ငံမ်ား အသင္း (Asean) မွ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ႏုိင္ငံတကာႏွင့္ အာဆီယံၾကား ဆက္ဆံေရးတြင္ နာမည္ဆုိးျဖင့္ ေက်ာ္ၾကားေနေသာ ျမန္မာ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားက ကန္႔လန္႔ ကန္႔လန္႔ျဖစ္လ်က္ ရွိသည့္ အေျခအေနမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ယခုႏွစ္ ေရြးေကာက္ပဲြအၿပီးတြင္ ၿပီးဆံုးသြားလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ေနၾကသည္။

          ဇန္နဝါရီ လလယ္ပိုင္းက ဗီယက္နမ္တြင္ က်င္းပေသာ အာဆီယံ ဝန္ႀကီး အဆင့္ ေဆြးေႏြးပဲြတြင္ အေထြေထြ အတြင္းေရးမႉးခ်ဳပ္ Surin Pitsuwan က ေျပာၾကားရာတြင္ အဖဲြ႕ဝင္ႏုိင္ငံမ်ားမွ ဝန္ႀကီးမ်ား သည္ ယခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာ့အေရးကိစၥ ေျဖရွင္းႏုိင္လိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ ႀကီးႀကီး ထားေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ခဲ့ၾကၿပီး ျဖစ္ေၾကာင္း၊ သုိ႔မွသာ အာဆီယံ အဖဲြ႕ႀကီးအေနျဖင့္ ႏုိင္ငံတကာ အသုိင္းအဝိုင္းႏွင့္ ဆက္ဆံေရးေရာ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္မႈ မ်ားတြင္ပါ က႑သစ္သုိ႔ သြားႏုိင္ၾကလိမ့္မည္ဟု ေမွ်ာ္လင့္ေၾကာင္း ထည့္သြင္း ေျပာၾကားသြားပါသည္။

          အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပည္သူမ်ား ခံစားေနရမႈမ်ားကို ေဘးခ်ိတ္ ထားၿပီး၊ အဖဲြ႕ဝင္ ႏုိင္ငံမ်ားၾကား ဝင္ေရာက္ မစြက္ဖက္ေရး မူဝါဒကုိ ထပ္မံ ေဖာ္ထုတ္ခဲ့ၾကပါသည္။

          အာဆီယံ အေနျဖင့္မူ စစ္အစုိးရကုိ ဆက္ဆံရသည္ႏွင့္ စာလွ်င္ ေရြးခ်ယ္ တင္ေျမႇာက္ခံ အရပ္သား အစုိးရႏွင့္ ဆက္ဆံရမည္ကုိ ပုိ၍ လုိလားမည္ ျဖစ္ပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ေရြးေကာက္ပဲြသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံကုိ ပံုမွန္အတုိင္း ျပန္ျဖစ္ေစၿပီး၊ ျပန္လည္ စုစည္းၿပီးေသာ ႏုိင္ငံ ျဖစ္ေစမည္ဟု ယံုၾကည္ရန္ကုိ မူ အေကာင္းျမင္လြန္းသည္ဟု ဆုိရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

          အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ အေျခခံ ဥပေဒအသစ္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပဲြ က်င္းပေပးျခင္း အေပၚ စစ္အစုိးရ၏ အေပါင္းလကၡဏာ ေဆာင္ေသာ ေျခလွမ္းအျဖစ္ ႐ႈျမင္ၾကပါသည္။ အေျခခံ ဥပေဒ အသစ္တြင္ တုိင္းရင္းသားမ်ားအတြက္ ႏုိင္ငံေရး ရပုိင္ခြင့္မ်ားကုိ ခြင့္ျပဳ ေပးထားသျဖင့္ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ား အေနျဖင့္ အေကာင္းျမင္ၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ အဓိက တုိင္းရင္းသား ျပည္နယ္မ်ားကုိ ကုိယ္ပုိင္ ပါလီမန္ျဖင့္ ကုိယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသမ်ား အျဖစ္ ခြင့္ျပဳထားပါသည္။

          အထက္ပါ အခ်က္မ်ားသည္ အေကာင္းဖက္သို႔ ဦးတည္ေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္ရာ တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕မ်ား ျဖစ္ေသာ ကခ်င္ လြတ္ေျမာက္ေရး တပ္မေတာ္ (KIA) ႏွင့္ ဝ ေသြးစည္း ညီညႊတ္ေရး တပ္မေတာ္ (UWSA) တုိ႔သည္ အဘယ္ေၾကာင့္ လက္နက္ ဖ်က္သိမ္းေရး ကိစၥသည္ ၾကန္႔ၾကာေနရသနည္း။ အဆိုပါ အစီအစဥ္မ်ား ေနာက္ကြယ္တြင္ မည္သည့္ အခက္အခဲမ်ား ရွိမည္နည္း။

          ၿပီးခဲ့သည့္ ႏွစ္က နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အသြင္ေျပာင္းေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ မေအာင္ျမင္ေသာ ေဆြးေႏြးပြဲေပါင္းမ်ားစြာ၊ ေရႊ႕ဆိုင္းမႈမ်ားစြာ ရွိခဲ့ၿပီး အင္အား (၄၀၀၀) ရွိ KIA ႏွင့္ အစိုးရသည္ ဆက္လက္ စကားေျပာေနဆဲ အဆင့္တြင္ပင္ ရွိေနပါသည္။ ေနာက္ဆံုး KIA ၏ အဆိုျပဳခ်က္မွာ အကယ္၍ အစိုးရသည္ ပင္လံုစာခ်ဳပ္ပါ စည္းမ်ဥ္းမ်ားကို လုိက္နာမည္ ဆိုပါက လက္နက္ ဖ်က္သိမ္းေရး သေဘာတူမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ျဖစ္ပါသည္။

          လိပ္ခဲတည္းလည္း ျဖစ္ေသာ ကိစၥတစ္ခုမွာ KIO နယ္ေျမအတြင္း စစ္ဖက္ဌာနခဲြထက္ စာလွ်င္ ၎တုိ႔ လုပ္ေဆာင္လ်က္ ရွိေသာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဌာနမ်ားကုိ အစုိးရက အသိအမွတ္ျပဳရန္ ျဖစ္သည္ ၎တုိ႔၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး ဌာနသည္ KIO နယ္ေျမအတြင္း ပညာေရး၊ က်န္းမားေရး၊ စုိက္ပ်ဳိးေရး၊ ေဒသဖြံ႕ၿဖိဳးေရး ႏွင့္ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားကုိ လုပ္ေဆာင္လ်က္ ရွိပါသည္။

          အကယ္၍ KIA ကုိ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အသြင္ေျပာင္းခဲ့လွ်င္ KIA မွ ရာထူးႀကီးေသာ ဗုိလ္မႉးႀကီးမွ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားအထိ ေနရာ မရွိေပ။ ထုိ႔ေၾကာင့္ KIA က Kachin Regional Guard Force (KRGF) ကုိ အဆုိျပဳထားၿပီး၊ ထုိအဖဲြ႕တြင္ ယခင္ KIA ေခါင္းေဆာင္ပုိင္း တည္ေဆာက္ပံု အတုိင္း ေရးဆဲြထားပါသည္။

          KIO ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ကခ်င္ျပည္နယ္ ဥပေဒျပဳေရး၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးႏွင့္ တရားစီရင္ေရး အတြက္ ကုိယ္စားလွယ္မ်ားကုိ တုိက္႐ုိက္ ခန္႔ထားႏုိင္ရန္ကုိလည္း ႀကိဳးစားလ်က္ ရွိပါသည္။ ေဝဖန္ သံုးသပ္သူမ်ားကမူ အထက္ပါ အတုိင္း ျပဳလုပ္မည့္ အစီအစဥ္သည္ ဒီမုိကေရစီ နည္းလမ္း မက်ေၾကာင္း စစ္အစုိးရ၏ မုိးက်ေရႊကုိယ္ ပံုစံကုိသာ ပံုတူ ကူးခ်ထားသည္ႏွင့္ တူေၾကာင္း ဆုိပါသည္။

          အျခား တုိင္းရင္းသားအဖဲြ႕ တစ္ခု ျဖစ္ေသာ UWSA သည္ သည္ ကိုယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ ျဖစ္ေရးထက္ ဝ ျပည္နယ္ အသစ္ကုိ ဖန္တီးရန္ ႀကိဳးစားလ်က္ ရွိပါသည္။

          ဖဲြ႕စည္း တည္ေဆာက္ပံု ႐ႈေဒါင့္မွ ၾကည့္လွ်င္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အေျခခံ ဥပေဒ အသစ္သည္ ေဒသဆုိင္ရာ လႊတ္ေတာ္မ်ားကုိ ဥပေဒျပဳခြင့္ အာဏာႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသအတြင္း ဦးေဆာင္အဖဲြ႕ မ်ား ဖဲြ႕စည္းခြင့္ ျပဳထားရာ ဗဟုိမွ ခ်ဳပ္ကုိင္ မထားသည့္ စနစ္ကုိ အသံုးျပဳထားပါသည္။

          အေျခခံ ဥပေဒ အပုိဒ္ ၅၆ တြင္ ရွမ္းျပည္နယ္ရွိ UWSA ခ်ဳပ္ကုိင္ထားေသာ ေဒသကုိ ကုိယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသအျဖစ္ ၿမိဳ႕နယ္ ေျခာက္ၿမိဳ႕နယ္ျဖင့္ ခြင့္ျပဳထားပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ အျခား ကုိယ္ပုိင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ဇံု ငါးခု ျဖစ္ေသာ နာဂ၊ ဓႏု၊ ပအုိ႔စ္၊ ပေလာင္ႏွင့္ ကုိးကန္႔တုိ႔ႏွစ္ တန္းတူ အခြင့္အေရးရမည္ ျဖစ္ပါသည္။

          သုိ႔ေသာ္ အေျခခံဥပေဒ အပုိဒ္ ၁၉၈ အရ ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသမ်ားမွ ဥပေဒျပဳအဖဲြ႕မ်ား သည္ ၎တုိ႔ ေဒသအတြက္ လုိအပ္၍ ဥပေဒျပဳလုိလွ်င္ လြတ္လပ္စြာ ျပဳခြင့္ေပးမထားပဲ အကယ္၍ အဆုိပါ ဥပေဒသည္ အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ရွမ္းျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္မွ ခ်မွတ္ထားေသာ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ မညီညႊတ္လွ်င္ မျပဳႏုိင္သည့္ ခ်ဳပ္ကိုင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ထားပါသည္။

          အမ်ဳိးသား လႊတ္ေတာ္တြင္ စစ္တပ္မွ ၂၅ % ေသာ ေနရာကုိ ရယူထားရာ၊ အက်ဳိးဆက္ အေနျဖင့္ ဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ား သေဘာမတူသည့္ ဥပေဒမ်ားကုိ ပယ္ခ်ရန္ ဗီတုိအာဏာ ခြင့္ျပဳထားသည္ႏွင့္ အတူတူပင္ ျဖစ္ပါသည္။

          သုိ႔ျဖစ္ပါရာ အေျခခံ ဥပေဒတြင္ နယ္ျခား ေစာင့္တပ္ ဖဲြ႕စည္းေရးႏွင့္ အဓိက တုိင္းရင္းသား အဖြဲ႕မ်ားအေပၚ ဥပေဒ ျပဳခြင့္အာဏာကုိ အကန္႔အသတ္ျဖင့္ ခြင့္ျပဳထားျခင္း တုိ႔သည္ အမ်ဳိးသား ျပန္လည္ ေပါင္းစည္းေရးအတြက္ အဓိက အတားအဆီးမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ အဓိက တုိင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္ အဖဲြ႕မ်ားသည္ အစုိးရ၏ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အသြင္ေျပာင္းေရးကုိ လက္မခံပဲ ႏုိင္ငံေရးပါတီ ဖဲြ႕၍ ေရြး ေကာက္ပဲြ ဝင္ေရးကုိလည္း ေစာင့္ၾကည့္လ်က္ ရွိေနပါသည္။

          ယခု အေျခအေနမ်ားကုိ အာဆီယံ ေခါင္းေဆာင္မ်ားက အံ့ၾသျခင္းေတာ့ မရွိၾကပါ။ အကယ္၍သာ ျမန္မာဗုိလ္ခ်ဳပ္မ်ားသည္ စကၤာပူမွ လီကြမ္ယူလုိ၊ မေလးရွားမွ မဟာသီယာ မုိဟာမက္တုိ႔ ကဲ့သုိ႔ အစြမ္းအစ ထက္ျမက္ခဲ့လွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္စုႏွစ္ မ်ားစြာကပင္ တည္ၿငိမ္ေသာ စီးပြားေရးႏွင့္ ႏုိင္ငံေရး အေျခအေနကုိ ရရွိၿပီး ျဖစ္ေနမည္ ျဖစ္ပါသည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
 
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment