Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle 2011
yangonchronicle 2011

၂၃.၃.၂၀၁၁

ျပည္တြင္းသတင္းမ်ား

သႀကၤန္မ႑ပ္မ်ား အခက္ႀကံဳေန

ရန္ကုန္၊ မတ္၂၃။

ရန္ကုန္တိုင္းေဒသႀကီး ေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ဖြံၿဖိဳးေရးေကာင္စီမွ ထုတ္ျပန္ခဲ့ေသာ သႀကၤန္မ႑ပ္မ်ား လိုက္နာရန္ စည္းကမ္းခ်က္ (၂၅)ခ်က္ သည္ သႀကၤန္မ႑ပ္မ်ား စီစဥ္ရန္ အခက္ႀကံဳဖြယ္ရွိေၾကာင္း သႀကၤန္မ႑ပ္စီစဥ္သူမ်ားက ဆိုသည္။

သႀကၤန္မ႑ပ္မ်ား၏ လံုၿခံဳေရးကို အေလးဂရုျပဳႏိုင္ရန္အတြက္ CCTV ကင္မရာမ်ားထားရွိရမည္။ မ႑ပ္တိုင္းတြင္ လံုၿခံဳေရးကုမၼဏီမ်ားမွ ဝန္ထမ္း ၁၀ ဦးႏွင့္အထက္ ငွားရမ္းရမည္ ဆိုေသာ စည္းကမ္းခ်က္မ်ားသည္ မ႑ပ္စီစဥ္သူမ်ား အတြက္ အက်ပ္ေတြ႕စရာျဖစ္ေၾကာင္း ၂၀၁၀ မဟာ သႀကၤန္က်စဥ္က ကမၻာေအးဘုရားလမ္းတြင္ မ႑ပ္စီစဥ္ခဲ့သူတစ္ဦးမွ ဆို သည္။

“ ဒီလိုစည္းကမ္းခ်က္ေတြ ထုတ္ျပန္တာက လံုၿခံဳေရးဆိုင္ရာဘက္ၾကည္႔ရင္ေတာ့ ေကာင္းပါတယ္။ဒါေပမယ့္ တျဖည္းျဖည္း ျမင့္တက္လာတဲ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြေၾကာင့္ရယ္၊ မ႑ပ္တစ္ခုတည္ေဆာက္ရင္ ကုန္က်တဲ့စရိတ္ေတြရယ္က ႏွစ္တိုင္းတက္လာေတာ့  ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ႏွစ္စဥ္ ျမတ္စြန္း တာေတြကလည္း တျဖည္းျဖည္းေလ်ာ့လာတယ္ဗ်ာ။ ဒီ၂၀၁၁ မွာ ဒီလို စည္းကမ္းခ်က္ေတြအသစ္ထုတ္ျပန္ေတာ့ ကြ်န္ေတာ္လဲဒီႏွစ္ မ႑ပ္ ေဆာက္ဖို႔ကို ေသခ်ာတြက္ခ်က္ေနရတယ္”ဟု ယင္းပုဂၢိဳလ္မွဆိုသည္။

မ႑ပ္တစ္ခုခ်င္းစီအတြက္ ကုန္က်မည္ျဖစ္ေသာ စရိတ္ျမင့္တက္လာျခင္းအား ခံစားရမည္မွာ ေရကစားသူမ်ား ျဖစ္သည့္အတြက္ ေရကစား မ႑ပ္တိုင္းတြင္ ေရကစားသူဦးေရသည္ အရင္ႏွစ္ကထက္ေလ်ာ့က်သြားႏိုင္ေၾကာင္း ေရစုပ္စက္ႏွင့္ ေရစုပ္ပန္႔၊ ပိုက္မ်ားအား ငွားရမ္းသည့္ လုပ္ငန္းရွင္ တစ္ဦးမွသံုးသပ္သည္။

“ကြ်န္ေတာ္တို႔ေတာ့ ဒီလိုစည္းကမ္းခ်က္ေတြ ထြက္လာတယ္ဆိုတာ မသိဘူး။ ဒီႏွစ္မွာလည္း ပစၥည္းငွားေစ်း ေတြ က အရင္ႏွစ္ကထက္ေတာ့ နည္းနည္းတက္ႏိုင္ပါတယ္။ဆီေစ်းေတြက ေတာ္ေတာ္ေလးတက္ေနေတာ့ အရင္ႏွစ္ေတြကလို ကုန္က်တဲ့ ဆီအပါအဝင္ ငွားရမ္းတဲ့ Package အစား၊ ဆီကို စီစဥ္သူေတြ စိုက္၊စက္ပစၥည္းပိုင္းရဲ႕ ကုန္က်စရိတ္ကိုပဲေပး ဆိုတာမ်ိဳးေျပာင္းရမယ္ထင္တယ္”ဟု အဆိုပါ ပုဂၢိဳလ္က ဆိုသည္။

စက္သံုးဆီေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာျခင္းႏွင့္ အေျခခံကုန္စည္မ်ား၏ေစ်းႏွဳန္းမ်ား ျမင့္တက္လာျခင္းသည္ မဟာသႀကၤန္အား စည္းကားေစမႈအား ယုတ္ေလ်ာ့သြားႏိုင္ေၾကာင္း ကုန္သည္အသိုင္းအဝိုင္းက သံုးသပ္ၾကသည္။သႀကၤန္မ႑ပ္ မ်ားတြင္  လံုၿခံဳေရး ၁၀ ဦးႏွင့္အထက္ ငွားရမ္းရျခင္း၊ CCTV ကင္မရာမ်ား တပ္ဆင္ေပးရျခင္းမ်ားေၾကာင့္ သႀကၤန္ကာလ ေလးရက္စာအတြက္ ကုန္က်ေငြသည္ က်ပ္ေငြ ၁၂သိန္းမွ ၂၀ ၾကားတြင္ ကုန္က်မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လံုၿခံဳေရးဝန္ေဆာင္မွဳအား အဓိက ထားလုပ္ေဆာင္ေနၾကသည္မွာ အစိုးရထိပ္ပိုင္း ေခါင္းေဆာင္ မ်ားႏွင့္ ရင္းႏွီးသည့္ အသိုင္းအဝိုင္းမွ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရွိရသည္။

ေက်ာ္စြာ

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

(SEZ) ဥပေဒတစ္ခုခ်င္းအလိုက္ထြက္ရွိလာပါကသီလဝါႏွင့္ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း လုပ္ငန္းမ်ား ပိုမိုေဆာင္ရြက္ႏိုင္ဖြယ္ရွိ

ရန္ကုန္၊ မတ္၂၃။

              လက္ရွိ၌ ျပည္တြင္းျပည္ပ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားျဖင့္ လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္လွ်က္ရွိသည့္ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ တခုခ်င္းအလိုက္ သီးသန္႔ဥပေဒမ်ား ထြက္ရွိလာပါက သီလဝါစက္မႈဇုန္၊ သီလဝါဆိပ္ကမ္း ႏွင့္ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသည္ ေနာင္လာမည့္ ငါးႏွစ္ ဆယ္ႏွစ္အတြင္းမွာပင္ ပိုမိုဖြံ႔ၿဖိဳး လာႏိုင္မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ကုန္သြယ္ေရးဆိုင္ရာ ကြ်မ္းက်င္သူ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးက ေျပာၾကားခဲ႔သည္။

               ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသည္ ကုန္သြယ္ပို႔ေဆာင္ေရး၏ သြင္းကုန္ပို႔ကုန္ ၉၀ ရာခိုင္ႏႈန္းအား ကိုင္တြယ္ေဆာင္ရြက္ လွ်က္ရွိသည့္ ႏိုင္ငံ၏အဓိက ဆိပ္ကမ္းတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းအတြင္း ႏိုင္ငံတစ္ကာမွ သေဘာၤႀကီးမ်ား ဝင္ေရာက္ဆိုက္ကပ္ ႏိုင္ရန္ ဆိပ္ခံတံတား ၂၂ ခုထား ရွိေၾကာင္းသိရသည္။

               ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း၏ ဆိပ္ခံတံတား ၂၂ စင္းတြင္ ပုဂၢလိက လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ရန္ ၁၅ စင္းေပးထားေၾကာင္း၊ အစိုးရပိုင္အျဖစ္ လုပ္ကိုင္ ေနသည္မွာ ၇ စင္းရွိေၾကာင္း၊ ထို႔ျပင္ သီလဝါဆိပ္ကမ္းဘက္တြင္လည္း ဆိပ္ခံတံတားႏွင့္ ဆိပ္ကမ္းမ်ားကို ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ႏိုင္ရန္ စီစဥ္သြားမည္ပာု သိရေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းဘက္တြင္လည္း ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမည့္ သူမ်ား တိုးလာႏိုင္ေၾကာင္း၊ ထိုသို႔တိုးလာပါက ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းတြင္ ထုတ္ကုန္၊ သြင္းကုန္လုပ္ငန္းမ်ားကို ပိုမိုလုပ္ေဆာင္ လာႏိုင္ဖြယ္ရွိေၾကာင္း အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာ ကုန္စည္လုပ္ငန္း လုပ္ကိုင္ေဆာင္ရြက္လွ်က္ရွိေသာ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးက ေျပာ ၾကားသည္။

               ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းအား စတင္လုပ္ေဆာင္မည့္အခ်ိန္မွစ၍ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္း၏ လုပ္ေဆာင္ေနမႈမ်ားကို ထိခိုက္ႏိုင္မည္မပာုတ္ေၾကာင္း၊ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွာ မတူညီသည့္အတြက္ မည္သို႔မွ် ထူးျခားေျပာင္းလဲသြားမည္မပာုတ္ေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ ထားဝယ္ ဆိပ္ကမ္း အလုပ္လုပ္ေဆာင္မည့္ အခ်ိန္မွစ၍ ရန္ကုန္ဆိပ္ ကမ္းမွာ ပို၍အလုပ္ လုပ္ေဆာင္လာႏိုင္မည္ျဖစ္ေၾကာင္း သြင္းကုန္ထုတ္ကုန္လုပ္ငန္းမွ တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦးက ေျပာ ၾကားခဲ့သည္။

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ထားဝယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း၌ ဌာနအလိုက္႐ံုးခြဲမ်ား ေျပာင္းေရႊ႕ေတာ႔မည္ျဖစ္

               ထားဝယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္း အတြင္း ႒ာနဆိုင္ရာ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ဆက္စပ္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ သက္ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ား အလိုက္ ဌာနဆိုင္ရာ ရံုးခြဲမ်ားကို မၾကာမီကာလမ်ား အတြင္း ေျပာင္းေရႊ႕ဖြင့္လွစ္ ေတာ႔မည္ ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

               ဌာနဆိုင္ရာမ်ားအလိုက္ ထားဝယ္ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းႏွင့္ ဆက္စပ္လွ်က္ရွိသည့္ လုပ္ငန္းမ်ားကို အလြယ္တကူ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ေစရန္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းအတြင္း ဌာနဆိုင္ရာမ်ားအလိုက္ ရံုးထိုင္ရန္ အေဆာက္ အဦးမ်ားကိုလည္း ေဆာက္လုပ္ၿပီးျဖစ္သည့္အတြက္ မၾကာမီ အခ်ိန္အတြင္းမွာပင္ ေျပာင္းေရႊ႕လာၾကေတာ႔မည္ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ပို႔ေဆာင္ေရးဝန္ႀကီး႒ာနလက္ေအာက္မွ ဌာနမ်ားျဖစ္သည့္  လူဝင္မႈႀကီးၾကပ္ေရး၊ စက္မႈႏွင့္ စီးပြားကူးသန္း တို႔အျပင္ အျခားသက္ဆိုင္ရာ ဌာနမ်ားလည္း ေျပာင္းေရႊ႕လာမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာၾကားခဲ႔သည္။

               ဌာနဆိုင္ရာမ်ားထဲမွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးကို ေမးျမန္းရာ၌လည္း ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းစီမံကိန္းသို႔ တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ရန္ အလွည့္က် သြားေရာက္ရမည္ပာု သတင္းထြက္ေနေသာ္လည္း မည္သူမည္မွ် သြားေရာက္ တာဝန္ထမ္း ေဆာင္ရမည္ ဆိုသည္ကို ညႊန္ၾကားခ်က္ က်ေရာက္ျခင္း မရွိေသးေၾကာင္း ေျပာခဲ႔သည္။

               ထားဝယ္ေရနက္ဆိပ္ကမ္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ စီးပြားေရးဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတတ္မႈမ်ားရွိလာႏိုင္ေစရန္ လုပ္ေဆာင္လွ်က္ ရွိသည့္ စီမံကိန္း ျဖစ္သည္ႏွင့္ အညီ လက္ရွိ၌လည္း ျပည္ပမွ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈမ်ားျပဳလုပ္ရန္ အထူးစိတ္ဝင္စားလွ်က္ရွိေသာ စက္မႈဇုန္တစ္ခုလည္းျဖစ္သည္။ ၎ထားဝယ္ ေရနက္ ဆိပ္ကမ္းအား အဆင့္ (၃) ဆင့္ခြဲ၍ ျပဳလုပ္မည္ျဖစ္ၿပီး ၁၀ ႏွစ္အတြင္း အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

ဂ်ပန္ဆူနာမီေခြ ေရာင္းအားေကာင္း

ရန္ကုန္၊ မတ္ ၁၈။

မတ္လ ၁၁ရက္ေန႔က ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ ဆူဒိုင္းေဒသတြင္ လႈပ္ခတ္ခဲ့ေသာ ႏွစ္ေပါင္း ၁၄၀အတြင္း ပဥၥမေျမာက္ အင္အား အႀကီးဆံုး ေျမငလွ်င္အေၾကာင္း မွတ္တမ္းတင္ထားသည့္ ဒီဗီဒီေခြမ်ား ေရာင္းအားေကာင္းလွ်က္ရွိ ေၾကာင္း ၎အေခြေရာင္းခ် သူမ်ားႏွင့္ ဝယ္ယူၾကည့္ရႈ႕ သူအခ်ိဳ႕ထံမွ သိရွိရသည္။

၄၃အထူးယာဥ္ လမ္းေၾကာတစ္ေလွ်ာက္တြင္ ၄င္းအေခြ လက္ေပြ႕ေရာင္းခ်သူတစ္ဦးက “ ကၽြန္ေတာ္က  ဂ်ာနယ္လည္း လက္ေပြ႕ေရာင္းတယ္။ မိုးရြာေနေတာ့ ဂ်ာနယ္က ေရာင္းရတာခက္တယ္။ ခု လက္တေလာ အေခြေျပာင္း ေရာင္းတာေပါ့။ ေတာ္ေတာ္တြက္ေျခ ကိုက္တယ္။ ၁၆ရက္ေန႔က ေခြစေရာင္းတုန္းကဆို တစ္ေန႔တည္း ေခြသံုးဆယ္ေက်ာ္ေရာင္း ရတာ။ ကိုယ့္အတြက္ တစ္ေသာင္းေလာက္ က်န္တယ္။” ဟု ေျပာၾကားသည္။

ယင္းအေခြမ်ားသည္ ျပသခ်ိန္ တစ္နာရီခြဲဝန္းက်င္ခန္႔ရွိၿပီး ဂ်ပန္သတင္းဌာနမ်ား၊ CNN၊ AP၊ Youtube မွ ဗီဒီယို ဖိုင္မ်ား ေပါင္း စပ္ ပါဝင္ၿပီး တစ္ေခြႏွင့္တစ္ေခြ ပါဝင္သည့္ အေၾကာင္းအရာမ်ား အနည္းငယ္ ကြဲျပားမႈရွိေၾကာင္း ၎တို႔ထံမွ သိရသည္။

ယင္းအေခြမ်ားကို တစ္ေခြငါးရာက်ပ္ျဖင့္ လမ္းေဘးအေခြေရာင္းဆိုင္တိုင္းတြင္ ဝယ္ယူႏိုင္ေၾကာင္း၊ ယာဥ္လိုင္း မ်ားတြင္လည္း လက္ေပြ႔ေရာင္းခ်လွ်က္ရွိေၾကာင္း၊ ၄၃အထူးယာဥ္လိုင္းႏွင့္ ၃၉ အထူးယာဥ္လိုင္း ေျပးဆြဲရာလမ္းေၾကာ တစ္ေလွ်ာက္တြင္ပင္ ယင္းေခြမ်ား လက္ေပြ႕(တက္ဆင္း) ေရာင္းခ်သူ ၂၀ဦးထက္မနည္း ရွိေၾကာင္း ထပ္မံသိရသည္။

The CJs News

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

ျပည္တြင္းပါတီ၊ ႏိုင္ငံေရးသတင္းမ်ား

ရန္ကုန္တိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္း ဝန္ႀကီးမ်ားအတြက္ ေမာ္ေတာ္ကား ေဝစုမ်ား ရန္ကုန္သို႔ ေရာက္ရွိ

ရန္ကုန္တိုင္း ဝန္ႀကီးမွစ၍ ရန္ကုန္တိုင္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအပိုင္းတြင္ တာဝန္ယူထားေသာ ဝန္ႀကီးမ်ား အားလံုး အတြက္ ေမာ္ေတာ္ကားမ်ား ေရႊတိဂံုဘုရား အေနာက္ဘက္မုဒ္ရွိ ရန္ကုန္တိုင္း လႊတ္ေတာ္ဝင္း အတြင္းသို႔ မတ္လ ၂၁ရက္ေန႔တြင္ ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္ေၾကာင္းသိရသည္။

“အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းက ဝန္ႀကီးေတြအတြက္ သူတို႔စီးဖို႔ ကား ၄၁စီးေရာက္ေနၿပီ။” ဟုရန္ကုန္တိုင္း

လႊတ္ေတာ္မွ တာဝန္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာဆိုသည္။ ရန္ကုန္တိုုင္း လႊတ္ေတာ္ဥကၠဌမွာ ေမာ္ေတာ္ကားေဝစု ၃စီး ရရွိမည္ျဖစ္ၿပီး၊ ကား ၄၁စီးလံုးးမွာ အနက္ေရာင္မ်ား ျဖစ္ၾကေၾကာင္း သိရသည္။

“ကားေတြေရာက္ ေရာက္ျခင္းပဲ သူတို႔ရရွိမဲ့ ေဝစုအတိုင္းေဝေပးလိုက္တယ္ တခ်ဳိ႕ပဲလႊတ္ေတာ္ အဝင္းထဲမွာ က်န္ေတာ့တယ္။” ဟု ရန္ကုန္တိုင္း လႊတ္ေတာ္မွ တာဝန္ရွိသူ တစ္ဦးကေျပာ ဆိုသည္။

အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးမ်ားအတြက္ ခံစားခြင့္မ်ား ရရွိေနၿပီျဖစ္ေသာ္လည္း ဥပေဒျပဳေရး ဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီးမ်ားအတြက္မူ မည္သည့္ ခံစားခြင့္မွ မရရွိေသးေၾကာင္း ဥပေဒျပဳေရးဆိုင္ရာ ဝန္ႀကီး တစ္ဦးက ေျပာၾကားသည္။

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

သတင္းႏွင့္ ေဆာင္းပါးမ်ားမွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္မ်ား

"ကၽြန္ေတာ္မိတ္ေဆြတစ္ေယာက္က ကၽြန္ေတာ့္ကို ရွင္းျပဖူးတယ္။ Transaction Cost ေတြက ၂၀ ရာ ခုိင္ႏႈန္းထက္ မေက်ာ္သင့္ဘူးတဲ့။  Fail State ျဖစ္တဲ့ ႏုိင္ငံေတြရဲ႕ Transaction cost ေတြက ၆၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေလာက္ရွိတယ္တဲ့။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ transaction cost ကို ဂ႐ုစိုက္ဖို႔ ေျပာလိုတာပါ။ ဒီ transaction cost ေတြေၾကာင့္ primary producer ေတြ အလုပ္ မလုပ္ႏုိင္ဘူးဆိုရင္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္စြမ္းမရွိဘူး။ ဒါကို ကၽြန္ေတာ္တို႔အားလံုးက ေလး ေလးနက္နက္ ပိုစဥ္းစားရမယ္။ အခုထိေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏုိင္ငံက ရိကၡာထုတ္လုပ္ၿပီး တင္ပို႔ႏုိင္တဲ့ အေျခအေနထဲမွာ ရွိေနပါေသးတယ္။ ပိုၿပီး ပို႔ႏုိင္ဖို႔ ျပင္ဆင္ဖို႔ေတြ လုပ္ၾကရပါမယ္"

မတ္ ၂၄ ထုတ္ ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ(၁) အမွတ္(၃၇) မွာပါသည့္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ ဦးလွေမာင္ေရႊႏွင့္ အင္တာ ဗ်ဴး ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

"ဒီမွာ ဒီဇယ္၊ ဓာတ္ဆီကို တ႐ုတ္ကိုပို႔ေနတယ္လို႔ၾကားတယ္။ အထူးသျဖင့္ ဒီဇယ္ေပါ့။ အဲဒီျပႆနာက ေသးေသး မဟုတ္ ဘူး။ အဲဒါဟာ ပုဂၢလိက ပိုင္ျပဳလုပ္ၿပီးမွ ျဖစ္လာတဲ့သေဘာလို႔ေျပာလို႔ရတယ္။ ျပည္တြင္းမွာ ဆီေတြ တင္သြင္းခြင့္ရတဲ့သူ ေတြကလည္း ေဒၚလာနဲ႔တင္သြင္းတယ္။ ဒီေပၚမွာ အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံေတြရဲ႕  ေရနံေစ်းႏႈန္းျခားနားတာေတြအေပၚ ႏုိင္ငံအတြက္မၾကည့္ဘဲ ကိုယ္က်ိဳးအတြက္ပဲၾကည့္တဲ့အတြက္ ျပည္တြင္းမွာကားေတြ မလိုအပ္ဘဲ တန္းစီေနရတာဟာ မျဖစ္သင့္တဲ့ ကိစၥပဲ။ ဒီအတုိင္းသာ ဆက္သြားမယ္ဆိုရင္ ျမန္မာျပည္တြင္းမွာ ေလာင္စာဆီေစ်းပိုတက္လာမယ္။ ေငြေဖာင္းပြတယ္လို႔ လူေတြကထင္ေနတဲ့အခ်ိန္မွာ ေစ်းေတြကလည္းတက္ေနတယ္။ ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ဆီျပႆနာသာျဖစ္ မယ္ဆိုရင္ အျခားကုန္ ေစ်းႏႈန္းေတြလည္း ျမင့္သထက္ျမင့္ႏုိင္တယ္"

မတ္ ၂၄ ထုတ္ ရန္ကုန္တိုင္းမ္ အတြဲ(၇) အမွတ္(၁၂) မွာပါသည့္  ေငြေၾကးပညာရွင္ ဦးဟန္ထြန္း (အခြန္)ႏွင့္ အင္တာဗ်ဴးေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

သာမန္လူမ်ား ေရထားသည့္ အျမင္စာအုပ္မ်ားကို ဖတ္႐ႈခ်င္သည့္မ်က္မျမင္မ်ား၏ အခက္အခဲမ်ားအား ေျဖရွင္းႏုိင္ရန္ႏွင့္ မ်က္မျမင္မ်ား ေရးသား ထားေသာ လက္စမ္းစာမ်ားကို သာမန္လူမ်ားလည္း  ဖတ္႐ႈႏိုင္ရန္ ရည္ရြယ္၍  ယင္းေဆာ့ဖ္ဝဲကို ေရးဆြဲခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ကိုယ္တုိင္ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ေရးဆြဲသူ ကိုေအာင္လြင္ဦးက ေျပာသည္။

"ျမန္မာစာကိုတစ္ခါမွ မျမင္ဖူးတဲ့ မ်က္မျမင္တစ္ေယာက္ကိုယ္တိုင္ သူ႕ရင္ထဲက ခံစားၿပီး ေရးဆြဲခဲ့တဲ့  ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ မ်က္မျမင္စာကေန ျမန္မာစာကို ေျပာင္းလဲႏုိင္တဲ့ ေဆာ့ဖ္ဝဲတစ္ခုပါပဲ။ အခုဆိုရင္ မ်က္မျမင္တစ္ေယာက္က စာေရးဆရာ ျဖစ္ခ်င္ရင္ေတာင္  သူတုိ႔ဘာသာသူတို႔ စာ႐ုိက္ၿပီး ေရးႏုိင္ၿပီ" ဟုအဆိုပါဌာနမွ လက္ေထာက္ညႊန္ၾကားေရးမွဴး ေဒၚယုယု ေဆြက ေျပာၾကားသည္။ ယင္းေဆာ့ဖ္ဝဲတြင္ ေဇာ္ဂ်ီႏွင့္ ယူနီကုတ္ကို အသံုးျပဳေရးဆြဲထားၿပီး၊ ယခုႏွစ္ ဇန္နဝါရီတြင္ စတင္ ေရးဆြဲခဲ့ျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။

မတ္ ၂၄ ထုတ္ 7DAY NEWS အတြဲ(၁၀) အမွတ္(၃) မွာပါသည့္  "မ်က္မျမင္ပ႐ုိဂရမ္မာမ်ားေရးသား သည့္ မ်က္မျမင္ ဘာသာျပန္ ေဆာ့ဖ္ဝဲ ထြက္ရွိ" သတင္းမွ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

"ႏုိင္ငံေတာ္က ျပ႒ာန္းထားတဲ့ ဘာသာရပ္ကို သင္တဲ့ ေက်ာင္းေတြ၊ ဆရာေတြမွာ ဘယ္လိုအရည္ အခ်င္းရွိရမယ္ဆိုတာ သတ္မွတ္ထားတယ္၊ မွတ္ပံုလည္း တင္ထားရတယ္၊ ဒီဥပေဒနဲ႔ မသက္ဆိုင္တဲ့ ႏုိင္ငံျခား ဘာသာရပ္သင္တဲ့ ဆရာေတြရဲ႕ အရည္အခ်င္းေတြကေတာ့ ေက်ာင္းတက္ေရာက္မယ့္ ဆရာရဲ႕ အရည္အခ်င္းကို ေသခ်ာစိစစ္ဖို႔ လုိအပ္ပါတယ္။ ဘာလုိ႔ ဒီလို ေျပာရတာလည္းဆိုေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္က ဒီႏုိင္ငံျခား ဘာသာရပ္ေတြအလိုက္ ဥပေဒျပ႒ာန္းထားျခင္း မရွိလို႔ပါ။ ဒီလို ႏိုင္ငံျခား ဘာသာ ရပ္ေတြကို သင္ၾကားတဲ့ ေက်ာင္းေတြအတြက္ ဥပေဒသစ္တစ္ရပ္ ျပ႒ာန္းဖို႔က လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါေပ မယ့္ ႏုိင္ငံေတာ္ကလည္း ႏုိင္ငံေတာ္နဲ႔ဆိုင္တဲ့ ကိစၥရပ္ေတြကို ဦးစြာေဆာင္ရြက္ၿပီးမွ ဒီဘက္ကို ေဆာင္ရြက္ေပးမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္"

မတ္ ၂၄ ထုတ္ ျပည္သူ႔ေခတ္ဂ်ာနယ္ အတြဲ(၁) အမွတ္(၃၇) မွာပါသည့္ "ႏုိင္ငံျခား ဘာသာရပ္သင္ ပုဂၢလိက ပညာသင္ေက်ာင္းမ်ားအတြက္ ဥပေဒသစ္ ျပ႒ာန္းရန္ ေမွ်ာ္လင့္ " သတင္းမွ ဥပေဒပညာရွင္ ဦးေက်ာ္ေဇယ်၏ ေျပာၾကားခ်က္အေပၚ ေကာက္ႏႈတ္ခ်က္

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××

ေဆာင္းပါးက႑

အခြန္စနစ္္ မေၾကညက္ေသာ ဝန္ႀကီးဦးေဆာင္မည့္ျမန္မာ့ေစ်းကြက္စီးပြားေရး

မတ္လ ၂၁ ရက္ေန႔က က်င္းပခဲ့ေသာ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ အစည္းအေဝးတြင္ ရန္ကုန္တိုင္း ေဒသႀကီး မဲဆႏၵနယ္ အမွတ္(၄)မွ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္သူ ေဒါက္တာျမတ္ဥာဏစိုးမွ ပို႔ကုန္ သြင္းကုန္လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားတြင္ ေကာက္ခံေနေသာ အခြန္မ်ားႏွင့္ ပတ္သက္၍ ေမးျမန္းရာ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီး ဦးလွထြန္းက ျပန္လည္ ေျဖၾကားခဲ့သည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ သို႔ရာတြင္ ေမးခြန္းေမးသူ အမတ္မင္းသည္ မိမိ ေမးျမန္းမည့္ ေမးခြန္းအေပၚတြင္ ပိုင္ႏိုင္ျခင္း၊ မိမိသိလိုေသာ ေမးခြန္းအျပင္ မိမိ၏ ရည္ရြယ္ခ်က္ကို ရွင္းလင္းစြာ ခ်ျပႏိုင္သည့္ အေထာက္အထား မေတြ႕ရသကဲ့သို႔ ျပန္လည္ေျဖၾကားသူ ဝန္ႀကီးမွာ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီး ျဖစ္ေသာ္လည္း ေစ်းကြက္စီးပြားေရး ဆိုသည္ကိုလည္း နားမလည္၊ ဝင္ေငြခြန္၏ ေဘာဂေဗဒ အေျခခံမူ ကိုပင္ ေကာင္းစြာ နားမလည္ဘဲ ေျဖၾကားခဲ့သည္ ကိုလည္း ေတြ႕ရပါသည္။

ေဒါက္တာျမတ္ဥာဏစိုး ေမးျမန္းေသာ ေမးခြန္းကို အက်ဥ္းခ်ဳပ္တင္ျပရေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ ပို႔ကုန္ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေကာက္ခံေနျခင္းအစား ဘ႑ာေရး ႏွစ္အလိုက္ အျမတ္ခြန္ကိုသာ သီးသန္႔ေကာက္ခံရန္ ျဖစ္ႏိုင္၊မျဖစ္ႏိုင္ႏွင့္ သြင္းကုန္လုပ္ငန္း တြင္ ၃ ဒႆမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေကာက္ခံေနျခင္းကို ပယ္ဖ်က္ ေပးႏိုင္ျခင္းရွိမရွိ တို႔ကို ေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။ ထုိ႔ျပင္ အခ်ိဳ႕ေသာ ႏိုင္ငံႀကီးမ်ားမွာကဲ့သို႔ ပို႔ကုန္ အမယ္အခ်ိဳ႕အေပၚတြင္ ထပ္ေဆာင္းေငြကို ႏိုင္ငံေတာ္က ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္ျခင္းရွိမရွိတို႔ကိုပါေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။

ေဒါက္တာ ျမတ္ဥာဏစိုးအေနျဖင့္ ေမးခြန္းေမးျမန္းျခင္းထက္ အဘယ့္ေၾကာင့္ ထိုအခ်က္ကို ေတာင္းဆို ရျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း ရွင္းလင္းစြာ တင္ျပခဲ့သည္ကိုမေတြ႕ရပါ။ ဝင္ေငြခြန္ဆိုသည္မွာ မည္သို႔ အဓိပၸါယ္ ရွိသည္ကို လည္း ဝန္ႀကီးကို ျပန္လည္ ေျပာၾကားျခင္းမရွိသကဲ့သို႔ ဝန္ႀကီးကိုယ္တိုင္ ပင္လွ်င္ လည္း ရွင္းလင္းစြာ နားလည္ပံုမရပါ။ကမာၻ႔ႏိုင္ငံ အမ်ားစုတြင္corporate tax ဆိုသည့္ ေခါင္းစဥ္ျဖင့္ ျပည္သူ႔ အခြန္ဘ႑ာရရွိရန္ အခြန္ေကာက္ခံ ရျခင္းမွာ ႏိုင္ငံတစ္ခု၏ စီးပြားေရးကို စီမံခန္႔ခြဲရာတြင္ အေျခခံ အက်ဆံုးအခ်က္မ်ားအနက္ အစိုးရတိုင္းက တာဝန္ယူ လုပ္ေဆာင္ရေသာ အဓိက က်သည့္ လုပ္ငန္းစဥ္တစ္ရပ္ျဖစ္သည္။

ထိုသို႔ ေကာက္ယူရာတြင္ မိမိႏိုင္ငံအေျခအေနကို လိုက္၍ corporate tax ကို ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ၄၅ ရာခိုင္ႏႈန္း ေကာက္ယူေလ့ ရွိသည္ကို ေလ့လာသိရွိႏိုင္သည္။ဤသို႔ ေကာက္ယူျခင္းမွ အစိုးရမ်ားအေနျဖင့္ ေကာက္ယူေနေသာ အခြန္သံုးရပ္ျဖစ္သည့္ 1. Corporate tax 2. Individual income tax 3. Value added tax (VAT) တို႔ ျဖစ္ၿပီး ဤအခြန္သံုးရပ္ကို ခ်ိတ္ဆက္ ထိန္းညႇိေကာက္ယူျခင္းျဖင့္ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ေပးႏိုင္ရန္ အတြက္ အစိုးရ၏ အဓိက ဝင္ေငြ အျဖစ္ေကာက္ခံ ျခင္းျဖစ္သည္။

သို႔ေသာ္ အထက္ပါအခြန္သံုးရပ္ကို ထိန္းညႇိေကာက္ယူရာတြင္ အခြန္ေပးေဆာင္သူမ်ားအတြက္ သင့္ေတာ္ေသာ အခြန္ႏႈန္းထားျဖစ္ရန္ အအအစဥ္အျမဲ အဓိကထား တြက္ခ်က္ ထိန္းညႇိရျခင္းျဖစ္ပါသည္။ ဤကဲ့သို႔ ထိန္းညႇိရာတြင္ အေျခခံရေသာ မူမွာ အခြန္ေပးသူ တစ္ဦးျခင္း ေသာ္လည္းေကာင္း၊ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားအေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊ ဝန္ထုတ္ဝန္ပိုးမျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ လူတစ္ဦးခ်င္းမွသည္ ႏိုင္ငံစီးပြားေရး တစ္ရပ္လံုးကို တိုးတက္ခ်ဲ႕ထြင္ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ေစရန္ အတြက္ တြန္းအားတစ္ခု၊ မက္လံုးတစ္ခု ျဖစ္ေစရန္ ရည္မွန္းခ်က္ထား လုပ္ေဆာင္ရပါသည္။မိမိႏိုင္ငံ၏ အခြန္စနစ္သည္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္၏ အဓိက အေျခခံ လုိအပ္ခ်က္ျဖစ္ေသာ emablming business environment ဟုေခၚသည့္ လူအမ်ား လုပ္သာကိုင္သာ ရိွမည့္ စိးပြားေရး ပတ္ဝန္းက်င္ကို ဖန္တီးေပးႏိုင္စြမ္းရွိမွသာ ထိုႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာမည္ျဖစ္ၿပီး လိုအပ္သည့္ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ျဖည့္ဆည္းေပးႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ ဤသို႔ အျပန္အလွန္ အက်ိဳးျပဳသည့္ အခြန္စနစ္ကို ထိန္းေက်ာင္း စီမံႏိုင္ျခင္းသည္ပင္လွ်င္ အစိုးရတစ္ရပ္၏ အရည္အေသြးကို ေဖာ္ညႊန္းရာေရာက္ေပသည္။

corporate tax မ်ား ေကာက္ခံေသာ မူမ်ားမွာ မိမိႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး အေျခအေနကို လိုက္၍ ပံုစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ျဖစ္သည္ဟု ဆိုေသာ္လည္း အခြန္ေကာက္ယူရန္ အေျခခံအျဖစ္ သတ္မွတ္ခ်က္မွာ အက်ိဳးအျမတ္ထဲမွ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုကို ဝင္ေငြခြန္အျဖစ္ ေပးသြင္းေစျခင္းသည္ပင္လွ်င္ အခြန္ ေကာက္ခံျခင္း၏ အဓိက အက်ဆံုးေသာ အေျခခံ သေဘာတရားျဖစ္ေပသည္။ အခြန္တြက္ခ်က္မႈမ်ား အားလံုးသည္ ပံုစံကြဲျပားေသာ္လည္း အႏွစ္သာရအားျဖင့္ ရရွိေသာ အက်ိဳးအျမတ္ကိုသာ တြက္ခ်က္ ေကာက္ခံျခင္း ျဖစ္ၿပီး လုပ္ငန္းသံုးအရင္းအႏွီး working capital ကို အေျခခံ အျဖစ္ယူ၍ႏႈန္းထားသတ္မွတ္ေကာက္ခံျခင္းမရွိပါ။

အခြန္ေကာက္ခံရာတြင္ တစ္ႏွစ္ဝင္ေငြကို တြက္ခ်က္၍ သတ္မွတ္ထားေသာ ဝင္ေငြမွ ႏႈတ္ယူခြင့္ျပဳသည့္ deductable ေခါင္းစဥ္မ်ားကို သတ္မွတ္ေပးေလ့ရွိၿပီး အခြန္ရွင္းတမ္းမ်ား တင္သြင္းေစ၍ ယင္းတို႔ကို စိစစ္ၿပီး အခြန္ေပးသြင္းေစျခင္းသည္သာလွ်င္ စနစ္က်ေသာ အခြန္စနစ္ျဖစ္ပါသည္။

မတ္လ ၂၁ရက္ေန႔က ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီးျဖစ္သူ ဦးလွထြန္း၏ ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားမွာ အထက္ပါ အခြန္ေကာက္ယူျခင္း အေျခခံမ်ား ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္၏ သေဘာတရားမ်ားႏွင့္ လြဲေခ်ာ္ေနသည္ကို ေတြ႕ျမင္ႏိုင္ပါသည္။

ဝင္ေငြခြန္ ဥပေဒအရ အသားတင္အျမတ္၏ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေပးေဆာင္ေစျခင္း မရွိဘဲ ေရာင္းရေငြ (ႏိုင္ငံျခားေငြျဖင့္ ေရာင္းရေငြ) စုစုေပါင္းအေပၚ ၂ ရာခုိင္ႏႈန္းသာ ေပးေဆာင္ေစျခင္းသည္ အသားတင္ အျမတ္၏ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေပးေဆာင္ရျခင္းထက္ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုး မျဖစ္ေစရန္ ျဖစ္သည္ဟု ဝန္ႀကီးက ေျပာၾကားသြားခဲ့သည္။

ဤသည္ကိုလည္း ေသခ်ာစြာ စဥ္းစားၾကည့္ပါက ႏိုင္ငံျခားေငြျဖင့္ ေရာင္းရေငြ စုစုေပါင္း၏ ၂ရာခိုင္ႏႈန္းကိုသာ ေပးေဆာင္ေစျခင္းဟု ဆိုရာတြင္ အေျခခံ မတူေသာ အသားတင္အျမတ္ႏွင့္ ေရာင္းရေငြ စုစုေပါင္းကို ႏႈိင္းယွဥ္ေျပာၾကားသြားျခင္းမွာမွားယြင္းေနေသာ အခ်က္ျဖစ္ပါသည္။

ကုန္သြယ္မႈ အမ်ိဳးအစားႏွင့္ ပမာဏကို မူတည္၍ ထို ၂ ရာခိုင္ႏႈန္း အခြန္သည္ အသားတင္ အျမတ္၏ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္းအခြန္ထက္ ပမာဏ မ်ားျပားႏိုင္သည္ကို လစ္လ်ဴရႈၿပီး ထိုႏွစ္ခုကို ႏိႈင္းယွဥ္ ရွင္းလင္း ေျပာၾကား သြားျခင္းသည္ ရိုးသားပြင့္လင္းမႈမရွိရာေရာက္ေစပါသည္။

၈ ရာခိုင္ႏႈန္း ေကာက္ခံေသာ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဆိုသည့္ ကိစၥတြင္လည္း ၅ရာခိုင္ႏႈန္းမွ ၂၀၀ ရာခိုင္ႏႈန္း အထိ ရွိေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့ၿပီး မိမိႏိုင္ငံတြင္ မလိုအပ္သည့္ ပစၥည္းမ်ားကို ပိုမိုစည္းၾကပ္ေကာက္ခံ ပါေၾကာင္း မိမိႏိုင္ငံအတြက္ လိုအပ္သည့္ ပစၥည္းကို ေလွ်ာ့၍ ေကာက္ခံပါေၾကာင္း အခ်ိဳ႕ကိုမူ ကင္းလြတ္ခြင့္အထိ ေပးထားပါေၾကာင္း ေျပာၾကားသြားရာတြင္ အေျခခံအခ်က္မ်ား လြဲေခ်ာ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရပါသည္။ ဝန္ႀကီး ရွင္းလင္းသြားေသာ အခ်က္မ်ားမွာ သြင္းကုန္ႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ မူမ်ားျဖစ္ၿပီး ပို႔ကုန္လုပ္ငန္းႏွင့္ သက္ဆိုင္ျခင္းမရွိပါ။

ပို႔ကုန္အေျချပဳ စီးပြားေရး စနစ္တည္ေဆာက္ေနေသာ ႏိုင္ငံမ်ားအေနျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံ၏ သဘာဝ သယံဇာတ အရင္းအျမစ္ ျပဳန္းတီးေစသည့္ ပို႔ကုန္မ်ားမွ အပ အျခားမည္သည့္ ထုတ္ကုန္မ်ိဳးကို မဆို အခြန္ေကာက္ခံျခင္း မရွိဘဲ ပို႔ကုန္လုပ္ငန္းျမင့္တက္ရန္ အားေပးေလ့ရွိပါသည္။

အျမတ္ခ်ည္းသက္သက္ ေပၚတြင္ ၃၀ ရာခိုင္ႏႈန္း အခြန္ေကာက္ယူျခင္းသည္ နဲသည္ မ်ားသည္ဟု သံုးသပ္ျခင္းထက္ ယေန႔ခတ္ အခါအရ ရရွိသည့္ အက်ိဳးအျမတ္ ပမာဏကို အေျခခံသည့္ သင့္ေတာ္ေသာ ႏႈန္းထားမ်ားျဖင့္ အဆင့္ဆင့္ေကာက္ခံျခင္း စနစ္က သာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ကို ပီျပင္ေစမည္ ျဖစ္ပါသည္။ ဥပမာ စကၤာပူတြင္ အရင္းအနွီးေငြထဲမွ ႀကိဳတင္ထုတ္ယူျခင္းမဟုတ္ဘဲ အမွန္တကယ္ရရွိသည့္ ဝင္ေငြခြန္ေပၚတြင္ ေကာက္ခံသည့္ အခြန္ႏႈန္းထားမ်ားမွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ျဖစ္ပါသည္။

ဝင္ေငြ ၀ ေဒၚလာ မွ ေဒၚလာ ၁ သိန္း အတြင္းသည္ အခြန္ေငြ ေပးေဆာင္ရန္မလိုပါ။ သို႔ရာတြင္ ၃ ႏွစ္အၾကာ ကုမၸဏီ အရွိန္ရလာသည့္အခါတြင္ ဝင္ေငြ ေဒၚလာ ၁ေသာင္းမွ ၃ သိန္းအထိကို ၄ ဒႆမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း စတင္ ေကာက္ခံပါသည္။ ေကာက္ခံရာတြင္လည္း လုပ္ငန္းရင္းႏွီးေငြေပၚမွ မဟုတ္ဘဲ အသားတင္အျမတ္ေပၚမွသာ ေကာက္ခံျခင္း ျဖစ္သည္။ဝင္ေငြ ေဒၚလာ ၁ သိန္းမွ ၃ သိန္းျဖင့္ စတင္ရရွိေသာ ကုမၸဏီ တစ္ခု အတြက္ အခြန္ေငြမွာ ၈ ဒႆမ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း၊ ၃သိန္းမွ ၂သန္းအၾကားရရွိသူအတြက္ ဝင္ေငြခြန္ကို ၁၇ ရာခိုင္ႏႈန္းထိ ေကာက္ခံပါသည္။ ထိုသို႔ေကာက္ခံရာတြင္လည္း အသားတင္ အျမတ္မွသာ ေကာက္ခံျခင္းျဖစ္ၿပီး လုပ္ငန္းရင္းႏွီးေငြေပၚတြင္ ေကာက္ခံျခင္းမျပဳပါ။

အခြန္ထမ္းမ်ား ဝန္ထုတ္ဝန္ပိုး မျဖစ္ေစရန္ႏွင့္ အခြန္ထမ္းေဆာင္ရာတြင္ ရွင္းလင္းေစရန္ အတြက္ ႏိုင္ငံျခားေငြႏွင့္ ေရာင္းရသည့္ အေပၚတြင္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ အျဖစ္ ၈ရာခုိင္ႏႈန္းကိုသာ ေပးေဆာင္ေစသည္ဟု ဆိုရာတြင္လည္း အခြန္ေကာက္ခံျခင္း၏ အေျခခံမူျဖစ္သည့္ လုပ္ငန္း အရင္းအႏွီး မျပဳန္းတီးေစဘဲ ရရွိေသာ အက်ိဳးအျမတ္ထဲမွ အစိတ္အပိုင္းတစ္ခုကိုသာ ေကာက္ယူရာ မေရာက္သည္ကို ေတြ႕ရွိရပါသည္။ ဤလြဲမွားခ်က္သည္ ပို႔ကုန္လုပ္ငန္းမ်ား ႀကီးထြားႏိုင္မႈကို အဟန္႔အတားျဖစ္ေစသကဲ့သို႔ အမ်ိဳးသား စီးပြားေရး တစ္ခုလံုး၏ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္းကို ဖ်က္စီးရာေရာက္ေနပါသည္။

ထိုသို႔ အမ်ိဳးသား ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္စြမ္းအားကို ဖ်က္ဆီးေနယံုမွ်မက ျမန္မာႏိုင္ငံအေနျဖင့္ ႏိုင္ငံျခား ရေငြအားလံုး (အက်ိဳးအျမတ္ေပၚမွ မဟုတ္ဘဲ ရေငြအားလံုး) အေပၚ ၁၀ ရာခိုင္ႏႈန္းေကာက္ခံေနျခင္းသည္ ရင့္သီး လြန္း၍ နားမလည္ႏိုင္ေအာင္ပင္ ျဖစ္ရပါသည္။ ဥပမာဆိုရလွ်င္ ေဒၚလာ ၁၀၀ ရင္းႏွီး ျမႇပ္ႏွံ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံဘက္မွ ပို႔ကုန္တင္ပို႔ သူ ကုန္သည္တစ္ဦးသည္ ေဒၚလာ၁၀၀ အေပၚတြင္ ၅ ေဒၚလာအျမတ္ျဖင့္ တစ္ႏွစ္အတြင္း ၁၀ႀကိမ္တင္ပို႔ၿပီးလွ်င္ အရင္းျပဳတ္သြားေတာ့မည့္ သေဘာျဖစ္ေနပါသည္။ ဤကိစၥမ်ိဳးကို ဝန္ႀကီးျဖစ္သူက တရားပါသည္ဟု ဆိုရျခင္းမွာ အံၾသဖြယ္ ဟုသာဆိုရပါလိမ့္မည္။

သြင္းကုန္လုပ္ငန္းမ်ားမွ ေကာက္ယူေနေသာ ပင္ရင္းမွ ႏႈတ္ယူေပးသြင္းသည့္ အခြန္ withholding tax ၃ဒႆမ ၅ရာခိုင္ႏႈန္းသည္လည္း သြင္းကုန္လုပ္ငန္းအတြက္ ေငြထုတ္ေပးရန္ တာဝန္ရွိသူ ႏိုင္ငံျခားသားအေပၚမွ ေကာက္ခံျခင္းျဖစ္ရာ အစိုးရတစ္ရပ္အေနျဖင့္ ေကာက္ယူပိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။ သို႔ေသာ္ လုပ္ငန္းရင္းႏွီးေငြေပၚမွ ေကာက္ယူၿပီး သက္ဆိုင္ရာသို႔ လဲႊေျပာင္းေပးရသည့္ အခြန္အမ်ိဳးမ်ိဳးမဟုတ္ပါ။ ဤကဲ့သို႔ အခြန္ေကာက္ခံပံုသည္ ကမာၻ႔ႏိုင္ငံ အမ်ားစု၏ ကုန္သြယ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ေကာက္ယူျခင္း လုံးဝ မရွိသည့္ အမ်ိဳးအစားျဖစ္ပါသည္။

၎အခြန္သည္ သြင္းကုန္ပစၥည္း ဝယ္ယူတင္သြင္းသည့္ ႏိုင္ငံသားက ေပးေဆာင္ရျခင္းမဟုတ္ဘဲ ေပးေခ်ေငြရရွိသည့္ ကုန္ပစၥည္းေရာင္းခ်သူ ျပည္ပႏိုင္ငံျခားသာကိုသာ ေပးေဆာင္ေစရျခင္းျဖစ္ပါသည္ ဟု ဆိုသည့္ အခ်က္သည္လည္း အေျခခံအားျဖင့္ လြဲမွားေနသည္။

အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ ဤအခြန္အမ်ိဳးအစားသည္ မိမိႏိုင္ငံအတြက္ လာေရာက္ ျမႇဳပ္ႏွံထားသည့္ လုပ္ငန္းမ်ား အေပၚမွ အက်ိဳးအျမတ္ ခြဲေဝမႈမ်ားကို အခြန္အျဖစ္ ေကာက္ယူရာတြင္ လြယ္ကူရွင္းလင္းေစရန္ အတြက္ ႀကိဳတင္ေပးသြင္းေစၿပီး ဘ႑ာေရးႏွစ္အကုန္ အခြန္ရွင္းလင္းခ်ိန္တြင္ ထည့္သြင္း ရွင္းလင္းေစသည့္ စနစ္ျဖစ္ပါသည္။

ထိုနည္းတူ မိမိႏိုင္ငံတြင္ လာေရာက္၍ အလုပ္လုပ္ကိုင္ေနေသာ ႏိုင္ငံျခားသား လခစားဝန္ထမ္းမ်ား၏ ဝင္ေငြခြန္ကို စည္းက်ပ္ႏိုင္ရန္ အသံုးျပဳေသာ နည္းလမ္းျဖစ္ပါသည္။ မိမိႏိုင္ငံအတြင္းတြင္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ား ပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ျပဳထားသည့္ မေရႊ႕မေျပာင္းႏိုင္ေသာ ပစၥည္းမ်ား ကြန္ဒိုတိုက္ခန္းမ်ား (ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို ေျမယာပိုင္ဆိုင္ခြင့္ ေပးေလ့ မရွိသျဖင့္) ကဲ့သို႔ေသာ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား လႊဲေျပာင္းေရာင္းဝယ္မႈျဖင့္ ရရွိသည့္ အက်ိဳးအျမတ္မ်ား အေပၚမွ ဝင္ေငြခြန္စည္းၾကပ္ျခင္း အတြက္ အသံုးျပဳသည့္ နည္းလမ္းတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။

ႏိုင္ငံအစိုးရတရပ္အေနျဖင့္ သင့္ေတာ္ေသာ ႏႈန္းထားအေနျဖင့္ အခြန္ေကာက္ခံျခင္းမွာ မိမိအခြင့္ အာဏာအတြင္းရွိ လုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိေသာ ၊ ရပိုင္ခြင့္ျဖစ္ေသာ္လည္း ဤကဲ့သို႔ သြင္းကုန္လုပ္ငန္းမ်ားမွ အခြန္ေကာက္ခံျခင္းကို လြဲမွားေသာ ေခါင္းစဥ္တပ္၍ ေကာက္ခံေနျခင္းမွာ မွားယြင္းေနေသာ ကိစၥတစ္ရပ္ျဖစ္ပါသည္။

အခ်ဳပ္အေနျဖင့္ ေျပာရလွ်င္ ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္ဝန္ႀကီး ဦးလွထြန္းျပန္လည္ ေျဖၾကားသြားျခင္းသည္ ရိုးရွင္းလြယ္ကူသည့္ အခြန္ေကာက္ခံျခင္း အေျခခံမူမ်ားကို နားလည္သိရွိမႈ မရွိသကဲ့သို႔ ေျဖၾကားသြားသည္ကို ေတြ႔ရပါသည္။

ထို႔ျပင္ စစ္အစိုးရ ဝန္ႀကီးမ်ား၏ ေျဖၾကားတံု႔ျပန္ပံုတို႔မွာ ႀကံခိုင္ေရးပါတီ မဟုတ္ေသာ အဆိုအားလံုးကို မွားယြင္း ေၾကာင္း ကိန္းဂဏန္းမ်ား ရြတ္ျပ၍ ရုပ္သိမ္းခိုင္းျခင္း၊ ေမးခြန္းအားလံုးကို မလိုက္ေလ်ာႏိုင္ေၾကာင္း အေၾကာင္း အမ်ိဳးမ်ိဳးျပ၍ ျငင္းပယ္ျခင္းမ်ားကို တစ္ေသြး၊ တစ္သံ တစ္မိန္႔ ဦးလည္မသုန္ ထမ္းရြက္ရမည့္ တာဝန္ႀကီးတစ္ရပ္ သဖြယ္ ထမ္းေဆာင္ေန ၾကသည္ ကိုေတြ႕ရပါသည္။ ထိုဝန္ႀကီးအားလံုးသည္ လႊတ္ေတာ္ထဲသို႔ အမွန္အကန္ မဲရလဒ္ျဖင့္ ေရာက္ရွိလာၾကေသာ အမတ္မင္းမ်ားေနာက္တြင္ ျပည္သူလူထုႀကီး ရွိေနသည္ကို ထီမထင္၊ အေရးမစိုက္သည့္ သေဘာျပေန ၾကသည္ကို စိတ္ပ်က္ဖြယ္ ေတြ႕ရွိေနရပါသည္။

အမွန္တကယ္ သိရွိနားလည္ျခင္း မရွိဟုဆိုပါက ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ အစိုးရတစ္ခု၏ အသက္ေသြးေၾကာဟု ေျပာဆိုႏိုင္သည့္ အခြန္ေကာက္ခံသည့္ လုပ္ငန္းကို ဤဝန္ႀကီးအေနျဖင့္ ပိုင္ႏိုင္စြာ စီမံကြပ္ကဲႏိုင္မည္ဟု မယူဆႏိုင္ပါ။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး စနစ္ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္လာရန္ႏွင့္ ယင္းမွ ရရွိမည့္ အခြန္ေငြမ်ားျဖင့္ ျပည္သူ႔ေရးရာ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ား ထိေရာက္စြာ လုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္မည့္ အလားအလာ လြန္စြာမွပင္ နည္းပါးေနသည္ဟု သံုးသပ္ႏိုင္ပါသည္။

ထိုသို႔ မဟုတ္ဘဲ အေျခခံမူမ်ားကို သိရွိနားလည္ေသာ္လည္း စစ္အစိုးရလက္ထက္ ဗဟိုခ်ဳပ္ကိုင္မႈမ်ားေၾကာင့္ လုပ္သာကိုင္သာ မရွိျခင္းဟု ဆိုပါက ယခုအခ်ိန္သည္ ထိုအလြဲမ်ားကို ဥပေဒျပဳေရး နည္းလမ္း အစိုးရစီမံခန္႔ခြဲျခင္း နည္းလမ္း စသည့္ နည္းလမ္းေပါင္းစံုျဖင့္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရမည့္ အခ်ိန္ျဖစ္ ပါသည္။

ဤကဲ့သို႔ ျပဳလုပ္မွသာ ျပည္ပေရာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ားအၾကား ခဲတံႏွင့္ ခဲဖ်က္သာ ကိုင္ခြင့္ရွိသည့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီး အျဖစ္မွ ႏိုင္ငံ၏ fiscal policy ဟု ေခၚဆိုသည့္ ေငြေၾကးမူဝါဒ ထိန္းေက်ာင္းသူအျဖစ္ တက္လမ္းရမည့္ အခ်ိန္လည္း ျဖစ္ပါသည္။

Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။

The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

×××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××××


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment