yangonchronicle2011 Op-Ed |
၈.၇.၂၀၁၂
ေဆာင္းပါးက႑
- မူႏွင့္စိန္ေခၚမႈ တိုက္႐ိုက္ေတြ႔ေသာအခါ
*****************************************
ေဆာင္းပါးက႑
မူႏွင့္စိန္ေခၚမႈ တိုက္႐ိုက္ေတြ႔ေသာအခါ
ေအာင္ရဲေမာင္ေမာင္
( ဇူလိုင္လ၇ရက္ေန႔ထုတ္ ျမန္မာပို႔စ္ ဂလိုဘယ္ဂ်ာနယ္ အမွတ္(၆၆)တြင္ပါရွိသည့္ေဆာင္းပါးမွ ထုတ္ယူေဖာ္ျပခ်က္)
ေမလ(၃၀)ရက္ေန႔က MICT ခန္းမအတြင္းမွာ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒ သူရဦးေရႊမန္းနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံအတြင္းမွာ ရွိတဲ့ ျပည္တြင္းစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ေတြ႔ဆံုပြဲ တစ္ရပ္ျပဳလုပ္ခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေတြ႔ဆံုပြဲဟာ လႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒တစ္ဦးနဲ႔ ျပည္တြင္းစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြနဲ႔ သာမန္ ေတြ႔ဆံုပြဲတစ္ပြဲထက္ ပိုခဲ့တာကေတာ့ ျမန္မာ့စီးပြားေရးမူဝါဒေတြနဲ႔ ျပႆနာအခ်ိဳ႕ေၾကာင့္ လြတ္လပ္တဲ့ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးမွာ လုပ္ငန္းရွင္ေတြ ဘယ္က အခက္အခဲေတြ စိန္ေခၚမႈေတြရွိေနတယ္ဆိုတာပါပဲ။
ျပည္တြင္းမွာ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း လုပ္ေနၾကတဲ့ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားဘက္က လယ္ယာက႑၊သားငါးက႑ ေမြးျမဴေရးက႑မွာ လတ္တေလာ ေတြ႔ႀကံဳေနရတဲ့ အခက္အခဲေတြ အေသးစားနဲ႔ အလတ္စား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားဘက္ကလည္း ဘဏ္စနစ္ မဖြံ႕ၿဖိဳးေသးလို႔သူတို႔ လုပ္ငန္းေတြ တိုးတက္သင့္သေလာက္ မတိုးတက္တာေတြနဲ႔ လတ္တေလာ ကုန္စည္ထုတ္လုပ္သယ္ပိုးမႈစရိတ္လို႔ေခၚတဲ့ Transaction Cost ျမင့္တက္ ေနတာက လည္း သူတို႔အတြက္ ဝန္ထုပ္ဝန္ပိုး ျဖစ္ေနရတယ္လို႔လည္း ဆိုၾကပါတယ္။
“အခုအခ်ိန္မွာ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြအေနနဲ႔ လူႀကီးႀကိဳက္လိုက္ေျပာေနရမယ့္ အခ်ိန္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ အမွန္တကယ္ လိုအပ္တဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြ ရဲရဲတင္းတင္း ေျပာဖို႔လိုအပ္ေနၿပီ”လို႔ ဆန္စပါးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္းရဲ႕ ဥကၠ႒ျဖစ္သူ ဦးခ်စ္ခိုင္က ေျပာၾကားခဲ့ပါတယ္။
“၁၀စုႏွစ္တစ္ခုၾကာမွန္ကန္တဲ့ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္တင္သြင္းမႈ ထုတ္လုပ္မႈဆိုင္ရာ ကိစၥေတြ မဖြ႔ံၿဖိဳးေသးတာကလည္း ယေန႔ေခတ္ အခ်ိန္အခါမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဆိုင္ရာ ၿခိမ္းေျခာက္မႈဆိုင္ရာ ျပႆနာတစ္ရပ္ကို ဦးတည္လာတယ္”လို႔လည္း ကားတင္သြင္းသူမ်ားအသင္း ဥကၠ႒ ဆာကူရာ ဦးသိန္းေအာင္က ဆိုပါတယ္။
“ကၽြန္ေတာ္တို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ကားထုတ္လုပ္မႈအပိုင္းဟာ တိုးတက္မလာဘဲ ေမာ္ဒယ္အေဟာင္းမ်ား ထုတ္တဲ့အဆင့္နဲ႔ပဲ ရပ္တန္႔သြားခဲ့တယ္။ ဒါအျပင္ ကားအပိုပစၥည္း Component Part ေတြ ထုတ္လုပ္တဲ့အပိုင္းမွာလည္း စီးပြားျဖစ္ထုတ္လုပ္ႏိုင္တဲ့အဆင့္ အခုအထိ မေရာက္ေသးပါဘူး“လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း တိုးတက္မႈေတြဟာ စက္မႈထုတ္လုပ္မႈက႑မွာသာ တိုးတက္မႈ ရပ္ဆိုင္းေနတာမဟုတ္ဘဲ လယ္ယာနဲ႔ သားငါး က႑ေတြမွာလည္း အဖက္ဖက္ကက်ဆင္းေနတယ္”လို႔ဆန္စပါး လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္း ဦးခ်စ္ခိုင္နဲ႔ ငါးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဥကၠဌ ဦးဝင္းႀကိဳင္တို႔က ေထာက္ျပပါတယ္။
လက္ရွိအခ်ိန္ဟာ ျမန္မာလယ္ေျမေလာက ရဲ႕အဆိုးဆံုးအခ်ိန္လို႔ ေျပာလို႔ရပါတယ္ လို႔ဦးခ်စ္ခိုင္က ဆိုပါတယ္။
“ျပည္တြင္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြဟာ တိုးတက္မႈတံု႔ဆိုင္ေနတဲ့အခ်ိန္ အျခားစိန္ေခၚမႈ အေၾကာင္းတရားေတြ ျမင့္တက္ေနတဲ့အခ်ိန္ အျခား စိန္ေခၚမႈေတြ ျမင့္တက္လာတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြလည္း ရွိေနပါေသးတယ္။ ဒါေတြကေတာ့ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈေတြက ျပည္တြင္းစီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြအေပၚ စိန္ေခၚလာသလို အဘက္ဘက္က ႀကီးျမင့္လာတဲ့ Transaction Cost ေတြက မူလထုတ္လုပ္သူ Primary Producers ေတြအတြက္ ဆက္လက္ထုတ္လုပ္မႈကို တားဆီးေနတဲ့ အဟန္႔အတားတစ္ခုလိုျဖစ္ေနပါတယ္”လို႔ လုပ္ငန္းရွင္ေတြက ဆိုၾကပါတယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ Transportation Cost ေတြဘယ္ေလာက္ျမင့္တက္ေနလဲဆိုတာကို အိမ္နီးခ်င္းႏိုင္ငံျဖစ္တဲ့ ထိုင္းႏိုင္ငံက ကုန္က်စရိတ္နဲ႔ ျမန္မာႏိုင္ငံစက္မႈအသင္းခ်ဳပ္ ဒုဥကၠဌ ဦးလွေမာင္ေရႊက ႏိႈင္းယွဥ္ျပပါတယ္။
“ရေနာင္ကေန ဘန္ေကာက္အထိ ကုန္စည္တစ္တန္ကို ၃၅က်ပ္ေလာက္ပဲက်ၿပီး မႏၱေလးကေနရန္ကုန္ကို ကုန္စည္တစ္တန္ကို ၈၀ေလာက္ က်ေနပါတယ္”လို႔ သူကေထာက္ျပပါတယ္။ ဒီအတြက္မူလ ထုတ္လုပ္သူေတြအေနနဲ႔ မ်ားစြာထိခိုက္လို႔ Transaction Cost ေတြကိုေလ်ာ့ခ်ေကာက္ခံ သင့္တယ္”လို႔ ဦးလွေမာင္ေရႊက ဆိုပါတယ္။
မူလထုတ္လုပ္သူမ်ားကိုမဖိစီးတဲ့Transaction Cost ေတြျဖစ္ဖို႔ လိုအပ္ပံုနဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဆန္စပါးလုပ္ငန္းရွင္မ်ား အသင္းဥကၠ႒ ဦးခ်စ္ခိုင္က အခုလိုေျပာျပပါတယ္။ “အျခားသူေတြနဲ႔ႏႈိင္းယွဥ္ရင္မ်ားတဲ့ အေနအထားရွိတယ္။ ဒါေတြ ေလ်ာ့ခ်ႏိုင္မွသာ Primary Producer ေတြအတြက္ကို အဆင္ ေျပမွာေပါ့ ”လို႔သူကဆိုပါတယ္။ Transaction Cost ေတြျမင့္တက္ေနမႈဟာ ကိုထုတ္လုပ္တဲ့ဟာ ကိုယ္အက်ိဳးအျမတ္မခံစားရတာလို႔ လည္း ဦးခ်စ္ခိုင္က ဆိုပါတယ္။
ေမြးျမဴေရးက႑မွာလည္း ဆံုး႐ႈံးမႈေတြျဖစ္ခဲ့တာေၾကာင့္ လုပ္ငန္းေတြ ဆက္လက္လည္ပတ္ဖို႔အတြက္ ေခ်းေငြေတြ လိုအပ္ေနတယ္လို႔လည္း ငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အေထြေထြအတြင္းေရးမွဴး ဦးဝင္းႀကိဳင္က ေျပာပါတယ္။
“ဘဏ္ေခ်းေငြေတြကလည္း အာဆီယံနဲ႔ ကမာၻေပၚမွာက်င့္သံုးတဲ့ အတိုးႏႈန္ေတြ ရာခိုင္ႏႈန္းျဖစ္သင့္တယ္” လို႔ လည္း သူကေထာက္ျပပါတယ္။
ႏိုင္ငံ၉၀ရာခိုင္ႏႈန္းေလာက္ဟာ အလတ္စားနဲ႔ အေသးစား စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ ဝိုင္ဝန္းပံ့ပိုးဖို႔ လိုတယ္လို႔လည္း ကုန္သည္စက္မႈအသင္းခ်ဳပ္ ဥကၠ႒ ဦးဝင္းေအာင္နဲ႔ ငါးလုပ္ငန္းအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ဥကၠ႒ ဦးႏွင္းဦးတို႔က ဆိုပါတယ္။
“ႏိုင္ငံရဲ႕ ၉၀ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႕စီးပြားေရး လုပ္ငန္းေတြဟာ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားလုပ္ငန္းေတြ ျဖစ္ေနတာေၾကာင့္ သူတို႔ရဲ႕ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး အတြက္ ေဆာင္ရြက္ဖို႔ လိုပါတယ္” လို႔ ဦးဝင္းေအာင္က ေျပာပါတယ္။
“SME လုပ္ငန္းေတြ တိုးတက္ဖို႔ ဘဏ္လုပ္ငန္းေတြက အေရးႀကီးပါတယ္။ ဘဏ္ကေန ဒီလုပ္ငန္းေတြအတြက္ နည္းအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ေခ်းႏိုင္ေအာင္ လုပ္ေပးထားရမယ္ဒါကို လႊတ္ေတာ္နဲ႔ အစိုးရအေနနဲ႔လည္း ဘဏ္စနစ္ဆိုင္ရာ ဥပေဒေတြကို အသစ္ျပ႒ာန္းေပးဖို႔ လိုတယ္”လို႔ ဦးႏွင္းဦးက ေထာက္ျပခဲ့ ပါတယ္။
ေက်းလက္ေဒသဆင္းရဲႏြမ္းပါးမႈေလ်ာ့ခ်ေရးအတြက္ SME နဲ႔ Micro Enterprise ေတြ ဖြ႔ံၿဖိဳးဖို႔ လိုအပ္တယ္လို႔ လည္း စီးပြားေရး လုပ္ငန္း ရွင္ေတြက ေထာက္ျပေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ SME လုပ္ငန္းမ်ားဖြ႔ံၿဖိဳးတဲ့ႏိုင္ငံေတြ ကေတာ့ အိႏၵိယနဲ႔ ထိုင္းႏိုင္ငံေတြမွာ ျဖစ္ၿပီး သူတို႔ႏိုင္ငံရဲ႕ ဘဏ္စနစ္နဲ႔ SME ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကို အသားေပးတဲ့ ဥပေဒေတြရွိတာေၾကာင့္ ျဖစ္တယ္လို႔ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ေတြက ဆိုပါတယ္။
“အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားလုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ အတြက္ SME ဥပေဒေတြထြက္ဖို႔ ဥပေဒရဲ႕ေနာက္မွာ နည္းဥပေဒေတြ ထြက္ဖို႔ လိုအပ္တယ္။ Transaction Cost ရယ္၊ SME ရယ္ အေသးစားလုပ္ငန္းေတြ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေရးေတြကို တစ္တြဲတည္း ထည့္စဥ္းစားဖို႔ လိုပါတယ္”လို႔ ဦးႏွင္းဦးက ေျပာခဲ့ပါတယ္။
“SME ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေရးသာမက ျပည္တြင္းေရာျပည္ပမွာစားသံုးဖို႔ အတြက္အေရးႀကီးတဲ့ ျမန္မာ့လယ္ယာက႑ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးဟာဆိုရင္ ေန႔စဥ္နဲ႔ အမွ် စကၠန္႔မလပ္ဆိုသလို ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြရွိေနတယ္”လို႔ ဆန္စပါးလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအသင္း ဥကၠ႒ ဦးခ်စ္ခိုင္က အခုလိုေျပာပါတယ္။ ေငြေၾကး မတတ္ ႏိုင္လို႔ တာဝန္ေက်စိုက္တဲ့ အေနအထားပဲရွိေတာ့ ပဲစိုက္တယ္။ ဒီဟာက ျပည္တြင္းစားသံုးမႈေရာ ျပည္ပတင္ပို႔မႈပါ စိုးရိမ္စရာပါလို႔ သူက ဆိုပါတယ္။
ျမန္မာတစ္ႏိုင္ငံလုံးရဲ႕ ဆန္စပါးစိုက္ဧကဟာ ၁၈သန္းရွိၿပီး တစ္ဧကလွ်င္ တင္း၅၀ခန္႔သာ ထြက္ရွိေပမယ့္ ရာသီဥတုဒဏ္ႀကံဳပါက အခက္ အခဲေတြ ရွိတယ္လို႔လည္း သိရပါတယ္။
“လယ္ယာေျမက႑မွ အ႐ႈံးေတြ ရွိသလို မၾကာေသးခင္က ကားတင္သြင္းမႈဆိုင္ရာမူဝါဒ ေတြမွာလည္း လိုအပ္ခ်က္ ရွိတယ္လို႔ ျပည္တြင္းေငြ ဂ်ပန္ေရာက္ၿပီး ဆံုး႐ႈံးနစ္နာမႈေတြ မ်ားစြာျဖစ္ရတယ္”လို႔ Sakura ဦးေဌးေအာင္က ဆိုပါ တယ္။ “ကားတစ္စီးကို တစ္ေထာင္ပဲထား။ တကယ္ေတာ့ တစ္ေထာင္မကဘူး။ အခုဆိုရင္ ျပည္တြင္းေရာက္တာ အစီး ၄၀၀၀၀ ေျမာက္ရင္သန္း၈၀ရွိတယ္။ မလိုအပ္ဘဲ ဆံု႐ံႈးသြားတဲ႔ပိုက္ဆံ။ သန္း၈၀ဆိုတာ တိုင္းျပည္အတြက္ အခုလိုအပ္တဲ့ လယ္ယာနဲ႔ သားငါးက႑ ေတြမွာျဖည့္တင္းလို႔ရပါတယ္” လို႔ အခုလိုေငြေတြ ဆံုး႐ႈံးရတဲ့ အေျခခံကို ျပန္ၾကည့္ရင္ လြန္ခဲ့ တဲ့၁၀ စုႏွစ္ တစ္ခုေက်ာ္က ကားတင္သြင္းထုတ္လုပ္မႈပိုင္းဆိုင္ရာ မူဝါဒအလြဲအမွားေတြေၾကာင့္လို႔ သူကဆက္ေျပာပါတယ္။
“ႏိုင္ငံပိုင္စက္႐ံုေတြကလည္း ပုဂၢလိကစက္႐ံုေတြနဲ႔ ေပါင္းၿပီးဒီလိုပဲကား အတုေတြထုတ္ခဲ့ပါတယ္။ ေရရွည္စီးပြားေရးလုပ္ငန္း တုိးတက္မႈကို ေရတို စဥ္းစားလုပ္ကိုင္ခဲ့တာေၾကာင့္ နည္းပညာတိုးတက္မႈ အပိုင္းမွာ ဘာမွျဖစ္မလာခဲ့ပါဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဆီမွာ ကားေဟာင္းေတြပဲပံုက်န္ခဲ့ပါတယ္။ အခုလည္း ႏိုင္ငံတကာမွာ ထိုးေဖာက္ႏိုင္တဲ့ေစ်းကြက္ရွိၿပီးသား Brand စက္႐ံုမ်ားတည္ေဆာက္ဖို႔ထက္အလြယ္တက ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံၾကမယ့္ တ႐ုတ္၊ အိႏၵိယ ကားစက္႐ံုေတြ တည္ေဆာက္ေနတာဟာလည္း ေရတိုတိုးတက္မႈ ျဖစ္ႏိုင္မွာ မဟုတ္ဘူးလို႔ ေျပာခ်င္ပါတယ္”လို႔သူက ဆိုပါတယ္။
ေနာက္ ကားတင္သြင္းခြင့္ျပဳတဲ့ ကိစၥမွာလည္း ေစ်းသတ္မွတ္ခ်က္နဲ႔ Model သတ္မွတ္ခ်က္ေတြဟာ စနစ္က်မႈ မရွိတဲ့အတြက္ မွ်တမႈ မရွိတဲ့ အတြက္ အခြန္မ်ားတာမ်ားၿပီးနည္းတာေတြက နည္းေနပါတယ္။အခ်ိဳ႕ ကားေတြဆိုရင္ ဘယ္ Model ျဖစ္ျဖစ္(၁၉၉၆မွ ၂၀၁၁)အထိ သတ္မွတ္တဲ့ေစ်းက တစ္မ်ိဳးတည္းျဖစ္ေနတာ ေၾကာင့္ အခြန္ေကာက္ခံမႈမွာ ႏို္င္ငံ ေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူဘက္မွ ႏွစ္ဘက္စလံုး နစ္နာမႈေတြျဖစ္ရတယ္။
ေနာက္ၿပီးတရားဝင္ေငြျဖစ္တဲ့ Earningနဲ႔ ေမာ္ေတာ္ကားတင္သြင္းခြင့္ ကိုအကန္႔ အသတ္မရွိ ခြင့္ျပဳရမည့္ အစား Dollar Cash ႏွင့္မည္သူမဆို Account ဖြင့္ခြင့္ေပးသည့္အတြက္ Dollar Cashေစ်းႏႈန္းဟာ Earning ေစ်းအေပၚမွာ ျဖစ္ သြားၿပီး Exporter ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ဆက္ႏြယ္သူေတြအားလံုး နစ္နာၾကရတယ္။ ဒါေၾကာင့္၂၀၀၇ Model အထက္ဝယ္တဲ့ ကားအားလံုးတင္သြင္းခြင့္ျပဳျခင္းအား Earning ျဖင့္သာလွ်င္ အကန္႔အသတ္မရွိ တင္သြင္းခြင့္ ျပဳသင့္ပါတယ္။ ထိုင္းႏုိင္ငံႏွင့္ မေလးရွားႏိုင္ငံတို႔တြင္လည္း Exchange Control Board ရွိၿပီး ကားတင္သြင္းခြင့္မ်ားကို အကန္႔အသတ္ႏွင့္ ထိန္းခ်ဳပ္ ထားပါတယ္။
အခ်ဳပ္အားျဖင့္ေျပာရလွ်င္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ဥပေဒႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ကားတင္သြင္းခြင့္ျပဳတဲ့ လက္ရွိမူဝါဒမ်ားကို ေရရွည္အက်ိဳးျဖစ္ထြန္းေစမယ့္ စီမံခ်က္မ်ားေရးဆြဲၿပီး ျပန္လည္ျပင္ဆင္သင့္ပါတယ္။ ေမာ္ေတာ္ကားထုတ္လုပ္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ားမွာလည္း ျပည္ပေစ်းကြက္ ရွိၿပီးသား နာမည္ႀကီး ကား ကုမၸဏီမ်ားကို မက္လံုေပးဖိတ္ေခၚသင့္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာ မွာ ေစ်းကြက္မရွိတဲ့ကုမၸဏီေတြဟာ ျပည္တြင္းမွာေရာင္းခ်ဖို႔ပဲ ထုတ္လုပ္မွာျဖစ္ၿပီး ဝယ္လိုအား မေကာင္းတဲ့အတြက္ စဥ္ဆက္မျပတ္တိုးတက္ဖို႔ရာ မလြယ္ကူသလို အေရအတြက္မ်ားမ်ား မထုတ္ႏိုင္ဘဲ ျဖဳတ္တပ္အဆင့္ႏွင့္ပင္ ခ်ဳပ္ၿငိမ္း သြားမွာ ျဖစ္တဲ့အတြက္ စဥ္းစားၿပီး လုပ္ေဆာင္သင့္ပါတယ္။ လတ္တေလာအလုပ္ျဖစ္ေရးကို ဦးစားေပးၿပီး ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံျခင္းထက္ ေရရွည္အက်ိဳး ျဖစ္ထြန္းၿပီး ျပည္သူတစ္ရပ္လံုး အက်ိဳးခံစား ရရွိႏိုင္တဲ့ ရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈမ်ိဳးကို ဦးစားေပးသင့္တယ္လို႔ ဦးေဌးေအာင္က ေျပာပါတယ္။
ျပည္တြင္းမွာ အမ်ိဳးမ်ိဳးေသာ ျပႆနာေတြကို ေျဖရွင္းမၿပီးေသးခင္မွာပဲ ႏိုင္ငံျခားက ရင္ႏွီးျမွပ္ႏွံမႈေတြ လာေရာက္မယ္ ဆိုတာကလည္း ျပည္တြင္းစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြ အတြက္ ေျခာက္အိပ္မက္လိုျဖစ္ေနပါတယ္။ ထြက္ေပၚမလာေသးတဲ့ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈုဥပေဒမွာ ျပည္တြင္း စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြဘက္က အကာ အကြယ္ေပးတဲ့ ဥပေဒေတြျဖစ္ဖို႔ကိုလည္း လုပ္ငန္းရွင္အမ်ားစုက လိုလားေတာင့္တေနၾကပါတယ္။
“FDI Lawက ထြက္မလာေသးေတာ့ ေျပာရခက္တယ္။ ၿပိဳင္ဆိုင္ဖို႔ကေတာ့ ျပည္တြင္းလုပ္ငန္းရွင္ေတြမွာ အာနည္းခ်က္ ရွိတာေပါ့ေလ။ ဒါေၾကာင့္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွပ္ႏွံမႈမွာ ျပည္တြင္းစီးပြားေရးသမားမ်ားအတြက္ ထည့္သြင္းစဥ္းစားဖို႔ တင္ျပ ေနၾကတာေပါ့ ”လို႔ ဦးခ်စ္ခိုင္က ေျပာပါတယ္။
FDI ဝင္ေရာက္လာမယ္ဆိုရင္ ျပည္တြင္းက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြအတြက္ ကာကြယ္ေပးရာေရာက္သည့္ အက်ိဳးတူ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္သည့္ (Joint)မ်ားႏွင့္ ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္လို႔ ဆာကူရာ ဦးေဌးေအာင္က အႀကံျပဳေျပာၾကားပါတယ္။ ယခင္အစိုးရလက္ထက္တုန္းက ယခုကဲ့သို႔ ဆူညံေသာ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အႀကံျပဳခ်က္မ်ား လံုလံုးမၾကားခဲ့ရ။ ဒီမိုကေရစီႏွင့္အတူ ယခုဆိုလႊတ္ေတာ္ဥကၠ႒၏ အေရွ႕တြင္ ရဲရဲတင္းတင္းျဖင့္ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စီးပြား ေရးဆိုင္ရာ ကိစၥ ပ္မ်ားကို ခ်ျပလာခဲ့ပါတယ္။ မတိုးတက္ေတာ့တဲ့ မူဝါဒေတြနဲ႔ ေစ်းကြက္ရဲ႕စိန္ေခၚမႈေတြ ထိပ္တိုက္ေတြ႔လာတဲ့ အခါမွာ ေတာ့………
*****************************************
Google Docs makes it easy to create, store and share online documents, spreadsheets and presentations.