Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle 2011- (1)
yangonchronicle 2011- (1)

၂၁.၃.၂ဝ၁၂

ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား အပိုင္း (၁)

  1. ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ အာဆီယံ ေလ့လာသူမ်ားကို ဖိတ္ၾကား

(Radio Australia News မွ 20 March 2012 ရက္စြဲပါ ASEAN observers invites to Burma elections ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

  1. ကိုရီးယားနယ္စပ္ စစ္မက္မျဖစ္ပြားေရးဇုန္သို႔ အိုဘားမားသြားမည္

(BBC News မွ 20 March 2012 ရက္စြဲပါ Obama to visit demilitarized zone on Korea's border ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

  1. အဖြဲ႕အစည္းလိုက္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားေသာ တရားရံုးမ်ားက ျမန္မာ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ေနာက္ျပန္ဆြဲ

(The Guardian မွ 20 March 2012 ရက္စြဲပါ James Ross ေရးသားေသာ Burma's push for freedom is held back by its institutionally corrupted courts ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

************************************************

ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ အာဆီယံ ေလ့လာသူမ်ားကို ဖိတ္ၾကား

(Radio Australia News မွ 20 March 2012 ရက္စြဲပါ ASEAN observers invites to Burma elections ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

လာမည့္ ဧၿပီတြင္ က်င္းပမည့္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အာဆီယံႏိုင္ငံမ်ားမွ ေရြးေကာက္ပြဲေလ့လာသူ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ လာေရာက္ခြင့္ ျပဳမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံမ်ား အသင္း ASEAN က ေၾကညာလိုက္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံက အာဆီယံအား ေလ့လာသူ ၅ ဦးႏွင့္ ပါလီမန္အမတ္ ၁၈ ဦးကို ေရြးေကာက္ပြဲၾကည့္ရႈရန္ ဖိတ္ၾကားခဲ့သည္။ လက္ရွိအစိုးရ၏ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကတိကဝတ္မ်ား အေပၚ ယခုေရြးေကာက္ပြဲက အဓိက စမ္းသပ္မႈတစ္ခု ျဖစ္သည္ဟု ႏိုင္ငံတကာက ရႈျမင္လ်က္ ရွိသည္။

************************************************

ကိုရီးယားနယ္စပ္ စစ္မက္မျဖစ္ပြားေရးဇုန္သို႔ အိုဘားမားသြားမည္

(BBC News မွ 20 March 2012 ရက္စြဲပါ Obama to visit demilitarized zone on Korea's border ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

အေမရိကန္ သမၼတ ဘားရက္ အိုဘားမားသည္ ေတာင္-ေျမာက္ကိုရီးယား နယ္စပ္ရွိ စစ္မက္ မျဖစ္ပြားေရးဇုန္သို႔ ဆိုးလ္တြင္ က်င္းပမည့္ ႏ်ဴကလီယာ ထိပ္သီး အစည္းအေဝး မတိုင္မီ တနဂၤေႏြေန႔တြင္ သြားေရာက္ လည္ပတ္မည္ ျဖစ္သည္။

ကိုရီးယားႏွစ္ႏိုင္ငံ ပိုင္းျခားထားေသာ ေနရာသို႔ အိုဘားမား သြားေရာက္မည္ ဆိုျခင္းသည္ ၿပံဳယမ္းက လာမည့္လတြင္ ဒံုးပ်ံလႊတ္မည္ဟု စီစဥ္ျခင္းေၾကာင့္ တင္းမာမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚေနခ်ိန္တြင္ ထြက္ေပၚလာျခင္း ျဖစ္သည္။

ယင္းသို႔ သြားေရာက္မႈသည္ ေတာင္ကိုရီးယားကို ေထာက္ခံေၾကာင္း ျပသရန္လည္း ျဖစ္သည္ဟု အိမ္ျဖဴေတာ္က ေျပာသည္။ လက္ရွိအားျဖင့္ ထိုေနရာတြင္ တပ္စြဲထားေသာ အေမရိကန္တပ္သား ၂၈၅ဝဝ ခန္႔ ရွိသည္။ ေျမာက္ႏွင့္ ေတာင္ကိုရီးယားတို႔သည္ ၁၉၅၃ က သံုးႏွစ္ၾကာစစ္ပြဲကို အပစ္အခတ္ ရပ္စဲရန္ သေဘာတူညီခ်က္ျဖင့္ ရပ္ဆိုင္းခဲ့ျဖစ္ၿပီး မည္သည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးစာခ်ဳပ္မွ် မရွိထားေပ။ အေမရိကန္သည္ ထိုစဥ္ကတည္းက ေတာင္ကိုရီးယားတြင္ တပ္စြဲထားခဲ့သည္။

၄ ကီလိုမီတာ (၂.၅ မိုင္) က်ယ္ေသာ DM 2 သည္ ကမၻာေပၚတြင္ လံုၿခံဳေရးထူထပ္စြာ ခ်ထားရေသာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္သည္။ အေမရိကန္ သမၼတေဟာင္း ဘီလ္ကလင္တန္သည္ ၁၉၉ဝ ႏွစ္မ်ားက ထိုေနရာသို႔ လာေရာက္ခဲ့ရာ ထိုေနရာအား ကမၻာေပၚတြင္ ေၾကာက္စရာအေကာင္းဆံုး ေနရာ အျဖစ္ ေဖာ္ျပခဲ့သည္။

အိုဘားမားသည္ ေျမာက္ကိုရီးယားအေပၚ ႏ်ဴကလီယာရည္မွန္းခ်က္မ်ားအတြက္ ဖိအားသစ္မ်ား ေပးရန္ ေမွ်ာ္မွန္းလ်က္ရွိရာ တနလၤာေန႔ ထိပ္သီး အစည္းအေဝး မတိုင္မီ ေတာင္ကိုရီးယားသမၼတ လီေျမာင္ဘတ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုဖြယ္ ရွိသည္။ သံုးရက္ၾကာ က်င္းပမည့္ ႏ်ဴကလီယာ လံုၿခံဳေရး ထိပ္သီး အစည္းအေဝးတြင္ ႏိုင္ငံေပါင္းမ်ားစြာႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားမွ ေခါင္းေဆာင္ ၅၃ ဦးေက်ာ္ တက္ေရာက္ၾကမည္ ျဖစ္သည္။

အုိဘားမားသည္ တရုတ္သမၼတ ဟူက်င္းေတာင္ႏွင့္လည္း ေတြ႕ဆံုမည္ ျဖစ္ၿပီး  ၿပံဳယမ္းႏွင့္ ႏ်ဴကလီယာ ညႇိႏႈိင္းမႈတြင္ ေဘဂ်င္းမွ ဩဇာလႊမ္းမိုးမႈ ရေရး တိုက္တြန္းသြားမည္ဟုလည္း ေမွ်ာ္လင့္လ်က္ ရွိသည္။

ၿပီးခဲ့သည့္အပတ္က ေျမာက္ကိုရီးယားသည္ ကြယ္လြန္သြားၿပီးျဖစ္သည့္ ေခါင္းေဆာင္ ကင္အီဆြန္း၏ ရာျပည့္အထိမ္းအမွတ္ ၿဂိဳလ္တုပါသည့္ ဒံုးပ်ံ လႊတ္တင္မည္ဟု ေၾကညာခဲ့ရာ ေဝဖန္မႈမ်ား ထြက္ေပၚလာခဲ့သည္။

အဆိုပါလုပ္ေဆာင္မႈသည္ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္က အလားတူ လႊတ္တင္မႈအၿပီး ထြက္ေပၚခဲ့သည့္ ကုလသမဂၢ လံုၿခံဳေရးေကာင္စီ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို ခ်ိဳးေဖာက္ျခင္း ျဖစ္သည္ဟု ရႈျမင္ၾကသည္။ ယင္းကို ေတာင္ကိုရီးယားက အေရးပါေသာ ရန္စမႈျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာခဲ့ၿပီး ဂ်ပန္ကလည္း ထိန္းထိန္းသိမ္းသိမ္း လုပ္ေဆာင္ရန္ တိုက္တြန္းခဲ့သည္။ ၂ဝဝ၉ ခုႏွစ္က ဒံုးပ်ံသည္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံအေပၚမွ ျဖတ္ေက်ာ္သြားျခင္းေၾကာင့္ ဂ်ပန္တို႔ကလည္း စိုးရိမ္လ်က္ ရွိၿပီး ေဆြးေႏြး ညႇိႏႈိင္းမႈ ျပဳရန္ ႀကိဳးပမ္းမႈကို အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္ေစသည္ဟု ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ၿပီးခဲ့သည့္လက အေမရိကန္မွ စားနပ္ရိကၡာတန္ ၂၄ဝဝဝဝ ေထာက္ပံ့မည္ ျဖစ္၍ ၿပံဳယမ္းသည္ တာေဝးပစ္ ဒံုးက်ည္မ်ား စမ္းသပ္မႈကို ရပ္ဆိုင္းထားမည္ဟု သေဘာတူခဲ့သည္။

ေျမာက္ကိုရီးယားက ေျပာၾကားရာတြင္ ၿဂိဳလ္တုလႊတ္တင္ျခင္းသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္အတြက္ အသံုးျပဳႏိုင္ရန္ အာကာသနည္းပညာ ျမင့္မားလာေရး ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာခဲ့သည္။

ႏ်ဴကလီယာ ထိပ္သီး အစည္းအေဝးသည္ ႏ်ဴကလီယာ အၾကမ္းဖက္မႈ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေလွ်ာ့ခ်ရန္ ျပဳလုပ္ျခင္း ျဖစ္ၿပီး ေျမာက္ကိုရီးယား ႏွင့္ အီရန္တို႔၏ ႏ်ဴကလီယာအစီအစဥ္မ်ားသည္ တျဖည္းျဖည္း ၿခိမ္းေျခာက္လာေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။

**************************************************

အဖြဲ႕အစည္းလိုက္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားေသာ တရားရံုးမ်ားက ျမန္မာ့ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးကို ေနာက္ျပန္ဆြဲ

(The Guardian မွ 20 March 2012 ရက္စြဲပါ James Ross ေရးသားေသာ Burma's push for freedom is held back by its institutionally corrupted courts ကို ဘာသာ ျပန္ဆိုသည္)

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေျပာင္းလဲမႈရနံ႔မ်ား ေလထဲတြင္ သင္းပ်ံ႕လ်က္ ရွိသည္။ ကာလရွည္ၾကာ ဖိႏွိိပ္ထားျခင္း ခံရေသာ မီဒီယာက႑တြင္ လမ္းပြင့္မႈ အသစ္မ်ား ရွိလာသည္။ အတိုက္အခံ NLD ပါတီသည္ ဧၿပီလ ၁ ရက္ ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္လာျခင္းျဖင့္ ႏိုင္ငံေရးၿပိဳင္ဆိုင္မႈတြင္ တရားဝင္ ျပန္လည္ ဝင္ေရာက္လာသည္။

ႏုိင္ငံေရးအက်ဥ္းသား ရာေပါင္းမ်ားစြာလည္း လြတ္လာခဲ့ၿပီျဖစ္သည္။ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကလည္း အေျခခံ ရပိုင္ခြင့္မ်ားကို ျမႇင့္တင္ေပးမည့္ ဥပေဒမ်ား ျပ႒ာန္းေပးလ်က္ ရွိရာ အလုပ္သမားသမဂၢမ်ား ဖြဲ႕စည္းခြင့္၊ ဆႏၵျပခြင့္မ်ား ပါဝင္သည္။ ျမန္မာျပည္သူလူထုသည္ အဆိုပါ ရပုိင္ခြင့္မ်ားကို ျငင္းပယ္ ခံထားရသည္မွာ ၾကာၿပီ ျဖစ္သည္။

မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစ စစ္တပ္သည္ ကန္႔လန္႔ကာေနာက္ကြယ္တြင္ ရွိေနဆဲ ျဖစ္ၿပီးယခု ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ေနာက္ျပန္ မလွည့္ရန္ ကာကြယ္ေပးမည့္ စည္းမ်ဥ္း ဥပေဒမ်ား ရွိမေနျခင္းမွာ စိုးရိမ္စရာ အေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ေနသည္။

အစိုးရအေနျဖင့္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားအတြက္ ကတိကဝတ္မ်ားကို စမ္းသပ္မည့္ အခ်က္မွာ ဥပေဒကၽြမ္းက်င္ေသာ လြတ္လပ္သည့္ တရားသူႀကီးမ်ား ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ မ်ားျပားလာေစရန္ ခြင့္ျပဳျခင္း ရွိမရွိ ဆိုသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရဆန္႔က်င္သူမ်ားႏွင့္ တရားဥပေဒ လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားကို လက္ခံႏိုင္လာျခင္းသည္ တရား စီရင္ေရး စနစ္ကို ေကာင္းမြန္ ဖြံ႕ၿဖိဳးေစၿပီး တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးကို ျဖစ္ထြန္းေစမည္ ျဖစ္သည္။

အစိုးရႏွင့္ စစ္တပ္သည္ ႏိုင္ငံေရး အတိုက္အခံမ်ား၊ တိုင္းရင္းသားမ်ားႏွင့္ ပဋိပကၡကို ျမန္မာႏိုင္ငံ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ မူအရ ရပ္တည္မည္ေလာ၊ အာဏာ၏ အသံုးခ်ခံ လက္ကိုင္တုတ္အျဖစ္ ရပ္တည္မည္ေလာဟု ကမၻာက ရႈျမင္ၾကလိမ့္မည္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ တရားရံုးမ်ားသည္ သူတစ္ပါးအား ဒုကၡေပးရန္သက္သက္ထက္ မပိုေသာ ေနရာတစ္ခု ျဖစ္ေနသည္မွာ ၾကာၿပီ ျဖစ္သည္။ တရားရံုးမ်ားသည္ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပသူမ်ား၊ ႏိုင္ငံေရးလႈပ္ရွားသူမ်ား၊ သတင္းစာ ဆရာမ်ားႏွင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီးမ်ားကို တရားဥပေဒအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ရန္ မ်က္ကြယ္ျပဳလ်က္ လက္ခံႏိုင္ဖြယ္ မရွိသည့္ ျပစ္ဒဏ္မ်ား ခ်မွတ္ခဲ့သည္မွာ ဆယ္စုႏွစ္မ်ားႏွင့္ ခ်ီ၍ ၾကာျမင့္ခဲ့ၿပီလည္း ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လူ႔အခြင့္အေရးႏွင့္ ပတ္သက္ေသာ ကုလသမဂၢပညာရွင္က ယခုလ တင္သြင္းေသာ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လြတ္လပ္ၿပီး ဘက္မလိုက္ေသာ၊ ထိေရာက္စြာ တရားစီရင္ႏိုင္ေသာ တရားသူႀကီးမ်ား မရွိေၾကာင္း မွတ္သားမိသည္ဟု ဆိုသည္။ ယင္းသည္ ဗဟိုတရားရံုးခ်ဳပ္မွ တရားသူႀကီးခ်ဳပ္ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုေဆြးေႏြးျခင္းျဖင့္ တရားစီရင္ေရး စနစ္ႀကီး လည္ပတ္ေနမႈႏွင့္ လူ႔စြမ္းရည္ဆိုင္ရာ ကိစၥမ်ားတြင္ စိန္ေခၚမႈမ်ား၊ ကြက္လပ္မ်ား ျဖစ္ေနျခင္းမ်ားအေပၚ အကန္႔အသတ္ႏွင့္သာ သိရွိျခင္း၊ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ လုပ္ေဆာင္ဖြယ္ရာမ်ားကို စိတ္အားထက္သန္မႈ မရွိျခင္းမ်ားကို သိရွိခဲ့ရသည္ဟု ဆိုသည္။

အဆိုပါ ကိစၥအတြက္ အေကာင္းဆံုး ဥပမာေပးရလွ်င္ ၂ဝဝ၈ ခုႏွစ္ နာဂစ္ဆိုက္ကလုန္းကိစၥတြင္ အစိုးရ၏ တု႔ံျပန္မႈ ေႏွးေကြးပံုအား လူရႊင္ေတာ္ ဇာဂနာက လူသိရွင္ၾကား ေဝဖန္ခဲ့ရာ အစိုးရ တရားရံုးမွ တရားစီရင္ခဲ့ပံု ျဖစ္သည္။ ထိုစဥ္က ဇာဂနာသည္ တုန္လႈပ္ဖြယ္ ေထာင္ဒဏ္ ၅၉ ႏွစ္ ခ်မွတ္ျခင္း ခံခဲ့ရသည္။

ႏိုင္ငံတကာမွ ကန္႔ကြက္မႈမ်ား သက္သာေစရန္ ဇာဂနာ၏ ေထာင္ဒဏ္ကို ၃၅ ႏွစ္သို႔ ေလွ်ာ့ခ်ေပးရန္ အထက္မွ ညႊန္ၾကားခဲ့သည္ ဆိုသည္မွာလည္း သံသယ ျဖစ္ဖြယ္ မရွိေပ။ ဇာဂနာသည္ ၿပီးခဲ့သည့္ ေအာက္တိုဘာက လြတ္ေျမာက္ခဲ့ရာတြင္လည္း ဗဟိုတရားရံုးခ်ဳပ္က ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ ျပစ္ဒဏ္အား ပယ္ဖ်က္ေပးခဲ့၍ မဟုတ္ဘဲ ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသား ၂၃ဝ အား လြတ္ၿငိမ္းခ်မ္းသာခြင့္ ေပးထားခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ လြတ္လာျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေရးသမား အမ်ားစုမွာ ခၽြင္းခ်က္မရွိမဟုတ္ဘဲ ျပစ္မႈဆိုင္ရာ ဥပေဒအပိုဒ္ ၄ဝ၁ အရ ေကာင္းမြန္စြာ ေနထိုင္ရန္ ဟူေသာ ကန္႔သတ္ခ်က္ျဖင့္ လႊတ္ေပးခဲ့ျခင္းသာ ျဖစ္သည့္အတြက္ အခ်ိန္မေရြး ျပန္လည္ ဖမ္းဆီးႏိုင္သည္ဟူေသာ သေဘာပင္ ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ၁၉၆၂ မွစ၍ ဒီမုိကေရစီ နည္းလမ္းက်စြာ ေရြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ေသာ အစိုးရကို အာဏာသိမ္း၍ စစ္တပ္မွ ႏွစ္ေပါင္း ၅ဝ ခန္႔ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ တရားရံုးမ်ား အပါအဝင္ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ဆိုင္ေသာ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ပ်က္စီးသြားခဲ့သည္။ တရားရံုးမ်ားမွာ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာ မရွိေတာ့ဘဲ တရားသူႀကီးမ်ားကိုလည္း စစ္အစိုးရကို သစၥာရွိမႈကို အေျခခံကာ ေနရာခ်ထားခဲ့သည္။ ၁၉၈၈ ဒီမိုကေရစီ ဆႏၵျပပြဲမ်ားအၿပီးတြင္ လႈပ္ရွားခဲ့သူ အမ်ားအျပားကို ေထာင္ခ်ခဲ့ရာ ပံုမွန္ တရားရံုးျဖင့္ မဟုတ္ဘဲ အင္းစိန္ေထာင္ထဲရွိ စစ္တရားရံုးမ်ားတြင္ အက်ဥ္းရံုး ျပဳလုပ္၍ အျပစ္ေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လက္ရွိ ႀကံဳေတြ႕ေနရေသာ ျပႆနာမွာ တရားသူႀကီးမ်ားက စစ္အစိုးရ၏ အာဏာျပ ခိုင္းေစေနျခင္းအား ဆန္႔က်င္၍ လြတ္လပ္စြာ လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ ႀကိဳးစားေနျခင္းမ်ိဳး မဟုတ္ဘဲ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ စစ္တပ္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာ စနစ္၏ မရွိမျဖစ္ အစိတ္အပိုင္း ျဖစ္ေနျခင္း ျဖစ္သည္။ တရားသူႀကီးမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေရး အမႈမ်ားတြင္ တရားမွ်တမႈမရွိေသာ ျပစ္ဒဏ္မ်ားကို ပံုမွန္ခ်မွတ္ျခင္းျဖင့္ ယင္းတို႔၏ ရာထူးမ်ား တည္ၿမဲၿပီး အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈစနစ္၏ အက်ိဳးခံစားေနႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

တိုင္းျပည္၏ အေျခခံဥပေဒသစ္ကလည္း လိုအပ္ေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား လုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရးႏွင့္ ပတ္သက္၍ ထည့္သြင္းေျပာၾကားမႈ ရွိေသာ္လည္း သမၼတသည္ တရားသူႀကီးမ်ား ခန္႔အပ္ျခင္း၊ ရာထူးမွ ဖယ္ရွားျခင္းတို႔တြင္ လႊတ္ေတာ္ကို ေက်ာ္၍ လႊမ္းမိုးမႈ ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။ ထို႔ျပင္ ႏိုင္ငံေရးအရ ဝင္ေရာက္စြက္ဖက္မႈကို ကာကြယ္ေပးမည့္ တိက်ေသာ ဖြဲ႕စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒဆိုင္ရာ ယႏၱရားကလည္း မရွိေသးေပ။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လြတ္လပ္၍ ရပိုင္ခြင့္ကို ေလးစားေသာ တရားသူႀကီးမ်ား မည္သို႔ ေပၚထြက္ ထြန္းကားလာမည္ ဆိုသည္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေတြ႕ျမင္ႏိုင္မႈ မရွိေသးေပ။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရႏွင့္ အာဏာ လက္ကိုင္ထားသူထံမွ တရားစီရင္ေရး လုပ္ငန္းစဥ္တြင္ ဝင္ေရာက္မစြက္ဖက္ပါဟူေသာ ရွင္းလင္း၍ တိက်ေသာ ကတိကဝတ္မ်ား မရွိမခ်င္း ႏိုင္ငံျခားမွ အကူအညီမ်ားႏွင့္ နည္းပညာအကူအညီမ်ားသည္ လက္ရွိစနစ္ကို ေျပာင္းလဲမႈ တစ္စံုတစ္ရာ လုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္လိမ့္မည္ မဟုတ္ေပ။

အစိုးရႏွင့္ စစ္တပ္အေနျဖင့္ တရားသူႀကီးမ်ားအား မည္သို႔ လုပ္ေဆာင္ရမည္ဟု ဩဇာေပးျခင္းကို လံုးဝ ရပ္ပစ္ရန္ လိုအပ္ၿပီး ႏိုင္ငံေရး အက်ဥ္းသားမ်ားကို အျပစ္မရွိပါက လႊတ္ေပးျခင္း၊ အက်င့္ပ်က္ျခစားေသာ တာဝန္ရွိသူမ်ားကို အေရးယူျခင္း စေသာ ကိစၥမ်ားကို ယင္းတို႔ အလို မတူသည္ျဖစ္ေစ တရားသူႀကီးမ်ားက လုပ္ေဆာင္ခဲ့လွ်င္ အေရးမယူေၾကာင္း ျပသရန္ လိုအပ္သည္။

အရာရာ ျပည့္စံု ေကာင္းမြန္ေနေသာ ျဖစ္စဥ္မ်ားတြင္ပင္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားမွာ အခ်ိန္ယူရသည္။ စစ္မွန္ေသာ ေအာင္ျမင္မႈ ရရွိရန္ တရားစီရင္ေရး စနစ္တြင္ အက်င့္ပ်က္ ျခစားမႈကို တိုက္ဖ်က္ရန္ လိုအပ္လွသည္။ တရားဥပေဒဆိုင္ရာ ပညာေပးျခင္းမ်ားတြင္ ႀကီးမားေသာ ျပဳျပင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ရန္ လိုအပ္ေနသည္။ ကၽြမ္းက်င္ တတ္ေျမာက္မႈ အဆင့္အတန္းကိုလည္း ဖန္တီးေပးရန္ လိုအပ္သည္။ လြတ္လပ္စြာ တရားစီရင္ေရးဆိုင္ရာ ယဥ္ေက်းမႈ ဓေလ့ကို ျပဳစု ပ်ိဳးေထာင္ေပးရပါမည္။ တရားသူႀကီးမ်ားကို ဘက္မလိုက္ဘဲ ေရြးခ်ယ္ေရးကို အာမခံခ်က္ ရွိမည့္ အျခခံဥပေဒဆိုင္ရာ ျပင္ဆင္မႈမ်ား မျပဳလုပ္ႏိုင္ေသးသည့္တိုင္ အစိုးရအေနျဖင့္ တရားသူႀကီး ခန္႔အပ္ႏိုင္ရန္ လူရရွိေရးအတြက္ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ အတုိက္အခံ ပါတီမ်ားႏွင့္ တိုင္းရင္းသားအုပ္စုမ်ား၏ လုပ္ေဆာင္ေပးမႈမ်ားကို အစိုးရက လက္ခံရန္ လိုအပ္ေပသည္။

တရားဥပေဒဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲျခင္း ဆိုသည္မွာ တရားရံုးမ်ားတြင္ ယံုၾကည္ စိတ္ခ်ရမႈကို ထူေထာင္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။ ယေန႔ လႊတ္ေပးခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေရးအက်ဥ္းသားမ်ား ေနာက္ေန႔ ျပန္လည္ အဖမ္းမခံရေရး ေသခ်ာေစသင့္သည္။ ဆႏၵျပသူမ်ားကလည္း သိသင့္သည္မွာ ဥပေဒသစ္၌ ၿငိမ္းခ်မ္းစြာ ဆႏၵျပသူမ်ားကို ရဲက ဖမ္းဆီးသည့္တိုင္ တရားသူႀကီးက ျပန္လႊတ္ေပးႏိုင္သည္ဟု ပါရွိသည္ဆိုသည့္ အခ်က္ပင္ ျဖစ္သည္။ ပဋိပကၡျဖစ္ေနေသာ ေဒသတြင္ စစ္သားမ်ား၏ က်ဴးလြန္မႈမ်ား ခံရေသာ တိုင္းရင္းသားမ်ားသည္ တရားရံုးမ်ားတြင္ ျပန္လည္ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ၿပီး ထိုေဒသမ်ားတြင္ တရားမွ်တမႈ ရွိရန္ လိုအပ္ေပးသည္။

လက္ရွိ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ရွိေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ထြက္ေပၚလာေနရာ လြတ္လပ္ေသာတရားသူႀကီးမ်ားက ေဆာင္ၾကဥ္းေပးမည့္ ဥပေဒဆိုင္ရာ အကာအကြယ္မ်ား ရွိမွသာ စစ္မွန္ေသာ ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ျဖစ္လာႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။

**********************************************


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment