Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

စစ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအလြန္အရပ္ဘက္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးေျပာင္းလဲျခင္း(၄)
စစ္ဘက္အရာရွိမ်ားသည္ ၎တို႔အုပ္ခ်ဳပ္စဥ္ကာလသည္
ဒီမိုကေရစီကိုေဖာ္ေဆာင္ျခင္းမျပဳႏိုင္ေသးသည့္ တည္ၿငိမ္မႈမရွိေသးသာ
အခ်ိန္ကာလတစ္ရပ္ကို ထိန္းသိမ္းရျခင္းျဖစ္ပါသည္ဟု
အေၾကာင္းျပေလ့ရွိေသာ္လည္း ေရရွည္တြင္ အာဏာရွင္တစ္ဦးတစ္ေယာက္၏
ထိန္းခ်ဳပ္မႈကို သက္တမ္းရွည္ေစရန္ျပဳလုပ္ေပးျခင္းမ်ိဳးလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။
မကၠဆီကို ႏွင့္ က်ဴးဘားႏိုင္ငံတို႔တြင္ စစ္တပ္ဖြဲ႔မ်ားသည္ အာဏာရပါတီအား
အခုိင္အမာ ၾသဇာ ခံခဲ့ၾကကာ ပါတီ၏ ႏိုင္ငံ့အာဏာပိုင္စိုးမႈကို
ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းျခင္းအား အေလးအနက္ ျပဳခဲ့ၾကသည္။ မကၠဆီကိုတြင္ မ်ားစြာေသာ
လမ္းေၾကာင္တို႔က အရပ္သားအုပ္ခ်ဳပ္မႈျပန္လာေစေရးကို ေထာက္ကူေပးခဲ့သည္။
ဥပမာ အေမရိကန္သည္ လက္တင္အေမရိကရွိ စစ္အစိုးရမ်ားအား
လူ႔အခြင့္အေရးခ်ိဳးေဖာက္မႈမ်ားျဖင့္ ဖိအားေပးကာ အထီးက်န္ေစခဲ့ၿပီး
ထိုစစ္အစိုးရမ်ားအာဏာစြန္႔ေစခဲ့သည္အထိ
အေထာက္အကူျပဳေပးခဲ့သည္။လက္တင္အေမရိကရွိ စစ္တပ္မ်ားသည္
လုပ္ငန္းစဥ္မ်ားေျပာင္းလဲလာၾကၿပီး အာဂ်င္တီးနားႏွင့္ ဥရုေဂြး
စစ္တပ္မ်ားသည္ ႏိုင္ငံတကာၿငိမ္းခ်မ္းေရးတပ္ဖဲြ႕မ်ားတြင္ ပါဝင္လာၾကသည္။
ဤတပ္ဖဲြ႕မ်ား ႏိုင္ငံတကာၿငိမ္းခ်မ္းေရးထိန္းသိမ္းမႈတြင္
ပါဝင္လာျခင္းျဖင့္ အေမရိကန္အပါအဝင္ အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္
ပူးတဲြတာဝန္ထမ္းေဆာင္ရာမွ ပညာသည္ပီသမႈႏွင့္ အရပ္သားအစိုးရ၏
တန္ဖိုးမ်ားကို နားလည္လာ ၾကၿပီး အရပ္သားအစိုးရ၏ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္သို႔
တေျဖးေျဖးလက္ခံလာၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ အခ်ိဳ႕လက္တင္အေမရိက ႏိုင္ငံမ်ားတြင္မူ
စစ္တပ္မ်ားသည္ ႀကီးမားေသာအက်ိဳးေက်းဇူးမ်ားကို ရယူထားလွ်က္ပင္ရွိၾကသည္။
ထို႔ျပင္ ၎တို႔သည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ပတ္သက္လွ်က္ရွိၾကၿပီး
စစ္ဘက္ဆိုင္ရာလက္နက္ပစၥည္းမ်ားထုတ္လုပ္သည့္ စက္မႈဆိုင္
ရာလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ပါသည္ဆိုေသာ္လည္း အခ်ိဳ႕သည္
အရပ္ဘက္စီးပြားေရးမ်ားအထိ က်ယ္ျပန္႔စြာ ပါဝင္ပတ္သက္ေလ့ရွိၾကသည္။
၎ကာကြယ္ေရးဝန္ႀကီးဌာနမ်ားသည္ စစ္တပ္အရာရွိမ်ား၏ အသံုးစားရိတ္ ႏွင့္
က်န္းမာေရးေစာင့္ေရွာက္မႈတို႔အတြက္
ခ်က္လက္မွတ္ထုတ္ေပးျခင္းထက္ပိုေသာအဆင့္မ်ိဳးကို ရယူခဲ့ၾကသည္။
၁၉၆၀ႏွင့္ ၇၀ ျပည့္ႏွစ္လြန္ကာလမ်ားအတြင္
အရပ္သားအစိုးရကိုကူးေျပာင္းေသာႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ကြဲျပားျခားနား သည့္
စိန္ေခၚမႈမ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ ကိစၥမ်ားတြင္
စီမံခန္႔ခြဲရန္ အရပ္ဘက္အစိုးရမ်ား၏ အရည္အခ်င္း မျပည့္မွီခဲ့မႈေၾကာင့္
စစ္ဘက္အာဏာသိမ္းမႈမ်ားမၾကာခဏဆိုသလိုျဖစ္ပြားခဲ့သည္ကိုလည္းေတြ႕ရေပမည္။
အထူးသျဖင့္ အာရွေဒသမ်ားတြင္ အျဖစ္မ်ားၿပီး
လက္တင္အေမရိကႏိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ စစ္ဘက္က က်ားကန္ထားေသာ အာဏာပိုင္
အစိုးရမ်ားက စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈကို ရွင္သန္ တိုးတက္ေအာင္
ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ရန္၊ လာဘ္ေပး လာဘ္ယူမႈ ျခစားမႈမ်ားကို တို္က္ဖ်က္ပစ္ရန္၊
ႏိုင္ငံေရး တည္ၿငိမ္မႈမ်ားကို ေသခ်ာေစရန္၊ ယင္းတို႔ႏွင့္အတူ အလယ္အလတ္
တန္းစား လူတန္းစား အရြယ္ပမာဏ ႀကီးႀကီးမားမား ေပၚထြက္လာေစရန္ စသည့္
ဒီမိုကေရစီစံႏႈန္းမ်ားကို ေဖာ္ေဆာင္မေပးႏိုင္သ ျဖင့္
စက္ဘက္အာဏာသိမ္းမႈမ်ားကို ပါကစၥတန္၊ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ ထိုင္းႏွင့္
ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ထင္သရွားစြာျဖစ္ေပၚခဲ့ သည္။
ဆန္႔က်င္ဘက္အားျဖင့္ ေတာင္ကိုးရီးယားႏွင့္ တိုင္ဝမ္ႏိုင္ငံမ်ားတြင္မူ
အာဏာပိုင္ အစိုးရမ်ား၏ လက္ေအာက္တြင္ အလြန္ႀကီးမားေသာ စီးပြားေရး
ေအာင္ျမင္မႈမ်ားက ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေပၚ တိုးတက္မႈကို တြန္းတင္ေသာ
လူမႈေရးႏွင့္စီးပြားေရး အင္အားစုမ်ားကို ဖန္တီးေပးခဲ့သည္။
သုိ႔ေသာ္ျငားလည္း လက္တင္အေမရိကတြင္လို မဟုတ္ပဲ အာရွနိုင္ငံမ်ားတြင္
စစ္အစိုးရမ်ားသည္ ႏိုင္ငံအာဏာကုိ ဆက္လက္ခ်ဳပ္ကိုင္ထားၾကသည္။
လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔ မ်ားသည္ အသစ္ေပၚထြက္လာေသာ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံမ်ားစြာ၏
ေနာက္ကြယ္တြင္ အစြမ္း အာဏာရွိေသာ အခန္းက႑အျဖစ္ ဆက္လက္တည္ရွိေနဆဲ ျဖစ္သည္။
ကမၻာလုံးဆိုင္ရာႏွင့္ ေဒသဆိုင္ရာ လုံၿခံဳေရး ပတ္ဝန္းက်င္တြင္
ျဖစ္ေပၚလာခဲ့ေသာ အေျပာင္းအလဲမ်ားက စစ္ဘက္၏ အခန္းက႑အား အဓိက သက္ေရာက္မႈ
တစ္ခုျဖစ္ေစခဲ့သည္။
ျပည္ပၿခိမ္းေျခာက္မႈ၊
ျပည္တြင္းေသာင္းက်န္းမႈမ်ားခ်ဳပ္ၿငိမ္းသြားခဲ့ျခင္းက စစ္တပ္မ်ား၏
အခန္းက႑မ်ားကိုေလ်ာ့ ခ်ေပးခဲ့ေသာ္လည္း အနည္းငယ္ေသာႏုိင္ငံမ်ားတြင္
ျပင္ပၿခိမ္းေျခာက္မႈ ႀကီးႀကီးမားမားကို ရင္ဆိုင္လာေနရဆဲ ျဖစ္သည္။
အထင္အရွားအားျဖင့္ တိုင္ဝမ္ႏွင့္ ေတာင္ကိုးရီးယားႏုိင္ငံ တို႔ျဖစ္သည္။
အျခားေသာ အခ်က္ႏွစ္ခ်က္က ေဒသအတြင္းရွိ အရပ္ဘက္စစ္ဘက္ - ဆက္ဆံေရး အေပၚတြင္
ဆန္႔က်င္ဘက္ သက္ေရာက္မႈကို ျဖစ္ေစခဲ့သည္။ ဘက္တဘက္တြင္ေတာ့ စစ္ဘက္တို႔သည္
ျပင္ပဆိုင္ရာလုံျခံဳေရးအတြက္သာမက ျပည္တြင္း ဆိုင္ရာလုံၿခံဳေရး၊
ႏိုင္ငံတည္ေဆာက္ေရး၊ စီးပြားေရးဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္မႈတို႔အတြက္ပါ
ျဖစ္သည္ဆိုေသာ ေဒသတြင္းကာလ တာရွည္ေခတ္စားေနေသာ က်ယ္ျပန္႔သည့္ အျမင္က
အရပ္သားအစိုးရမ်ားမွ စစ္ဘက္တုိ႔၏ ျပည္တြင္းအခန္းက႑ကို အတိုခ်ဳံ႕ပစ္ရန္
ခက္ခဲေစခဲ့သည္။ အျခားတဘက္တြင္မူ မ်ားစြာေသာ အင္အားႀကီးႏိုင္ငံမ်ား
အထင္အရွားအားျဖင့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု၊ အဂၤလန္ႏို္င္ငံႏွင့္
ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔က ဒီမိုကေရစီ ျဖစ္ေပၚတိုးတက္ေရး ျဖစ္စဥ္ကို စစ္ဘက္တို႔၏
ႏိုင္ငံေရး အခန္းက႑ေလ်ာ့နည္းေစမႈႏွင့္ စစ္ဘက္ ဘတ္ဂ်က္ ေလ်ာ့ခ်မႈတို႔အား
ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အကူအညီျဖင့္ ခ်ည္ေႏွာင္ျခင္းျဖင့္
ေရွ႕ဆက္တိုးတက္ေစရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကသည္။ လက္တင္အေမရိက ေဒသက
အလားတူႏိုင္ငံမ်ားလုိ မဟုတ္ပဲ အာရွေဒသရိွ ႏိုင္ငံမ်ားမွ စစ္တပ္မ်ားသည္
သူတို႔၏စီးပြားေရး အက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ရာ တြင္ အေတာ္အတန္
ေအာင္ျမင္ခဲ့ၾကသည္။ အသစ္ျဖစ္ေပၚလာေသာ ဒီမိုကေရစီမ်ားတြင္ေတာင္မွ စစ္ဘက္
ဘတ္ဂ်က္မ်ားက ဆက္လက္ျမင့္တက္ ေနခဲ့သည္။ ထို႔အျပင္
ျပည္တြင္းစီးပြားေရးတြင္ နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္ ထိုးေဖါက္လာခဲ့သည္။
စစ္ဘက္အခြင့္အထူးခံမ်ားသည္ ျပည္သူပိုင္ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္
ပုဂၢလိကပိုင္လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ပါ အျမတ္အစြန္းရေသာ ေနရာမ်ား အရင္းအႏွီးမ်ား
ရရွိခဲ့ၾကသည္။ အထူးသျဖင့္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္၊ ပါကစၥတန္၊ ထိုင္း၊
အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ မ်ားတြင္ ျဖစ္သည္။
စစ္ဘက္အခြင့္ထူးခံမ်ားသည္ မိမိအိုးအိမ္ေျမႀကီးေပၚတြင္ အစြမ္းကုန္
ရွာေဖြလုပ္ကိုင္ေသာလုပ္ငန္း (rent-seeking activities)
အမ်ဳိးမ်ဳိးျဖစ္သည့္ အေကာင္းဆုံး သဘာဝ အရင္းအျမစ္ အဆီအႏွစ္ထုတ္ယူေရး
လုပ္ငန္း၊ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္ ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္း စသည့္
လုပ္ငန္းအမ်ဳိးမ်ဳိးကို လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကသည္။ နယ္စပ္ျဖတ္ေက်ာ္
ကုန္သြယ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ား ဆိုလွ်င္ ထိုင္း၊ အင္ဒိုနီးရွားႏွင့္
ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံတို႔တြင္ျဖစ္သည္။ ထိုလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ လာဘ္ေပးလာဘ္ယူမႈ၊
ျခစားမႈမ်ား ႀကီးႀကီးမားမား ျဖစ္ခဲ့ၾကသည္။
စစ္ဘက္ဘတ္ဂ်က္ ေလွ်ာ့ခ်ျခင္းျဖင့္ လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႔မ်ား၏ ၾသဇာအာဏာကို
ေလွ်ာ့ခ်ရန္ ႀကိဳးစားခဲ့ၾကရာ အက်ဳိးဆက္အေနျဖင့္ တင္းမာေသာခုခံမႈကို
မေမွ်ာ္လင့္ပဲ ဆုံေတြ႔ခဲ့ၾကရသည္။ ယင္းသို႔မဟုတ္ပါကလည္း စစ္ဘက္တုိ႔အား
၄င္းတို႔၏ ဘ႑ာေငြေၾကး ရရွိေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို နည္းအမ်ဳိးမ်ဳိးျဖင့္
ရွာေဖြလုပ္ေဆာင္ေရးအား အရွိန္ႏွင့္ တြန္းပို႔ လုပ္ေဆာင္ လိုက္ေစသလုိ
ျဖစ္သြားေစခဲ့သည္။ သို႔ပင္ျဖစ္ေသာ္ျငားလည္း အာဏာရရွိလာၾကေသာ ဒီမိုကေရစီ
ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ စစ္ဘက္၏ ျပည္တြင္းၾသဇာအာဏာကို ေလွ်ာ့ခ်ရန္အတြက္
ပုံသြန္းေသာ မူဝါဒမ်ားကို မၾကာခဏ ဥပေဒအျဖစ္ ျပဌာန္းခဲ့ၾကသည္။ ထို႔အျပင္
စစ္ဘက္ဘတ္ဂ်က္ ျဖတ္ေတာက္ျခင္းအျပင္ စစ္ဘက္မွ ကိုယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္
စီမံပိုင္ခြင့္ရေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို အတိုခ်ဳံ ႔ပစ္ျခင္း၊
အရပ္ဘက္ ေနရာမ်ားမွ စစ္ဘက္ အခြင့္ထူးခံမ်ားအား ဖယ္ရွားျခင္း၊ အဆင့္ျမင့္
စစ္ဘက္ အရာရွိမ်ားကို အတင္းအၾကပ္ အနားယူေစျခင္း၊ လူ႔အခြင့္အေရး
ခ်ဳိးေဖါက္မႈမ်ား၊ ရာဇဝတ္မႈမ်ားအတြက္ စစ္ဘက္အရာရွိမ်ားကို အေရးယူျခင္း
တို႔ကိုလည္း လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည္။ အခ်ဳိ႕ေသာအစိုးရမ်ားသည္ စစ္ဘက္က
၄င္းတို႔၏ ပညာရပ္နယ္ပယ္ဟု သတ္မွတ္ နားလည္ထားေသာ အရာမ်ားကို
က်ဴးေက်ာ္၀င္ေရာက္ လုပ္ကိုင္ တတ္ၾကသည္။ သာဓက အားျဖင့္ ေသာင္းက်န္းမႈ
ဆန္႔က်င္တိုက္ဖ်က္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို တာဝန္ ထမ္းေဆာင္ရန္ စစ္ဘက္တို႔၏
စြမ္းရည္အား သတ္မွတ္ ကန္႔သတ္ျခင္း ကဲ့သုိ႔ေသာ အရာမ်ဳိးျဖစ္သည္။ သုိ႔မဟုတ္
အခ်ဳိ႔ေသာ အစိုးရမ်ားသည္ စစ္ဘက္က လက္မခံေသာ အရပ္သားမ်ားကို အစိုးရ၏
ထိပ္ပိုင္း ေနရာမ်ား ခန္႔အပ္ခ်င္ ခန္႔အပ္တတ္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
ဖိလစ္ပိုင္တြင္ သမၼတ ကိုရာဇန္အာကြီႏို္ အေတြ႕အႀကံဳက ထိပ္တိုက္ရင္ဆိုင္ေသာ
ခ်ဥ္းကပ္မႈသည္ စစ္ဘက္တို႔အား ရန္သူျဖစ္သြားေစခဲ့ျခင္းႏွင့္ စစ္ဘက္က
ႏိုင္ငံေရးတြင္ စြက္ဖက္ျခင္းအား ပို၍ ျမင့္တက္ျဖစ္ေပၚ ေစျခင္းကဲ့သုိ႔ေသာ
မလိုအားအပ္သည့္ အက်ဳိးတရားမ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္ကို ျပသခဲ့သည္။
ဆန္႔က်င္ဘက္ ခ်ဥ္းကပ္မႈ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ကိုရာဇန္အာကြီႏိုေနာက္ ဆက္ခံေသာ
ဖိဒယ္ရာမို႔စ္ ကိစၥက အရပ္သား ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ စစ္ဘက္အေရးကိစၥမ်ားကို
အေလးအနက္ အာ႐ုံထားရန္ လိုအပ္ေၾကာင္းႏွင့္ ယင္းကဲ့သုိ႔ျဖစ္ျခင္းက
စစ္ဘက္ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီအင္အားစု အၾကားတြင္ ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး
မူဝါဒမ်ားကို ရွာေဖြျခင္းတြင္ ပို၍ေကာင္းမြန္ေၾကာင္း ျပသခဲ့သည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။

The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment