Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

Document yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၂.၉.၂၀၁၂

ေဆာင္းပါးက႑

  1. ေဝါဟာရမ်ား၏ ပဋိပကၡ

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

ေဝါဟာရမ်ား၏ ပဋိပကၡ

စိုးေအာင္

စက္တင္ဘာ ၁ရက္ထုတ္ The Voice ဂ်ာနယ္အတြဲ(၈)အမွတ္(၃၅)တြင္ပါရွိသည့္ ေဆာင္းပါးမွ ထုတ္ယူေဖာ္ျပခ်က္။

ၾသဂုတ္လ၉ရက္ေန႔ထုတ္ ေၾကးမုံသတင္းစာတြင္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီအေရးအတြက္ ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ၃ရပ္ဟူေသာ ေဆာင္းပါးတစ္ပုဒ္ကို ဖတ္လိုက္ ရ၏။ ထိုေဆာင္းပါးထဲတြင္ ပါရွိေသာ ေဝါဟာရတစ္လံုးမွာ ဆက္စပ္ရွင္းလင္းခ်က္မ်ားႏွင့္ ကြဲလြဲေနေၾကာင္း သတိျပဳမိလိုက္၏။ ထိုေဝါဟာရ ပါရွိေသာ စာပိုဒ္ကို ေဖာ္ျပမွ သင့္ေပမည္။

“အလ်ဥ္းသင့္လို႔ လက္ရွိျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ မွာ ဘယ္လိုမ်ိဳးအင္စတီက်ဴးရွင္းကအျမင့္ဆံုးရွိသလဲ ဆိုတာေလးကို ျပန္ေျပာင္း တည္ျပဳေပးလိုပါတယ္။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ၅၇မွာ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတႏွင့္ ဒုတိယသမၼတမ်ားသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုကုိယ္စားျပဳသည္ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ပုဒ္မ၅၈မွာ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ တစ္ဝွမ္းလံုးတြင္ ႏို္င္ငံသားအားလံုး၏ အထြတ္အထိပ္မွာ ရွိသည္ဆိုတဲ့ ျပ႒ာန္းခ်က္ေတြကို ၾကည့္ရင္ ရွင္းသြားပါမယ္။ ”

အဆိုပါစာပိုဒ္အရ အျမင့္ဆံုးအင္စတီက်ဴးရွင္းသည္ သမၼတသာ လွ်င္ျဖစ္ေၾကာင္းထင္ရွားပါ၏။ သို႔ေသာ္ ‘အင္စတီက်ဴးရွင္း’ဟူေသာ ေဝါဟာရမွာ အဖြဲ႔သံုးေသာ ေဝါဟာရသာလွ်င္ျဖစ္၏။ လူသားကို ရည္ညႊန္းလိုလွ်င္ ‘ပုဂၢိဳလ္’ဟုသံုးသင့္၏။ သို႔မွသာ ‘ဘယ္လိုလူမ်ိဳးက အျမင့္ဆံုးမွာရွိလဲ’ဟူေသာ ေမးခြန္း၏အေျဖသည္ ယင္းစာပိုိဒ္အရ သမၼတျဖစ္ေၾကာင္း ဆီေလ်ာ္ဆက္စပ္မည္ျဖစ္၏။ ‘ဘယ္လိုမ်ိဳး အင္စတီက်ဴးရွင္းက အျမင့္ဆံုးမွာရွိသလဲ ’ေမးခြန္း အတြက္မွာမူ အဖြဲ႔အစည္းတစ္ရပ္ရပ္ကို ဦးတည္စဥ္းစားရမည္ျဖစ္၏။

ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း(၁) ပုဒ္မ(၄)တြင္ ‘ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာသည္ ႏိုင္ငံသာမ်ားထံမွ ဆင္းသက္ၿပီး ႏိုင္ငံသားမ်ားထံမွ ဆင္းသက္ၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္တစ္ဝွမ္းလံုး၌ တည္သည္ဟု သတ္မွတ္ျပ႒ာန္းထားပါ၏။ထိုပုဒ္မ၄၏ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို စဥ္းစားၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ‘ႏိုင္ငံသားမ်ား ထံမွ’ဟူေသာေဝါဟာရကို သတိထားရန္လိုသည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အခ်ဳပ္အျခာအာဏာကို မူရင္းပိုင္ဆိုင္သူမွာ ႏိုင္ငံသားမ်ားျဖစ္ျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္၏။ မည္မွ်အထိ အာဏာႀကီးသနည္းဆိုေသာ္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒ အခန္း(၃)၊ပုဒ္မ(၇၁)၊အခန္း၅၊ပုဒ္မ၂၃၃၊ႏွင့္ ပုဒ္မ ၂၃၈တို႔အရ သမၼတ၊ ဒုတိယ သမၼတမ်ား၊ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးမ်ားနွင့္ ျပည္ေထာင္စုေရွ႕ေနခ်ဳပ္၊ အစရွိေသာ အစိုးရအဖြဲ႔ အႀကီးအကဲမ်ား ကိုစြပ္စြဲျပစ္တင္ႏိုင္ၿပီး မွန္ကန္ပါက ရာထူးမွ ရပ္စဲႏိုင္သည္အထိ ရွိပါ၏။

စြပ္စြဲျပစ္တင္မည္ဆိုပါက (၁)ႏိုင္ငံေတာ္၏ ေက်းဇူးသစၥာေတာ္ကို ေဖာက္ဖ်က္ျခင္း၊ (၂)ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥေဒပါ ျပ႒ာန္းခ်က္မ်ားကို ေဖာက္ဖ်က္ က်ဴးလြန္ျခင္း၊ (၃) က်င့္ဝတ္သိကၡာပ်က္ျပားျခင္း (၄) ဤဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒတြင္ျပ႒ာန္းထား ေသာႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ သို႔မဟုတ္ ဒုတိယသမၼတ(ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ား) ၏ အရည္အခ်င္းပ်က္ယြင္းျခင္း (၅) ဥပေဒအရ ေပးအပ္ထားေသာ တာဝန္မ်ားကို ေက်ပြန္စြာမေဆာင္ရြက္ႏိုင္ျခင္း၊ စေသာ အေၾကာင္း တစ္ရပ္ရပ္ႏင့္ ညီညြတ္ရန္လိုပါ၏။

ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ အာဏာသည္ ႀကီးမားက်ယ္ျပန္႔ပါ၏။အတိုင္းအဆမရွိ၊ အကန္႔အသတ္မရွိဟု ဆို၍ ရႏိုင္ပါ၏။ ဖြ႔ဲစည္းပံုအေခံ ဥပေဒပုဒ္မ၈အရ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ တင္သြင္းေသာ ဘ႑ာေငြအရအသံုးဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို အတည္ျပဳႏိုင္၏၊ ျငင္းပယ္ႏိုင္၏၊ ေလွ်ာ့၍ခြင့္ျပဳႏိုင္ပါ၏။ ပုဒ္မ၂၀၂(က)ႏွင့္(ခ)အရ သမၼတက ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားႏွင့္ ျပည္ေထာင္စု ဝန္ႀကီးမ်ားကို သတ္မွတ္ျခင္း၊ျဖည့္စြက္ျခင္း၊တိုးျခင္း၊ေလ်ာ့ျခင္းတို႔ကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္၏ သေဘာတူညီခ်က္ကို ရယူရပါ၏။ ပုဒ္မ၂၀၃အရ  ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္အား တာဝန္ခံရပါ၏။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ သမၼတကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ေရြးခ်ယ္ေပးထားျခင္းေၾကာင့္ ျဖစ္၏။

ယင္းပုဒ္မ ၂၀၃ကို ေလးေလးနက္နက္ စဥ္းစားၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ၏ အႀကီးအမွဴးသည္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ျဖစ္ေၾကာင္း ထင္ရွားပါ၏။ (ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ကို္ယ္စားလွယ္မ်ား မဟုတ္သည္ကို သတိမူရမည္ျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးမ်ားသည္ ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ကို တာဝန္ခံရပါ၏။ ဤသည္ပင္လွ်င္ အာဏာကို ထိန္းေက်ာင္းျခင္းမည္ပါ၏။ သမၼတ၏ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာမွာ ျပည္သူတို႔ကို ဆိုင္ရာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အဖြဲ႔အစည္းအဆင့္ဆင့္မွေသာ္လည္းေကာင္း ၊ႏိုင္ငံƜ