Transparency Myanmar

transparency.myanmar@gmail.com

CNN News, By Andrew Stevens, 9 June 2010

          ကၽြန္ေတာ္သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္ႏွစ္ေက်ာ္ခန္႔က ဟုိခ်ီမင္းၿမိဳ႕သုိ႔ ေနာက္ဆံုးေရာက္ရွိခဲ့ျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ထုိစဥ္က ဟုိခ်ီမင္းၿမိဳ႕ေတာ္သည္ ဖုန္ထူ၏။ ဆူညံ၏။ အစီအစဥ္တက်မရွိ။ သုတ္သီးသုတ္ပ်ာႏွင့္ ဦးတည္ရာမရွိသလုိ ျဖစ္ေနေပသည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္ကုိ ၾကည့္ရသည္မွာ စြမ္းအား အျပည့္ရွိေနေသာ္လည္း ရည္မွန္းခ်က္ရွိပံုမရေပ။

          အာရွတြင္ လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္ႏွစ္ႏွင့္ ယေန႔မေျပာင္းလဲဘဲ အေျခအေနျခင္း တူညီေသာ ၿမိဳ႕ေတာ္အနည္းငယ္သာ ရွိေပသည္။ (ရန္ကုန္ႏွင့္ ကုိလန္ဘုိတုိ႔မွာ ခၽြင္းခ်က္ထားလုိက္ပါစုိ)။ ဟုိခ်ီမင္းၿမိဳ႕ေတာ္၏ ၂၀၁၀ အေျခအေနမွာ လွ်င္ျမန္စြာတုိးတက္လ်က္ ရွိေနေပသည္။ ျမင္ေနက်ၿမိဳ႕ေတာ္ အမွတ္အသားမ်ား(Land Marks)မွာ ေနဆဲျဖစ္ေသာ္လည္း ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးမ်ား က်ယ္လာၿပီး၊ အေဆာက္အဦအျမင့္မ်ား၊ ၿမိဳ႕ကုိ ခ်ဲ႕မႈမ်ားရွိလာပါသည္။

          လြန္ခဲ့ေသာ ဆယ္ႏွစ္အတြင္း ၇% ခပ္မွန္မွန္တုိးတက္သည့္သေဘာရွိပါသည္။ လမ္းမ်ားတြင္ ေမာ္ေတာ္ဆုိင္ကယ္မ်ားျဖင့္ ပိတ္ေနေသာ္လည္း တုိယုိတာ၊ Kias ႏွင့္ Fords ကားသစ္မ်ားကုိလည္း ေတြ႕ႏုိင္ပါသည္။ ၿမိဳ႕၏ အလယ္ဗဟုိသည္ သန္႔ရွင္းေနၿပီး၊ ေလထဲတြင္ရွိေသာ ဖုန္မ်ားမွာ အေဆာက္ အဦးေဆာက္လုပ္ေသာ ေနရာမွျဖစ္ၿပီး၊ လမ္းေပၚမွဖုန္မ်ားမဟုတ္ေပ။(ကၽြန္ေတာ္၏ ေဟာ္တယ္အခန္း မွ အလုပ္႐ႈပ္ေနေသာ ဆုိင္း႐ုံျမစ္ကုိ ေက်ာ္ၾကည့္ပါက အထပ္ျမင့္အေဆာက္အဦး ေဆာက္ေနေသာ တာဝါကရိန္း ႏွစ္ဆယ္ထက္မနည္း ေတြ႕ေနရပါသည္။)

          နာမည္ႀကီး တံဆိပ္မ်ား၏ စတုိးဆုိင္ႀကီးမ်ား ေပၚလာေနၾကပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ Mc Donald ကုိ မူမေတြ႕ရေသး။

          ဗီယက္နမ္ကုိ စီးပြားေရးတံခါးဖြင့္ထားသည္ဟု ေျပာ႐ုံမွ်ျဖင့္ မလံုေလာက္ေပ။ အေရွ႕ေတာင္ အာရွအင္အားႀကီးအျဖစ္ ႀကီးထြားလာေနေသာ ဗီယက္နမ္သည္ ႏုိင္ငံျခားစီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားကုိ အႀကီးအက်ယ္ဆဲြေဆာင္ေနပါသည္။

          အေရွ႕အာရွ၏ ကမၻာ့စီးပြားေရးဖုိရမ္ကုိ ဟုိခ်ီမင္းၿမိဳ႕တြင္ ျပဳလုပ္ရန္ေရြးခ်ယ္ရျခင္းမွာ ၎၏ အမွန္တကယ္ ေပၚထြက္လာေနေသာ ေစ်းကြက္ေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။ ဖုိရမ္အား စီမံခန္႔ခဲြၾကမႈမ်ားက ယခုအပတ္တြင္ စီးပြားေရးသမား ၂၅၀-၃၀၀ ခန္႔သာေမွ်ာ္မွန္းခဲ့ၾကေသာ္လည္း ကမၻာအႏွံမွ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ ၄၀၀ ေက်ာ္ေရာက္ရွိလာပါသည္။

          အစုိးရကလည္း အားအျပည့္ထည့္ထားၿပီးျဖစ္သည္။ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ Nguyen Tan Dung ကုိ ေနရာတကာတြင္ အခြင့္အလမ္းမ်ားအတြက္ စကားေျပာေနသည္ကုိေတြ႕ရပါသည္။ ၎သည္ ဗီယက္ နမ္အား အာရွတြင္ တ႐ုတ္ၿပီးလွ်င္ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈအတြက္ ေရြးခ်ယ္ေသာ ႏုိင္ငံျဖစ္ေစလုိပါသည္။

          ယခုေလာေလာဆယ္တြင္ ဗီယက္နမ္သည္ ေစ်းနိမ့္ေသာ တန္ဖုိးျမႇင့္ထုတ္ကုန္မ်ားျဖစ္ေသာ အထည္အလိပ္မ်ား၊ ပရိေဘာဂမ်ားႏွင့္ ဖိနပ္မ်ားအတြက္ ထုတ္လုပ္ေပးရာ ေနရာတစ္ခုျဖစ္ေနပါသည္။

          သုိ႔ေသာ္ အခ်ိန္က ေျပာင္းလဲေနပါသည္။ Samsung ႏွင့္ Connon တုိ႔သည္ ဗီယက္နမ္တြင္ လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း ထုတ္လုပ္မႈႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈအတြက္ အေျခစုိက္ရန္ ႀကီးမားစြာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံေနၾကၿပီျဖစ္ ပါသည္။ ဖုိ႔ဒ္ကဲ့သုိ႔ေသာ အာရွတုိက္၏ ကားထုတ္လုပ္သူမ်ားကလည္း ျပည္တြင္းေစ်းကြက္အတြက္ ထုတ္လုပ္လ်က္ရွိေနၿပီး၊ ႏုိင္ငံျခားသုိ႔ တင္ပုိ႔ေရးစဥ္းစားေနၾကၿပီျဖစ္ပါသည္။

          ကၽြန္ေတာ္သည္ ဂ်ာမန္လုပ္ငန္းရွင္ Tom Schneider ႏွင့္ ေတြ႕ဆံုခဲ့ၿပီး၊ ၎သည္ ဟုိခ်ီမင္းၿမိဳ႕ ေတာ္ အျပင္ဖက္စက္မႈဇုန္တြင္ သားေရစက္႐ုံတည္ေဆာက္ရႏ္ ေဒၚလာ ၁၂ သန္း စတင္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံ ေနၿပီျဖစ္ပါသည္။

          အမွန္အတုိင္း ႐ုိး႐ုိးသားသားေျပာရလွ်င္ Schneider သည္ လြန္ခဲ့ေသာ ၁၆ ႏွစ္ခန္႔မွစ၍ အာရွ တုိက္တြင္ စက္႐ုံရွစ္ခုေဆာက္ခဲ့ပါသည္။ ယခုဗီယက္နမ္တြင္ စက္႐ုံေျမေနရာရွာၿပီး စက္႐ုံေဆာက္ျခင္း လုပ္သားမ်ားအား ေလ့က်င့္ေပးျခင္းမ်ား အခ်ိန္ ၂၂ လသာၾကာျမင့္ရာ ၎၏အျမန္ဆံုးပေရာဂ်က္ တစ္ခုျဖစ္သည္ဟု ေပ်ာ္ေပ်ာ္ႀကီးေျပာပါသည္။

          ယခုအခါသူသည္ တစ္လလွ်င္ သားေရ ၈၀၀၀၀ ထုတ္လုပ္ၿပီး၊ အဆုိပါ ပမာဏသည္ ဖိနပ္ အစံု ၁.၅ သန္းထုတ္လုပ္ရန္လံုေလာက္ပါသည္။ Timberland သည္ ၎၏ အႀကီးဆံုးေဖာက္သည္ ျဖစ္ပါသည္။

          သုိ႔ေသာ္ သားေရလုပ္ငန္းသည္ ပတ္ဝန္က်င္ညစ္ညမ္းမႈကုိျဖစ္ေစသည္ဟု ၎ကေထာက္ ျပခဲ့ပါသည္။ ဗီယက္နမ္မွ စက္႐ုံသည္ တ႐ုတ္မွ စက္႐ုံထက္ပတ္ဝန္းက်င္ကုိ မထိခိုက္ေအာင္ ျပဳလုပ္ ထားသျဖင့္ Timberland မွ ခ်ီးျမႇင့္ေသာ ပတ္ဝန္းက်င္အကာအကြယ္ေပးေရး စံမ်ားတြင္ ဒုတိယေငြတံ ဆိပ္ဆု ရရွိခဲ့ပါသည္။

          သုိ႔ဆုိလွ်င္ ဗီယက္နမ္သုိ႔ အဘယ္ေၾကာင့္ မေရႊ႕လုိၾကသနည္း။ ပုိ၍ေစ်းေပါသည္။ လုပ္အားခသည္ တ႐ုတ္ျပည္၏ ၆၀% သာရွိေသာ္လည္း အႀကီးတန္းစီမံခန္႔ခဲြသူမ်ားမွာမူ ေစ်းပုိႀကီး ေနပါေသးသည္ Schneider က ေျပာရာတြင္ ဗီယက္နမ္တြင္ ၎၏ အဓိကေဖာက္သည္မ်ားႏွင့္ နီး စပ္ျခင္း၊ အစုိးရမွဝင္ေရာက္ စြက္ဖက္မႈနည္းပါးျခင္း၊ အလုပ္႐ုံႏွင့္ပတ္ဝန္က်င္ဆုိင္ရာ စံမ်ားႏွင့္ ကုိက္ ညီျခင္းကုိ ေတြ႕ရေၾကာင္းေျပာပါသည္။

          ေရရွည္တြင္ ဗီယက္နမ္တြင္ ၎၏နယ္စပ္မွတစ္ဆင့္ ကေမၻာဒီးယားႏွင့္ လာအုိမွ ေစ်းေပါေသာ အလုပ္သမားမ်ားကုိ ခ်ိတ္ဆက္မိႏုိင္ေၾကာင္း ဆုိပါသည္။

          အေကာင္းခ်ည္းလည္းမဟုတ္ပါ။ သယ္ယူပုိ႔ေဆာင္ေရး အေျခအေနမွာ၊ Tom ၏ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ၁၉၈၈ ခုႏွစ္က တ႐ုတ္ျပည္၏အေျခအေနႏွင့္ ဆင္တူဆဲျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဥပေဒမွာလည္း အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆုိမႈမ်ားအတြက္ တံခါးဖြင့္ထားဆဲျဖစ္ၿပီး၊ ႀကီးမားေသာ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံသူမ်ားအမ်ား စုက စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိရာတြင္ ႏုိင္ငံတကာတရား႐ုံးမ်ားတြင္ တရားရင္ဆုိင္ႏုိင္ေရးထည့္သြင္း ခ်ဳပ္ဆုိႏုိင္ ရန္ ေျပာဆုိလ်က္ရွိပါသည္။

          ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားက လာေနဆဲျဖစ္ပါသည္။ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္က ဗီယက္နမ္သုိ႔ ေဒၚလာ ၇၀ ဘီလံယံလာေရာက္ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံရန္ရွိခဲ့ရာ လြန္ခဲ့ေသာ ငါးႏွစ္ေက်ာ္ကထက္ သံုးဆေက်ာ္ရွိခဲ့ပါ သည္။ ယမန္ႏွစ္က ေဒၚလာ ၂၀ ဘီလီယံသာရွိခဲ့ရာ၊ ကမၻာ့စီးပြားေရးကပ္ေၾကာင့္ အံၾသစရာမရွိလွေပ။

          ကၽြန္ေတာ္က ဗီယက္နမ္ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အား ဗီယက္နမ္၏ စီးပြားေရးပံုစံကုိမည္သုိ႔ ေဖာ္ျပႏုိင္မည္ လဲဟု ေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။

          ၎က ျပန္လည္ေျဖၾကားရာတြင္ ဗီယက္နမ္သည္ အရင္းရွင္စနစ္ကုိ လက္ခံေသာ ဆုိရွယ္လစ္ ႏုိင္ငံျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၎၏ အဓိကစီမံကိန္းမွာ ဆင္းရဲသူမ်ား ဆင္းရဲမဲြေတမႈမွ လြတ္ေျမာက္ေရးအတြက္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ား လက္ခံေရးျဖစ္ေၾကာင္းေျပာပါသည္။

          တ႐ုတ္ႏုိင္ငံကဲ့သုိ႔ပင္ ဗီယက္နမ္အစုိးရကလည္း ေရရွည္ကုိၾကည့္ေသာအစုိးရျဖစ္ပါသည္။ တ႐ုတ္ကဲ့သုိ႔ပင္ ၎၏စီးပြားေရးရည္မွန္းခ်က္မ်ားေအာင္ျမင္ေနၿပီဟု ယူဆရေပသည္။

--
Yangon Chronicle သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အတြင္းရွိ ဖတ္သူမ်ား ေဒါင္႔စုံ သတင္းရေအာင္ ေဖာ္ျပျခင္းသာ ျဖစ္ျပီး ဘာသာျပန္ ဆိုေဖာ္ျပခ်က္ အားလုံးသည္ မူရင္းမီဒီယာ မ်ား၏ အာေဘာ္သာ ျဖစ္၍ Yangon Chronicle ၏ သေဘာထား မဟုတ္ပါေၾကာင္း။
 
The information from this group yangonchronicle2010 were allowed to be reposted on the website named http://transparencymyanmar2010.blogspot.com/ upon their request.

0 comments:

Post a Comment