Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

yangonchronicle2011 Op-Ed
yangonchronicle2011 Op-Ed

၁၄.၁၂.၂၀၁၁

ေဆာင္းပါးက႑

  1. အေျပာင္းအလဲႏွင့္ ပတ္သက္၍ လူငယ္တစ္ဦး၏ အေတြးစမ်ား

*****************************************

ေဆာင္းပါးက႑

အေျပာင္းအလဲႏွင့္ ပတ္သက္၍ လူငယ္တစ္ဦး၏ အေတြးစမ်ား

လြန္ခဲ့တဲ့တစ္ႏွစ္ ဒီလိုအခ်ိန္ပါပဲ ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ေလာက္ မႀကံဳဖူးေသးတဲ့ (ကြ်န္ေတာ္ကိုယ္တိုင္ပင္လွ်င္ တစ္ခါမွ မႀကံဳဘူးပါ) ပါတီစံု ဒီမိုကေရစီ အေထြေထြေ႐ြးေကာက္ပဲြႀကီးကို က်င္းပခဲ့ပါတယ္။ ႏွစ္ေပါင္းႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ၾကာ အာဏာ႐ွင္စနစ္နဲ႔ အုပ္ခ်ဳပ္သြားတဲ့ တပ္မေတာ္အစိုးရ အႀကီးအကဲေတြကေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံကို ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံအျဖစ္ ကူးေျပာင္းဖို႔ လမ္းျပေျမပံု (၇)ရပ္ေရးဆဲြၿပီး ေျပာင္းလဲခဲ့ရတယ္လို႔ ဆိုၾကပါတယ္။ ျမန္မာ့ဓေလ့ ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈဟာ သီးျခားတည္႐ွိတာေၾကာင့္ အေနာက္တိုင္းက ဒီမိုကေရစီကို ပံုတူကူးခ်လို႔ မရႏိုင္ဘူး၊ ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို သိမ္ေမြ႕ျငင္သာစြာ ကူးေျပာင္းႏိုင္ဖို႔ အေျခခံေကာင္းေတြ တည္ေဆာက္ေနရတာေၾကာင့္ ဒီေလာက္ၾကာသြားတာပါလို႔လဲ အေၾကာင္း ျပၾကပါတယ္။ သူတို႔အဆိုအရဆိုေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံက ဒီမိုကေရစီစနစ္ကို ကူးေျပာင္းဖို႔ အသင့္ျဖစ္ေနၿပီ၊ ဒါေၾကာင့္ ေ႐ြးေကာက္ပဲြႀကီးလည္း က်င္းပခဲ့တာ တစ္ႏွစ္ေက်ာ္ခဲ့ၿပီ၊ ဒီလိုဆိုရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံႀကီးျဖစ္သြားၿပီလားလို႔ ကြ်န္ေတာ္ေတြးေနမိပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ဘာလဲဆိုတာ ကြ်န္ေတာ္အခုထိ လံုးေစ့ပတ္ေစ့ မသိေသးပါ။

ဂရိဘာသာအရဆိုရင္ေတာ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ လူထုအုပ္ခ်ဳပ္ေရးလို႔ ေခၚပါသတဲ့။ လူထုက ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမႇာက္တဲ့သူေတြဟာ ၎တို႔ကို တင္ေျမႇာက္လိုက္တဲ့ ျပည္သူလူထုရဲ႕ ဆႏၵနဲ႔ အညီအုပ္ခ်ဳပ္ရပါသတဲ့။ သူတို႔ကို မဲေပးေ႐ြးခ်ယ္တဲ့ ျပည္သူလူထုက မႀကိဳက္ႏွစ္သက္စရာ တစ္ခုခု႐ွိခဲ့ရင္ အခ်ိန္မေ႐ြး ရာထူးကႏႈတ္ထြက္ေပးရမွာ ျဖစ္ပါသတဲ့။ ဒီလိုဆိုေတာ့ တိုင္းျပည္တျပည္မွာ ကေလးေတြကစားသလို အခုပဲ အစိုးရကို တင္လိုက္၊ မႀကိဳက္လို႔ ျပန္ျဖဳတ္ခ်လိုက္ လုပ္ေန ၾကရင္ အဲ့ဒီတိုင္းျပည္ဟာ ႀကီးပြားပါဦးမလား၊ တိုးတက္ပါဦးမလားလို႔ ေတြးေနမိတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္စဥ္းစားမိတာက ဒီလိုေတြမျဖစ္ေအာင္ အစတည္းက အေကာင္းဆံုးျဖစ္မယ္ထင္တဲ့ အစိုးရကို ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမႇာက္ ႏိုင္ရပါမယ္။ ျပည္သူေတြဟာ မိမိတို႔နဲ႔ထိုက္တန္ေသာ အစိုးရကိုရ႐ွိမွာျဖစ္လို႔ မိမိတို႔၏ ေ႐ြးခ်ယ္မႈသည္ မိမိတို႔ တာဝန္ယူမႈပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ေကာင္းရင္လဲစံ ဆိုးရင္လဲ ခံရမွာပါ။  ဒါေၾကာင့္ ဒီမိုကေရစီမွာ အစိုးရတင္မဟုတ္ပါဘူး၊ လူထုမွာလည္း တာဝန္ခံမႈ ႐ွိရေတာ့မွာျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဟာ ဘာကိုျပသလဲဆိုရင္ အစိုးရေကာင္း တစ္ရပ္ရဖို႔ ျပည္သူမွာ လံုးလံုးလ်ားလ်ား တာဝန္႐ွိေနပါတယ္။

ဒီအခ်က္မွာတင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူမ်ိဳးနဲ႔ ေတာ္ေတာ္ႀကီးကို ကြာျခားေနတာကို ေတြ႕ရပါၿပီ။  ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္မာေတြက အုပ္ခ်ဳပ္သူ မင္းအစိုးရကို ရန္သူမ်ိဳး ငါးပါးထဲ ထည့္ထားၾကပါတယ္။ သေဘာကေတာ့ မိမိရဲ႕ဥစၥာဓနနဲ႔ လြတ္လပ္ခြင့္ေတြဟာ ေရေျမ့သနင္း မင္းအစိုးရက ပိုင္ဆိုင္တယ္ဆိုတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မင္းလုပ္သူဟာ မိမိရဲ႕ အသက္၊ အခြင့္အေရး၊ ပိုင္ဆိုင္မႈ ( Property Rights) ကို အခ်ိန္မေ႐ြး ထိခိုက္ႏိုင္တာ ျဖစ္လို႔ ရန္သူတစ္ပါးသဖြယ္သတ္မွတ္ ထားၾကတာျဖစ္ပါတယ္။ အစိုးရကို ရန္သူလိုသတ္မွတ္ေတာ့ အစိုးရကလည္း ျပည္သူကို ရန္သူသဖြယ္ ဆက္ဆံ ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဒီလူ႔အဖဲြ႕အစည္းမွာ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ျပဒါးတစ္လမ္း သံတစ္လမ္း ျဖစ္ေနရျပန္ပါၿပီ။ ဒါဟာ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ကိုင္ထားတဲ့ အစိုးရကို ျမင္တဲ့ ျပည္သူေတြရဲ႕ အျမင္တစ္ခုျဖစ္ပါတယ္။

ေနာက္တစ္ခ်က္ကေတာ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ရဲ႕ ယဥ္ေက်းမႈအရ၊ အေတြးအေခၚေတြအရ ဒ႑ာရီေတြအရ သူရဲေကာင္းကို ကိုးကြယ္လုိစိတ္ေတြပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး တစ္ေယာက္ဟာ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ေလးလဲ႐ွိ၊ စည္း႐ံုးေရးေလးလည္းေကာင္း၊ ၾသဇာအာဏာေလးလဲ႐ွိလာၿပီဆိုတာနဲ႔ သူနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ဘုန္းေတာ္ဘဲြ႕ ပံုျပင္ေတြ၊ ဒ႑ာရီေတြ ေပၚလာရေတာ့တာပါပဲ။ ဥပမာျပရရင္ အေလာင္းဘုရား ဦးေအာင္ေဇယ်ပါ။ ပါးရည္နပ္ရည္႐ွိၿပီး အင္မတန္ စစ္တိုက္ေတာ္တဲ့ ဦးေအာင္ေဇယ်ဟာ တကယ္ေတာ့ သာမန္႐ြာသားတစ္ဦးမွ်သာျဖစ္ပါတယ္။ အင္းဝနဲ႔ ဟံသာဝတီ မသင့္မတင့္ျဖစ္ေန ၾကခ်ိန္မွာပဲ အခြင့္ေကာင္းကိုယူၿပီး လူသူအင္အားစုစည္းပါတယ္။ တျဖည္းျဖည္းနဲ႔ သူ႔ရပ္သူ႔႐ြာဝန္းက်င္မွာ ၾသဇာတက္လာရာကေန နီးရာဓားကို ေၾကာက္တတ္တဲ့ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျမန္္မာေတြရဲ႕စ႐ိုက္အရပဲ အလိုလို သူ႕ေျခရင္းမွာ ခစားလာၾကတယ္။ သူနဲ႔ ပတ္သတ္တဲ့ ဒ႑ာရီလိုလို ယံုတမ္း စကားလိုလို ျဖစ္ရပ္ေတြလည္း ေပၚထြက္လာခဲ့ပါတယ္။ ဦးေအာင္ေဇယ်နဲ႔ ေနာက္ထပ္ မင္းေလာင္းလို႔ ေျပာေနၾကတဲ့ ေမာင္ညိဳတို႔ ဓားခ်င္းခုတ္ၾကရာမွာ ဦးေအာင္ေဇယ်ဘက္က နတ္တစ္ပါးက ဝင္ကူတယ္၊ ဦးေအာင္ေဇယ် လက္ေမာင္းက မီးထေတာက္တယ္ ဆိုတာမ်ိဳးေတြပါ။ ထပ္ၿပီး အဆင္းဘီးတပ္တဲ့ သူကေတာ့ သူ႔ရဲ႕ အေျခြအရံေတြပါ။ စၾကာဝေတးမင္း အိမ္ကိုၾကြမယ္လို႔ အိပ္မက္မက္တာ အခုဦးေအာင္ေဇယ် အိမ္ကိုလာလည္တယ္ဆိုတာမ်ိဳး ဆိုပါ ေတာ့။ ဒါကလည္း အဲ့ဒီေခတ္က ဝါဒျဖန္႔နည္းလား၊ လူထုဆက္ဆံေရးတစ္မ်ိဳးပဲလားေတာ့ မဆိုႏိုင္ပါ။ ဘာပဲေျပာေျပာ သူရဲေကာင္းေတြ၊ အုပ္ခ်ဳပ္သူ ဘုရင္ေတြကို အမႊမ္းတင္ၿပီး အသားလြတ္ ေလးစားၾကည္ညိဳရာကေန ကိုးကြယ္တဲ့အဆင့္ကို ေရာက္သြားၾကတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဘုရင္ေတြခမ်ာမွာလည္း မာန္တက္ၿပီး အာဏာ႐ွင္ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္လာၾကေတာ့တာပါ။ ဘုရင္ေတြ အာဏာယစ္မူးၿပီး ထင္သလိုအုပ္ခ်ဳပ္ရင္လည္း သူ႔ဘုန္းကံေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္၊ မျပစ္မွားနဲ႔ဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚေတြကိုလည္း မ်ိဳး႐ိုးစဥ္ဆက္ လက္ဆင့္ကမ္းခဲ့ၾကျပန္ပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဒီမိုကေရစီ မထြန္းကားခဲ့တာလည္း အထူးအဆန္း မဟုတ္ေတာ့ပါ။

အဲ့ဒီလို ဦးေအာင္ေဇယ် ေခတ္ကို အသာထားလို႔ ဒီေန႔ဒီအခ်ိန္ထိ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ကိစၥေတြကို ေလ့လာၾကည့္ပါ။ ႐ံုးတစ္႐ံုးမွာ အထူးသျဖင့္ အစိုးရ႐ံုးေတြမွာ ပိုသိသာပါတယ္။ အထက္လူႀကီးကို လိုတာထက္ပိုၿပီး အ႐ိုအေသေပးမႈပါ။ အ႐ိုအေသေပးလြန္းရာကေန ကိုးကြယ္တဲ့ အဆင့္ကို ေရာက္လာပါတယ္။ ကိုယ့္ရဲ႕ ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ ကိစၥတစ္ခုမွာ အထက္လူႀကီးက ဝင္ေရာက္ဆူပူရင္ကိုပဲ လူႀကီးက ငါ့ကိုဂ႐ုစိုက္တယ္ဆိုတဲ့ ဂုဏ္ယူ စရာမဟုတ္တဲ့ကိစၥကို ဂုဏ္ယူတာမ်ိဳးလည္း ျဖစ္လာတတ္ပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ မိမိရဲ႕ကိုယ္ေရးကိုယ္တာ၊ လူ႕အခြင့္အေရး ခ်ိဳးေဖာက္တာကို ၿပံဳးၿပံဳး ႀကီးသာယာေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ဒီေန႔ေခတ္အထိ ဝန္ႀကီးတစ္ပါးပါး ႐ံုးကိုလာၿပီး စစ္ေဆးေရးဝင္ရင္ လက္အုပ္ခ်ီေနရတာပါ။ အေျခခံပညာ ေက်ာင္းေတြ မွာ အဆိုးဆံုးပါ။ ပညာေရးဝန္ႀကီးလာရင္ ေက်ာင္းသားေလးေတြဟာ လက္အုပ္ခ်ီရတယ္။ ဒါဟာ အနာဂတ္မ်ိဳးဆက္ကို အစိုးရဆိုတာ ဘုရားလိုပဲဆိုတဲ့ အေတြးအေခၚကို ႐ိုက္သြင္းေပးလိုက္တာျဖစ္ၿပီး တုိင္းျပည္ရဲ႕ အနာဂတ္ကို ဖ်က္ဆီးလိုက္ျခင္းပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမန္မာမႈမွာ ႀကီးသူကို ႐ိုေသဆိုတာ မွန္ေပမယ့္ အလြန္အမင္း ကိုးကြယ္တဲ့ အဆင့္မေရာက္ဖို႔ေတာ့ လိုအပ္ပါလိမ့္မယ္။

စစ္အစိုးရလက္ထက္ၿပီးေတာ့ ဒီမိုကေရစီအစိုးရလက္ထက္မွာလည္း ဒီအက်င့္စ႐ိုက္ေတြ ျပင္ႏိုင္ၾကၿပီလားဆိုေတာ့ မျပင္ႏိုင္ၾက ေသးပါဘူး။ အစိုးရဘက္ေရာ၊ အတိုက္အခံဘက္ေရာ၊ ၾကားေနအုပ္စုေရာမွာ ေတြ႕လာရျပန္တယ္။ အစိုးရဘက္ကေတာ့ ေခါက္႐ိုးက်ိဳးေနတာ ျဖစ္လို႔ အထူးမေျပာ လိုေတာ့ပါ။ အတိုက္အခံဘက္မွာေတာ့ ကိုယ္တိုင္အလုပ္လုပ္ရမယ့္အစား သူရဲေကာင္းေမွ်ာ္ဝါဒေတြ၊ ပုဂၢိဳလ္ေရး ကိုးကြယ္မႈေတြ ႐ွိေနတာ အံၾသစရာပါ။ ဒီမိုကေရစီကို အၿမဲမျပတ္ေရ႐ြတ္ေနတဲ့သူေတြက ဘာေၾကာင့္မ်ား ေခါင္းေဆာင္ကို အာဏာ႐ွင္ဇာတ္သြင္းေန ၾကပါလိမ့္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဆိုရင္ လံုးဝေဝဖန္လို႔မရတာ၊ ေထာင္ထဲေရာက္ေနတဲ့ ေခါင္းေဆာင္ကို တမ္းတၿပီး ဘာအလုပ္မွမလုပ္ၾကတာ၊ သမၼတႀကီး ေကာင္းတာလုပ္တာကို အားေပး ရင္းကေန ဘုရားေလာင္းလို၊ မင္းေလာင္းလိုလို ဘုန္းေတာ္ဘဲြ႕ေနတာေတြ ေတြ႕လာရပါၿပီ။ ဒါေတြဟာ ေ႐ွးပေဝသဏီတည္းက အက်င့္ေတြကို မေဖ်ာက္ေသးတာ အထင္အ႐ွားျပေနတာျဖစ္ပါတယ္။ ေျပာရရင္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ ျပည္သူလူထု မေျပာင္းလဲေသးပါဘူး။ ဒီလိုပဲ ႏိုင္ငံဟာလည္း အေျပာင္း အလဲ လမ္းေၾကာင္းေပၚ ေရာက္ေနတာပဲ ႐ွိပါေသးတယ္။ အေျပာင္းအလဲ႐ွိၿပီလို႔ လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ျပလို႔ရတာ မယ္မယ္ရရ မ႐ွိေသးပါ။ သို႔ေသာ္ ေကာင္းတာလုပ္တဲ့သူေတြကို အားေပးရမွာျဖစ္သလို ရဲဝ့ံစြာေဝဖန္ဖို႔လည္း လိုပါတယ္။ အခုထိေတာ့ ေကာင္းတာလုပ္ရင္ လက္ခုပ္တီးမယ္၊ မေကာင္း တာလုပ္ရင္ ဆဲမယ္၊ လုပ္ငန္းႀကီးႀကီးဆိုတာ လူႀကီးေတြအလုပ္၊ လူႀကီးေတြစီစဥ္လိမ့္မယ္ ကိုယ္နဲ႔ မဆိုင္သလိုေနမယ္ဆိုတဲ့ အေတြးေတြက လႊမ္းမိုး လ်က္႐ွိေနပါေသးတယ္။

ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းဟာ အေျပာင္းအလဲကို ေရာက္ေနၿပီလားဆိုတာ ကိုယ္တိုင္သံုးသပ္ၾကဖို႔ေတာ့ လိုေနတာ အမွန္ပါပဲ။ နိဂံုးခ်ဳပ္အေနနဲ႔ေျပာရရင္ ဆရာျမသန္းတင့္ဘာသာျပန္တဲ့ ေလာ႐ွိရဲ႕လဘက္ရည္ဆိုင္ဆိုတဲ့ ျပဇာတ္ေလးကို ဖတ္ၾကည့္ေစခ်င္ပါတယ္။ တ႐ုတ္ျပည္ ႀကီးမွာ ေခတ္စနစ္ေတြ ဘယ္လိုေျပာင္းေျပာင္း လူေတြရဲ႕စိတ္ဓာတ္ေရးရာ တန္ဖိုးေတြမေျပာင္းႏိုင္လို႔ ဒံုရင္းကဒံုရင္းပဲ ျဖစ္ေနတဲ့ မက္ေဆ့ကို ေပးပါ တယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကြ်န္ေတာ္တို႔ လူ႕အဖဲြ႕အစည္းဟာ အေျပာင္းအလဲကိုလိုလားတယ္ အထူးသျဖင့္ ဒီမိုကေရစီကို လိုတယ္ဆိုရင္ ဒီမိုကေရစီနဲ႔ ထိုက္တန္တဲ့ တာဝန္ယူမႈေတြ ႐ွိဖို႔လုိအပ္ပါၿပီ။ ဒါမွသာ လူထုကို ကိုယ္စားျပဳတဲ့ ဒီမိုကေရစီဆိုတာ ပီပီျပင္ျပင္ ျဖစ္ႏိုင္မွာျဖစ္ပါတယ္။

***************************************************************************************

 

 

 

                                                                                                        

              


Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.
Logo for Google Docs

0 comments:

Post a Comment