International Media |
ဘာသာျပန္သတင္းမ်ား (၁)
(Shanghai Daily မွ 8 Sep 2013 ရက္စဲြပါ “Myanmar’s border trade hits over 1.8 bln USD in five months” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)
(AIN news မွ Sept 2013 ရက္စြဲပါ “Myanmar ponders future as an air transport player” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)
ယခုဘ႑ာေရးႏွစ္ ပထမ ၅ လတြင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈတန္ဖိုး ၁.၈ဘီလီယံ ေဒၚလာသို႔ေရာက္ရွိ
(Shanghai Daily မွ 8 Sep 2013 ရက္စဲြပါ “Myanmar’s border trade hits over 1.8 bln USD in five months” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)
၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္ ပထမ ၅ လအတြင္း ျမန္မာနယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးသည္ ေဒၚလာ ၁.၈၈၁ ဘီလီယံသို႔ေရာက္ရွိကာ ယခင္ႏွစ္ အလားတူကာလထက္ ေဒၚလာ ၃၉၁ သန္း ပုိလာေၾကာင္း တနဂၤေႏြေန႔ သတင္းမ်ားက ဆိုသည္။
စုစုေပါင္း ကုန္သြယ္မႈပမာဏအနက္ ပို႔ကုန္တန္ဖိုး ၁.၁၇၁ ဘီလီယံ ေဒၚလာႏွင့္ သြင္းကုန္တန္ဖိုး ၄၆၁ မီလီယံ ေဒၚလာ အသီးသီးရွိခဲ့ေသာေၾကာင့္ ကုန္သြယ္ေရးပိုေငြ ေဒၚလာ ၄၆၁ သန္း ရရွိခဲ့သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ တရုတ္၊ ထိုင္း၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ အိႏိၵယ စေသာ အိမ္နီးခ်င္း ေလးႏိုင္ငံႏွင့္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္မႈကို နယ္စပ္ဂိတ္ ၁၅ ခုမွ တဆင့္ လုပ္ကိုင္ေနျခင္းျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အႀကီးဆံုး နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး ဂိတ္ေပါက္မွာ တရုတ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ မူဆယ္ တြင္ရွိၿပီး၊ ထိုင္း ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ ျမဝတီ နယ္စပ္ဂိတ္မွာ ဒုတိယအႀကီးဆံုးျဖစ္သည္။
အျခားနယ္စပ္ဂိတ္မ်ားမွာ တရုတ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ လြယ္ဂ်ယ္၊ ခ်င္းေရႊေဟာ္၊ ကန္ပိုက္တီး၊ ထိုင္း ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ ေကာ့ေသာင္းႏွင့္ ၿမိတ္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ စစ္ေတြႏွင့္ ေမာင္းေတာ၊ အိႏိၵယႏွင့္ ဆက္သြယ္ေသာ တမူးႏွင့္ ရိဒ္ တို႔ျဖစ္သည္။
ျမန္မာအာဏာပိုင္မ်ားသည္ တရားဝင္ကုန္သြယ္မႈကို ျမွင့္တင္ရန္အတြက္ ေရႊ႕လ်ားစစ္ေဆးေရးအဖြဲ႕ကို ေစလႊတ္ကာ ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကို စစ္ေဆးၾကပ္မတ္ျခင္း၊ တစ္ဦးခ်င္း ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္းမ်ား လြယ္ကူေခ်ာေမြ႕ေစရန္ ကဒ္ျပားမ်ားထုတ္ေပးျခင္းတို႔ကုိ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည္။
တရားဝင္ကိန္းဂဏန္းမ်ားအရ ၂၀၁၂-၂၀၁၃ ဘ႑ာေရးႏွစ္ အတြက္ စုစုေပါင္း ႏိုင္ငံျခားကုန္သြယ္မႈ ပမာဏမွာ အေမရိကန္ ေဒၚလာ ၁၈.၄၂၁ ဘီလီယံ ရွိခဲ့ၿပီး၊ ယခင္ ဘ႑ာေရးႏွစ္က ရရွိခဲ့ေသာ ေဒၚလာ ၁၈.၁၇ ဘီလီယံထက္ ၁.၄ ရာခိုင္ႏႈန္း ျမင့္တက္လာေၾကာင္း ေတြ႕ရွိရသည္။
စုစုေပါင္း ႏိုင္ငံျခားကုန္သြယ္မႈပမာဏတြင္ ပို႔ကုန္တန္ဖိိုး ၉.၀၈ ဘီလီယံေဒၚလာႏွင့္ သြင္းကုန္တန္ဖိုး ၉.၃၄၁ ဘီလီယံေဒၚလာႏွင့္ သြင္းကုန္တန္ဖိုး ၉.၃၄၁ ဘီလီယံ ေဒၚလာ အသီးသီးရွိခဲ့သည္။
ပို႔ကုန္မ်ားမွာ သဘာဝဓါတ္ေငြ႕၊ ေက်ာက္စိမ္း၊ ပဲအမ်ိဳးမ်ိဳး၊ ဆန္၊ ေရထြက္ပစၥည္း၊ ရာဘာႏွင့္ ကၽြန္းသစ္ တို႔ ျဖစ္ၿပီး၊ သြင္းကုန္အမည္မ်ားတြင္ ေရနံစိမ္း ႏွင့္ ဓါတ္ေငြ႕၊ ကားပစၥည္း၊ သံႏွင့္သံမဏိ၊ စားအုန္းဆီ၊ ေဆးဝါးပစၥည္း၊ ပလတ္စတစ္၊ ဓါတ္ေျမၾသဇာ၊ ဘိလပ္ေျမ၊ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း အမ်ိဳးမ်ိဳးတို႔ ပါဝင္သည္။
ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရးလုပ္ငန္း၏ အနာဂါတ္ကို ျမန္မာ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္
(AIN news မွ Sept 2013 ရက္စြဲပါ “Myanmar ponders future as an air transport player” သတင္းကို ဘာသာျပန္ဆိုသည္)
၂၀၁၁ မတ္လ အာဏာရလာေသာအခါ အစိုးရသစ္လက္ထက္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား ဆက္တိုက္ျပဳလုပ္သာ ျမန္မာႏုိင္ငံသည္ ဆိုးဆိုးဝါးဝါးခ်ိဳ႕တဲ့ေနေသာ ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရး အေျခခံအေဆာက္အဦးစနစ္အေပၚ ၿခိမ္းေျခာက္လာေသာ ခရီးသြားလုပ္ငန္းစန္းထမႈအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ရန္ အမ်ိဳးသား အရပ္ဖက္ေလေၾကာင္းဆိုင္ရာ မူဝါဒကို လာမည့္ႏွစ္တြင္ ထုတ္ျပန္ရန္ စီစဥ္ေနၿပီျဖစ္သည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ႀကီးထြားလာေသာ ေလေၾကာင္းလိုင္းေစ်းကြက္တြင္ ေလာေလာဆယ္ ျပည္တြင္း ေလေၾကာင္းလိုင္း ၇ ခု ရွိၿပီးႏိုင္ငံသားပိုင္ ေလေၾကာင္းလိုင္း ၄ ခု ေနာက္ထပ္လုပ္ကုိင္ရန္ အဆိုျပဳ ထားသည္။ ၂၀၁၇ တြင္ႏွစ္စဥ္ ခရီးသြားဧည့္သည္ ၆ သန္း အထိတိုးတက္လာမည္ဟု အစိုးရက ခန္႔မွန္းထားသည္။
ႏိုင္ငံ၏ ပင္မဝင္ေပါက္ျဖစ္ေသာ ရန္ကုန္ႏိုင္ငံတကာေလဆိပ္အျပင္ ေျပးဆြဲႏိုင္ေသာ ေလေၾကာင္းလိုင္း အေရအတြက္ကို ေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနက တင္းၾကပ္ထားျခင္းေၾကာင့္၊ ခရီးသည္ျပည့္လွ်ံမႈမ်ားမွာ ယခင္ကတည္းက ရွိေနၿပီးျဖစ္သည္။ မႏွစ္က ျမန္မာႏုိင္ငံသို႔ ေလေၾကာင္းခရီးျဖင့္ ေရာက္ရွိလာေသာ ခရီးသည္ ၆၀၀, ၀၀၀ အနက္ ၅၀၀,၀၀၀ မွာ ရန္ကုန္ေလဆိပ္မွ ဝင္ေရာက္လာၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ အက်ိဳးဆက္အေနျဖင့္ ေလေၾကာင္းလိုင္းသစ္မ်ားအား မႏၱေလးႏွင့္ ေနျပည္ေတာ္ေလဆိပ္မ်ားမွ အေျခစိုက္ေျပးဆြဲၾကရန္ ေလေၾကာင္း ဦးစီးဌာန က ဖိအားေပးခဲ့ရသည္။
ၾသဂုတ္လ ၂၁ ရက္တြင္ ေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနက ရန္ကုန္ႏုိင္ငံတကာေလဆိပ္၊ မႏၱေလးႏုိင္ငံတကာ ေလဆိပ္ ႏွင့္ ဟံသာဝတီႏုိင္ငံတကာ ေလဆိပ္သစ္မ်ား မြမ္းမံျခင္း၊ ျပဳျပင္ျခင္း၊ တည္ေဆာက္ျခင္း တို႔အတြက္ ေရြးခ်ယ္လိုက္ေသာ ကန္ထရိုက္တာမ်ားကို ထုတ္ျပန္ေၾကညာခဲ့သည္။ ခရီးသည္ ၁၂ သန္း လက္ခံႏိုင္ရန္ ဒီဇိုင္းထုတ္ထားၿပီး ၂၀၁၈ တြင္ ဖြင့္လွစ္ႏိုင္ရန္ စီစဥ္ထားေသာ ဟံသာဝတီ ႏိုင္ငံတကာေလဆိပ္သစ္ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္း ကန္ထရိုက္လုပ္ငန္းကို ေတာင္ကိုရီးယား Incheon International Airport က ရရွိ သြားပါသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သို႔ တိုက္ရိုက္ပ်ံသန္းေနေသာ အာရွေလေၾကာင္းလိုင္း ၂၂ လိုင္းခန္႔ရွိရာတြင္ Silk Air အပါအဝင္ စကၤာပူေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ား၊ Tet Star ၊ China Eastern ၊ ယခင္အပတ္က ျပည္တြင္း Asian Wings ေလေၾကာင္းလိုင္း၏ ရွယ္ယာ ၄၉% ကို ေဒၚလာ ၂၅ သန္းျဖင့္ ဝယ္ယူမည့္ အစီအစဥ္ကို ေၾကညာခဲ့သူ All Nippon Airways (ANA) တို႔ ပါဝင္ၾကသည္။ ထို႔အျပင္ ထုိင္းအေျခစိုက္ စရိတ္နည္း ေလေၾကာင္းလိုင္း Nok Air ႏွင့္ စကၤာပူအေျခစိုက္ Tiger Airline တို႔ကလည္း တိုက္ရိုက္ခရီးစဥ္မ်ား ပ်ံသန္းရန္ ေလေၾကာင္းဦးစီးဌာနသို႔ အဆိုျပဳထားၾကသည္။ ျမန္မာသို႔ ပ်ံသန္းလ်က္ရွိေသာ အျခားေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားမွာ Malaysia Airline, Laos Airline, Vietnam Airline, Cathay Pacific လိုင္းခဲြ၊ တရုတ္ခရီးသည္အမ်ားစုကို ပုိ႔ေဆာင္ေပးေနေသာ Dragon Air တို႔ျဖစ္သည္။ ဂ်ပန္ေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားႏွင့္ မီဆူဘီရွီ ပို႔ေဆာင္ေရးတို႔ ဖက္စပ္ထူေထာင္ထားသာ ကုန္တင္ခရီးစဥ္မ်ားလည္း ျမန္မာသို႔ ပ်ံသန္းေနသည္။ ထို႔အျပင္ Qatar Airways ၏ လန္ဒန္-ဒိုယာ- ရန္ကုန္ ခရီးစဥ္၊ ဂ်ာမန္ Condor ၏ ဖရန္႔ဖြတ္-ရန္ကုန္ တစ္ပတ္တစ္ႀကိမ္ခရီးစဥ္မ်ားလည္းရွိေသးသည္။
ျမန္မာအဏာပိုင္မ်ားက ၄င္းတို႔၏လူ႔အခြင့္အေရးမွတ္တမ္း မေကာင္းမႈႏွင့္ ႏ်ဴကလီးယား မျပန္႔ပြားေရး ႏိုင္ငံတကာ သေဘာတူညီခ်က္မ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္မႈတို႔ကို ရွင္းလင္းခ်က္မ်ား ထုတ္ျပန္ေနသည့္တိုင္ ေအာင္ အေနာက္အုပ္စုေလေၾကာင္းလိုင္းမ်ားက ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔စတင္ ပ်ံသန္းျခင္းမရွိေသးပါ။
အီးယူကမူ ၂၀၁၅ အာဆီယံအသိုင္းအဝုိင္း ထူေထာင္မႈႏွင့္ ေဒသတြင္း ေပါင္းစည္းမႈမ်ားတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ပါဝင္လာျခင္းကို ေထာက္ခံအားေပးရန္အတြက္ ဆက္ဆံမႈမ်ား တိုးျမွင့္သြားရန္ ကတိျပဳထားသည္။
ျမန္မာ့ေလေၾကာင္းပို႔ေဆာင္ေရးက႑၏ ထူးျခားခ်က္ႏွစ္ခုမွာ တပ္မေတာ္ပိုင္ ဦးပိုင္လိမိတက္က ယခင္ကတည္းက လက္ေရွာင္ထားျခင္း၊ ယခင္အႀကီးအကဲေဟာင္း မိသားစု၏ ရွယ္ယာပိုင္ဆိုင္မႈမ်ားရွိေၾကာင္း၊ သတင္းထြက္ေပၚျခင္းတို႔ပင္ျဖစ္သည္ဟု ရန္ကုန္ၿမိဳ႕မွ အကဲခတ္ေလ့လာသူမ်ားက ေျပာၾကားသည္။