Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

The Irrawady, Alex Ellgee, 4th March 2010

တ႐ုတ္ - ျမန္မာ နယ္စပ္ရွိ ေရႊလီတြင္ ေဒသခံ ကုန္သည္မ်ားသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ သြင္းကုန္ အေပၚ အခြန္ေကာက္ခံမႈ၊ ၁၀၀ % တက္သြားသည့္ ကိစၥအေပၚ စိတ္မဝင္စားႏိုင္ဘဲ ျမန္မာစစ္တပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ား အၾကားရွိ ပဋိပကၡကို စိုးရိမ္ေနၾကရသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သြင္းကုန္အေပၚ အခြန္ ေကာက္ခံရာတြင္ တစ္ေဒၚလာလွ်င္ ေစ်းကြက္ ေပါက္ေစ်းအတိုင္း လဲလွယ္ႏႈန္းအရ ၁၀၀၀ က်ပ္ သတ္မွတ္ၿပီး အေျခခံ တြက္ခ်က္ရန္ အစိုးရက သတ္မွတ္ခဲ့သည္။

၁၉၈၄ ခုႏွစ္မွစ၍ တ႐ုတ္ႏွင့္ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္လာသူ ျမန္မာကုန္သည္ တစ္ဦးက ေျပာၾကားရာတြင္ ယခုအခ်ိန္ အထိမူ အစိုးရႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ား၏ ပဋိပကၡေၾကာင့္ နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးကို မထိခုိက္ေသးေၾကာင္း ေျပာခဲ့သည္။ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္မ်ား အတြက္ နယ္ျခားေစာင့္တပ္ အသြင္ေျပာင္းေရး သတ္မွတ္ရက္မွာ ယခု ေနာက္ဆံုး သတ္မွတ္ခ်က္အရ လာမည့္ တနဂၤေႏြေန႔ကို သတ္မွတ္ထားသည္။

ဖုန္မ်ား ထူေနေသာ အဆိုပါ နယ္စပ္ ၿမိဳ႕ကေလးကို ကားျဖင့္ ပတ္၍ ေမာင္းၾကည့္မည္ ဆိုပါက ျမန္မာ ကုန္သည္မ်ား၊ တ႐ုတ္ကုန္သည္မ်ား၊ ေမွာင္ခိုမ်ားျဖင့္ ပံုမွန္ စည္ကားေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။

ေရႊလီ စစ္ေဆးေရး စခန္းတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ကုန္တင္ ကားတန္းရွည္ႀကီးသည္ ပစၥည္းမ်ား တင္ေဆာင္၍ တ႐ုတ္ျပည္သို႔ ဝင္ေရာက္ရန္ ေစာင့္ဆိုင္းေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ဝင္ေသာ ဂိတ္သံုးခုတြင္ ေရႊ႕ေျပာင္း လုပ္သားမ်ားသည္ တ႐ုတ္ႏုိင္ငံမွ ထုတ္ကုန္မ်ား အျပည့္တင္ထားေသာ လွည္းႀကီးမ်ားကို တြန္းေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။

တ႐ုတ္ မူးယစ္ေဆးဝါး ႏွိမ္နင္းေရး ေကာ္မတီမွ ေဆာက္ထားေသာ သံေခ်းတက္ေနေသာ ၿခံစည္း႐ိုးျဖင့္သာ ကာရံထားေသာ နယ္စပ္တြင္ ႏွစ္ဖက္စလံုး၌ အလုပ္သမားမ်ား၊ ကုန္သည္မ်ား၊ ပ်ားပန္းခတ္မွ် ေရာင္းဝယ္ေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။

လမ္းတစ္ခုတည္းတြင္ ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္မ်ားကို တစ္စစီ ျဖဳတ္၍ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ တင္ပို႔ရန္ ထုတ္ပိုးေနသည္ကို ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ အဆိုပါ လုပ္ငန္းမွာ တရားမဝင္ ေရာင္းဝယ္မႈမ်ားမွ တစ္ခုျဖစ္ၿပီး ေန႔စဥ္ နယ္စပ္ကို ျဖတ္၍ စီးဆင္းေနေသာ လုပ္ငန္းတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ တ႐ုတ္ လူငယ္ေလးတစ္စုသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံသို႔ ပစၥည္း သယ္ပို႔ရန္ ထိုင္ေစာင့္ေနသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ကားရပ္နားစခန္း အနီးတြင္ ဟင္းသီးဟင္းရြက္ ေစ်းတစ္ခုရွိၿပီး ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ကုန္တင္ကားမ်ားက ပတ္လည္ဝိုင္းလ်က္ ရွိသည္။ လူငယ္မ်ားသည္ ဖရဲသီးမ်ားကို တ႐ုတ္ ကုန္တင္ကားေပၚ တင္ေနသည္ကို ေတြ႕ရၿပီး၊ ျမန္မာ ကုန္တင္ကားမ်ားကလည္း တ႐ုတ္ လယ္ထြန္စက္မ်ားကို တင္ထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။

ေဒသခံ ကုန္သည္မ်ားက ျမန္မာ စစ္တပ္ႏွင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္မ်ားၾကား တင္းမာမႈမ်ား အေပၚ စိုးရိမ္သည္ဟု ေျပာေနၾကေသာ္လည္း ကုန္သည္ တစ္ဦးကမူ တစ္စံုတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့လွ်င္လည္း အျခား လမ္းေၾကာင္းမ်ားက အၿမဲတမ္း ရွိေနမည္ ျဖစ္ေၾကာင္း ေျပာၾကားခဲ့သည္။

ေမာ္ေတာ္ဆိုင္ကယ္ ေမွာင္ခို ေရာင္းဝယ္သူ တစ္ဦးက ဧရာဝတီသို႔ ေျပာၾကားရာတြင္ KIO နယ္ေျမကို ျဖတ္၍ အျခား ေမွာင္ခိုလမ္းေၾကာင္း မ်ားစြာ ရွိေသးေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္ တစ္စံုတစ္ခု ျဖစ္ခဲ့လွ်င္မူ ယခု သံုးေနေသာ လမ္းေၾကာင္းမ်ားကို အနည္းႏွင့္ အမ်ား ထိခုိက္ေၾကာင္း ဆိုသည္။

ယခု အေျခအေနတြင္ ပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ႏိုင္သည္ ဆိုေသာ္လည္း နယ္စပ္ ကုန္သြယ္ေရးမွာမူ ပံုမွန္ စီးဆင္းေနဆဲ ျဖစ္သည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
 
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment