yangonchronicle2011 Op-Ed |
၁၂.၁၂.၂၀၁၁
ေဆာင္းပါးက႑
- ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈဂယက္
***************************************************************************************
ေဆာင္းပါးက႑
ျမန္မာ့ႏုိင္ငံေရး ယဥ္ေက်းမႈဂယက္
ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒထဲတြင္
၂၀၀၈ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံပုဒ္မ ၂၃၂ (ဋ) အရ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးသည္ ႏုိ္င္ငံေရးပါတီတစ္ခုခု၏ အဖြဲ႕ဝင္ ျဖစ္လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး အျဖစ္ ခန္႔အပ္တာဝန္ေပးျခင္း ခံရသည့္ေနမွစ၍ မိမိရာထူးသက္တမ္းအတြင္း ယင္းပါတီအဖြဲ႕အစည္း၏ ပါတီလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ပါဝင္ေဆာင္ရြက္ျခင္း မျပဳရဟု ဆိုထားျခင္းေၾကာင့္ ယခုၾကား ျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲ၌ မဲဆႏၵနယ္ ၄၀ ေက်ာ္ လြတ္လပ္သြားၿပီျဖစ္သည္။
ယင္းၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲကို ယခုလြတ္ေတာ္တြင္ အင္အားႀကီးပါတီျဖစ္ေနေသာ ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီ၊ မၾကာမီကပင္ မွတ္ပံုတင္လုိက္သည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီႏွင့္ ဒီမုိကေရစီမိတ္ေဆြပါတီမ်ားမွ ကိုယ္စားလွယ္ေလာင္းမ်ား အႀကိတ္အနယ္ယွဥ္ၿပိဳင္ၾကမည္ျဖစ္ရာ ၾကည့္လို႔ ေကာင္းမည့္ ပြဲတစ္ပြဲပင္ျဖစ္သည္။ ထိုပါတီမ်ားအနက္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီမွာ ဦးသိန္းစိန္အစိုးရႏွင့္ ညႇိႏိႈင္းမႈအဆင့္ဆင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္လာႏုိင္ဖို႔ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒကို ျပင္ဆင္ေပးခဲ့ရသည့္ ပါတီျဖစ္သည့္အျပင္ ၁၉၉၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္လည္း ျပည္လံုးကၽြတ္ နီးပါး အႏိုင္ရရွိခဲ့သည့္ ပါတီတစ္ရပ္ျဖစ္ေနေသာေၾကာင့္ လူထုစိတ္အဝင္စားဆံုး ပါတီတစ္ခုဟုဆိုႏုိင္ပါ သည္။
ပင္မေရစီးေၾကာင္းႏုိင္ငံေရး
အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီအေနျဖင့္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ဝင္ေရာက္ယွဥ္ၿပိဳင္ကာ ပင္မေရစီးေၾကာင္းႏုိင္ငံေရး တစ္နည္း လႊတ္ေတာ္တြင္ ႏုိင္ငံေရးသို႔ ဝင္ေရာက္လာျခင္းအေပၚ စာေရးသူအေနျဖင့္ လိႈက္လိႈက္လွဲလွဲ ႀကိဳဆိုအပ္ပါသည္။ ၂၀၁၀ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ႀကံ့ခုိင္ေရးပါတီႏွင့္ အဖက္ဖက္မွ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ စြမ္းရွိသည့္ ပါတီတစ္ရပ္အေနျဖင့္ လႊတ္ေတာ္တြင္ အားေကာင္းသည့္ အတုိက္အခံ အသြင္ေဆာင္သည့္ ႏုိင္ငံေရးအင္အားစုကို အထူးပင္လိုလားခဲ့ပါသည္။ သို႔ေသာ္ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီမွာ ေရြးေကာက္ပြဲဥပေဒႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကို သေဘာမတူ၍ ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ ပါဝင္ယွဥ္ၿပိဳင္ျခင္းမျပဳခဲ့ေပ။ အဖြဲ႕ခ်ဳပ္အတြင္းတြင္ ေရြးေကာက္ပြဲကိုဝင္ရန္ လိုလားေသာ အင္အားစုလည္းရွိေနျပန္ရာ ထုိအင္အားစုမွ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္မွ ခြဲထြက္ကာ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအင္အားစုပါတီအမည္ျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲကိုဝင္ေရာက္ခဲ့သည္။
အျခားဒီမုိကရက္တစ္ပါတီမ်ားသည္လည္း ရွိသမွ်စြမ္းရည္ျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲကို ယွဥ္ၿပိဳင္ခဲ့ၾကသည္။ စာေရးသူသတိထားမိသည့္အခ်က္မွာ ေရြးေကာက္ပြဲ ဥပေဒထုတ္ျပန္သည့္အခ်ိန္ႏွင့္ ေရြးေကာက္ပြဲက်င္းပသည့္ အခ်ိန္မွာ လအနည္းငယ္သာ ကြာျခားသည့္အတြက္ေၾကာင့္ လသားအရြယ္ ပါတီမ်ားသည္ ေရြးေကာက္ပြဲအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္မႈနည္းပါးခဲ့ရသည့္အျဖစ္ပင္ျဖစ္သည္။ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားမွာပါတီ၏ စြမ္းရည္ႏွင့္ အင္အားစုမ်ား ခုိင္မာေတာင့္တင္းေရးလုပ္ငန္းစဥ္ကို ေရြးေကာက္ပြဲအၿပီးကာလမွ စတင္လုပ္ေဆာင္ခဲ့ရသည္။
ဂုိဏ္းကြဲ၊ အုပ္စြဲကြဲမ်ား ျဖစ္ေပၚလာရသည့္အေၾကာင္းရင္း
မၾကာမီကာလမွာ က်င္းပေတာ့မည့္ ၾကားျဖတ္ေရြးေကာက္ပြဲတြင္ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႕ခ်ဳပ္ပါတီ ႏွင့္ ယင္းပါတီမွ လြတ္လပ္စြာ သေဘာထားကြဲလြဲ၍ ခြဲထြက္လာသည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီအင္အားစုပါတီႏွင့္ ယင္းမွတစ္ဆင့္ ခြဲထြက္လာသည့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီ အင္အားစုသစ္ ပါတီသစ္တို႔ ဆက္ဆံေရးမွာ အကဲဆတ္သည္ႏွင့္အမွ် ေျဖရွင္းျခင္းငွာ အခ်ိန္ယူေဆာင္ရြက္ရမည့္ အေျခအေနမ်ိဳးျဖစ္သည္။ စာေရးသူ အေနျဖင့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္ျခင္းအေပၚ ခ်ီးက်ဴးႀကိဳဆိုပါသည္။ ႏိုင္ငံေရးသမားတစ္ဦးအေနျဖင့္ “မူ” ရွိရမည္ဟူ၍ သေဘာထားသည့္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္မွာ ျပည္သူ႔အက်ိဳးကိုထမ္းရြက္လိုသည့္ ျပည္သူ႔အက်ိဳးေဆာင္ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးအေနျဖင့္ ေရြးေကာက္ပြဲဝင္မည္ ဆိုျခင္းမွာ သူမတန္ဖိုးထားရာ “မူ” ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္လို ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ အမ်ိဳးသားေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးဟု သတ္မွတ္၍လည္းရ ႏုိင္ငံတကာ အသိုင္းအဝုိင္းမွာ ဒီမိုကေရစီအမွတ္အသား လကၡဏာအျဖစ္ တင္စားျခင္းခံရသည့္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦးအေနျဖင့္ ပုဂၢိဳလ္ေရးၾသဇာ ႀကီးႀကီးမားမားရွိေနမည္မွာ အေသအခ်ာပင္ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရးယဥ္ေက်းမႈမွာလည္း ရွင္ဘုရင္မ်ားလက္ထက္ကတည္းက ယေန႔ေခတ္အထိတိုင္ ေခါင္းေဆာင္အေပၚ ပုဂၢိဳလ္ေရးကိုးကြယ္မႈ ႀကီးမားသည္ျဖစ္ရာယင္းအခ်က္သည္ပင္လွ်င္ ထိပ္ပိုင္းအဆင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားအၾကားတာဝန္ခြဲေဝယူမႈ (Shared Responsibility) အားနည္းသြားေစၿပီး ဂုိဏ္းကြဲ၊ အုပ္စုကြဲမ်ား(Fanctionalism) ထြန္းကားလာမႈကို အားေပးေနသလုိျဖစ္ေနသည္။ ပါလီမန္ဒီမုိကေရစီ ေခတ္တုန္းကလည္း ပုဂၢိဳလ္ေရးၾသဇာ တည္ေဆာက္မႈအေပၚ မေက်လည္ရာမွ ဖဆပလအဖြဲ႕ခ်ဳပ္အတြင္း အကြဲအၿပဲမ်ားျဖစ္ေပၚခဲ့ရသည့္ ရလဒ္မွာ သင္ခန္းစာယူစရာ အျပည့္ရွိသည့္ သမုိင္း၏ တစ္ခန္းရပ္ျပဇတ္တစ္ခုပင္ျဖစ္သည္။
ဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားၾကားညီညြတ္ေရးအေရးႀကီး
Technically အရ (ရွိရင္းစြဲသေဘာအရ) ဆိုရလွ်င္ အမ်ိဳးသားဒီမုိကေရစီအင္အားစုပါတီႏွင့္ အမ်ိဳးသားဒီမိုကေရစီပါတီသစ္တို႔၏ ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ NLD မွ ပါတီတစ္ရပ္အျဖစ္ မွတ္ပံုတင္ၿပီး ေရြးေကာက္ပြဲဝင္မည္ဆိုပါက မိမိတို႔ပါတီဖ်က္သိမ္းကာ အၾကြင္းမဲ့ ျပန္လည္ေပါင္းစည္းမည္ဟူေသာ ႏႈတ္ကတိစကားကို မီဒီယာမ်က္ႏွာစာေပၚတြင္ လူသိရွင္ၾကားထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုခဲ့ၿပီးျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ မိမိတည္ေဆာက္လာရသည့္ အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုကို မိမိတို႔ထက္ ၾသဇာႀကီးေသာအဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုေအာက္ သြတ္သြင္းလိုက္ရသည့္ အေျခအေနမ်ိဳးကို ပဲ့ထြက္ ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ားက လုိလားဟန္မရွိပါ။ ထုိအတြက္ေၾကာင့္ပင္လွ်င္ ပဲ့ထြက္ပါတီေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ႏုိင္ငံေရးေစ်းဆစ္မႈမ်ားကို မီဒီယာမ်က္ႏွာစာေပၚတြင္ ျမင္ေတြ႕ေနရသည္။ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးျဖစ္စဥ္မ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ေလ့လာေနေသာ စာေရးသူအေနျဖင့္ စုစုစည္းစည္း၊ ညီညီညြတ္ညြတ္ ရွိသင့္သည့္ ဒီမိုကေရစီအင္အားစုႀကီးမွာ ထိုကဲ့သို႔ ဂိုဏ္းကြဲ၊ အုပ္စြဲကြဲမ်ား ဆက္လက္ ျဖစ္ေပၚေနလွ်င္ လႊတ္ေတာ္အတြင္း အတိုက္အခံ အသြင္ေဆာင္မည့္ အင္အားစုႀကီး၏ ႏုိင္ငံေရးညီညြတ္မႈရရွိရန္ ခက္ခဲသြားမည့္ အျဖစ္ကိုမလိုလားေပ။
အခ်ိန္ယူေျဖရွင္းရမည့္ ပုစာၦ
ဒီမိုကေရစီ ႏုိင္ငံေရးစနစ္ျဖင့္ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာအဆက္ျပတ္ေနသည့္ ႏုိင္ငံေရးပါတီမ်ားသည္ မိမိတို႔၏ ပါတီအတြင္း အရည္အေသြး တည္ေဆာက္ေရး (Capacity building) လုပ္ငန္းကို ထိထိေရာက္ေရာက္ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္မွသာလွ်င္ မွန္ကန္မႈရွိသည့္ ႏုိင္ငံေရးဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ားကို ေပးအပ္ႏုိင္မွာျဖစ္ၿပီး ႏုိင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးေရးအတြက္ ဘံုတူညီခ်က္တစ္ခုကို ရယူထားႏုိင္သည့္ ႏိုင္ငံေရးညီညႊတ္မႈရလဒ္ကိုလည္း ျဖစ္ေပၚေစမွာျဖစ္သည္။
ယခုဒီမိုကေရစီအင္အားစုမ်ားၾကား အေျဖရွာမရေသးသည့္ ညီညႊတ္ေရးပုစာၦတြင္ အဓိကလိုအပ္သည္မွာ အခ်ိန္ျဖစ္ပါသည္။ လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအတြင္း ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရးအင္စတီက်ဴးရွင္းမ်ားအေပၚ ယံုၾကည္မႈရွိလာၿပီး၊ ဆင္ျခင္တံုတရားႏွင့္ ယွဥ္ေသာ သေဘာတရားမ်ား က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ျဖစ္ထြန္းလာသည့္ အခ်ိန္ အခါမ်ိဳးေရာက္သည့္အခါတြင္ အထက္ပါ ပုစာၦမွာေျဖရွင္းၿပီးအသင့္ျဖစ္ေနပါလိမ့္မည္။
***************************************************************************************
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.